Hyväunisen puolison neuvot ja kommentit unettomuuteen raivostuttaa
Kärsin aika usein todella huonosta nukkumisesta ja kokonaan unettomia öitäkin on toisinaan. Viime yö oli taas ihan paska. Puoliso taas nukahtaa melkein välittömästi silmät kiinni laitettuaan ja nukkuu tyytyväisenä kellon soittoon asti.
Aamulla surin väsyneenä ja ahdistuneena huonosti levättyä yötä, niin puoliso alkaa TAAS selittää jotain rytmeistä. Olen vaivani vuoksi todella hyvin tietoinen unirytmeistä ja siksi pidänkin niistä parhaani mukaan kiinni, vaikka unettomuusjakson tullessa niistäkään ei ole apua. Vaikka herää aamulla töihin ja menee illalla ajoissa sänkyyn, ei uni välttämättä siltikään tule. Jos ihmisten uniongelmat olisivat ratkaistavissa jollain rytmeillä, niin kaikki nukkuisivat hyvin. Puolison pitäisi myös silmät päässä olevana itsekin näkeä, että pidän rytmeistä kiinni.
Kaikista eniten ärsyttää se, että olen lukuisia kertoja sanonut puolisolleni, etten kaipaa neuvoja esim. ulkoilun tärkeydestä vaan tukena ja läsnä olemista. Silti joka h*lvetin kerta pitää alkaa neuvomaan ja opastamaan väsynyttä ja itkuista ihmistä aamulla.
Pahoittelut sekavasta avautumisesta. Väsytokkura vaivaa ja ottaa niin paljon päähän.
Kommentit (74)
En kuuntelisi tuollaista alentuvaa vähättelyä päivääkään. Miehesi on täysi törppö ja varmasti tietää sen itsekin.
Voin ymmärtää. Itse nukun huonosti ja kumppani simahtaa, kun vain kaatuu sänkyyn. Itse joudun hakemaan hyvää asentoakin pitkään, koska mulla on uniapnea ja cpap-laite. Muutenkin käännän kylkeä monta kertaa ennen kuin nukahdan. " Mitä sä siinä pyörit?" kuuluu usein. Sitten yritän maata paikallani ja nukahtaminen on entistä vaikeampaa. Onneksi meillä on omat asunnot ja jos en ole moneen yöhön nukkunut kunnolla, niin passitan miehen kotiinsa, vaikka siitä seuraa murjotusta, mutta kun en vain jaksa. Muutenkin mies kommentoi nukkumistani ja olen sanonut, että en tykkää, että siihen puututaan. Olen kärsinyt uniongelmista aina ja mikään maallikon kommentointi tai neuvot ei siihen auta. Lisäävät vain ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä neuvo lisää, kofeiini valvottaa oikeasti keski-ikäistä, samoin alkoholi.
Meinaatko, että uneton ihminen ei ole tietoinen tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä neuvo lisää, kofeiini valvottaa oikeasti keski-ikäistä, samoin alkoholi.
Nuo on noita ihmisiä joilla on patenttiratkaisu kaikkien muiden ihmisten ongelmiin. Ihme kun ei maailman poliittiseen tilanteeseenkin.
-Ai sulla on masennus? Piristy nyt, elämä on ihan kivaa! Niskasta kiinni vaan ja lakkaat olemasta masentunut.
-Jaa että ei tule uni? Älä juo illalla kahvia tai katso telkkaria, päätä tyynyyn vaan niin kyllä se uni tulee.
-Vaivaako psoriasis? Laita Aqualania, mulla se auttaa kuiviin käsiin!
-Talousongelmia? Laitat katsos joka kuukausi säästöön 300-400 e niin muutamassa kuukaudessa on jo hyvä pahanpäivänvara koossa!
Niiltä aina ne "parhaat" neuvot tulee joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta asiasta. Oli se sitten sairaus, lastenkasvatus, eläinten pito, laihdutus tai mikä hyvänsä. Pätemistä, vähättelyä ja lyttäämistä moinen, jopa suoranaista vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tietävät nämä mutta moniko on jättänyt kofeiinin ja alkoholin kokeillakseen onko sillä vaikutusta.
