Minne voin ilmoittaa kun ystäväni katselee työssään asiakkaiden henkilökohtaisia tietoja?
Kommentit (51)
Minun sedän vaimo oli töissä tkssa, oli puhunut lapsilleen työpaikan asioita, siis salassapidettäviä. Minä annoin hänet ilmi. Tästä on aikaa noin 20 v.
Vähän käy surku ystävääni, jos joudun yleisen edun nimissä tuon tekemään.
Tiedän näin on käynyt.
Sukulainen on lääkäri ja häneltä udeltiin kaikkea, mitä sillä Miettisen Minnan vauvalla on. Vastasi kaikille mulla on niin paljon potilaita, en voi muistaa.
Hänestä muutama teki kantelun, kävi ilmi ei ole tehnyt mitään, mutta tämä hankaloitti hänen työtään hetken todella paljon.
Asia on toistunut pari krt, jolloin on tehty asianomaiset taustatyöt.
Ei ihmisiä kiinnosta muiden asiat
Aika monilla yrityksillä on käytössä ns. whistleblower kanava. Löytyykö ystäväsi työpaikan nettisivuilta jokin yhteydenottotapa, jossa voisi ilmoittaa anonyymisti väärinkäytöksestä?
Oletko varma että tuo ei kuulu hänen työhönsä? Hänen tehtävänään saattaa olla analysoida tietojärjestelmää tai asiakaskuntaa ja suunnitella toiminnan tehostamista sekä asikkaiden hankkimista tai sitouttamista.
Minulla on työssäni melko väljä toimenkuva (Production Manager) ja käytän aikaani muun muassa järjestelmälokien tutkimiseen ja jos havaitsen lokissa jotain poikkeavaa niin selvitän mistä asiakkasta on kyse ja sen jälkeen katson onko asiakkaan tiedoissa jotakin outoa tai poikkeavaa. Näen väkisinkin asiakkaan henkilökohtaisia ja melko sensitiivisiäkin tietoja. Eteeni on tullut myös henkilöitä, jotka tunnen yksityiselämässäni. En tietenkään talleta näitä tietoja, en kerro eteenpäin, enkä edes noteeraa niitä siinä mielessä, ne ovat minulle vain dataa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että tuo ei kuulu hänen työhönsä? Hänen tehtävänään saattaa olla analysoida tietojärjestelmää tai asiakaskuntaa ja suunnitella toiminnan tehostamista sekä asikkaiden hankkimista tai sitouttamista.
Minulla on työssäni melko väljä toimenkuva (Production Manager) ja käytän aikaani muun muassa järjestelmälokien tutkimiseen ja jos havaitsen lokissa jotain poikkeavaa niin selvitän mistä asiakkasta on kyse ja sen jälkeen katson onko asiakkaan tiedoissa jotakin outoa tai poikkeavaa. Näen väkisinkin asiakkaan henkilökohtaisia ja melko sensitiivisiäkin tietoja. Eteeni on tullut myös henkilöitä, jotka tunnen yksityiselämässäni. En tietenkään talleta näitä tietoja, en kerro eteenpäin, enkä edes noteeraa niitä siinä mielessä, ne ovat minulle vain dataa.
Nettiin laittaminen oli se pääpointti.
Tuollaisia ihmisiä ei saisi päästää tekemisiin luottamuksellisen tiedon kanssa.
Näköjään hänenkin työpaikallaan on se whistleblower toiminto käytössä. Kiitos vinkistä.
Ei. Mutta tietokantoihin on mahdollista päästä käyttäen vaikkapa yhteiskäyttöistä käyttäjätunnusta, jolloin ei ole tiedossa, kuka haki ja mitä. Tiedetään vain, ketkä kaikki kyseistä käyttäjätunnusta käyttävät (esim. vaikka jonkun raportointijärjestlemän välityksellä).