Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyväunisen puolison neuvot ja kommentit unettomuuteen raivostuttaa

Vierailija
30.11.2022 |

Kärsin aika usein todella huonosta nukkumisesta ja kokonaan unettomia öitäkin on toisinaan. Viime yö oli taas ihan paska. Puoliso taas nukahtaa melkein välittömästi silmät kiinni laitettuaan ja nukkuu tyytyväisenä kellon soittoon asti.

Aamulla surin väsyneenä ja ahdistuneena huonosti levättyä yötä, niin puoliso alkaa TAAS selittää jotain rytmeistä. Olen vaivani vuoksi todella hyvin tietoinen unirytmeistä ja siksi pidänkin niistä parhaani mukaan kiinni, vaikka unettomuusjakson tullessa niistäkään ei ole apua. Vaikka herää aamulla töihin ja menee illalla ajoissa sänkyyn, ei uni välttämättä siltikään tule. Jos ihmisten uniongelmat olisivat ratkaistavissa jollain rytmeillä, niin kaikki nukkuisivat hyvin. Puolison pitäisi myös silmät päässä olevana itsekin näkeä, että pidän rytmeistä kiinni.

Kaikista eniten ärsyttää se, että olen lukuisia kertoja sanonut puolisolleni, etten kaipaa neuvoja esim. ulkoilun tärkeydestä vaan tukena ja läsnä olemista. Silti joka h*lvetin kerta pitää alkaa neuvomaan ja opastamaan väsynyttä ja itkuista ihmistä aamulla.

Pahoittelut sekavasta avautumisesta. Väsytokkura vaivaa ja ottaa niin paljon päähän.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme huonosti nukkuvaa/unettomuudesta kärsivää ja kaikilla heillä on psyykkisiä ongelmia. Ei vakavia, mutta arjessa silti näkyviä. Kaikki ovat jännittäjätyyppejä, "mitä ne musta ajattelee". Mukavia ihmisiä eikä olisi syytä tarkkailla itseään koko ajan. Kahdella on paniikkihäiriö ja kahdella ahdistuneisuushäiriö. Yhdellä heistä on siis molemmat ja hänellä unettomuus on vaikeinta. Silti juuri hän on täysillä työelämässä kiinni (ei uraihminen kuitenkaan). Yksi saikuttaa minkä ehtii ja yksi on työtön.

Vierailija
62/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös uniongelmia mutta ne ongelmat liittyvät öiseen heräilyyn. Olen aina ollut iltauninen ja hyvä nukahtaja, mutta en kerta kaikkiaan pysy unessa. Voi tietysti liittyä ikäänkin, olen 43 ja jostain luin että hormonitoiminnan hiipuminen aiheuttaa univaikeuksia, pitäisi varmaan käydä lääkärillä asian tiimoilta. Mies nukkuu oman kertomansa mukaan huonosti, koska häntä häiritsee se, että killittelen öisin hereillä.

Siis toinenkin nukkuu huonosti? Kyllä eri huoneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ootko edes kokeillut neuvoja? Veikkaan että et. Haluat, että hän on tukena ja läsnä. Eli toisinsanoen haluat hänen märehtivän yhdessä kanssasi surkeudessa, kun tällekään ei tietty "voi mitään"

Neuvot ilman kokemusta on aika hankala ottaa tosissaan. Kaikesta kun on niin helppo huudella ilman minkäänlaista omaa kosketuspintaa aiheeseen.

Niin. Eli et ole? Oon kuule ite raitistunut toipuva alkoholisti. 3,2 vuotta raittiina. Sitä ennen ei paljoo uni tullu eikä sängystä päästy ylös. Ylipainoa oli reilusti ja mitään ei saanu aikaseks. Ainoo mihin pystyin oli dokaaminen ja röökaaminen. Röökin jätin 1,5 sitten, ja seinään loppu seki.

Sitä mä olin just tommone valittava paska, joka ei kuunellu neuvoja keneltäkään. Sanoin just "Et sä voi tietää tästä mitään ku et oo ite kokenut" Joopa joo. Muutama kaveri lähti siinä lopullisesti sitä ennen kunnes mä heräsin. 

Et äläpä ala :D Ootko siis kokeillut neuvoja tosissasi? Yks iltakävely ei iha riitä vaan siinä pitää olla jatkumoa. Onks sul ollu siis LUONNETTA yrittää tosissas, vai ootko vää määkiny ja syyttäny universumia tästä kaikesta mistä kärsit?

PS: nykyään nukun yöni kuin karhu talviuniaan, Urheilen 6x viikossa jne. Kesällä juoksin maratonin.

Olen liikunnallinen ihminen ja urheilen useita kertoja viikossa. Syön säännöllisesti ja suht terveellisesti. Juon kahvia kupin aamulla ja joskus toisen kahden maissa iltapäivällä. En käytä energiajuomia. Elämäntapani ovat aika säännölliset.

Uskokaa tai älkää, mutta uniongelmia voi olla, vaikka elintavat muuten olisivatkin kunnossa.

