Työttömien "pitää lähteä töihin". Ihanko totta?
Surullista katsottavaa oli EK:n vaalitilaisuus. Kokoomuksen Orpo selittää, kuinka työttömien "pitää lähteä töihin". Kiesus sentään. Eli kaikki työttömät leimataan noin vain työhaluttomiksi. Kamalaa kielenkäyttöä. Vastuutonta ja virheellistä pilkantekoa.
Ja Anderssonin mielestä vaikeasti työllistyvillä on "osaamattomuutta ja terveysongelmia". Niin vastuutonta ja virheellistä yleistämistä häneltäkin. Eikö kukaan puolueissa huomaa, että Suomessa on paljon osaavaa, työhaluista, koulutettua ja työkykyistä työvoimaa, jota ei haluta palkata, vain koska ovat olleet pitempään työttömänä?
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa on työhaluttomia
Ei.
Vaan työnantajat on haluttomia maksamaan käypää liksaa.
Vai minkä takia marjatilat roudaa ulkomailta poimijat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukea ja palkkatuettuja työpaikkoja pitäisi saada silloin ihmisille, kun avoimet markkinat eivät vedä. Paljon enemmän pitäisi olla näitä. Siis tarkoittaa oikeaa TESmukaista palkkaa työntekijälle.
Olispa ne tuetut paikat jotain ihan oikeitakin töitä, joita kehtaisi ilmoittaa CV:ssä, eikä mitään lumpunlajittelua kierrätyksessä.
Tyttäreni oli palkkatuella digineuvojana.
Ei kannata. Kaikenmaailman huijarit vaan vie niiden rahat.
jos saisi palkan puhtaana käteen olisi parempi.
Tulee liian kalliiksi lähteä omalla autolla töihin. Jään istumaan kotiin kipinään ja otan auton pois liikennekäytöstä.
Äitini on nyt 65v ja vielä hän kertoo juttuja, kun käveli vaan liikkeen ovesta sisään, kysyi "onko töitä" ja työt aloitettiin kokemattomana seuraavan viikon maanantaina ilman sen kummempia hakuja ja selkkauksia.
Kuinka moni näin nykyään työllistyy?
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupunki on ilmoittanut jo viikkoja sitten, että se ei myönnä enää palkkatukea tälle vuodelle. Muutenkin ne kaupungin tuetut työpaikat on tarkoitettu lähinnä vain kouluttamattomille. Korkeakoulutettuja ei auteta mitenkään. Näin Helsingissä.
Eli mielestäsi on kouluttamaton,jollei ole korkeakoulututkintoa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Kaikenmaailman huijarit vaan vie niiden rahat.
jos saisi palkan puhtaana käteen olisi parempi.
jos joku maksaa oikein kovin veroja niin ne pistetään vaan kankkulan kaivoon kun joku tyhjäpää vastaa verorahojen käytöstä.
Suomen asiat menee joka tapauksessa huonosti vaikka mitä noi sanois tuolla studiossa.
Nykyään on niitä pop up ja drive in-ravintoloita.
Voisko perustaa tämmösiä pisteitä kaupunkeihin, että työtön vois vaan kävellä putiikkiin sisään tekemään töitä ja saisi sen lain mukaisen minimiliksan siitä ja töitä riittäis kaikille halukkaille? 🤔
Voin mennä töihin vaikka heti huomenna. Lähistöllä on vaikka mitä työpaikkoja. Toivottavasti siellä töissä maksavat asiallisesti palkan vaikka minulla ei työsopimusta olekaan eikä kukaan ole varsinaisesti palkannut minua mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Voin mennä töihin vaikka heti huomenna. Lähistöllä on vaikka mitä työpaikkoja. Toivottavasti siellä töissä maksavat asiallisesti palkan vaikka minulla ei työsopimusta olekaan eikä kukaan ole varsinaisesti palkannut minua mihinkään.
Mä tuun mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukea ja palkkatuettuja työpaikkoja pitäisi saada silloin ihmisille, kun avoimet markkinat eivät vedä. Paljon enemmän pitäisi olla näitä. Siis tarkoittaa oikeaa TESmukaista palkkaa työntekijälle.
Olispa ne tuetut paikat jotain ihan oikeitakin töitä, joita kehtaisi ilmoittaa CV:ssä, eikä mitään lumpunlajittelua kierrätyksessä.
Osa on valtion ja kaupunkien virastoissa. Saa tehdä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma-aloja on, kuten hoitajat ja ict, mutta se ei ole asian koko kuva tietenkään!
Eikä se ict edes olisi mikään ongelma-ala, jos työtönkin työnhakija kelpaisi.
Alan työttömän kokemuksella näin väitän.
Orpo räkänokka joka syöttötuolistaan laukoo noita käsittämättömiä solvauksiaan. Istuu ek:n sylissä ja toistaa mandraa mitä isotpojat kertoo. Ihanko vaan mennään töihin, just juu.
Milloin kansanedustajien pitäisi olla työ paikalla. Taas puoli ysin uutisissa vilautettiin kun max joka kolmas oli paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on nyt 65v ja vielä hän kertoo juttuja, kun käveli vaan liikkeen ovesta sisään, kysyi "onko töitä" ja työt aloitettiin kokemattomana seuraavan viikon maanantaina ilman sen kummempia hakuja ja selkkauksia.
Kuinka moni näin nykyään työllistyy?
Minä hain 1984 Rovaniemeltä käsin kolmeen helsinkiläiseen ravintolaan. Jokaisesta soitettiin, että koska voit aloittaa. Siis ilman haastatteluja.
1985 menin lehti-ilmoituksen perusteella kauppaan työhaastatteluun. Työt alkoivat seuraavana aamuna.
Oi niitä aikoja!
Viime vuoden kesällä työnhakuprosessi kesti yli kuukauden mutta sain paikan lähes 60-vuotiaana. Olin paikan vaihtaja.
Vierailija kirjoitti:
Onks hän ihan täyspäinen enää. Ainakin vieraantunut todellisuudesta täysin ja noissa rikkaiden piireissä varmasti ihan kaikki on.
Kuplassaan elää. Ja se kupla koostuu hyvin toimeen tulevista ja yritysjohtajista. Johtajista, jotka valittaa työvoimapulaa, jos eivät saa just sellaista jota haluavat. Eli jos näin kuusikymppisenä haet hampurilaisbaariin, et saa hakemukseesi mitään vastausta, ja silti yrittäjä on julkisuudessa itkemässä pulaansa.
Lähden töihin heti huomisaamuna, jos vain joku palkkatyö on tarjolla!
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen asiallinen työministeri oli Urpo Leppänen ja viimeinen hyvä hallitus Sorsan iv. Sen jälkeen pääsi todellisuudesta vieraantuneet politiikot valtaan.
Urpo Leppänen lupasi poistaa työttömyyden puolessa vuodessa. Ei ihan onnistunut 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa on valtion ja kaupunkien virastoissa. Saa tehdä etätöitä.
Meidän kaupungilla ainakin toimistotöitä palkkatuella on ollut minimaalisesti. Ja halukkuutta niihin valtavasti. Avustavia tehtäviä hoitolaitoksiin lähinnä on ollut ja on nytkin listalla.
Minä olen syntynyt 1985. En ole ikinä nähnyt helppoa työllistymistä.
Lähihoitaja kouluun oli 20 paikkaa auki ja haki yli 100.