Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hemmetissä on älypuhelimien kanssa menty siihen, että akut on niitattu niihin kiinni?

Vierailija
01.12.2022 |

Aiemmin pystyi siihen ostamaan uuden akun ja vaihtamaan sen itse, ja taas pystyi jatkamaan tavalliseen tapaan ihan hyväkuntoisenkin puhelimen käyttöä. Nykyään se pitää viedä johonkin huoltofirmaan, joka laskuttaa akun vaihtamisesta melkoisen suolaisen hinnan. Seuraus: puhelimia uusitaan tiheämpään tahtiin. Mikä järki tässä on?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole niitattu, vaan liimattu ja edelleen sen voi itse vaihtaa. Tietysti jos on yhtä älykäs kuin paviaani, niin toki se voi olla hankalaa.

Vierailija
42/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ikinä miettinyt että miksi led lamput joiden käyttöikä pitäisi olla 10000000 tuntia on joka vuosi kuitenkin rikki? Aivan... Maailma pelastuu ja on Vihreä valinta juu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos mulla on vielä semmoinen Samsung puhelin johon voi itse vaihtaa akun. Se on ostettu vuonna 2015 eli 7 vuotta on puhelimella ikää. Neljäs akku on menossa ja kapula toimii vieläkin ihan moitteetta.

Tietoturva varmaan huipputasoa, kun mitään päivityksiä ei enää saa.

Vierailija
44/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ladatkaa akku vain 80% asti niin kestää kymmenen vuotta sama akku.

Vaan millä saa laturin automaattisesti lopettamaan latauksen tuossa vaiheessa? Kun siis puhelimessa ei ole asetusta jolla tuon voisi hoitaa.

iPhonessa on tällainen asetus.

Vierailija
45/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekoista älypuhelimistani meni akku huonoksi parissa vuodessa. Sitten laatu parani siinä hintaryhmässä, josta ostan puhelimeni. Puhelin, jolla kirjoitan tätä, on nyt 5 vuotta vanha ja soveltuu vielä ihan hyvin kotikäyttöön eikä tarvitse vielä olla koko ajan laturissakaan. Kun tämä oli 3 vuotta vanha ostin uudemman puhelimen, jossa akku kestää ja kestää. Osa syynä on varmaan se, että suurin kulutus kohdistuu tähän vanhaan puhelimeen, kun uudempaa käytän vain kodin ulkopuolella ja silloinkin hyvin vähän. 

Vierailija
46/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos mulla on vielä semmoinen Samsung puhelin johon voi itse vaihtaa akun. Se on ostettu vuonna 2015 eli 7 vuotta on puhelimella ikää. Neljäs akku on menossa ja kapula toimii vieläkin ihan moitteetta.

Ei se puhelin siitä mihinkään itsekseen hajoa, vaan saat ihan itse tehdä typeriä juttuja jos haluat puhelimen sekaisin. Ja vaiks menisi sekaisin, asetusten palautus korjaa ongelman.

Vierailija
47/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään uusia puhelimia missä olisi vaihdettava akku?

Kaikissa on vaihdettava akku.

Vierailija
48/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Five eyes maiden vaatimus jotta et ole hetkeäkään seurannan ulkopuolella.

Muistattekos vielä Nokian? Silloin akun sai irti ja jopa kameran edessä oli fyysinen luukku. Nyt kameran eteen saa vielä tarran jos haluaa mutta ei kauaa. Apple on jo pitkään puuhannut kameraa joka tulee näytön alle, parin vuoden sisällä tämä on standardi. 

Koska tulevaisuuden maailmassa ei ilman älypuhelinta voi elää (digitaalinen raha) ja puhelimen kamera ruudun lävitse sinut kasvojentunnistuksella yksilöi on se sitten siinä.

Eihän sinulla ole mitään salattavaa?

Vierailija
49/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä kahdessa lukee vaihdettava akku, Samsung Xcover 5 ja Fairphone 5.

https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/android_phones/Android-puhelimet

Vierailija
50/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa, tietäjät.

Minulla on Samsung Galaxy S5 Active, jota käytän mobiilitukiasemana. Olen antanut itseni ymmärtää, että kannettavan tietokoneeni virustorjunta hoitaa kyllä asiansa, ja puhelin on siinä vain välikätenä. Olenko oikeassa vai väärässä?

Vierailija
51/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa, tietäjät.

Minulla on Samsung Galaxy S5 Active, jota käytän mobiilitukiasemana. Olen antanut itseni ymmärtää, että kannettavan tietokoneeni virustorjunta hoitaa kyllä asiansa, ja puhelin on siinä vain välikätenä. Olenko oikeassa vai väärässä?

Tietokoneesi virustorjunta suojaa tietokonettasi ja siihen tulevaa liikennettä. Kännykkää se ei varmaan tarkasta, ellet sitä erikseen käske kännykkääsi tutkimaan.

Vierailija
52/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa, tietäjät.

Esitän toisenkin kysymyksen: tämä S5 on hieno puhelin senkin vuoksi, että sen akun voi vaihtaa muutamassa sekunnissa. Sopivien akkujen hinta on kuitenkin "koronan ja sodan vuoksi" melkein tuplaantunut, ja varsinkin Suomessa toimivat myyjät ovat osoittautuneet epäluotettaviksi. Ovatko heidän myymänsä akut samoja kuin ne, mitä kuluttaja voi ostaa Kiinasta? Yhden akun hinnalla nimittäin voisi ostaa neljä akkua Kiinasta, ja usein odotusaikakin on se sama.

Vierailija
53/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on se, että ihmiset haluaa vesi- ja pölysuojattuja laitteita. 

Vierailija
54/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan millä saa laturin automaattisesti lopettamaan latauksen tuossa vaiheessa? Kun siis puhelimessa ei ole asetusta jolla tuon voisi hoitaa.

iPhonessa on tällainen asetus.

Mulla on Samsungissa myös. Tämä on joku 300 euron puhelin. 

Vierailija
55/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä malli sulla on? Oletko tsekannut akkuasetukset kunnolla? Muuten miksi et voi vain katsoa välillä missä vaiheessa akun lataus on?

Vierailija
56/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio pystyy tarvittaessa kuuntelemaan puhelinta kun akkua ei saa irti.

Vierailija
57/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnettujen valmistajien akut ovat niin kestäviä, että kestävät niin kauan, kunnes kännykkä on muutenkin vanhentunut. Sitä paitsi kiinteäakkuisiin kännyköihin voi vaihtaa akun. Kännyköiden huoltofirmat tekevät tätä. Netistä löytyy tarkkoja ohjeita akun vaihtamiseen. Hankalinta on löytää alkuperäinen akku tai kunnollinen korvikeakku. Joissakin läppäreissäkin on muuten kiinteä akku.

Lataussykleistä akun kesto on etupäässä kiinni. Jos on pelaava teini, puhelimen akku ei kauaa sitä touhua kestä. Minulla kestää akku 4-5 vuotta, koska lataussyklejä vuodessa tulee n. 300. Läppäriä sen sijaan joudun lataamaan jatkuvasti ja siinä on 1200 lataussykliä kolmessa vuodessa ja alkanut oirehtimaan. Kapasiteettiä alkuperäisestä enää 60 %.

Vierailija
58/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietoturva-ongelmat vaivaavat vain osaamattomia ihmisiä. Kokeneet ihmiset nauravat miten jotain on onnistettu huijaamaan ja pankkitili tyhjennetty.

Vierailija
59/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnettujen valmistajien akut ovat niin kestäviä, että kestävät niin kauan, kunnes kännykkä on muutenkin vanhentunut. Sitä paitsi kiinteäakkuisiin kännyköihin voi vaihtaa akun. Kännyköiden huoltofirmat tekevät tätä. Netistä löytyy tarkkoja ohjeita akun vaihtamiseen. Hankalinta on löytää alkuperäinen akku tai kunnollinen korvikeakku. Joissakin läppäreissäkin on muuten kiinteä akku.

Lataussykleistä akun kesto on etupäässä kiinni. Jos on pelaava teini, puhelimen akku ei kauaa sitä touhua kestä. Minulla kestää akku 4-5 vuotta, koska lataussyklejä vuodessa tulee n. 300. Läppäriä sen sijaan joudun lataamaan jatkuvasti ja siinä on 1200 lataussykliä kolmessa vuodessa ja alkanut oirehtimaan. Kapasiteettiä alkuperäisestä enää 60 %.

Puhelimen akku kuumenee kun puhelinta käyttää samaan aikaan. Kun pelaa ja lataa puhelinta samaan aikaan puhelin on tosi kuuma. Tämä lyhentää puhelimen käyttöikää mikäli akku ei ole helposti vaihdettava. Joissain on sellaset takakuoret jotka hajoaa sirpaleiksi kun puhelimen yrittää avata. Tämän pystyy välttämään sellaisella kannettavan jäähdytysalustalla.

Vierailija
60/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaiden vaatimus, että älypuhelin pitää olla ohut. Siitähän tuo johtuu. Jos kuluttajat haluaisi tuplasti paksumpia puhelimia, niin niissä olisi irrotettavat akut.