Ai että, nyt on hyvä avaus. Itse asiassa meinasin eilen tehdä juuri vastaavan. Meillä kävi maanantaina ihan oikea unikonsultti paasaamassa nukkumisen ja unen tärkeydestä ja kertomassa totuuksia siitä, miten jokainen voi nukkua 9 tuntia yössä. Tämä unikonsultti oli nuori ja erittäin itseriittoisen oloinen.
Kuuntelin 15 minuuttia niitä perinteisiä latteuksia (ei telkkaria tai älylaitteita iltaisin, nukkukaa keskeytyksettä 8 tuntia jne). Sitten hirtti kiinni. Kysyin ihan ensimmäisenä, oliko unikonsultilla lapsia. No ei tietenkään ollut.
Toinen kysymys: "Oletko kärsinyt joskus uniongelmista kuten nukahtamisvaikeuksista tai unen loppumisesta kesken?" No yllättäen ei ollut.
Kolmas kysymys: "Jos haluaisin kiivetä Mt. Everestille, haluaisinko vinkkejä ihmiseltä, joka on itsekin kiivennyt sinne vaiko ihmiseltä, joka on lukenut kirjan vuorikiipeilystä?"
Tässä vaiheessa unikonsultti alkoi itsekin tajua, miten absurdi tuo koko tilanne oli.
Sanomattakin selvää, että unikonsultti punastui ja meni ihan noloksi ja työpaikalla koko 200-henkinen henkilökunta nousi taputtamaan minulle. Jopa lomalla olijat hälytettiin paikalle taputtamaan.
Meillä auttoi paljon kun passitin miehen nukkumaan eri huoneeseen.
Enää hän ei kuorsaa vieressäni, joten minulla on edes pieni mahdollisuus saada unen päästä kiinni. Sillä MIKÄÄN ei ole sen raivostuttavampaa kun pitkän sängyssä pyörimisen jälkeen saat unen ja sitten toinen alkaa kuorsata vieressä ja olet TAAS hereillä. Töissä pitäisi kuitenkin käydä ja olla virkeä.
Mulla on myös uniongelmia mutta ne ongelmat liittyvät öiseen heräilyyn. Olen aina ollut iltauninen ja hyvä nukahtaja, mutta en kerta kaikkiaan pysy unessa. Voi tietysti liittyä ikäänkin, olen 43 ja jostain luin että hormonitoiminnan hiipuminen aiheuttaa univaikeuksia, pitäisi varmaan käydä lääkärillä asian tiimoilta. Mies nukkuu oman kertomansa mukaan huonosti, koska häntä häiritsee se, että killittelen öisin hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tietävät nämä mutta moniko on jättänyt kofeiinin ja alkoholin kokeillakseen onko sillä vaikutusta.
Niinpä, pitäisi olla joku taikalääke joka auttaa ilman, että joutuisi kokemaan mitään epämukavuutta. Pätee moneen muuhunkin asiaan.
No ootko edes kokeillut neuvoja? Veikkaan että et. Haluat, että hän on tukena ja läsnä. Eli toisinsanoen haluat hänen märehtivän yhdessä kanssasi surkeudessa, kun tällekään ei tietty "voi mitään"
Ap, miehesi oli väärässä alkaessaan kommentoida ja neuvoa, mutta myös sinä olet väärässä jos märiset ja valitat aamuisin. Miehesi tietää varmasti että olet väsynyt ilman teatteriakin, ja on epämiellyttävää aloittaa aamu katselemalla kumppanin nuhruamista. Sinun pitää opetella hyväksymään unettomuutesi. Etsi siihen apua, mutta älä kuormita perhettäsi jatkuvalla valittamisella.
Vierailija kirjoitti:
No ootko edes kokeillut neuvoja? Veikkaan että et. Haluat, että hän on tukena ja läsnä. Eli toisinsanoen haluat hänen märehtivän yhdessä kanssasi surkeudessa, kun tällekään ei tietty "voi mitään"
Neuvot ilman kokemusta on aika hankala ottaa tosissaan. Kaikesta kun on niin helppo huudella ilman minkäänlaista omaa kosketuspintaa aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miehesi oli väärässä alkaessaan kommentoida ja neuvoa, mutta myös sinä olet väärässä jos märiset ja valitat aamuisin. Miehesi tietää varmasti että olet väsynyt ilman teatteriakin, ja on epämiellyttävää aloittaa aamu katselemalla kumppanin nuhruamista. Sinun pitää opetella hyväksymään unettomuutesi. Etsi siihen apua, mutta älä kuormita perhettäsi jatkuvalla valittamisella.
