Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan tehnyt niin, että kun on ottanut lainan, niin vuoden päästä lainan otosta maksaakin vain korkoja ja vastiketta?

Vierailija
09.11.2006 |

Ja saakos kelalta niihin tukea, jos kumpikin opiskelijoita? Siis asumistukea? Ja miltä tämä kuulostaisi teidän mielestä? Eli meidän tilanne: Tekis mieli ostaa oma asunto, joka olis vähän isompi kuin tämä meidän nykyinen kolmio. Tässä vuokra joka vuosi noussut, ja nyt asumiskustannukset n.600 euroa. Katsoin jonkun pankin laskurilla, että voitais 60000 laina 15 vuoden maksuajalla ottaa, jolloin kustannukset asumiskustannukset (vastike, vesi, netti, sähkö, laina ja korot) olis suunnilleen samat kuin nyt. Ongelma on se, että mä jään äitiyslomalle ja mies valmistuu jouluksi. Mulla on hyvä äitiyspäiväraha, jolla kyllä maksettais tää vuokra tai sitten toi lainanhoito seuraavan 10kk ajan, mutta entäs jos mun mies ei siinä aikana saisi töitä? mulla nimittäin opinnot kesken ni sen jälkeen, mut tulot oliskin opintotuki. Uskon tosi vahvasti miehen työllistymiseen, mutta antaisko mikään pankki meille lainaa näillä tiedoilla? Itellä siis 15 tuhatta säästössä asuntoa varten, eli 75000 sais kämppä max. maksaa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaako pankki lainaa. Eli meillä ainakin Nordeassa vaadittiin että edes toisella on vakiduuni. Minä sijaisen papereiden kanssa olen vain " sivuvelallinen" eli mieheni on päävelallinen koska oli vakiduunissa lainan otto hetkellä.

Pankissa lasketaan kyllä tarkkaan teidän lainanmaksumahdollisuudet mutta todella epäilen lainan saantia kun olette opiskelijoita (tai ainakin tarvitsette aikamoiset takaukset). Ja jokaisessa asuntolainassa on mahdollista pitää 2vuotta laina-aikana pelkkia koronmaksu kuukausia. Meillä maksetaan nyt vain korkoja kun mies jäi työttömäksi eikä minullakaan ole huimia tuloja mutta onneksi joulukuussa alkaa molempien kokopäiväiset uudet duunit :)

Vierailija
2/8 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kyllä tekstin perusteella vaikuta mitenkään ruudinkeksijältä. Pankki katsoo tosi paljon opiskeltavaa alaa. Esim. lääkiksessä, oikiksessa ja kauppakorkeassa opiskelevat saavat asuntolainaa helposti opiskeluaikana pienelläkin marginaalilla, eikä edes kummoisia vakuuksia tarvita. Mutta sitten jos humanisti tai AMK-opiskelija, on jo heti paljon vaikeampaa. Kannattaa kysyä pankista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa kätilöopiskelut. Mutta kuten sanoin mies valmistuu, että ei hän opiskele sitten enää. Olen vaan joskus kuullut, että vastikkeeseen ja korkoon voisi saada asumistukea. Enhän nyt tietenkään sitä kuvitellutkaan, että lainan takaisinmaksuun mitään saisi.

Vitsi kuinka ihanaa on kun ihan tosissaan kysyy jotain, ja heti tulee tollasia vastauksia, et selvästi et ole mikään ruudinkeksijä. Kysyinkö sitä? En, eli ei tarvi vastata, jos mielipiteesi on vain muhun suoraan eikä asiaan liittyvä.

Vierailija
4/8 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jokaisella opiskelualalla on ihan yhtä huonot opintotuet eli ei maksukykyä. Pankkia kiinnostaa ainostaan onko työtä vai eikö ole, aivan sama niille lukeeko papereissa maisteri vai paskakuski kunhan on vakityö ja laina tuloihin nähden sopiva.

Vierailija
5/8 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilta löytyy varmasti siihen tietoa.

Me saimme lainalupauksen pankista, vaikka miehellä oli sillä hetkellä määräaikaista duunarin hommaa jäljellä 2 kuukautta ja oman alan työpaikan haku edessä, mulla määräaikaisuus neljäksi kuukaudeksi...

No lopulta kun lainan nostimme oli molemmilla vakipaikat omalta alalta, mutta siis lainan olisimme saaneet ilmankin niitä. Ilman omia säästöjä, vanhemmat takaajina.

Joten ihan näin ajatellen hyvinkin voisitte saada lainaa. Ja jos vuoden sitä lyhetäisitte, niin saisitte kyllä ne 2 lyhennysvapaata vuotta, jos miehesi ei töitä löydä.

Niin ja pankkina meillä Nordea.

Vierailija
6/8 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme talonrakennusta varten aika ison lainan (180 000), vaikka minä opiskelin ja mies oli juuri valmistunut. Miehellä oli vuoden määräaikainen työsopimus tuolloin. Tosin meillä molemmilla ala on sellainen, että töitä on hyvin tarjolla.

Vierailija
7/8 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki luotti siihen, että pystyn maksamaan lainan sivu- ja kesätöillä ja hyvin se onnistuikin. Samoin pankki antoi oikeuden pitää kaksi sellaista vuotta, että olisi maksanut pelkkiä korkoja.

Ja lainan korkoihin ja vastikkeeseen voi saada asumistukea, jos tulot riittävän pienet. Lyhennyksiin sen sijaan ei luonnollisestikaan saa tukea.

Vierailija
8/8 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanutkin! Mitähän sä luulet " humanistien" oikein olevan?

Vierailija:

Mutta sitten jos humanisti tai AMK-opiskelija, on jo heti paljon vaikeampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi