Paljonko 6000 euron palkasta jää käteen?
Suomalaisittain hyvätuloisen eli 6000 euroa tienaavan käteen jää verojen ja työttömyys- ja eläkemaksujen jälkeen noin 3600 euroa. Yhteensä palkkatuloista siis vähennetään veroina ja maksuina 2400 euroa eli niihin menee noin 40 prosenttia palkasta.
Kommentit (43)
Ulkomaalaiset sanoisivat: "On ne hulluja nuo Suomalaiset"
Ottaako ne vielä vapaaehtoisesti selkäsaunankin. :O
3800€ jäi aikoinaan 6000€ brutosta. On hyvä tietää, että jos tiput työttömäksi niin ansiosidonnainen brutto on vain 2400€. maksa siinä sitten lainoja ym jos mitoitettu tuolle 6000€ brutolle. 3000€ bruton ansiosidonnainen brutto on 1700€, progressiivinen leikkuri on jäätävä.
Huippuosaajat varmaankin mielellään tulossa Suomeen työskentelemään.
Palkka 6200e ja käteen tulee noin 3700e/kk. Helsinki, ei taikauskoveroa, perusprosentti 27. Noin prosentti ay-mafialle.
Kerran vertasin Suomen ja Ruotsin keskituloisen ostovoimaa.
Ruotsissa keskituloinen saa käteen noin 5000e/vuosi enemmän ja V90 Volvo on 11 000e halvempi kuin Suomessa autoveron takia, kyllä kyykytetään ja rankasti punaniskaa!
Eli Börje jos ostaa Volvon on erotus 16 000e Börjen hyväksi vuodessa
Mulla 5000 palkasta jää käteen 3200
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3000
Tämä on valhetta. Jää enemmän.
Eipä paljoa.
Mulla bruttopalkka 6400. Käteen saan 3900 eur.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla totta? Mulla on brutto 3700 ja netto 2650. Tuntuisi vähän hullulta, että erotuksesta 2300 eurosta ei jäis kuin tonni enemmän kouraan. Matkakuluja mulla ei ole verotuksessa, etätyössä enimmäkseen.
Sinun brutto ja netto ei kyllä voi pitää paikkaansa. Minulla brutto 4700e ja netto 2900e. 1000 euron erollako muka jäisi vain parisataa enemmän käteen?
Vierailija kirjoitti:
Mulla bruttopalkka 6400. Käteen saan 3900 eur.
Brutto kun kasvaa niin ylämäki verotuksen osalta jyrkkenee expotentiaalisesti.
Vauhtia pitäisi kiristää mutta ylämäki jyrkkenee kokoajan, hauskaa. :P
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla totta? Mulla on brutto 3700 ja netto 2650. Tuntuisi vähän hullulta, että erotuksesta 2300 eurosta ei jäis kuin tonni enemmän kouraan. Matkakuluja mulla ei ole verotuksessa, etätyössä enimmäkseen.
Näin se menee. Suomessa ei juuri kannata tienata yli 4000, ellei sitten huidella jossain tosi kovissa palkoissa, kun verottaja kuitenkin vie tuloista leijonanosan, eli "tasaa tuloeroja". Kannattaa tehdä vuosia töitä ja edetä uralla, kun ainoa hyötyjä on loppupelissä verottaja ja valtio.
Vierailija kirjoitti:
Kerran vertasin Suomen ja Ruotsin keskituloisen ostovoimaa.
Ruotsissa keskituloinen saa käteen noin 5000e/vuosi enemmän ja V90 Volvo on 11 000e halvempi kuin Suomessa autoveron takia, kyllä kyykytetään ja rankasti punaniskaa!
Suomessa on about maailman huonoin ostovoima, ja aina vaan pitäisi olla tyytyväinen.
5000€ palkasta jää minulla käteen 2900€. Yli 53v.
Vierailija kirjoitti:
Huippuosaajat varmaankin mielellään tulossa Suomeen työskentelemään.
Eivät ole tulossa, koska saavat paremman palkan ja työedut kevyemmällä verotuksella ja elinkustannuksilla muualla. Kehitysmaista "osaajia" saattaa olla tulossa aina jonoksi asti.
kyllä näen silti kannattavaksi tienata sen 6000€ josta jää noin 4000€ käteen ja kertyy koko ajan parempaa eläkettä.
Tää oli katkera aloitus, enkä ymmärrä mistä pitää olla erityisen katkera jos saa saa ko. summan nettona kuussa. Sairaat kituuttaa 600€ netto/kk, niin en nyt näkisi että Suomen sosiaaliturva on kummoinenkaan. Ap saa yli 6krt enemmän per kk, saanut olla terve ja hyvinvoiva voidakseen opiskella ja edetä asemaansa. Ei hänen palkalla ehkä Tesloja vielä ostella, mutta elää kyllä varsin hyvää elämää ja elättää muutaman lapsenkin helposti jos niitä on (?)
Vierailija kirjoitti:
Verottajan sivulta on laskuri. Moni ei tajua, että veroprosenttia nostaa esim. lounasetu. Jos laskee veroprosentin ilman etuja ja vastaavasti ilman vähennyksiä, saa vertailukelpoisen luvun.
Ei nosta.
Se veroprosentti ON IHAN SAMA samasta bruttopalkasta riippumatta mitä luontoisetuja ottaa.
Se menee näin:
Bruttopalkka (josta lasketaan verot ja veroluontoiset maksut)
- luontoisetujen verotusarvot
= Rahapalkka (osa palkasta joka maksetaan rahana ja josta vähennetään verot ja veroluontoiset maksut)
-verot ja veroluontoiset maksut
=Nettopalkka
-muut mahdolliset vähennykset (kuten esim liiton jäsenmaksut)
=tilille tuleva summa.
Tienaan tuon 6.000 euroa melko tarkalleen ja käteen siitä jää 3.800 euroa.
En kuulu kirkkoon.
Ei mitään kun on maksanut perusmaksut sähkö, vesi, polttoaine, elintarvikkeet... pankkilainaa saa hakea...
Onhan toi ihan älytöntä. 4700e palkasta tilille tuli 3400e, tosin siinä on vielä jotain matkakuluja ja ateriakorvauksia. Kiva kun luulisi että tuollaisilla apn palkoillakin voisi vaikka näkyä ihan arjessakin että saa paljon rahaa mutta sinne ne liukenevat.