Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hemmetissä on älypuhelimien kanssa menty siihen, että akut on niitattu niihin kiinni?

Vierailija
01.12.2022 |

Aiemmin pystyi siihen ostamaan uuden akun ja vaihtamaan sen itse, ja taas pystyi jatkamaan tavalliseen tapaan ihan hyväkuntoisenkin puhelimen käyttöä. Nykyään se pitää viedä johonkin huoltofirmaan, joka laskuttaa akun vaihtamisesta melkoisen suolaisen hinnan. Seuraus: puhelimia uusitaan tiheämpään tahtiin. Mikä järki tässä on?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta on kai markkinoilla sentään vielä sellaisiakin älykännykkämalleja, joista saa kannen irti tuosta noin vaan ja vaihdettua itse uuden akun? Vai onko?

Fairphone on ainakin merkki, jolla on panostettu helppoon korjaamiseen itse mutten tiedä onko bisnes lähtenyt kauhean kovaan liitoon niin että täälläkin saisi. Taisi lisäksi olla vähän kalliimpia ja vanhanaikaisemmalla tekniikalla kilpailijoihin verrattuna.

Vierailija
22/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ilmastoteko vaihtaa uus luuri joka vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta on kai markkinoilla sentään vielä sellaisiakin älykännykkämalleja, joista saa kannen irti tuosta noin vaan ja vaihdettua itse uuden akun? Vai onko?

Vielä on toivoa. Suora sitaatti: "Xcover-mallien yksi erikoisuuksista on vaihdettava akku. Nykypuhelimissa akun vaihto edellyttää useimmiten reissua huoltoliikkeeseen."

https://www.yrittajat.fi/uutiset/tama-alypuhelin-sopii-kovakouraiselle-…

Hyvä olla molempia malleja myynnissä. Miksi ihmisiä pitää käsitellä massana?

Vierailija
24/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sansung lupaa huippu- ja keskiluokan kännyköihin 4 isoa android-päivitystä ja tieroturvapäivityksiä vielä vuoden pitempään. Juuri tuli android 13 päivityksenä. Tähän viimeisenä tulee android 16. Isoja android-päivityksiä tulee kerran vuodessa. Luulen, että kännykkä on kypsä viimeistään silloin, kun päivitykset loppuvat.

Vierailija
25/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiittäkää maailmanpelastaja-Applea jolta tämäkin villitys lähti. Nykyään ovat edelläkävijöitä tuossa "ethän vain korjaa puhelintasi itse"-tekniikassa ja jopa jokainen osa puhelimessa on koodattu niin ettei edes osaavampi pystyisi korjata itse varaosilla iPhoneaan. Toivon todella, ettei tähän mene muutkin.

Toki voi itse vaihtaa akun, mutta ainoastaan alkuperäisakku toimii ja senkin joutuu Applen puhelinpalvelun kautta aktivoimaan puhelimeensa. Tää on Applella nyt todella vakavaa touhua.

Vierailija
26/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeaahan siinä seurantakin vaihdon tai pidemmäksikin ajaksi jos akku poistetaan. Nyt kaikki pyörii omia aikojaan.

Vierailija
27/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että sinä et voi vaihtaa siihen itse akkua etkä voi vaihtaa siihen mitään tarvike akkua. Nyt kun puhelimeen pitää vaihtaa akku niin viet puhelimen huoltoon niin he vaihtavat siihen akun.

Ennen tarvikeakku maksoi puhelimeen 10-20 euroa ja nyt puhelimen akku+työn kustannukset on 50-100 euroa.

Vierailija
28/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnettujen valmistajien akut ovat niin kestäviä, että kestävät niin kauan, kunnes kännykkä on muutenkin vanhentunut. Sitä paitsi kiinteäakkuisiin kännyköihin voi vaihtaa akun. Kännyköiden huoltofirmat tekevät tätä. Netistä löytyy tarkkoja ohjeita akun vaihtamiseen. Hankalinta on löytää alkuperäinen akku tai kunnollinen korvikeakku. Joissakin läppäreissäkin on muuten kiinteä akku.

Vanhentunut?! Älypuhelin on vanhentunut vasta sitten, kun se on rikki.

Siinä vaiheessa kun puhelimeen ei saa enää uusimpia päivityksiä eivätkä sovellukset toimi niin se on kyllä vanhentunut, oli sitten ehjä tai rikki.

Onhan se tuokin keino vanhentaa puhelin että on pakko ostaa uusi. Tehdään vain tahallaan sellaiset päivitykset ettei niitä saa kahta tai kolmea vuotta vanhempiin puhelimiin.

Vierailija
29/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnettujen valmistajien akut ovat niin kestäviä, että kestävät niin kauan, kunnes kännykkä on muutenkin vanhentunut. Sitä paitsi kiinteäakkuisiin kännyköihin voi vaihtaa akun. Kännyköiden huoltofirmat tekevät tätä. Netistä löytyy tarkkoja ohjeita akun vaihtamiseen. Hankalinta on löytää alkuperäinen akku tai kunnollinen korvikeakku. Joissakin läppäreissäkin on muuten kiinteä akku.

Väärin.

Älykänny on vanhentunut silloin, kun et enää saa siihen uusimpia päivityksiä.

Koska puhelimesi on niin vanha, ettei siihen pysty niitä enää lataamaan.

Eikä päivityksiä niille enää julkaista.

Tarkoittaa sitä, että puhelimessa on silloin suuri tietoturva riski.

Helppo tehdä siihen hyökkäyksiä

ja puhelin vuotaa kuin seula.

Vierailija
30/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullapa on lankapuhelin.

Kiekkolevypuhelin vuosimallia 1966?

Vierailija
31/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin.

Älykänny on vanhentunut silloin, kun et enää saa siihen uusimpia päivityksiä.

Koska puhelimesi on niin vanha, ettei siihen pysty niitä enää lataamaan.

Eikä päivityksiä niille enää julkaista.

Tarkoittaa sitä, että puhelimessa on silloin suuri tietoturva riski.

Helppo tehdä siihen hyökkäyksiä

ja puhelin vuotaa kuin seula.

Aha.

Vierailija
32/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimukset korjattavuuden suhteen tuottavat jatkossa enemmän puhelimia, joissa akku on kohtuuvaivalla vaihdettavissa.

Vierailija
33/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladatkaa akku vain 80% asti niin kestää kymmenen vuotta sama akku.

Vierailija
34/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

I just wanna love.

Vierailija
35/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akut niitattu kiinni siksi, että ihmisiä on helpompi seurata kun akkua ei saa irti.

Vierailija
36/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laturin latauspää kuluu kun eestaas kiinnitellään ja irrotellaan luuria.

Vierailija
37/67 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan millä saa laturin automaattisesti lopettamaan latauksen tuossa vaiheessa? Kun siis puhelimessa ei ole asetusta jolla tuon voisi hoitaa.

Vierailija
38/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään uusia puhelimia missä olisi vaihdettava akku?

Vierailija
39/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ettet voi itse vaihtaa sitä akkua. 

Yhteiskunta tienaa sillä että vaihdatat sen akun liikkeessä.

Vierailija
40/67 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No seuraamus on se, että eivät julkaise ohjelmistopäivityksiä vaikka saisit uuden akun. Ei toimi pankki, whatsapp eik mikään vaikka puhelin olisi ok.