Omakanta piiloitetut tiedot
Näkeekö lääkäri jos on piilottanut omakanta tietoja? Näkeekö siis että jotain on piilotettu, mutta ei tietoa että mitä.
Lääkärin työhöntulotarkastus tulossa ja hoitaja sanoi että poista kaikki luovutus estot omakannasta.
Löytyy yksi diagnoosi mitä en mielellään näyttäisi, ei pitäisi lähtökohtaisesti vaikuttaa millään tavalla saatavaan työhön, mutta oikein tarkka ja ilkeä lääkäri voisi nähdä siitä kiusaamisen aihetta ja estää mahdollisen työnsaannin. (Pari vuotta vanha lievä masennus merkintä, ei ole kuitenkaan sen jälkeen huolia ollut ja haettavassa työssä ei saa olla masentuneisuutta)
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Laita vaan kaikki estot päälle, niin sinun ei tälläkään kertaa tarvitse mennä töihin!
Ei pidä paikkaansa.
Ei noita tärvi näyttää ellet lentäjäksi tai poliisiksi ole ryhtymässä. Elämä on suureksi osaksi teatteria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin estot psykiatrisella sairaanhoitajalla käyntien kohdalla, mutta juuri työttömien terveystarkastuksessa oikein kaivettiin ne tekstit esille negatiivisessa mielessä ja tuli lisää tekstiä Omakantaan piilotettavaksi. Ei olisi ikinä pitänyt mennä psykiatriselle sairaanhoitajalle, en tiennyt että kirjoittaa niin negatiivisesti minusta muiden luettavaksi. Eikä toivomaa apua tullut. Masennukseen hain apua, mutta henkilö oli väärä minulle.
Onko työttömillö oikeasti joku terveystarkastus? Kuinka usein? Onko sinne pakko mennä?
On, työvoimaviranomainen vaati. Enemmän se terveystarkastus on palvelunohjausta kuin perinteinen terveystarkastus. Edes verenpainetta ei mitattu. Mutta pääsevät asiakkaan terveystietoihin ja ne tiedot välittyy työvoimaviranomaiselle terveystarkastuksen jälkeen.
Minulla hoitaja huomasi että olen estänyt joitakin kohtia niin hän näki ne että on estetty ja sanoi että pitää poistaa ennen kuin menen lääkärin vastaanotolle. Lääkäri ei sitten edes katsonut omakantaa
Vierailija kirjoitti:
Miten saa tiedot ketkä ja koska on käynyt katsomassa tietoja?
Ei sitä ole olemassa kaikissa sairaaloissa. Riippuu järjestelmästä. Omasta terveyskeskuksesta sain tarkat tiedot millä lehdillä lääkärit on käyneet. OYS:sta en saanut kuin, että joku tieto oli haettu OYSin järjestelmään, ei edes kuka sen tiedon olisi hakenut. Ja kysyessäni tarkennusta sain OYS:sta vastauksen, että sellaista tietoa ei olekaan. Eli kun tiedot on haettu OYS:n järjestelmään, kuka vaan OYSin lääkäri voi lukea ne ilman, että saan tarkistettua kuka on käsitellyt tietojani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ole olemassa kaikissa sairaaloissa. Riippuu järjestelmästä. Omasta terveyskeskuksesta sain tarkat tiedot millä lehdillä lääkärit on käyneet. OYS:sta en saanut kuin, että joku tieto oli haettu OYSin järjestelmään, ei edes kuka sen tiedon olisi hakenut. Ja kysyessäni tarkennusta sain OYS:sta vastauksen, että sellaista tietoa ei olekaan. Eli kun tiedot on haettu OYS:n järjestelmään, kuka vaan OYSin lääkäri voi lukea ne ilman, että saan tarkistettua kuka on käsitellyt tietojani.
Ei voi mennä noin.
Eikös ennen Apottiin siirtymistä oltu huolestuneita just siitä, että osaako se ottaa huomioon lain siitä mikä tieto saa näkyä kenellekin. Ilmeisesti huoli oli aiheellinen, jos edes estot ei estä näkemästä tietoja.
Aloittajalle: sinun pitää lääkärille kertoa olennaiset tiedot niistä terveysseikoista, jotka voivat vaikeuttaa/estää työntekoasi. Jos et kerro, työnantajalla on myöhemmin mahdollisuus purkaa työsuhde. Sitä varten se tarkastus on. Tuskin kuitenkaan on oikeutta edellyttää kaikkien tietojen näkemistä, kuten th edellytti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vältellä lääkärissä käyntejä, ettei omakantaan tule negatiivisia kirjoituksia.
Jos sinne tulee paljon merkintöjä psyykkisistä oireista, ei saa apua fyysisiin sairauksiin. Sama koskee alkoholiongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään. Niitä ei tarvitse antaa, vaikka romantikot muuta väittävät.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ennen Apottiin siirtymistä oltu huolestuneita just siitä, että osaako se ottaa huomioon lain siitä mikä tieto saa näkyä kenellekin. Ilmeisesti huoli oli aiheellinen, jos edes estot ei estä näkemästä tietoja.
Aloittajalle: sinun pitää lääkärille kertoa olennaiset tiedot niistä terveysseikoista, jotka voivat vaikeuttaa/estää työntekoasi. Jos et kerro, työnantajalla on myöhemmin mahdollisuus purkaa työsuhde. Sitä varten se tarkastus on. Tuskin kuitenkaan on oikeutta edellyttää kaikkien tietojen näkemistä, kuten th edellytti.
