Miehen olemattomat jouluaskareet
Mies ei vielä ole kertaakaan maininnut sanaa joulu, eli jotain tyyliin "hei, mitäs jouluna, laitetaanko sitä, tätä tai tuota, hei, mites muistetaan kummilapsia, vanhempiamme tai tarvitaanko jotain. Itse olen jouluihminen, hän ei välitä mistään mitään, en halua enää järjestää yksin joulua hänelle ja muille, miksi hän odottaa, että hänelle tehdään joulua, kun hän paskat siitä kuitenkaan välittää?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun koti olisi työpaikka jossa koko tiimin pitää osallistua jonkun surkean juhlan toteuttamiseen. Ei omassa kodissaan kenenkään ole mikään pakko viettää mitään jos ei halua.
Sählää itse joulusi se mitä jaksat ja anna toisen vapaasti valita mitä haluaa tehdä tai ei halua. Näin meillä on, minä naisena en vaadi enkä pakota mihinkään. Ei tämä ole pelkästään minun kotini ja yksin minä määrää tahtia täällä.
Taidat edusta UUSIOPERHETTÄ parhaimmalla mahdollisella tavalla, montako eri sukunimeä lapsilla on, 3-4 tai ehkä jopa 5.
Itse parisuhteessa elävänä raavaana heteromiehenä olen laittanut jo jouluvaloja ja tuikkuija ja autossa soi muutama joululevy. Tiedän, olen poikkeus. En ole edes uskonnollinen, pidän vain joulun tunnelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun koti olisi työpaikka jossa koko tiimin pitää osallistua jonkun surkean juhlan toteuttamiseen. Ei omassa kodissaan kenenkään ole mikään pakko viettää mitään jos ei halua.
Sählää itse joulusi se mitä jaksat ja anna toisen vapaasti valita mitä haluaa tehdä tai ei halua. Näin meillä on, minä naisena en vaadi enkä pakota mihinkään. Ei tämä ole pelkästään minun kotini ja yksin minä määrää tahtia täällä.
Juuri näin!
N55
Marttyyrimamma alkaa raivosiivoamisen jo marraskuussa ja uhriutumistakin pukkaa joulukuun alusta alkaen.
Sitten voi naama nurinpäin pilata kaikkien jouluaaton itkemällä kuinka kukaan ei arvosta tai välitä...
Vierailija kirjoitti:
Marttyyrimamma alkaa raivosiivoamisen jo marraskuussa ja uhriutumistakin pukkaa joulukuun alusta alkaen.
Sitten voi naama nurinpäin pilata kaikkien jouluaaton itkemällä kuinka kukaan ei arvosta tai välitä...
Tämän tekee meillä mies, kun ei ole muistanut ostaa itselleen tarpeeksi viinaa ja Alko meni jo kiinni. Kyllä on monesti naurattanut hänen naamansa, ei saisi olla ahne, sitten itkee kun oli niin raskasta työssäkin ja pomokin vidduili hidasta vessukkaa. Hän on meidän perheen Pillipiipari, jos pomo vidduilee, täytyy katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
N55
M55 tämän kirjoitti, mies, josta yksikään nainen ei ole kiinnostunut.
Voi kun ihmiset vähän relaisivat tuon joulun suhteen. Ei se kaikille ole tärkeä, muutama päivä chillailua, niitäkin tänä jouluna harmillisen vähän. Harmi, jos nekin päivät menevät toipuessa niitä edeltävästä stressistä. Tulee se joulu vähemmälläkin, jos on tullakseen. Kai tärkeintä olisi se rauha ja hyvä tahto ihmisten kesken.
Omasta lapsuudestani muistan surullisena joulut, joita varten vuorotyössä ollut äitini vapaahetkensä puunasi ja ahersi. Piti vaihtaa jouluverhot (miksi ihmeessä?), leipoa itse kakut, piparit ja tortut. Kulhoissa ympäri huushollia piti olla rusinoita ja manteleita. Kukat tietynlaisia. Glögiä piti olla, vaikka siitä ei kukaan tykännyt. Glögilasit jouluna omanlaiset, toki. Rosollia piti olla itse tehtynä, vaikka siitä ei kukaan tykännyt. Siinähän aika mukavasti kuluukin porkkanoita keitellessä ja omenoita pilkkoessa. Jne. Vieläkään en voi rosollia sietää.
