B-peTH testi ja muut testit - pohdintaa
Eilen oli ketju mutta sitä ei enää löydy.
Joku väitti eilen ettei cdt arvo kerro alkoholin käytöstä. Oikeasti jokainen ihminen on yksilö ja siksi alkoholinkäytön seurannassa otetaan huomioon muitakin asioita kuin vain peTH testi. Esimerkiksi anemiasta kärsivällä peTH arvo ei aina nouse ja tulos voi olla false negative, esim HIV positiivisilla peTH taso on näkynyt alempana verrattuna siihen miten alkoholia on käytetty. Ctd arvo taas nousee anemiasta kärsivällä enemmän kuin hyvän hemoglobiinin omaavalla. Korkean hemoglobiinin omaavalla taas peTH näkyy herkemmin.
GT arvo nousee iän myötä. Viitearvo on 75 yli 40 vuotiailla naisilla ja 40 alle 40 vuotiailla. Raskaana olevilla GT arvo laskee jostain syystä raskauden viimeisellä kolmannella. GT arvoa nostaa myös metabolinen oireyhtymä ja vyötärölihavuus.
Ihminen on kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Kommentit (26)
Mun iso suonekas 33cm hoitaa teidän kropat kun tuun pitkän hikisen panon jälkeen syvään vaginoihinne litran alffamälliä! Jorma 63v
Vierailija kirjoitti:
Mun iso suonekas 33cm hoitaa teidän kropat kun tuun pitkän hikisen panon jälkeen syvään vaginoihinne litran alffamälliä! Jorma 63v
Oih ihana Jorma! 💋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PETh on tosiaan luotettavin (ja kallein) mittari kertomaan alkoholinkäytöstä pitkällä aikavälillä. Se on tarpeeksi herkkä erottelemaan riskirajat ylittävän ja alittavan käytön. Muita käytettäviä mittareita on GT, CDT%, ALAT/ASAT-suhde ja punasolujen tilavuus MCV etenkin, jos se on n. 100 fl.
Mikään näistä ei kuitenkaan ole pomminvarma, koska esimerkiksi aikuisista niin suuri osa on keskivartalolihavia, että maksa rasvoittuu ja se nostaa yleensä maksa-arvot viitealueiden yläpuolelle. Muissakin labrakokeissa on paljon sekoittavia tekijöitä esim. tuota punasolujen kokoa voi nostaa folaatin tai B12-vitamiinin puute, joka ei muuten vielä näy anemisoitumisena.
Alkoholinkäytön selvittäminen ei ole siksi mitenkään kauhean yksinkertaista ja ainoa varma tapa saada käsitys siitä on se, että on päivystyskäyntejä päihtyneenä esimerkiksi tapaturmien vuoksi. Lisäksi jo kertaalleen mitattu reilusti yli promillen humalatila kertoo siitä, että harjoittelua on taustalla. PETh on aika hyvä seurantatyökalu, jos esimerkiksi halutaan valvoa raittiina pysymistä.
Terv. LL
Jep. Nimenomaan seurantatyökalu jolla voi valvoa raittiutta tai retkahduksia. Ei kuitenkaan sovellu hyvin sosiaalisen ja kohtuullisen alkoholin kulutukseen.
PETh-arvo jää matalaksi, jos alkoholinkäyttö on reilusti alle riskirajojen eli luokkaa lasi-kaksi viiniä viikonloppuna ruokailun yhteydessä. Oikeastaan edes kerta viikkoon reilumpi annos alkoholia ei näy kovin montaa päivää PETh-arvoissa ja kahden viikon raittius laskee sen mittaamattoman matalaksi, vaikka aiemmin olisi ollut päivittäistä käyttöä.
PETh nimenomaan on hyvä silloin, kun seulotaan, onko alkoholin käyttö päivittäistä vai satunnaista. Yllättyisit miten yleistä etenkin miehillä on yhä nykyään juoda olutta päivittäin eikä sitä nähdä mitenkään ongelmallisena, vaikka riskit alkaa nousta äkkiä.
Mulla oli b-peth viitteiden yli vielä kolme viikkoa juomisen lopettamisen jälkeen ja ennen sitäkin vain viikonloppuisin.
Oon pieni nainen, liittyykö tähän jotenkin koko ja aineenvaihdunta?
