Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokoomus esittää merkittäviä säästöjä sosiaalietuuksiin. Ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan, työttömyyspäivärahaan, asumistukeen ja toimeentulotukeen tehtävät heikennykset tarkoittaisivat yli 900 miljoonan euron säästöä julkiselle taloudelle

Kommentit (895)

Vierailija
841/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä nämä askartelukurssit parantaa fyysiset sairaudet?

Ilmeisesti nämä fyysiset sairaudet eivät kuitenkaan invalidisoi siten, että oikeuttaisivat työkyvyttömyyseläkkeeseen tai sairauslomaan? 🙃

Ei sairaslomaa saa vuosiksi. Eikä eläkkeelle pääse vaikka ei pystyisi edes kävelemään.

Ei kukaan halua palkata ihmistä jos haastattelussa haastattelija joutuu auttamaan tuolista ylös.

No siellähän se tuli, eläkkeelle pääsyn perusteet eivät sitten kuitenkaan täyty. Huoh. 

Mitä huoh. Kerrotko miten ne saamarin pupukurssit parantaa ja kuntouttaa työelämään takaisin kun erikoislääkärikään ei siihen pysty?

Niitä kuntoutusvaihtoehtoja on aika paljon muitakin, kuin "pupukurssit". Ne kuntouttavan työtoiminnan paikat, joissa tällaista kuvaamaasi puputoimintaa harjoitetaan, ovat yleensä tarkoitettu erittäin huonokuntoisille, lähinnä mielenterveydellisistä syistä kuntoutusta tarvitseville henkilöille. Niiden tarkoitus ei ymmärtääkseni olekaan lisätä osaamista cv:n/valmentaa suoraan kokoaikaiseen palkkatyöhön, vaan tarkoitus on enemmänkin sujuvoittaa arkea ja tuoda siihen rytmiä. 

Minä en perheen äitinä tarvitse mitään rytmin opettelua.

Vierailija
842/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisilla tuottaa vaikeuksia saada rahat riittämään arjen perusmenoihin, hyvintoimeentulevat suunnittelevat seuraavaa ulkomaanmatkaa ja kalliin omakotitalonsa suihkutilojen remontoimista trendikkääksi spaosastoksi. Tässä maassa on valtavat tuloerot eivätkä varakkaat kykene asettumaan pienituloisten asemaan. Siitä kertoo kokoomuksen yhä säälimättömämmäksi käyvät asenteet köyhiä kohtaan. Myös keski- ja hyvätuloiset osoittavat kovuutta, heidän mielestään 10e/h ja vieläpä sitäkin alempi tuntipalkka on ok. He ovat sitä mieltä että jonkun pitää ne alipalkatut työtkin tehdä kunhan heidän itsensä eikä heidän lähipiirinsä tarvitse.

Työttömät halutaan töihin jopa pelkällä työttömyyskorvauksella. Enää ei puhuta siitä että työstä pitäisi saada palkkaa vaan työtä pitää tehdä jo vastikkeeksi sosiaaliturvasta. Moni työtön on työkokeilussa, harjoittelussa, kuntouttavassa työtoiminassa. Ilmaisen työn teettämisestä on tullut uusi normaali ja monet yrittäjät hyödyntävät työttömien heikkoa asemaa ja heidän työpanostaan. Tämä kehitys alkoi Suomessa 90-luvun laman aikana eikä sitä ole saatu pysäytettyä. Päinvastoin - pahemmaksi vain menee huono-osaisten kyykyttäminen. Kokoomus tekee äärimmäisen kieroa politiikkaa ja perustelee köyhien kaltoinkohtelun yhteisellä hyvällä. Onneksi huono-osainenkin voi vielä vaikuttaa tässä yhteiskunnassa äänestämällä.

Ihan vähän vaan kärjistät asioita tässä. 😄 

Onkohan mielessäsi koskaan käynyt, että kuntouttavalla työtoiminnalla, harjoittelulla ja työkokeilulla pyritään kuntouttamaan ihmistä työssä käyväksi, veroja maksavaksi kansalaiseksi? Joskushan se kotonakin makaaminen täytyy loppua, mikäli perusteita työkyvyttömyyseläkkeeseen ei löydy. Vai hamaan tappiinko asti sinun mielestäsi on oikeutettua olla tekemättä mitään ja nostaa samalla työssä käyvän väestön veroista maksamia sosiaalietuuksia, vaikkei siihen ei-minkään-tekemiseen löydy mitään perusteita? 