En muista, että meitä lapsia olisi edes otettu hommiin mukaan, kaipa ne piti tehdä jotenkin tietyllä tavalla. Isän roolista en osaa sanoa, kaipa keittiö oli muutenkin äidin valtakunta. Jouluaattona äiti sitten menikin heti jouluaterian jälkeen nukkumaan umpiväsyneenä. Oltuaan sitä ennen pöydässä naama nutturalla. Me lapset ja isä sitten jaettiin lahjoja ja vietettiin "joulua" keskenämme. Että semmoisia ihania lapsuuden jouluja.
Toivon todella, että tällainen on katoavaa kansan perinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies tekee nykyään kaiken. Paistaa kinkun, tekee jouluruoat alusta loppuun raaka-aineista, pyytää lohet ja savustaa, siivoaa ja koristelee ja hakee kuusen metsästä. Ostaa lahjat ja paketoi. Se mies olen minä. Moniko nainen tekee saman?
No aika moni. Teet sitä, mitä todella monessa perheessä nainen tekee yksin (ja sitten miehet miettivät, miten se ero nyt tuolleen tuli puun takaa, kaikkihan oli hyvin :D) Jouluruoat, lahjat, koristelut, siivous, sukulaisten lahjat, korttien hankinta ja postitus, leivonnaiset, kinkku, tiskit, kattaus, juomat jne.
Tosin harva nyt varmaan muutenkaan itse käy kalastamassa lohta joulupöytään, ihan jo asuinpaikastakin johtuen. Saattaisi itselle tulla joku muu kuin joulupukki kylään, jos virittelisin savustuspöntön tuohon parvekkeelle :D
Jouluruuat saa valmiina kaupasta tai pitopalvelusta, vaatii tilaamisen ja maksamisen vaivan.
Lahjat voi myös tilata paketoituina, vaatii tilaamisen ja maksamisen. Lisäksi lahjoja ei tarvitse ostaa, jos ei halua ja oikestaan lahjoja kaipaavat vain lapset.
Koristelu ei ole tarpeen, joulu tulee ilman koristeita ja jos järjellä ajattelee, niin ne ovat aika turhia.
Siivous on tavallinen viikkosiivous, ei enempää eli se tehdään joka viikko, ei vain jouluna.
Sukulaisille ei tarvitse ostaa lahjoja, iso osa ei osta!
Leivonnaiset saa kaupasta ja kinkku on jouluruokia, jonka voi tilata valmiina.
Korttien hankinta ja postitus on eilistä, tämän voi ohittaa kokonaan.
Tiskit tiskataan joka tapauksessa myös arkena, ei poikkea siitä.
Kattaus - onko oikeasti vaikea asetella veitsi ja haarukka paikalleen?
Juomatkin saa valmiina kaupasta.
Lopeta jouluhössyttely ja ymmärrä, että joulu tulee ihan ilman sitä. Tee vain se, mistä nautit, loppu on turhaa.
Olen täysin samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin... kun oikein tätä mietin, niin kuinkas olisi tytöt, naiset, äidit, jos ilmoittaisimme miehelle paria päivää ennen joulua, että lähden nyt joulun viettoon. Ei mitään etukäteisvalmisteluja kotona, joulu tehtäisiin tai olisi kenties valmiina siellä mihin menisimme. Voisi mennä suu mutruun.
Jos ajatellaan, että aika on rahaa, niin jo yksin ajansäästö toisi varaa viettää joulu jossain muualla.
Joulun jälkeen sitten kohteliaasti tiedusteltaisiin mieheltä kuinka joulu meni.Ei hyvänen aika. Ihan oikeastiko teillä on parisuhteet sillä mallilla, että tuollainen tulee mieleen?
Vastasit minulle. Ei minun ideastani tarvitse tehdä yleistystä. Minulla ei ole parisuhdetta.
Jouluja on jo takana sekä yksin että kaksin, kolmisin ja isolla porukalla. Ison porukan joulut olivat parhaita, joulumieli tarttui kaikkiin ja jokainen osallistui valmisteluihin.
Sen sijaan nuorena miniänä pääsin todistamaan ex- anopin raatamista yötä myöten, kun perheen miesväki istui television ääressä totia maistellen. Ruoka-aikoina huutelivat keittiöön joko on kohta valmista.
