Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma
https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.
Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.
Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vastaaja sitä varten, että voi jättää viestin jos asia on tärkeä. Harvapa jättää. Hyvin harva.
Tämä juuri.
Itselläni vastaaja kytkeytyy päälle automaattisesti jos en vastaa, jolloin soittaja kuulee "tämä on vastaaja, jätä viesti."
Viime viikolla kosmetologi jolle olin varannut ajan netistä (eli en tiennyt hänen numeroa) yritti soittaa 3 kertaa, ennen kuin lähetti tekstiviestin jossa perui aikani.
Mikä siinä viestin jättämisessä on niin vaikeaa? En vastaa vieraisiin numeroihin juuri siksi kun soittaja voi jättää viestin. Ja olen työssä jossa työajalla omaan puhelimeen vastaaminen ei edes ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Jos soittajalla on oikeaakin asiaa, hän laittaa tekstiviestiä perään ilmoittaen nimensä ja asiansa olipa numero mikä tahansa.
Lääkärit ei perään soittele.
Oikein odotan että lehtimyyjä tai joku muu reppana soittaa mulle.
Jos random soittaja on nainen, siis ei riitä että kuulostaa naiselta vaan varmistan eina ihan ensimmäiseksi että on SYNTYNYT naiseksi eikä ole mikään veivari, jos siis Oikea neinen niin alan heti järjestelemään rehvejä ja kysyn että onko soittajalla tapana ottaa suihin jo ensimmäisellä tapaamisella.
Jos soittaja kuulostaa mies sukupuoliselta niin en ala varmistelemaan vaan kysyn suoraan heti onko sivari tai muuten vaan kykenemätön oikeisiin MIESTEN töihin kun pitää tuntemattomille soitella ja koittaa myydä jotain ylihintaista paskaa joka muuten ei mene kaupaksi.
Vastaan kaikkiin puheluihin ja niistä puhelinmyyjiä on ehkä 2kpl/kuukausi. Ihmettelen että jollekulle tulee joka päivä kymmeniä myyntipuheluita päivässä.
Eihän vaan se kipapää sitten kilahtanut noista soitoista jakajalle?
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun meillä on ollut itsenäisesti ulkona kulkevia lapsia olen todellakin vastannut kaikkiin puheluihin. Koskaan ei voi tietää mitä on tapahtunut.
Tämä! Meiän ipanalla katosi kännykkä ollessaan kaverillaan, hänen äiti otti selville mun numeron ja soitti. Onneksi vastasin tuntemattomaan numeroon, hätä siellä oli suuri. Ja pahempaakin voisi sattua, päivystän aina kun lapset eivät ole kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jos opettajana soitan huoltajille omalla puhelimellani (meillä ei ole työpuhelimia käytössä) niin soitan tuntemattomasta numerosta.
Kaikilla opettajillako ei ole Wilmaa? Jos oppilaalla on hätä, silloin voi kansliasta tai vaikka rehtori soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kaikkiin puheluihin ja niistä puhelinmyyjiä on ehkä 2kpl/kuukausi. Ihmettelen että jollekulle tulee joka päivä kymmeniä myyntipuheluita päivässä.
Mä ihmettelen samaa ja kun sellainen puhelu tulee ei mene kuin 3 sekuntia, kun saan sanottua kovaan mutta ystävälliseen ääneen että 'ei kiitos' ja sitten luuri kiinni. So simple as that =)
Olen kiitollinen sille tuntemattomalle ihmiselle, joka vastasi lumihankeen pudonneeseen kännykkääni, kun mieheni soitti siihen! Sain kännykkäni takaisin tällä tavalla, vaikka se on jo vanha kännykkä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun meillä on ollut itsenäisesti ulkona kulkevia lapsia olen todellakin vastannut kaikkiin puheluihin. Koskaan ei voi tietää mitä on tapahtunut.
Tämä! Meiän ipanalla katosi kännykkä ollessaan kaverillaan, hänen äiti otti selville mun numeron ja soitti. Onneksi vastasin tuntemattomaan numeroon, hätä siellä oli suuri. Ja pahempaakin voisi sattua, päivystän aina kun lapset eivät ole kotona.
Siis ipanasi hätääntyy kun puhelin katoaa ja kaverin äiti ei osaa kirjoittaa? No huh onneksi vastasit, ties mitä olisi käynyt jos et olisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos soittajalla on oikeaakin asiaa, hän laittaa tekstiviestiä perään ilmoittaen nimensä ja asiansa olipa numero mikä tahansa.
Lääkärit ei perään soittele.