Kannatan etuuksien leikkaamista erityisesti pitkäaikaistyöttömiltä, joiden eläkestatus on selvitetty ja kiinnostusta ei löydy kuntouttaviin toimenpiteisiin. Jos ei kiinnosta, eikä pysty esittämään mitään tarkastelua kestäviä perusteita kyvyttömyyteensä, on aika mennä töihin tai sitoutua kuntouttaviin toimenpiteisiin. Hyvin yksinkertaista. 

Tyypillinen oikeistolainen tapa ajatella ja asenne sinulla. Et tiedä yhtään mistä puhut ja käytät valtaa joka ei sinulle kuulu. Tässä maassa ei ole kyse työhaluttomuudesta vaan palkanmaksuhaluttomuudesta. Viimeisin aivopieru teiltä kokoomuslaisilta kuului "työnteolla ei pidäkään tulla toimeen". Sanotaan että köyhyys kapeuttaa ajattelua mutta niin näköjään varakkuuskin.

Olen eri mutta ei tuossa kärjistyksessä ollut mitään tolkkua. Minulla on yksi pitkäaikaistyötön kaveri, joka hokee tuota heikompien asema sitä ja tätä aina välillä. Asuu uudessa kämpässä, joka on arvoltaan sama kuin minun keskituloisen. Syömme saman arvoista ruokaa, molemmilla on vaatteet, televisiot, tietokoneet ja sähkölaskut maksettuna. Peruselintaso on ihan sama kuin minulla eikä mitään tarvitse tehdä. Paitsi valittaa miten huonosti on asiat maassa, jossa on työttömien asema on yksi parhaista maailmassa. Silti valitetaan jatkuvasti. Mikään ei ole niin ällöttävää kuin jatkuva epäkiitollisuus siitä, että saa kaiken ilman mitään omaa vastuunkantoa.

Tuo "arvoltaan sama" todennäköisesti tarkoittaa että kyseinen työtön asuu vuokralla uudessa talossa ja sinä omistusasunnossa. Sinä kerrytät itsellesi omaisuutta mutta silti kadehdit työtöntä joka saa asua uudessa asunnossa vuokralla eikä jossain kämäsessä murjussa. Kerro toki lisää itsestäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta ei tuossa kärjistyksessä ollut mitään tolkkua. Minulla on yksi pitkäaikaistyötön kaveri, joka hokee tuota heikompien asema sitä ja tätä aina välillä. Asuu uudessa kämpässä, joka on arvoltaan sama kuin minun keskituloisen. Syömme saman arvoista ruokaa, molemmilla on vaatteet, televisiot, tietokoneet ja sähkölaskut maksettuna. Peruselintaso on ihan sama kuin minulla eikä mitään tarvitse tehdä. Paitsi valittaa miten huonosti on asiat maassa, jossa on työttömien asema on yksi parhaista maailmassa. Silti valitetaan jatkuvasti. Mikään ei ole niin ällöttävää kuin jatkuva epäkiitollisuus siitä, että saa kaiken ilman mitään omaa vastuunkantoa.

Tuo "arvoltaan sama" todennäköisesti tarkoittaa että kyseinen työtön asuu vuokralla uudessa talossa ja sinä omistusasunnossa. Sinä kerrytät itsellesi omaisuutta mutta silti kadehdit työtöntä joka saa asua uudessa asunnossa vuokralla eikä jossain kämäsessä murjussa. Kerro toki lisää itsestäsi.

Tietysti asuu vuokralla. Eihän työttömän ole mitään järkeä omistaa asuntoa, koska vuokraan saa tukea. Tämä on myös yksi asia, jota työttömät eivät tunnu tajuavan. Omistusasunto on yritys kerryttää omaisuutta mutta samalla riski ja rasite. Suomessa on paljon esimerkkejä joissa koko omaisuus menee sen pommikämpän mukana. Vuokralla asuminen on joustavaa ja helppoa, eikä todellakaan pelkästään negatiivinen asia.