Omat mieheni eivät osallistuneet joulun laittoon millään lailla. Yksi sopi baariin menosta kaverinsa kanssa jouluaattona, eikä ollut tottunut muutenkaan mitään juhlia viettämään muualla kuin siellä baarissa. Hänestä erosin juuri joulun alla ja tiedän että joulutunnelman voi tavoittaa erityisolosuhteissakin. Oli vain patja tyhjän vuokrahuoneiston lattialla, pieni minikuusi, pari kynttilää, konvehtirasia, joulutorttu ja kahvia. Ja täydellinen rauha.
Siltä pohjalta oman kommenttini kirjoitin. Ei se ole monien mielipide.
Oma mies kävi jo tilaamassa kinkun ja sopi hakupäivän. Joululahjoja me ollaan mietitty lokakuusta asti. Kuusenkin mies kävi etsimässä syyskuussa valmiiksi, niin ei tarvitse joulukuussa kahlata lumessa. Ruuat on meillä perinteiset, mutta niitäkin mietittiin, että laitetaanko jotain uutta. Ai niin, joulukukatkin hän kävi tilaamassa minulle, äidilleni, omalle äidille ja yhdelle minun kaverille. Miestä ei myöskään häiritse yhtään, että olen soittanut joululauluja jo pari viikkoa. On kiva, kun joulun suhteen ollaan samoilla ajatuksilla.
Ei ole vielä edes joulukuu ja ihmiset nyt jo stressaa! :O
Eihän siinä mitään jos nauttii tekemisestä, mutta sellaiset ihmiset ei tämmöisissä ketjuissa yleensä ole. Vain lähinnä suorittajat ja makeilijat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies tekee nykyään kaiken. Paistaa kinkun, tekee jouluruoat alusta loppuun raaka-aineista, pyytää lohet ja savustaa, siivoaa ja koristelee ja hakee kuusen metsästä. Ostaa lahjat ja paketoi. Se mies olen minä. Moniko nainen tekee saman?
Mun poika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottaako hän, että hänelle tehdään joulua, jos hän ei puhu siitä?
Vaikka provoille on kyllä turha vastataEi tuollaisen miehen silloin kuulu tulla siihen JOULUpöytäänkään, grilli on avoinna tai joku buffetti - TERVEMENOA!
Jaa. Tapansa kullakin. Jätätkö myös sinä saunomisen välistä jos mies on sen lämmittänyt? Etkö aja autoa jos mies on sen huoltanut ja tankannut? Etkö anna miehen asua luonasi jos hän ei osallistu sisustamiseen?
Taas joku nysverö kehumassa töillänsä. Että ihan saunan lämmittänyt ja auton tankannut, huoltoa en usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voi naama nurinpäin pilata kaikkien jouluaaton itkemällä kuinka kukaan ei arvosta tai välitä...Tämän tekee meillä mies, kun ei ole muistanut ostaa itselleen tarpeeksi viinaa ja Alko meni jo kiinni. Kyllä on monesti naurattanut hänen naamansa, ei saisi olla ahne, sitten itkee kun oli niin raskasta työssäkin ja pomokin vidduili hidasta vessukkaa. Hän on meidän perheen Pillipiipari, jos pomo vidduilee, täytyy katsoa peiliin.
Anteeksi että nauroin.
Olen syvästi pahoillani puolestasi.
Jätä ap se sika ja hanki tilalle kunnon joulupukki.
Ap ilmoitti aloituksessa olevansa jouluihminen.
Olen aina ajatellut, että jouluihminen on ihminen, joka tykkää joulusta ja tekee sitä ensisijaisesti itselleen. Mutta ehkä se liittyykin passiivis-aggressiivisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
N55M55 tämän kirjoitti, mies, josta yksikään nainen ei ole kiinnostunut.
Kieltämättä "munaa" löytyy enemmän kuin useimmilta miehiltä 😂 Mulla vaan ei ole tarve tehdä itsestäni joulumarttyyriä. Oon saanut pakkojouluista tarpeekseni aikoinaan
N55
Et ole jouluihmisiä. Päinvstoin vaikuttaa että suhtaudut vihamielisesti koko ajatukseen. Oletko karistanut joulumielen omilta perheenjäseniltäsikin?