Jos uni on surkeaa, niin kyllä elintavat ovat ainakin itsellä ensimmäinen asia, johon yrittää vaikuttaa asian korjaamiseksi.

Ap

No oletko kokeillut olla ilman kahvia ainakin pari kuukautta? Nythän nimenomaan teet vastoin ohjeita.

Vierailija
64/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ootko edes kokeillut neuvoja? Veikkaan että et. Haluat, että hän on tukena ja läsnä. Eli toisinsanoen haluat hänen märehtivän yhdessä kanssasi surkeudessa, kun tällekään ei tietty "voi mitään"

Neuvot ilman kokemusta on aika hankala ottaa tosissaan. Kaikesta kun on niin helppo huudella ilman minkäänlaista omaa kosketuspintaa aiheeseen.

Niin. Eli et ole? Oon kuule ite raitistunut toipuva alkoholisti. 3,2 vuotta raittiina. Sitä ennen ei paljoo uni tullu eikä sängystä päästy ylös. Ylipainoa oli reilusti ja mitään ei saanu aikaseks. Ainoo mihin pystyin oli dokaaminen ja röökaaminen. Röökin jätin 1,5 sitten, ja seinään loppu seki.

Sitä mä olin just tommone valittava paska, joka ei kuunellu neuvoja keneltäkään. Sanoin just "Et sä voi tietää tästä mitään ku et oo ite kokenut" Joopa joo. Muutama kaveri lähti siinä lopullisesti sitä ennen kunnes mä heräsin. 

Et äläpä ala :D Ootko siis kokeillut neuvoja tosissasi? Yks iltakävely ei iha riitä vaan siinä pitää olla jatkumoa. Onks sul ollu siis LUONNETTA yrittää tosissas, vai ootko vää määkiny ja syyttäny universumia tästä kaikesta mistä kärsit?

PS: nykyään nukun yöni kuin karhu talviuniaan, Urheilen 6x viikossa jne. Kesällä juoksin maratonin.

Olen liikunnallinen ihminen ja urheilen useita kertoja viikossa. Syön säännöllisesti ja suht terveellisesti. Juon kahvia kupin aamulla ja joskus toisen kahden maissa iltapäivällä. En käytä energiajuomia. Elämäntapani ovat aika säännölliset.

Uskokaa tai älkää, mutta uniongelmia voi olla, vaikka elintavat muuten olisivatkin kunnossa.

Jos uni on surkeaa, niin kyllä elintavat ovat ainakin itsellä ensimmäinen asia, johon yrittää vaikuttaa asian korjaamiseksi.

Ap

No, tuo iltapäivän kahvikuppi valitettavasti voi olla osa ongelmaa tai selittää sen jopa kokonaan. Kofeiinin puoliintumisaika vaihtelee ja jopa aamukahvin kofeiinia saattaa olla vielä verenkierrossa illalla.

Itse olen vuosia kärsinyt uniongelmista, johon ei auta helpot niksit tai lampaiden laskeminen. Nukahdan nopeasti mutta herään kolmen tunnin jälkeen valvomaan usein kolme tuntia, mutta kaikkea 1-4 tunnin väliltä, jopa loppu yön. Iltapäiväkahvi tai tee pahentaa selvästi ongelmaa, jopa liian iso kuppi aamulla.

Nyttemmin kun olen ollut vhh:lla, niin uniongelmaa ei ole ollut. En ois uskonut, enkä unen takia tehnyt muutosta ruokavalioon. Ainoa muutos kuitenkin, mitä olen tehnyt ja olen nukkunut hyvin. Jos ei ole kokeillut ja on jo kokeillut kaikkea muuta, niin kannattaa kokeilla. Ja nyt tulee niitä alapeukkuja niiltä, jotka ei ole valmiita tekemään muutoksia elämäntapoihin, jotta uniongelma helpottaisi.

En ole huomannut, että iltapäivän kahvikupin juomisella tai juomattomuudella olisi illalla merkitystä nukahtamiseen tai unen laatuun. Vaikka kahvi jäisi juomatta, ei siltikään uni tule jos on huonosti nukkumisen jakso menossa.

Ap

Mikä on lääkärin diagnoosi unettomuuteesi? Ymmärrän hyvin miestäsi, se sinun valituksesi pilaa myöskin hänen aamunsa, ja vaikka vaivasi ikävä onkin, on aika itsekästä kaataa heti ensimmäisenä aamusta saavillinen kuvainnollista kakkaa puolisonsa niskaan. Ei paranna sen paremmin unen laatua kuin parisuhdettakaan.

Vierailija
65/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuuntelisi tuollaista alentuvaa vähättelyä päivääkään. Miehesi on täysi törppö ja varmasti tietää sen itsekin.

Kuinka usein jaksaa myöskään kuunnella itkunsekaista valittelua? Mitä siinä voi enää sanoa, jos on kuullut samaa vuodesta toiseen? 

Ei ole pakko sanoa mitään. Minun mieheni osaa sen: jos näkee että olen nukkunut huonosti, hän ottaa minut halaukseen ja silittelee lohduttavasti päätä. Se on todella paljon parempi vaihtoehto kuin ruveta v*ttuilemaan jostain kahvin juonnista.

