Yhteisistä rahoista. Onko tällainen ok?
Mitä olette leidit mieltä siitä, jos itse olisitte opiskelleet vuosia ja kituneet opintotuillanne ja miehenne olisi mennyt heti peruskoulun jälkeen töihin. Nyt sitten sinä tienaat tuplasti sen minkä miehesi ja teet puolet pidempää päivää. Onko oikein, että rahat jaetaan puolisoiden kesken tasan?
Kommentit (9)
on ihan puolisoiden välinen sopimuskysmys, aina ei tarvitse jakaa rahoja. Meidän kuuden vuoden liitossamme molemmilla on koko ajan ollut omat rahat. Omat erisuuruiset tulot, ja molemmilla omat menonsa sen mukaan. Joskus ostetaan puoliksi jotain yhdessä tarvitsemaamme kuten esimerkiksi sängyn. Ja omaan työhuoneeseen kumpikin on hankkinut kalustukset ja sisutuksen omilla rahoillaan, ei yhteisillä, vaikka asunto yhteinen onkin.
Tulevalle lapselle ostetaan välttämättömimmät tarvikkeet yhdessä puoliksi, mutta kaikki ylimääräinen tulee kummankin oman harkinnan mukaan omasta pussista.
sohvalla lyhyen ja iisin työpäivän jälkeen monta tuntia ennen kuin sinä tulet töistä? Ja silti hän olettaa, että sinä tuot hälle vielä rahaa? AP
ps. ja oletetaan, että mies ja nainen eivät ole tunteneet toisiaan vielä opiskeluaikoina
Mun mielestä kulut jaetaan eikä rahoja niinkään.
itselleen kaikkea harrastukseensa liittyviä juttuja. Esimerkiksi siis. AP
Meillä on miehen kanssa samat tulot mutta mulla pitemmät päivät ja välillä ottaa kaaliin kun mies ei tee kotona mitään ja " mun rahoista" menee lastenkin kulut ja mies käyttää " omat rahansa" omiin juttuihin. Meillä siis yhteiset rahat mutta minä harvoin ostan mitään itselleni ainoastaan lapsille kun taas miehen kalliit harrastukset nielee ison osan tuloistamme.
Yksi parisuhteen pahimmista möröistä on se, että rahat ovat erikseen ja varsinkin jos ruuatkin vielä aletaan jakaa.
Minä teen töissä 8 - 16 päivää ja mieheni on yrittäjä ja on käytännössä aina töissä. Minä saan vähemmän rahaa kuin mieheni, mutta en kyllä hennoisi käyttää hänen rahojaan itseeni, koska saan kuitenkin viettää paljon enemmän vapaa-aikaa, joka on jo sinänsä arvokasta.
Ihan vaan läksin kyselemään asiasta, kun kaikki tällä palstalla tuntuvat olevan niin kovasti yhteisten rahojen puolesta.
Panokset voivat olla muutakin kuin rahaa, vaikkapa erilaisten kotitöiden tekemistä. Jos sinä ap tienaat enemmän ja sinun työpäiväsi ovat pidempiä, on kohtuullista että miehesi tekee enemmän kotitöitä. Sen sijaan, jos työpäivät olisivat yhtä pitkät ja palkat silti huomattavan eri kokoiset, ei ole kohtuullista vaatia vähemmän tienaavalta enemmän kotitöitä. Työ on yhtä arvokasta palkasta riippumatta.
ja anna mä arvaan: miehesi kustansi teidän elämisenne, kun sä opiskelit ja olit lasten kanssa kotona?