Ainakin minulle lääkärit tk:sta, keskussairaalasta, yliopistollisen hempolilta ja työterveydestä ovat soittaneet ihan näkyvillä numeroilla. Jos on asiaa, kyllä lääkäritkin silloin yrittävät tavoittaa. Hempolilta hematologi mm. soitti uudestaan, kun kerroin ekassa puhelussa, että juuri on lapset kyydissä, en voinut ajaessa puhua (handsfree, mutta keskittyminen), enkä sairaudestani ensimmäisenä kuulla viimeisiä uutisia lasten kuullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Artikkelissa kerrotaan tapauksia, joissa tuntemattomista numeroista soitetaan kiireellisiä, tärkeitä puheluita.
Asiasta olisikin otettava opiksi täsmälleen toisin päin: niiden, jotka soittavat "oikeasti tärkeitä" puheluita, pitäisi sallia numeronsa näkyminen vastaanottajan puhelimessa.
Oletkohan nyt ymmärtänyt "tuntematon numero" käsitteen oikein?
Minulla on työnantajan tarjoama puhelinetu ja käytän samaa puhelinta ja numeroa myös yksityisesti. Työnkuvani puolesta minulle tulee puheluita erilaisista numeroista, joita läheskään kaikkia ei ole tallennettuna, mutta tarve vastata.
Mieheni on juuri tuollainen minähän en kellekään vastaa puhelimeen-änkyrä ja tosi raskasta, kun sitten nuo soittavat minulle, että ovat yrittäneet miestä tavoitella jo pitkään, mutta ei vastaa puhelimeen. Kerran esim. yksi hänen tilaamansa huolto viivästyi monella päivällä, kun ei herra voinut tälle huoltomiehelle vastata (ihan ymmärrettävää, etteivät ala jotain viestejä saati meilejä lähetellä, vaan hoitavat asiakkaiden töitä, jotka tavoittavat helposti.)
Kun soitat tuntemattomana mielestäsi tärkeää puhelua, eikä toisellakaan kerralla vastata, lähetä viesti ja kerro kuka olet ja miksi soitit. Voin soittaa takaisin.
Meille tulee n. 3 puhelua päivässä tuntemattomista numeroista, se ärsyttää. Ei tunnu mukavalta. Se tunne vielä kasvaa, jos numero ei löydy esim. Fonectasta.
Eli tuntematon soittaja, myös terveyskeskuksesta tms., mieti vähän systeemejäsi. Vai oletko vaan "haamu", robotin käyttäjä tai piiloituja. En olle turhaan jättänyt vastaamatta.
Peksu75 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Artikkelissa kerrotaan tapauksia, joissa tuntemattomista numeroista soitetaan kiireellisiä, tärkeitä puheluita.
Asiasta olisikin otettava opiksi täsmälleen toisin päin: niiden, jotka soittavat "oikeasti tärkeitä" puheluita, pitäisi sallia numeronsa näkyminen vastaanottajan puhelimessa.
Käsitteelle tuntematon numero on oikeasti kaksi tulkintaa. Kun tulee soitto salaisesta tai piilotetusta numerosta niin puhelimessa lukee "Tuntematon numero soittaa" ja toinen vaihtoehto on kun puhelu tulee numerosta jota ei löydy sen osoitteistosta, siis puhelimelle tuntemattomasta numerosta, niin se näyttää pelkän numeron tyyliin "+358591234567 soittaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nämä tärkeät soittajat osaa jättää viestiä?
Ei aina edes voi vastata puhelimeen. Esimerkiksi työaikana, autoa ajaessa, wc:ssä ollessa, hammaslääkärin vastaanotolla, kokouksessa, harrastuksessa...
Peksu75 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minulle ainakin tuntemattomia numeroita ovat kaikki ne numerot, joita ei ole tallennettu jollakin nimellä omaan puhelimeeni. Vastaan tuntemattomaan numeroon, jos olen esim. tilannut jotain kotiinkuljetuksella, ja tiedän odottaa sellaista puhelua. Muihin en vastaa. Jos jollakin on oikeasti asiaa, ei ole suuri vaiva kirjoittaa se tekstari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen samaa ja kun sellainen puhelu tulee ei mene kuin 3 sekuntia, kun saan sanottua kovaan mutta ystävälliseen ääneen että 'ei kiitos' ja sitten luuri kiinni. So simple as that =)
Oletko eläkkeellä tai työtön, kun sulla on aina mahdollista vastata?
Ei kenelläkään ole mitään velvollisuutta vastata aina kun puhelin soi - monesti ei edes mahdollisuutta.
Mikä siinä viestin jättämisessä on niin vaikeaa, jos kerran asia on tärkeä?
mulle tulee varoitus kun tietyistä numeroista tulee puhelu