Vierailija
66/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule kun kaikilla lähtökohta ei ole se alkoholisti. Minä olen aina noudattanut terveitä elämäntapoja, syönyt hyvin, harrastanut liikuntaa ja sitä kahvin vähentämistäkin olen kokeillut tässä jo parikymmentä vuotta. Vielä en ole alkanut nukkua hyvin, mutta tiedän, pitää olla sitkeä eikä luovuttaa heti. Silti alan pikkuhiljaa kallistua sille kannalle että minun kohdallani kyse ei ehkä ole huonoista elämäntavoista.

Vierailija
67/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvä neuvo lisää, kofeiini valvottaa oikeasti keski-ikäistä, samoin alkoholi.

Ei minua ainakaan alkoholi valvota. Jos juon illalla yhdenkin oluen, nukun kuin pieni possu.

Valitettavasti se ei säännölliseen käyttöön ole oikein terveellinen unilääke.

Vierailija
68/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää neuvot "mene ajoissa nukkumaan". Voihan sitä sänkyyn toki mennä, mutta entäs sitten? Pyöriskelen valveilla jonnekin kolmeen asti! Se noilta neuvojilta jää kertomatta, miten nukahtaminenkin onnistuisi. (Ja ei, en käytä kännykkää sängyssä.)

Vierailija
69/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla unettomuus on reaktio siihen että tapahtuu elämässä jotain vähänkin erikoista. Ihan sama onko se työstressiä, murhetta läheisistä vai jotain kivaa jota odottaa tapahtuvaksi. Pienikin asia riittää siihen että ajatukset pyörii päässä enkä saa nukahdettua vaikka miten väsyttää. En vaan osaa sulkea ajatuksiani pois päältä, vaikka uskokaa pois että olen kokeillut kaikkien mahdollisten eri eläinten laskemiset, mielikuvaharjoitukset siitä miten olen autiolla saarella tai ties mitkä taikatemput. Siksi on todella ärsyttävää kun joku tulee väittämään tietävänsä minua paremmin että ei, valvominen johtuu siitä että joit kupin kahvia eilen klo 11. Enköhän itse kuitenkin tunne kroppani vähän paremmin ja tiedän mikä siihen vaikuttaa.

Vierailija
70/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki 40+ naiset, jotka kärsivät unettomuudesta. Menkää gynelle tsekkauttamaan estrogeenitasot. Estrogeenin vähentyminen on monen sen ikäisen naisen uniongelmien taustalla.

Vierailija
71/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on jo monella lääkäritalolla ihan Uniklinikoita ja uneen erikoistuneita lääkäreitä. Kyllä kannattaa harkita sellaisen pakeille menemistä, jos huonosti nukkuminen on ongelma. Itse sain avun uniklinikalta, mulla todettiin mm. liikehäiriö jaloissa eli levottomat jalat, jotka pitivät unen kevyenä ja herättelivätkin ilmeisesti öisin. Puoliso oli joskus maininnut, että säpsyn ja potkin unissani, mutta en tajunnut sen liittyvän varsinaisesti unettomuuteeni. Sain lääkkeet ja nukun nykyään hyvin.

Tiedän, että neuvot ärsyttävät, mutta kyllä omassa yöunessani näkyy heti päivän tapahtumat. Jos en esimerkiksi liiku päivällä, niin melko varmasti nukun yöllä huonosti. Askeleita 8000 ja joku tunnin jooga, niin kyllä yleensä nukuttaa yölläkin.

Vierailija
72/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki 40+ naiset, jotka kärsivät unettomuudesta. Menkää gynelle tsekkauttamaan estrogeenitasot. Estrogeenin vähentyminen on monen sen ikäisen naisen uniongelmien taustalla.

En silti välttämättä ole siitä kiinni jos on siihen ikään mennessä kärsinyt unettomuudesta jo sen parikymmentä vuotta. Mutta toki kannattaa miettiä kaikkia mahdollisia syitä.

Vierailija
73/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös uniongelmia mutta ne ongelmat liittyvät öiseen heräilyyn. Olen aina ollut iltauninen ja hyvä nukahtaja, mutta en kerta kaikkiaan pysy unessa. Voi tietysti liittyä ikäänkin, olen 43 ja jostain luin että hormonitoiminnan hiipuminen aiheuttaa univaikeuksia, pitäisi varmaan käydä lääkärillä asian tiimoilta. Mies nukkuu oman kertomansa mukaan huonosti, koska häntä häiritsee se, että killittelen öisin hereillä.

Täällä melkein samoin kokeva iltauninen. Yleensä nukahtaminen ei ole ongelma vaan unessa pysyminen. Heräilen useamman kerran.

N41

Vierailija
74/74 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuuntelisi tuollaista alentuvaa vähättelyä päivääkään. Miehesi on täysi törppö ja varmasti tietää sen itsekin.

Tuskinpa tietää. On vain niitä ihmisiä jotka eivät osaa vain kuunnella myötätuntoisesti vaan etsivät ratkaisuehdotuksia.