Järjestelmiä on muitakin kuin Apotti, joten ei liity.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähtökohtaisesti antaisin kaiken näkyä. Lievä masennus todennäköisesti ja toivottavasti ei aiheuta tuota pelkäämääsi reaktiota. Sen sijaan ehkä suurin tietojenpiilottajaryhmä ovat usein ihmiset, jotka hakevat eri lääkäreiltä rauhoittavia ja kipulääkkeitä riippuvuuden vuoksi. Joskus vakavia mielenterveyden häiriöitä piilotellaan sieltä myös, mutta tämä on harvinaisempaa. Yleensä ainakin minulla herää epäilys jostain vakavammasta kuin lievästä masennuksesta, jos tietoja on piilotettu.
Monellako on riippuvuus uneen tai kävelykykyyn? Osaatko laskea vai menikö lovet huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähtökohtaisesti antaisin kaiken näkyä. Lievä masennus todennäköisesti ja toivottavasti ei aiheuta tuota pelkäämääsi reaktiota. Sen sijaan ehkä suurin tietojenpiilottajaryhmä ovat usein ihmiset, jotka hakevat eri lääkäreiltä rauhoittavia ja kipulääkkeitä riippuvuuden vuoksi. Joskus vakavia mielenterveyden häiriöitä piilotellaan sieltä myös, mutta tämä on harvinaisempaa. Yleensä ainakin minulla herää epäilys jostain vakavammasta kuin lievästä masennuksesta, jos tietoja on piilotettu.
Mielenterveystiedot ovat erillisellä, suljetulla välilehdellä sun tiedoissa ,eivät siis ole näkyvillä kun niitä hoitavalla taholla, esim. psyk.polin tekstit näkyy vain hoitavalle lääkärille ja terapeutille.
Ne saa kliksutella auki ilman seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreidenkään kirjoituksia ei aina näe. Siis potilas ei näe, mitä Omakantaan laitettu käynnistä. Jokin viivästystoiminta käytössä kuukausikaupalla. Hieman epämiellyttävää, ei ainakaan lisää luottamusta terveysjärjestelmää kohtaan.
Hoitovirheissä ne voivat myös "kadota". Niitä myös saa muokata vuosiakin jälikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pakko luovuttaa. Kävin yksityisellä ja lääkäri ei kirjoittanut minulle todistusta ajokorttia varten, jos en anna lupaa katsoa tietoja. Täytin paperin, jotta saa katsoa. Monet asiat ei etene, jos kiellot on päällä. Käytännössä ei voi kieltää yhtään mitään, jos töissä aikoo käydä.
Juopotteleva työtön voi kieltää tai olla kieltämättä. Eihän sillä silloin mitään merkitystä ole mihinkään.Luultavasti täytit luvan antaa tallentaa tiedot omakantaan... Minä olen töissäkäyvä, ja estoja on vuosikausien aikana ollut Omakannassa lukuisia. Ei ole koskaan käsketty niitä purkamaan, ei työhönottojen yhteydessä eikä muulloin. Eikä perustetta sellaiselle edes ole sen ollessa kansalaisen oikeus.
Missä tällaista lupaa on kysytty? Tallennetaanko tiedot paperille jos kieltäytyy kannasta?
Vierailija kirjoitti:
Minulla hoitaja huomasi että olen estänyt joitakin kohtia niin hän näki ne että on estetty ja sanoi että pitää poistaa ennen kuin menen lääkärin vastaanotolle. Lääkäri ei sitten edes katsonut omakantaa
Eihän tuo ole hoitajan päätettävissä. On jokaisen oma asia mitä terveystietoja pitää omakannassa näkyvissä. Eri asia on jos ne tarvii jonnekin, silloinhan ne voi itse hakea ja tulostaa heitä varten. Ei niiden näkyvyydestä yksikään hoitaja päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreidenkään kirjoituksia ei aina näe. Siis potilas ei näe, mitä Omakantaan laitettu käynnistä. Jokin viivästystoiminta käytössä kuukausikaupalla. Hieman epämiellyttävää, ei ainakaan lisää luottamusta terveysjärjestelmää kohtaan.
Hoitovirheissä ne voivat myös "kadota". Niitä myös saa muokata vuosiakin jälikäteen.
Alkuperäiset kirjaukset on aina siellä. Ei ne minnekään sieltä katoa, mutta ne eivät tule hoitavien tahojen näkyville. Tiedot on kuitenkin saatavissa tietopyynnöllä.
Viivästytetkin tiedot tulee tietopyynnöillä ja joskus ne sai siten nopeammin. Nyt esimerkiksi OYS käsittelee tietopyynnöt niin hitaasti, ettei sitä kautta tekemällä ole ainakaan mitään hyötyä. Kokkolasta tulee ennen kuin viivästytetyt tiedot, siellä taas peruslabratkin tulee jostain syystä tosi hitaasti Kantaan.
Hoitaja sanoi ei tarkoita, että pitää poistaa luovutuskielto. Lain mukaan kyseessä on oikeutesi ja oma valintasi tehdä tietojenluovutuskielto.
Laita vaan kaikki estot päälle, niin sinun ei tälläkään kertaa tarvitse mennä töihin!