Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Misofonia

Äänet häiritsee
28.11.2022 |

Kohtalotovereita? Normaalitkin arjen äänet häiritsevät, kuten naapurin äänet ja syömisen äänet. Iskee ahdistus ja kiukku ylimääräisistä äänistä. Mitä tälle voi tehdä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää eniten se kun mies imeskelee kovaäänisesti pastilleja. Se ääni on sietämätön. Onneksi on vastamelukuulokkeet mutta ei niitäkään jaksa koko ajan pitää päässä. Ja vihdoin ei ole naapureita, sellaisia joiden kanssa olisi yhteiset seinät koska ostimme omakotitalon.

polja74
22/26 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Misofonia on tila, jossa aivot ovat herkistyneet joillekin jokapäiväisille äänille tai näkemälleen. Tällaisia ääniä ovat syömisen äänet maiskutus, hörppiminen ja rouskutus tai jonkun henkilön liikkeet. Itse misofoniasta kärsivänä tilanteet, joissa on purukumin jauhajia täytyy poistua paikalta välittömästi. Selkeästi äänet joissa on jatkuvuutta/ oletus ettei ne lopu on pahimpia, purukumi, nenän niiskutus, puhelimen merkkiäänet. Olen kärsinyt tästä sairaudesta 10 vuotiaasta saakka ja tekee elämän suunnittelusta vaikeaa. Olen nykyisin yrittänyt lähipiiriä ja puolituttuja valistaa sairaudestani ja toivottavasti vaikka tämän keskustelupalstan kautta saisimme tätä harvinaista sekä vaikeaa asiaa kaikkien tietoon.

https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/misofonia/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24/26 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo puhkea niille, jotka ovat kokeneet jonkin trauman?

Höpöhöpö! Meillä se on "sukuvika", mummolla oli, isällä oli ja mulla on. Saas nähdä tuleeko lapselle!

Nii eikä mulla ole ollut mitään traumaa, paitsi kissa kuoli 12vuotiaana, siis kissa oli 12v.

Itse olen alkanut miettiä, että onko misofonia jotenkin aivoperäistä. Itse ajattelin pitkään sen olevan psyykkistä oireilua, kun tekisi  mieli tyyliin raivoitkeä jos joku maiskuttaa ja mässyttää. Mutta sitten yksi päivä tuli kuunneltua asmr -videota, jossa oli tyyliin kynsien kopinaa pöytää vasten yms. Ja sai mielettömän reaktion, tällä kertaa positiivisen. Tuntui kuin hieronnassa olisi, päänahassa tuntuu kihelmöintiä ja tunsi kuinka lihasten kireys rentoutui.

Vierailija
25/26 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt koko ikäni. Olen varmaan 75 v lumihiutale, jonka olisi luullut jo sulaneen.

Maiskutus, rouskutus ja etenkin telkussa kimittävät, kalkattavat naisäänet, honottavat laulajat ja sopraanot. Jenkkien leveä, lähinnä savoa muistuttava molkotus.

Musaa voin kuunnella hyvinkin kovilla äänillä, mutta vain kunnon steroista. Mitään peltipurkkiääntä en siedä yhtään.

Onneksi asun suuren osan vuodesta metsän keskellä korvessa. 

Kuulotutkimuksessa mulla on yksi poikkeava piikki kuulokäyrässä ja korvalääkäri sanoi, että tuntemukset voivat johtua osaksisiitäkin.

Vierailija
26/26 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo puhkea niille, jotka ovat kokeneet jonkin trauman?

Höpöhöpö! Meillä se on "sukuvika", mummolla oli, isällä oli ja mulla on. Saas nähdä tuleeko lapselle!

Nii eikä mulla ole ollut mitään traumaa, paitsi kissa kuoli 12vuotiaana, siis kissa oli 12v.

Itse olen alkanut miettiä, että onko misofonia jotenkin aivoperäistä. Itse ajattelin pitkään sen olevan psyykkistä oireilua, kun tekisi  mieli tyyliin raivoitkeä jos joku maiskuttaa ja mässyttää. Mutta sitten yksi päivä tuli kuunneltua asmr -videota, jossa oli tyyliin kynsien kopinaa pöytää vasten yms. Ja sai mielettömän reaktion, tällä kertaa positiivisen. Tuntui kuin hieronnassa olisi, päänahassa tuntuu kihelmöintiä ja tunsi kuinka lihasten kireys rentoutui.

Neurofysiologista.  On fyysistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi