Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuosien hormonihoito, kokemuksia.

Vierailija
01.12.2022 |

Olen 54v ja kärsin unettomuudesta. Sain neuvon, että kannattaa kokeilla hormonihoitoa. Millaisia kokemuksia teillä on? Mitä suosittelette, tablettia, laastaria vai geeliä? Onko keltarsuhashormoni otettava erikseen, jos käyttää laastaria tai geeliä? Tuleeko vuotoja? Niitä en haluaisi enää tässä vaiheessa. Kiitos teille, jotka jaksatte vastata.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään täällä kokemuksia?

Vierailija
2/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vielä nostan tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka käytää lastaria ,ihon pysyy ok myös kasvoissa. Jotka eivät, ovat kuivia korppuja naamasta ja ryppyjä täysi miehistyvät ja hiukset harvenee..

Vierailija
4/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin 10 v ja olin tyytyväinen. Geeli kyseessä.

Sitten sain rintasyövän, kun en uskonut kollegoita.

Nyt jo 12 v ilmeisesti ilman syöpää, mutta hikoilen ja nukun välillä huonostien ole kuivunut rusinaksi,,olin jossain ihotestissä, niin oli muka n 55 v iho pari v sitten. Olen yli 70 v.

T.hoitsu

Vierailija
5/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän suihketta kerta päivässä kumpaankin kyynärtaipeeseen ja on auttanut yöheräilyyn sekä hikoiluun.

N54

Vierailija
6/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka ja geeli. Käsittääkseni keltsua pitää ottaa erikseen jos ei kierukkaa ja kohtu tallessa?

Vierailija
7/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän suihketta kerta päivässä kumpaankin kyynärtaipeeseen ja on auttanut yöheräilyyn sekä hikoiluun.

N54

Niin ja hormonikerukka on myös.

Vierailija
8/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saman ikäinen ja kärsinyt jo vuosia vaihdevuosioireista. Lääkärit naureskelivat että ei sulla mitään ole. Ja nyt sain kuulla että mulla on ollut kauan vaarallisen korkea verenpaine, ja sen takia sain lääkityksen, joka taas johti siihen että en tule saamaan piiiitkään aikaan mitään apua näihin jatkuviin kuumiin aaltoihin ja mielialanvaihteluihin. Suoraan sanoen v*tuttaa. Kai se on mentävä yksityiselle että saa apua. terveyskeskuslääkärit eivät ota todesta.

Vierailija
9/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin tablettihormonikorvaushoitoa (estrogeeni ja keltarauhashormoni) kuutisen vuotta. Uniongelmiin minun tapauksessani hoidosta ei juuri ollut hyötyä. Hoito keskeytettiin, kun mammografiaseulonnassa löydettiin rintasyöpä. Kuumia aaltoja ym. vaihdevuosivaivoja on edelleen, olen nyt 61-vuotias.

Vierailija
10/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukka ja geeli. Käsittääkseni keltsua pitää ottaa erikseen jos ei kierukkaa ja kohtu tallessa?

Minulla sama. Sain suihkeesta ihottumaa ja geeli + kierukka toimii hyvin. Yöunet parani huimasti enkä enää heräile kuin ehkä kerran yössä. Aivosumu ja ponnettomuus ovat myös taaksejäänyttä elämää.

Vierailija
11/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää geeliä, pitää ottaa erikseen keltarauhashormonia että kohdun limakalvo poistuu, muuten paksuuntuu ja tulee syöpäriski.

En sitten ottanut geeliä käyttöön kun en halunnut menkkoja takas.

Vierailija
12/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48 vuotias ja käyttänyt vagifemiä noin kolmen vuoden ajan pari kertaa viikossa. Vaihdevuosioireita ei oikeastaan enää ole sen ansiosta. Nukun todella hyvin, en ole kärsinyt kuumista aalloista aikoihin, ei ole mielialavaihteluita, kuivuutta, särkyjä tai yhtään mitään. Olen ainakin yhtä hyvässä kunnossa kuin 15 vuotta sitten.

En ikinä vaihtaisi tätä oloa siihen paskaan mikä se oli ennen lääkitystä.

Vierailija
13/21 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 48 vuotias ja käyttänyt vagifemiä noin kolmen vuoden ajan pari kertaa viikossa. Vaihdevuosioireita ei oikeastaan enää ole sen ansiosta. Nukun todella hyvin, en ole kärsinyt kuumista aalloista aikoihin, ei ole mielialavaihteluita, kuivuutta, särkyjä tai yhtään mitään. Olen ainakin yhtä hyvässä kunnossa kuin 15 vuotta sitten.

En ikinä vaihtaisi tätä oloa siihen paskaan mikä se oli ennen lääkitystä.

Uskon että et vaihtaisi. Mulla tulee usein nykyään itku ihan silkasta v*tutuksesta, kun en saa apua tähän oloon. Kuumat aallot ihan jatkuvia, hikoilu, unettomuus, sit kun nukkuu niin heräilee vähän väliä, kamalat kiukunpuuskat... pahimmilla hetkillä mietin jo niin synkkiä asioita että pelottaa että menen ja toteutan ne. 

Vierailija
14/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt synteettisiä hormonihoitoja ennen kuin lähes 60-vuotiaana gynekologi "pakotti" ottamaan Mirena-kierukan. Hoito oli mukamas vaaratonta, ei aiheuta sivuoireita ym positiivista hyvää käytöstä seuraisi...ja nyt saisit sen ilmaiseksikin. 

