Työttömien "pitää lähteä töihin". Ihanko totta?
Surullista katsottavaa oli EK:n vaalitilaisuus. Kokoomuksen Orpo selittää, kuinka työttömien "pitää lähteä töihin". Kiesus sentään. Eli kaikki työttömät leimataan noin vain työhaluttomiksi. Kamalaa kielenkäyttöä. Vastuutonta ja virheellistä pilkantekoa.
Ja Anderssonin mielestä vaikeasti työllistyvillä on "osaamattomuutta ja terveysongelmia". Niin vastuutonta ja virheellistä yleistämistä häneltäkin. Eikö kukaan puolueissa huomaa, että Suomessa on paljon osaavaa, työhaluista, koulutettua ja työkykyistä työvoimaa, jota ei haluta palkata, vain koska ovat olleet pitempään työttömänä?
Kommentit (269)
Ei kaikki onnistu löytämään töitä. Suurin osa varmasti niitä haluaa. Itse en päässyt opiskeluaikana edes tiskariksi...mikä tätä maata vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuostako pääministeri - pilkkaa ja halveksii avoimesti osaa kansasta? Ei. Siis jumalauta ei.
Juu, kunnon RASISTI :D
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki onnistu löytämään töitä. Suurin osa varmasti niitä haluaa. Itse en päässyt opiskeluaikana edes tiskariksi...mikä tätä maata vaivaa.
On liikaa yrityksiä, jotka EI HALUA MAKSAA PALKKAA
Helsingin kaupunki on ilmoittanut jo viikkoja sitten, että se ei myönnä enää palkkatukea tälle vuodelle. Muutenkin ne kaupungin tuetut työpaikat on tarkoitettu lähinnä vain kouluttamattomille. Korkeakoulutettuja ei auteta mitenkään. Näin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Juu.
Olen tässä jo aika pitkän tovin miettinyt mihinköhän "lähtisin töihin" kun ainakaan haetuista paikoista ei kukaan mua halua.
Tulin kesällä irtisanotuksi palkkatukipaikasta taloudellisten ongelmien vuoksi, olisin kovasti halunnut jatkaa.
Kysyin pomolta että mitäs jos mä sanon että "mähän en lähde mihinkään!". Sanoi, että no voithan sä töihin tulla, mutta ei me sulle voida palkkaa maksaa.
Sen jälkeen vain työkokeilupaikkoja.
Voisko nuo päättäjät suunnata noita toimia sinne työnantajien suuntaan?
Aika paljon täällä on työhaluisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukea ja palkkatuettuja työpaikkoja pitäisi saada silloin ihmisille, kun avoimet markkinat eivät vedä. Paljon enemmän pitäisi olla näitä. Siis tarkoittaa oikeaa TESmukaista palkkaa työntekijälle.
Olispa ne tuetut paikat jotain ihan oikeitakin töitä, joita kehtaisi ilmoittaa CV:ssä, eikä mitään lumpunlajittelua kierrätyksessä.
No kun ei edes sinne lumpun lajitteluun pääse. Kysyin kierrätyskeskuksesta palkkatukipaikkaa. Sanovat "ei valitettavasti oo, mutta voidaan tarjota tätä 9e/pvä työkokeilua."
Samalla kuitenkin korostivat työntekijäpulaa.
Millainenkohan palkka tuollaisella kierrätyskeskuksen työntekijänä on? Työkokeilussa saat kuitenkin työttömyyspäivärahan korotettuna (35 + vajaa 5 euroa) + tuo 9 euron kulukorvaus. Työkokeilussa ollaan 4-8 tuntia viitenä päivänä viikossa oman suunnitelman mukaan, joten jos tekee tuon 4 tuntia niin sillä pääsee jo ihan normaalille pienelle tuntipalkalle.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa jonkun duunin. Edes osa-aikaisen. Mutta jengi ei halua niitä koska palkka on niin pieni että työttömänä saat saman.
Eli töitä on mutta systeemi kusee.
Ei välttämättä ole edes pieni palkka. Mä sain ihan ok palkkaa kesällä, mutta kun kävin tekemässä pätkiä ja ansiosidonnaisen työssäoloehto kertyy, jos työtä on 18h viikkko.
Niin ei mun nyt ole mitään järkeä ylittää 26 viikkoa, että ansiosidonnainen menee uudelleen laskentaan ja heikkenee sellaiselle tasolle, että en saa edes vuokraani maksettua sillä rahalla.
