Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempien pakkomielle kaikkien laihuudesta

Vierailija
01.12.2022 |

Panettelevat plösöjä selän takana, mutta entä lapsenlapset? Seuraavat haukkana heidän painoaan, ja kommentoivat, ettei saa lihoa, vaikka lapset normaalipainoisia tai jopa laihtuneet!

Miten tuollaisen saisi loppumaan? Olleet siis tuollaisia koko elämänsä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinasit sit jotain 70v vanhaa toimintatapaa muuttaa?

Vierailija
2/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi oli samanlainen.

Ei lopettanut vätkyttämistä ennenkuin kuolema korjasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske niiden pitää kitansa kiinni lasten kuullen, keskenään saavat rätkyttää sydämensä kyyllyydestä.

Vierailija
4/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuollainen voi johtua? Ap

Vierailija
5/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on myös tuollaisia, ikää 76 ja 78. Joka kerta kun mennään kylään, ensin haukutaan minun painoni ja myös ikääntymiseni. Äiti kehuu miten hänellä ei ollut ryppyjä yhtään mun iässä vaan, eikä leukalinja roikkunut. Eikä hän koskaan ollut noin kauhean lihava. Minä en siitä niin välitä, mutta sitä en siedä kuin lasteni painoa (ovat ihan norrmaalipainoisia) kauhistellaan ja kommentoidaan ja syötetään pelkkää salaattia ja terveysruokaa etteivät liho.

Vierailija
6/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät saa muusta ylemmyydentunnetta.

Mun äiti pistää paremmaksi, pilkkaa ihmisiä vessassa käymisestä :D

Vierailija
7/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä väliä? Ovat aikansa tuotteita.

Vierailija
8/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käske niiden pitää kitansa kiinni lasten kuullen, keskenään saavat rätkyttää sydämensä kyyllyydestä.

Vierailija
9/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka usein puhutaan että vanhana viisastuu, niin monet oikeasti lähinnä pikkumaistuu ja pinnallistuu. Jotenkin se pieni elämä eläkeläisenä johtaa usein siihen. Jotkut alkaa murehtia kaikkea, toiset arvostella kaikkea, ja aika yleinen arvostelun aihe on juuri ihmisten ulkonäöt. Tätä näkee todella paljon. Eikä sille oikeastaan voi mitään, vanhat ihmiset vaan ovat sellaisia.

Vierailija
10/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pakkomielle ei ole sidottu ikään tai isovanhemmuuteen, vaan kaiken ikäisiin, jos tätä palstaa on uskominen.

Miksi se pitäisi saada loppuumaan vain isovanhempi ikäisiltä? Eikö se pitäisi loppua kaikilta.

Jopa 4v päiväkodissa kommentoivat toistensa painoa ja uskon asenteen tulevan kotoa ja vanhemmilta, jotka antavat mallin ja esimerkin lapselle.

Täälläkin kommentoidaan ahkerasta toisten painoa kommenteissa, vaikka ei edes nähdä toista.

Vierailija
11/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee rajat kasvotusten heidän kanssa.Sano suoran miltä sinusta aikuisena ihmisenä tuntuu.Jos et tee rajoja vain siksi ajatelet omaa etuasi,pelkät ei hyödy heistä? On vika sinussa itsesäsi.Turha lehdistö asia kirjoitaa jos itse et ole suora nosta kissaa pöydälle?Mikän asia ei eten hyväksi ilman suoraa puhetta heille itse!

Vierailija
12/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat on myös tuollaisia, ikää 76 ja 78. Joka kerta kun mennään kylään, ensin haukutaan minun painoni ja myös ikääntymiseni. Äiti kehuu miten hänellä ei ollut ryppyjä yhtään mun iässä vaan, eikä leukalinja roikkunut. Eikä hän koskaan ollut noin kauhean lihava. Minä en siitä niin välitä, mutta sitä en siedä kuin lasteni painoa (ovat ihan norrmaalipainoisia) kauhistellaan ja kommentoidaan ja syötetään pelkkää salaattia ja terveysruokaa etteivät liho.

Anoppi kauhistelee milloin kenenkin kiloja, etenkin poikansa, joka oli lapsena lihava, nykyään tukevahko. Syötti aikoinaan lapsensa siis lihavaksi ja nyt raahaa meille kaikenmaailman tarjouspullia ja keksejä. Ei niitä täällä juurikaan syödä, ja sekös harmittaa.

Vierailija
13/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät saa muusta ylemmyydentunnetta.