Mulla oli b-peth viitteiden yli vielä kolme viikkoa juomisen lopettamisen jälkeen ja ennen sitäkin vain viikonloppuisin.
Oon pieni nainen, liittyykö tähän jotenkin koko ja aineenvaihdunta?[/quote]
Sama tarina itsellä, mutta arvo oli noussut ja olen pitkä mies. Sain tuloksen 0,32 ja lääkäri laittoi uusintaan. 3,5vko aikana join remppaa tehdessä noin 12purkkia 1-olutta. Viimeiset 8päivää olin täysin ilman alkoholia. Nyt tuli tulos 0,41. Cdt ja maksa arvot täysin kunnossa. Itsellä korkea hemoglobiini (165) joka ap:n mukaan nostaa beth arvoa. Löytyykö tästä tutkittua tietoa jostain? Lääkäri on sitä mieltä, että pelkästään tämä b-peth on todellinen eikä usko, että en käytä alkoholia yli kohtuuden. Alkaa tuskastua, kun itse ja läheiset tietää kyllä totuuden. Nyt pitää sitten olla 4vko ilman 1 oluttakin ja katsoa se tulos, mutta ison haloon nostan terveystalolle tästä jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PETh on tosiaan luotettavin (ja kallein) mittari kertomaan alkoholinkäytöstä pitkällä aikavälillä. Se on tarpeeksi herkkä erottelemaan riskirajat ylittävän ja alittavan käytön. Muita käytettäviä mittareita on GT, CDT%, ALAT/ASAT-suhde ja punasolujen tilavuus MCV etenkin, jos se on n. 100 fl.
Mikään näistä ei kuitenkaan ole pomminvarma, koska esimerkiksi aikuisista niin suuri osa on keskivartalolihavia, että maksa rasvoittuu ja se nostaa yleensä maksa-arvot viitealueiden yläpuolelle. Muissakin labrakokeissa on paljon sekoittavia tekijöitä esim. tuota punasolujen kokoa voi nostaa folaatin tai B12-vitamiinin puute, joka ei muuten vielä näy anemisoitumisena.
Alkoholinkäytön selvittäminen ei ole siksi mitenkään kauhean yksinkertaista ja ainoa varma tapa saada käsitys siitä on se, että on päivystyskäyntejä päihtyneenä esimerkiksi tapaturmien vuoksi. Lisäksi jo kertaalleen mitattu reilusti yli promillen humalatila kertoo siitä, että harjoittelua on taustalla. PETh on aika hyvä seurantatyökalu, jos esimerkiksi halutaan valvoa raittiina pysymistä.
Terv. LL
Jep. Nimenomaan seurantatyökalu jolla voi valvoa raittiutta tai retkahduksia. Ei kuitenkaan sovellu hyvin sosiaalisen ja kohtuullisen alkoholin kulutukseen.
PETh-arvo jää matalaksi, jos alkoholinkäyttö on reilusti alle riskirajojen eli luokkaa lasi-kaksi viiniä viikonloppuna ruokailun yhteydessä. Oikeastaan edes kerta viikkoon reilumpi annos alkoholia ei näy kovin montaa päivää PETh-arvoissa ja kahden viikon raittius laskee sen mittaamattoman matalaksi, vaikka aiemmin olisi ollut päivittäistä käyttöä.
PETh nimenomaan on hyvä silloin, kun seulotaan, onko alkoholin käyttö päivittäistä vai satunnaista. Yllättyisit miten yleistä etenkin miehillä on yhä nykyään juoda olutta päivittäin eikä sitä nähdä mitenkään ongelmallisena, vaikka riskit alkaa nousta äkkiä.
Ite otan 1-2xkk alkoa ja kylläpä näky noissa arvoissa vaikka reilusti alle 0.30 jäikin ja pari raitista viikkoo oli takana vikasta rykäsystä ennen koetta.
Eihän sellaista tarvitsekaan seurata, jos käyttää kohtuullisesti vapaa-ajalla alkoholia. Eihän alkoholin käyttö lähtökohtaisesti ole kiellettyä. Vain työtehtävissä esiintyvä päihtymys on kiellettyä ja siksi etsitäänkin vain selkeästi hankalasti alkoholisoituneita.