Kerran se nimittäin jo heikkeni ja yhden talven kituutin nuudeleilla, puurolla ja kananmunilla. Sossusta en saanut silloinkaan mitään tukia, vaikka laskujen jälkeen jäi loppukuuksi rahaa 50€ "parhaimmillaan"
Ei kelpaa enää muu kuin kokoaikainen homma. Kouluun mä tosin lähden tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa jonkun duunin. Edes osa-aikaisen. Mutta jengi ei halua niitä koska palkka on niin pieni että työttömänä saat saman.
Eli töitä on mutta systeemi kusee.
Eikä saa. Kysyin blokkaajan keikkatöitä. Mutta kun ei ole ravintola-alan koulutusta eikä kokemusta niin ei kuulema ole tarvetta.
Työttömät ei pääse töihin. Yritykset palkkaa vaan firmaa vaihtavia työntekijöitä yleensä.
Hain joulukortteja lajittelemaan, 2 viikon työ, en päässyt.
Jos oon ymmärtänyt oikein, nuo palkkatukipaikat isompiin kierrätyskeskuksiin katoavat ensi vuonna, koska ne tekevät liikaa liikevaihtoa. Se valtion uusi Työkanava Oy, joka työllistää osatyökykyisiä, sinne suunnataan jonkun verran rahavaroja yleisestä palkkatuesta.
Kokoomuksen vaihtoehtobudjettiin valitettavasti kuului myös palkkatukirahoista leikkaus. Se on kyllä tosi sydämetöntä.
Palkkatukirahoja pitäisi lisätä ja tosiaan, pitäisi saada muutakin kuin lastenhoitoa tai kierrätyskauppaa tarjolle! On täysin alikäytetty keino työllistää kokeneita osaavia ihmisiä kunnon töihin oikealla palkalla edes tilapäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Juu.
Olen tässä jo aika pitkän tovin miettinyt mihinköhän "lähtisin töihin" kun ainakaan haetuista paikoista ei kukaan mua halua.
Ehkä kannattaa hakea jotain muutakin. Minäkin voin hakea vaikka 100 x lääkäriksi enkä pääsisi,en siitä silti voisi valittaa,että en pääse töihin.
Pitää vähän tiputtaa rimaa.
Jotenkin ei yllätä että AV mammat ja papat liputtaa sosiaaliturvaa. Mitenkäs muutenkaan sitä olis päivät pitkät av:llä juoruta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu.
Olen tässä jo aika pitkän tovin miettinyt mihinköhän "lähtisin töihin" kun ainakaan haetuista paikoista ei kukaan mua halua.Ehkä kannattaa hakea jotain muutakin. Minäkin voin hakea vaikka 100 x lääkäriksi enkä pääsisi,en siitä silti voisi valittaa,että en pääse töihin.
Jos hakee lääkäriksi ilman alan koulutusta, hakee yksiselitteisesti väärään paikkaan. Ei sillä ole mitään tekemistä liian korkealla olevan riman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu.
Olen tässä jo aika pitkän tovin miettinyt mihinköhän "lähtisin töihin" kun ainakaan haetuista paikoista ei kukaan mua halua.Ehkä kannattaa hakea jotain muutakin. Minäkin voin hakea vaikka 100 x lääkäriksi enkä pääsisi,en siitä silti voisi valittaa,että en pääse töihin.
Toisinpäin. Kun akateemisesti koulutettu hakee toimistohommiin, joissa ei vaadita korkeakoulututkintoa, ei taatusti pääse edes haastatteluun. Koska ylikoulutetulla ei voi olla motivaatiota rekrytoijan maailmassa. Ei myöskään määräaikaisiin tehtäviin. Totuus on siis tarua ihmeellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On liikaa yrityksiä, jotka EI HALUA MAKSAA PALKKAA
Sivukulut työnatajalle niin kovat ettei ole varaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu.
Siis mihinkäs nyt tiputan kun olen hakenut mm siivoojaksi, rakennussiivoojaksi, raksa-apulaiseksi ja tiskariksi?
Sit kun näitäkään paikkoja ei saa ilman työkokemusta, ties mitä passeja ja turvakortteja tai vähintään ajokorttia ja omaa autoa. Ja milläs saat työkokemusta jos et saa töitä?
Tässä on nyt kesästä lähtien ollut osa-aikaisen siivoojan paikka erääseen firmaan haussa kolme kertaa. Kolme kertaa olen hakenut, enkä saanut sit yhtään mitään vastausta.
Osa-aikaisen tiskarin paikalle oli ilmeisesti paljon muitakin halukkaita kun haku sulkeutui parin päivän päästä ilmoituksen jättämisestä.
Mulle kelpais se 10e/, mulle kelpais vaikka vaan 100e/kuussa lisää, paikkoja ei ole.