Näin. Meillä on vähän samankaltaista, kun on jotkut pienimuotoiset "juhlat" tulossa (lapsen synttärit jne.) ja puoliso ottaa asiakseen alkaa leipomaan ja höskäämään monta päivää ennen sitä. Ja sitten itkee ja valittaa, jos leipomukset menevät pieleen ja miten hän ei osaa mitään ja mikään ei onnistu. Sitä on todella vaikea kuunnella vuodesta toiseen, eikä siinä oikein voi sanoa mitään. Jos se leipominen ja valmistelu noin ahdistaa, niin kaupasta kyllä saa kakkuja ja keksejä. Ei vaan voi näin miehenä ymmärtää tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, pitäisi olla joku taikalääke joka auttaa ilman, että joutuisi kokemaan mitään epämukavuutta. Pätee moneen muuhunkin asiaan.
Ainakin mun kohdalla auttoi kun jätin kokonaan kahvinjuonnin pois ja alkoakin enää pari kertaa vuodessa.
Halpahan tuota on kokeilla, ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei ole vielä tietoinen, niin kofeiinin puoliintumisaika on 11h luokkaa, joten kolme kupposta päivässä tarkoittaa, että yksi kupponen on jo pohjilla eilisestä heti aamulla herätessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei ole vielä tietoinen, niin kofeiinin puoliintumisaika on 11h luokkaa, joten kolme kupposta päivässä tarkoittaa, että yksi kupponen on jo pohjilla eilisestä heti aamulla herätessä.
Hah joopa joo. Miksi huutelet asioista, joista et tiedä hönkäsen pöläystä? MISSÄÄN kirjallisuudessa ei puhuta 11 tunnin puoliintumisajasta kofeiinin kohdalla.
Miten nolo voit oikeasti olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot ilman kokemusta on aika hankala ottaa tosissaan. Kaikesta kun on niin helppo huudella ilman minkäänlaista omaa kosketuspintaa aiheeseen.
Niin. Eli et ole? Oon kuule ite raitistunut toipuva alkoholisti. 3,2 vuotta raittiina. Sitä ennen ei paljoo uni tullu eikä sängystä päästy ylös. Ylipainoa oli reilusti ja mitään ei saanu aikaseks. Ainoo mihin pystyin oli dokaaminen ja röökaaminen. Röökin jätin 1,5 sitten, ja seinään loppu seki.
Sitä mä olin just tommone valittava paska, joka ei kuunellu neuvoja keneltäkään. Sanoin just "Et sä voi tietää tästä mitään ku et oo ite kokenut" Joopa joo. Muutama kaveri lähti siinä lopullisesti sitä ennen kunnes mä heräsin.
Et äläpä ala :D Ootko siis kokeillut neuvoja tosissasi? Yks iltakävely ei iha riitä vaan siinä pitää olla jatkumoa. Onks sul ollu siis LUONNETTA yrittää tosissas, vai ootko vää määkiny ja syyttäny universumia tästä kaikesta mistä kärsit?
PS: nykyään nukun yöni kuin karhu talviuniaan, Urheilen 6x viikossa jne. Kesällä juoksin maratonin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah joopa joo. Miksi huutelet asioista, joista et tiedä hönkäsen pöläystä? MISSÄÄN kirjallisuudessa ei puhuta 11 tunnin puoliintumisajasta kofeiinin kohdalla.
Miten nolo voit oikeasti olla?
Kofeiinin puoliintumisaika vaihtelee yksilöstä riippuen aika paljonkin, mutta ilmeisesti yleinen fakta on että puoliintumisaika on n. 4 tuntia. Mutta:
"Kofeiini poistuu elimistöstä 10-22 tunnin kuluessa nauttimisesta; poistumisen nopeus riippuu aineenvaihdunnan tehosta. Kofeiini kertyy elimistöön, erityisesti keskushermostoon ja säännöllisesti kofeiinia nauttivilla on kofeiinia elimistössä koko ajan."