Mun äiti pistää paremmaksi, pilkkaa ihmisiä vessassa käymisestä :D

Onkohan äitisi vanha työkaverini. En ole koskaan tavannut ketään muuta joka nauraisi ihmisten vessassa käymiselle. Aina ei kuitenkaan nauranut. Silloin kun itse kävi vessassa, huusi kuuluvasti, että "kukavittu täällä on käynyt paskalla".

Vierailija
14/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan yleisestä ilmapiiristä ja hyväksymisestä.

Nykyään ei enää tunnu olevan epäkohteliasta arvostella edes julkisesti kenenkään lihavuutta tai laihuutta, mitä julkkikset saavat osakseen.

Vierailija
15/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini 81 ollut aina tuollainen. Jos on esim nähnyt jotain tuttuamme, ensimmäisenä kertoo tämän painosta. Arvostelee päin naamaakin meille lapsilleen kuinka on lihottu ja kauhistelee tätä myös seläntakana.

Tätä toimintaa ei ole mitenkään hidastanut se, että on itse todella ylipainoinen. Sivistymätön ja yksinkertainen ihminen.

Itse en vastaa mitään, mutta olisin kyllä puuttunut heti, jos olisi omille lapsilleni tuollaista sanonut.

Vierailija
16/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan todistettu asia, että mitä vähemmän syö, sitä pitempään ihminen elää.

Vierailija
17/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukku vyörystä huolimatta totean, että olisko kyse kuitenkin jossain määrin välittämisestä? 

Vaikka tällä palstalla "tiedetään" paremmin, niin totuus kuitenkin on, että ylipaino on terveydelle huono asia. Ja vaikka ideaalimaailmassa toivoisi olevan toisin, on se myös huono asia sosiaalisissa suhteissa.

Vanhempana minä kyllä seuraan koko ajan sekä omaa että lasten painoa. Tällä hetkellä saldo on, että minä ja puoliso olemme aavistuksen lievän ylipainon puolella, esikoinen on liian laiha, keskimmäinen sopiva ja kuopus keikkuu hieman lievän ylipainon rajoilla. 

Vierailija
18/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli lapsi laihtunut, mikä ei tietenkään ole hyvä, ja kerroin iloisena isovanhemmalle, miten hän oli syönyt hyvin. Isovanhempi vastasi, että älkää nyt lihottako sitä. Ap

Vierailija
19/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä väliä? Ovat aikansa tuotteita.

Eihän asiat ole ainakaan parantuneet, nykyisin kyllä aika armottomasti pilkataan jopa normaalipainoisia ihan kadulla ja koulussa ja lastentarhassakin.

Ei ole polvi  parantunut tuossa asiassa.

Ainakin eräällä paikkakunnalla syvällä maaseudulla oli aikanaan tapana ihan tavatessa kommentoida vaikka isontunutta mahaa, että oletpas patvinut (lihonut), eikä siitä loukkaannuttu vaan naureskeltiin.

Toki nykyisin tulee niin paljon tuota terveysvalistusta, että ehkä isovanhemmat kuvittelevat tekevänsä palveluksen muistuttaessaan lihavuuden vaaroista. Toisaalta tiedän, että jos jotkut aikuiset oikein kehuskelevat toisilleen, miten se meidän miniä (tytär,lapsenlapsi) on niin äääärettömän hoikka (jos keskustelukumppanilla sattuu olemaan normaali- tai ylipainoinen miniä), se  on melkein yhtä hienoa kuin rikas.

Kannattaa tehdä selväksi, että yhteydenpito ja vierailut loppuvat, jos varsinkin lasten kuullen ruvetaan painosta puhumaan asiattomasti.

Vierailija
20/41 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini 81 ollut aina tuollainen. Jos on esim nähnyt jotain tuttuamme, ensimmäisenä kertoo tämän painosta. Arvostelee päin naamaakin meille lapsilleen kuinka on lihottu ja kauhistelee tätä myös seläntakana.

Tätä toimintaa ei ole mitenkään hidastanut se, että on itse todella ylipainoinen. Sivistymätön ja yksinkertainen ihminen.

Itse en vastaa mitään, mutta olisin kyllä puuttunut heti, jos olisi omille lapsilleni tuollaista sanonut.

Tämä.

Meillä kanssa jos joku vanha tuttu kävi vanhemmilla kylässä niin ensimmäinen asia minkä kertoivat oli *olipas Keijo lihonnut*. Mikään muu ei kiinnosta.

Turha edes kysyä mitä muuta Keijolle kuului.