Vaihdevuosien hormonihoito, kokemuksia.
Olen 54v ja kärsin unettomuudesta. Sain neuvon, että kannattaa kokeilla hormonihoitoa. Millaisia kokemuksia teillä on? Mitä suosittelette, tablettia, laastaria vai geeliä? Onko keltarsuhashormoni otettava erikseen, jos käyttää laastaria tai geeliä? Tuleeko vuotoja? Niitä en haluaisi enää tässä vaiheessa. Kiitos teille, jotka jaksatte vastata.
Kommentit (22)
Aloitin kesäkuussa hormonikorvaushoidon hikoiluun ja uniongelmiin, näihin hoito on auttanutkin ja painokaan ei ole enää noussut. Käytän puolikkaan terolutin tauotta sekä divigelin ja nyt on tullut vuoto 10-15 päivän välein ja vuoto kestää noin 8 päivää. Alkaa hermot mennä, mutta ohjeen mukaan vuoto loppuu 4-6 kk hoidon aloituksesta kunnes limakalvot tottuvat. Onko kenelläkään kokemusta hormonikorvaushoidon aikaisesta vuodosta? Loppuuko vuoto kun keho tottuu hormoneihin? Vuotohan tulee kuukautisten tavoin jos keltarauhashormonia ei oteta päivittäin ja se on normaalia. Laastaria kokeilin ennen nykyistä hoitoa ja se teki minut "hulluksi" ja kävin ylikierroksilla. Kaikkiko nämä oikeasti aiheuttavat jotain ongelmia avun lisäksi....
Olisiko niin, että naisen hormonitoimintaa korvailevat ehkäisyvalmisteet vaikuttaisivat perimään sukupolvien aikana. Aineiden jatkuva ylisukupolvinen käyttö varhentaisi ja pahentaisi jälkeläisillä vaihdevuosioireita. Endometrioosikasvaintenkin on havaittu elävän kuukautisrytmin mukaisesti. Ovatko kasvaimet seurausta hormoni(korvaus)hoidoista? Voiko naisen hormonitoimintaa korvata hormonin kaltaisesti vaikuttavilla aineilla?
Gynekologit joutuvat määräämään suurempia annoksia hormonivalmisteita aina vain pahemmista vaihdevuosioireista kärsiville naisille. Mielialahäiriöt, Pmdd-oireet laantuvat synteettisillä hormoneilla? Onko muita keinoja hoitaa itseään? Gynekologi kertoi, ettei synteettisille hormoneille ole vasta-ainetta. Mutta olisiko kuitenkin!
Jotkut naiset kertovat kirjoituksissaan, miten ovat ratkaisseet esimerkiksi endometrioosikivut.