Vierailija
844/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti asuu vuokralla. Eihän työttömän ole mitään järkeä omistaa asuntoa, koska vuokraan saa tukea. Tämä on myös yksi asia, jota työttömät eivät tunnu tajuavan. Omistusasunto on yritys kerryttää omaisuutta mutta samalla riski ja rasite. Suomessa on paljon esimerkkejä joissa koko omaisuus menee sen pommikämpän mukana. Vuokralla asuminen on joustavaa ja helppoa, eikä todellakaan pelkästään negatiivinen asia.

Mä asun työttömänä omassa talossa koska ei olisi mitään järkeä asua vuokralla.

Vierailija
845/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran kokoomuksen mukaan talouden hyvinvoinnin avain on pienempi verotus ja tukien leikkaaminen, miten on mahdollista että Tanskassa ja Ruotsissa on korkeampi progressiivinen verotus, mutta kuitenkin isommat palkat, hyvinvointia ja rahalla voi elää leveämmin? Miten leikata tuista, joita on kritisoitu jopa YK:n tasolla riittämättömiksi? Haluaisin kuulla vastauksia tähän yhtälöön.

Vierailija
846/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, jos olet löytänyt itsellesi sopivan asumismuodon. Mutta mistä ihmeestä siis valitatte, jos suomen työttömät ostelevat omistusasuntojakin?

Vierailija
847/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, jos olet löytänyt itsellesi sopivan asumismuodon. Mutta mistä ihmeestä siis valitatte, jos suomen työttömät ostelevat omistusasuntojakin?

Miten niin työtön ostaa talon? Itse ostin sillon kun olin töissä.

Vierailija
848/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on työttömänä sen asunnon ostanut. Ei meidänkään olisi mitään järkeä alkaa omaa kotia myymään jos työttömäksi jää jompi kumpi. Ei siinä olisi järjen hiventäkään koska asumiskulut ovat omassa paljon edullisemmat kuin vuokralla. - eri

Vierailija
849/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu osoittaa täälläkin että keskiverto Kokoomuksen äänestäjä on asioista pihalla oleva imbesilli. Valitettavasti näitä on paljon kuten Usassa jossa äänestivät Trumpin presidentiksi

Vierailija
850/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos posket ei näy takaapäin, niin missä vika on?

No sosiaalihuoltohan on ollut vastuuton...

Vierailija
851/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukia tukien perään...

On syytäkin tarkastella näitä järjettömiä summia mitä tukia maksetaan!

Karsimisen aika on tullut..

Jos posket ei näy takaapäin, niin missä vika on?

No sosiaalihuoltohan on ollut vastuuton...

Vierailija
852/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona tukien varassa makoilevat työnvieroksujat, alkaako pelottaa, että joutuu ihan oikeisiin töihin?

Niin kuin me muut on tehty kokoajan...

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä nämä askartelukurssit parantaa fyysiset sairaudet?

Ilmeisesti nämä fyysiset sairaudet eivät kuitenkaan invalidisoi siten, että oikeuttaisivat työkyvyttömyyseläkkeeseen tai sairauslomaan? 🙃

Ei sairaslomaa saa vuosiksi. Eikä eläkkeelle pääse vaikka ei pystyisi edes kävelemään.

Ei kukaan halua palkata ihmistä jos haastattelussa haastattelija joutuu auttamaan tuolista ylös.

Te elämäntapatyöttömät olette kyllä mestareita selittelemään asiat aina yhteiskunnan ja työnantajien syyksi. Teissä itsessä ei koskaan ole mitään vikaa. 

Kyllä minussa on vika, sairaus.

Miksi sanot minua elämäntapatyöttömäksi, kymmeniä vuosia olen töissä ollut ennenkuin sairastuin.

