Voiko joulua viettää 25pv?
Joudun töihin aatoksi, eikä sen jälkeen enää jaksa tai ole fiilistä juhlimiselle. Tarkoitus olisi viettää joulu perheen kanssa ja olenkin jo veljiltäni kysynyt sopisiko heille jos aattoa siirrettäisiin päivällä ja kummallekin kävi ihan hyvin. Äiti ei vaan millään suostu siihen, vaikka muille se on ok. Aatto kuulemma on silloin kun se on. Joulu on kuitenkin kaikista juhlista oma suosikki, eikä töihin joutuminen silloin tunnu ollenkaan kivalta. Olenko itsekäs kun toivoisin että ruuat, kuusen koristelu yms voitaisiin siirtää yhdellä päivällä? En kuitenkaan pyydä mitään viikon lykkäystä vaan pelkästään yhdellä päivällä siirtämistä
Kommentit (37)
Voiko osan tehdä aattona ja osan joulupäivänä?
Me ollaan vietetty sukujoulua joskus 23. päivä, kun porukalla oli töitä jouluaattona ja -päivänä. Yksinäni sitten fiilistelin vielä aaton ja päivän. Ihan ok oli kaikille.
Joulua voit viettä vaikka keskellä kesää lupaa kysymättä kenetäkään.Venäläisille tulee tammikussa pakkas Ukko.Eivät vietä siis joulua tällä asuvunina ainakan minun tutu 24.12. Lisäksi on tutja monta ero perhettä.Joissa vuoroviikot lapset toisen luona.Joten se vanhempi jolla lapsia ei jouluna.Viettävät joulun 1 viikko aikaisememmin Joulua. Lapsilla aina kahdet joulut ja joulu lahjat!
No sehän on se oikea joulupäivä. Muutenkin, kuin vain pelkän nimen perusteella.
Olen äitisi kanssa samaa mieltä, se on vain 24 päivä, 25 päivä ei tule enää tunnelmaa kaikille eikä sitä voi pakottaa. Väsyneenä ei kannata viettää, vaan eri päivänä näe sukulaisia. Ehkä äiti ja veljet voivat viettää sen, tapaa muut erikseen joulupyhinä. Laita omaan kotiisi jotain mukavaa jouluksi.
Noinhan pappien ja kanttoreiden perheissä on aina tehty :) Työt 24.12, seuraavana päivänä rentoudutaan ja juhlitaan Jeesus-lasta.
Plus kyllä aika monessa maassa maailmassa joulua vietetään just 25.12.
Olemme useinkin viettäneet joulua 25. päivä. Ihan yhtä joulu se on meille ollut.
Luulin otsikosta, että joku haluaa viettää joulua 25 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan vietetty sukujoulua joskus 23. päivä, kun porukalla oli töitä jouluaattona ja -päivänä. Yksinäni sitten fiilistelin vielä aaton ja päivän. Ihan ok oli kaikille.
Joulukuun 23. päivänä voi viettää Festivusta vaihtoehtona kaupalliselle joululle.
Vierailija kirjoitti:
Olen äitisi kanssa samaa mieltä, se on vain 24 päivä, 25 päivä ei tule enää tunnelmaa kaikille eikä sitä voi pakottaa. Väsyneenä ei kannata viettää, vaan eri päivänä näe sukulaisia. Ehkä äiti ja veljet voivat viettää sen, tapaa muut erikseen joulupyhinä. Laita omaan kotiisi jotain mukavaa jouluksi.
Onko tunnelma kiinni päivämäärästä :O ? Anteeksi mutta kuulostaa hivenen lapselliselta...
Oikea joulu on 25. päivä. Jouluaatto 24. on jo nimensäkin mukaisesti oikean juhlan odotusta.
Voihan viiskymppisiäkin juhlia jonakin muuna päivänä kuin just oikeena. Jos kaikilla muillakin se 25. päivä vapaa, niin antaa mennä vaan. Äiti juhlikoot yksin 24. päivä, kun on noin ilkeä, että ilman sinua juhlisi.
No voi hyvä luoja, onko tämä kysytty tosissaan. Etkö tiedä, että suurin osa niistä maista, joissa joulua ylipäätään juhlitaan, juhlii joulua 25. 12? Et oikeasti ole voinut tältä välttyä: leffoilta, joissa joulusukat ripustetaan aattona odottamaan sitä, että lahjat aukaistaan jne. Ja entäs ne lukuisat lapset, jotka viettävät joulua kahdessa kodissa, ensin aattona ja sitten joulupäivänä?
Jos ei muita ongelmia ole, niin hyvin menee.
Meidän perhe on onneksi mukautuvainen joulun suhteen. Yhtenä vuotena vietettiin joulu jo 29.11., koska joulu vietettiin koko perheen voiminAfrikassa safarilla.
Useampana vuotena ollaan meidän joulu vietetty 25.12., koska osa lapsista on ollut puolison perheen luona aattona. Kuusi tosin meillä koristellaan jo parsi viikkoa ennen joulua ja muut korsiteet olivat paikoillaan jo 1. Adventtina.
24.12. ollaan näinä poikkeusvuosina vuosina oltu vain neljästään yhden lapsen ja hänen puolisonsa kanssa ja syöty jouluaattona ihan muuta kuin jouluruokaa, kuten esim. hummeria ja tänä vuonna syömme aattona jotain aasialaista.
Voi juhlia. Et ole itsekäs. Oliks muuta?
25 päivän joulu on typistetty joulu! Meillä Vihervassareilla on joulu ainainen.
.
.
T: Vihervassari kääpiövillakoirineen
Tässä nyt siis ennemmin mietin että oonko vaan itsekäs ja annan vaan muiden juhlia ilman minua aattona
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvä luoja, onko tämä kysytty tosissaan. Etkö tiedä, että suurin osa niistä maista, joissa joulua ylipäätään juhlitaan, juhlii joulua 25. 12? Et oikeasti ole voinut tältä välttyä: leffoilta, joissa joulusukat ripustetaan aattona odottamaan sitä, että lahjat aukaistaan jne. Ja entäs ne lukuisat lapset, jotka viettävät joulua kahdessa kodissa, ensin aattona ja sitten joulupäivänä?
Jos ei muita ongelmia ole, niin hyvin menee.
Mietin ennemminkin että oonko itsekäs jos haluisin siirtää päivää vai pitäiskö vaan antaa muiden juhlia aattona ilman minua
Minulla on vuorotyö ja kinkku paistetaan ja lahjat jaetaan, kun minulla on vapaata. Viime vuonna meidän joulu oli 21.12.
Siinäpä on pulma ratkaistavaksi mutta onneksi on vielä vähän aikaa.