Siitä seurasi elämäni kauhein helvetti, jollaista en edes osannut uneksua. Olin ohittanut vaihdevuodet "luomuna" kohtuu vaivattomasti; hikoilin vähän ja kai jotain muutakin oli, mutta en kiinnittänyt kummempaa huomiota.

Kun kierukka asennettiin(sanoin kyllä monta kertaa etten halua sitä!!!), aloin heti turvota. Meni vain kaksi kuukautta vaatekoko moninkertaistui. Pahimmillani olin kai kokoa 70 ja jouduin ompelemaan vaatteet itse, kaupasta ei löytynyt. Valokuvat ja päiväkirjamerkinnät todistavat sen, että puhun totta! Poistatin kierukan, mutta oireet eivät heti poistuneetkaan vaan paisuminen jatkui ja reilun vuoden kuluttua puhkesi rajut allergiaoireet; jalat turposivat pölkyiksi, iho aukesi varpaissa ja säärissä, tukka alkoi harmaantua ja irrota. Pahinta kaikessa olki PMDD-oireet ja kuukautisvuodot.

Kehon toimintojen ohella ennen terve mieli meni sekaisin. 60-vuotiaalla alkoi 10 vuoden jälkeen kuukautiset uudelleen, säännöllistyen ja tuoden mukanaan ne kamalat PMDD-oireet. Tein kuolemaa joka kuukausi viikon pari ajan. Tajusin, että naisten puheet kauheista pmd ja pmdd oireista on totisinta totta. Ihmissuhteet olivat kovilla ja mielenterveys itsellä hakoteillä. Allergiaoireina ja turpoamisen seurauksena menetin liikuntakyvyn; selkä romahti. Minusta tuli kertaheitolla vanhus. 

Synteettiset hormonit korvaavat luonnollisen hormonitoiminnan, eivät ne suinkaan ole ihmisen omia hormoneja. Nyt kun pikkuhiljaa alan parantua en voi muuta kuin halveksia noita gynekologeja, jotka painostamalla myyvät synteettisiä hormonivalmisteita, esim Mirenaa naisen haarovaleissä. Mitä siinä nainen voi tehdä? Pitäisikö irroittaa jalka telineestä ja tuupata kaupppias haarovälistä tiehensä? Miksi EI sana ei riitä heille?

Vierailija
15/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep ei koskaan enää. Ensimmäinen hormonikorvaus aiheutti myomien kasvamisen kohtuun ja kohtu jouduttiin poistamaan. Seuraavasta tulikin sitten rintasyöpä. 

Vierailija
16/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi vuosi korvaushoitoa takana. Elämänlaatu parani järisyttävästi, ei mitään ongelmia. 

Vierailija
17/21 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla, kuten kalojen käytöstä tutkineet tutkijat ovat havainneet kaloissa tapahtuvan myös naishormonien vaikutus ihmisissäkin olisi ylisukupolvista.

Jos äiti on käyttänyt ikänsä ehkäisyvalmisteita, tytär todennäköisesti käyttää myös. Hänen vaihdevuodet alkavatkin normaalia aiemmin pahoina Pms-, hikoilu ym oireina. Pitkäaikainen ja tehokas ehkäisy on vaikuttanut muuhunkin kuin kuukautisten poisjäämiseen, sen vaikutukset ovat siirtyneet voimakkaampina seuraavalle sukupolvelle esim lapsettomuus tai hyvänlaatuiset kasvaimet synnytyselimistössä.

Hormonikorvaushoitohan korvaa naisen oman vähäisenkin hormonituotannon ja sen vaikutukset naisen kehossa. Se luo omanlaisensa "balanssin" tai sitten epätasapainon kehoon. Keinotekoiset hormonien tapaan toimivat aineet vaikuttaisivat seuraavan sukupolven hormonaaliseen toimintaan. 

Millä tapaa vuosikymmeniä vaikuttanut hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa perimään, sitä ei ole tutkittu. Hormonikierukka on ollut käytössä vasta 1990-luvulta. 1960-luvulla pilleriehkäisy yleistyi. Ehkäisykokeilut ovat vielä lapsen kengissä. Tutkimusta tarvittaisiin ihmistenkin osalle.

Kaloissa tutkijat ovat havainneet ainakin käytöksen muutoksia ja sukupuolen muuntumista. He ovat todenneet, että vaikutus on periytyvää ja synteettisten hormonivalmisteiden vaikutus poistuakseen kaloista kokonaan vaatii kolmen kalasukupolven mittaisen ajan.

Onko asiantuntijoita kuulolla ja kommentoimassa?

Vierailija
18/21 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama. Sain suihkeesta ihottumaa ja geeli + kierukka toimii hyvin. Yöunet parani huimasti enkä enää heräile kuin ehkä kerran yössä. Aivosumu ja ponnettomuus ovat myös taaksejäänyttä elämää.

Täällä toinen mamma jolla elämä alkoi geelillä ja kierukalla

Vierailija
19/21 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen mamma jolla elämä alkoi geelillä ja kierukalla

Ja täällä kolmas. Luokalle kiitos sain hoidon kohdalleen ennen kuin ehdin tappaa ketään. Vankilan ja kirkkomaan lisäksi voisin olla myös lataamossa. Työkyvyttömyyteen olin jo matkalla. Koko kroppa hajosi kerralla ja kaikki mahdolliset ja puolet mahdottomistakin oireista olivat tehdä hulluksi. Kirsikkana kakun päälle estrogeenien heittelyt saivat myös kilpirauhasen  vajikselta liiketoiminnalle, kasa uusia ongelmia siitäkin. 

Vierailija
20/21 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

edel.fi sitä käytän, auttaa