Erikoinen sairaus sinulla: sellainen joka ei yhteiskunnan normien, säännösten ja lakien mukaan oikeuta sinua eläkkeelle, mutta itsesi mielestä tietysti olet työkyvytön. Todennäköisesti siis koulutuksesi tai lisäkoulutusmahdollisuudet mahdollistaisivat istumatyön / työn, johon fyysisesti kykenisit, mutta sinulla nyt ei sellaiseen kiinnostusta löydy. 

Monet sairaudet ilmenee vasta myöhemmälllä iällä tai etenevät hitaasti. Mä sain nivelreumadiagnoosin 35-vuoutiaana ja tiesin heti, että en tule jäämään sairaanhoitajan hommista vanhuuseläkkeelle. Lähdin siis jo 3 vuotta diagnoosin jälkeen opiskelemaan uudelle alalle. Vastavalmistunut hieman yli nelikymppinen vielä työllistyikin ihan hyvin, mutta jos olisin lähtenyt opiskelemaan vasta päälle viiskymppisenä eli kun olisin ollut hoitotyöhön työkyvytön, tuskin olisin saanut valmistumiseni jälkeen uudelta alalta töitä. Monesti alat, joille kannattaa lähteä opiskelemaan vielä viiskymppisenäkin, on just sairaanhoitajan tai lähihoitajan hommat tai esimerkiksi päiväkodeissa työskentelevät. Eli alat, joilla nimenomaan ei pysty työskentelemään. Niihin "istumatöihin" on tulossa nuorempiakin. Ja ennenkaikea terveempiä.

Vierailija
854/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona tukien varassa makoilevat työnvieroksujat, alkaako pelottaa, että joutuu ihan oikeisiin töihin?

Olet säälittävä.

Vierailija
855/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran kokoomuksen mukaan talouden hyvinvoinnin avain on pienempi verotus ja tukien leikkaaminen, miten on mahdollista että Tanskassa ja Ruotsissa on korkeampi progressiivinen verotus, mutta kuitenkin isommat palkat, hyvinvointia ja rahalla voi elää leveämmin? Miten leikata tuista, joita on kritisoitu jopa YK:n tasolla riittämättömiksi? Haluaisin kuulla vastauksia tähän yhtälöön.

siinä kommentteja,  ja vielä punavihreiden itsensä toimesta :D

https://voima.fi/artikkeli/2019/kansankodista-luokkayhteiskunnaksi/

Vierailija
856/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
857/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu osoittaa täälläkin että keskiverto Kokoomuksen äänestäjä on asioista pihalla oleva imbesilli. Valitettavasti näitä on paljon kuten Usassa jossa äänestivät Trumpin presidentiksi

Totta. Kokoomusta ja Trumpia ja Mika Salmistakin yhdistää se, että he kertovat typeryksille niitä valheita, joita typerykset haluavat kuulla.

Mutta Suomessa puoluekenttä on niin pirstaleinen, että "vaalivoittoon" riittää vaikka vain prosentin kymmenyksen ero seuraavaksi eniten ääniä eniten keränneeseen puolueeseen. Se puolue voi sitten julistautua voittajaksi ja siitä tulee pääministeripuolue, vaikka kannatus olisi tosiasiassa hyvin tasaväkistä kahden tai ehkä useamminkin puolueen kesken. Toiseksi suosituin puolue voi kuitenkin joutua oppositioon ja hallitukseen otetaan pikkupuolueita, jotka saavat siten kokoaan isomman vaikutusvallan yhteiskuntaan. Tämän takia demokratia ei toteudu Suomessa kovin hyvin. Poliittinen eliitti porskuttaa vuosikymmenestä toiseen.

Vierailija
858/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivellä eläjät joutuu töihin... vihdoinkin 🙂

Vierailija
859/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten työttömyyskorvauksen leikkaaminen tuo lisää työpaikkoja?

Vierailija
860/895 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työttömyyskorvauksen leikkaaminen tuo lisää työpaikkoja?

Kyllä se tuo kun sellaiset jotka ei työllisty eikä pärjää pienillä tuloilla ajautuu itsemurhiin ja tänne jää vain sellaisia ihmisiä jotka vielä jaksaa leikkiä hallituksen päättämiä leikkejä.

Nii otta syyre vem riemu raikkahin aika...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi