Misofonia
Kohtalotovereita? Normaalitkin arjen äänet häiritsevät, kuten naapurin äänet ja syömisen äänet. Iskee ahdistus ja kiukku ylimääräisistä äänistä. Mitä tälle voi tehdä?
Kommentit (26)
Lähinnä juuri nuo maiskutukset, kolahdukset jne. Tai joku lasten hälinä. Musiikkia pystyn kuuntelemaan, eikä esim. Konsertissa tai muussa meluisassa paikassa oleminen haittaa. Lähinnä äänet häiritsevät kotona tai muussa paikassa, jossa mielestäni tulisi olla rauhallista.
Ihmisten mässyttäminen ja kulauttelu ja pureskelu - aivan raivostuttavaa. Kun joku mäyhää ja litkuttaa purkkaa, haluan tappaa sen ihmisen.
Eikös tuo puhkea niille, jotka ovat kokeneet jonkin trauman?
Mulla kovaääninen määrätietoinen miehen puhe, lasten kirkuva ääni, metelelöinti, junan kirskunta alkaa viiltämään korvissa terävästi. Meinaan melkein hajota atomeiksi. Kamala vaiva. Puhjennut vaihdevuosi iässä. Kotona paras olla yksin. Tv äänettömällä jos on ohjelmassa textitys.
Olen kokenut samaa ainoastaan hampaiden valkaisun jälkeen muutama vuosi sitten. Silloin lähinnä metallin kirskunta metallia vasten vihloi korvia. Vaikutus meni muutamassa päivässä ohi, mutta ymmärrän, että jatkuvana ärsykkeenä misofonia on väsyttävää ja oikeastaan en keksi muuta keinoa, kuin vastamelukuulokkeet ulkoisten äänten poissulkemista varten.
Kun naapurin äänet alkaa häiritä, kuuntele musiikkia tai kirjaa kuulokkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei
Bussin jarrujen sihahdus, harrikat, lehtipuhallin, maiskutus, kulauttelu, karkin muljahtelu suussa, imutusäänet, hedelmien louskutus - voi saatana että voikin raivostuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut samaa ainoastaan hampaiden valkaisun jälkeen muutama vuosi sitten. Silloin lähinnä metallin kirskunta metallia vasten vihloi korvia. Vaikutus meni muutamassa päivässä ohi, mutta ymmärrän, että jatkuvana ärsykkeenä misofonia on väsyttävää ja oikeastaan en keksi muuta keinoa, kuin vastamelukuulokkeet ulkoisten äänten poissulkemista varten.
Tämä ei ole ihan sama. Misofoniassa jotkut ihan hiljaisetkin äänet raivostuttavat aivan selittämättömän kauheasti.
Misofoniasta on muistaakseni keskusteltu tällä palstalla aikaisemmin. Minulla alkoi murrosiässä. Maiskutus, niiskutus ja ryystäminen sekä kovat äänet kuten lehtipuhallin, moottorikelkka jne. Onneksi nykyisessä elämässäni en kohtaa juuri tilanteita joissa kuulisin noita ääniä. Olen eläkkeellä ja asun hiljaisessa paikassa. Olen huomannut että stressi ja masennus lisää oireilua.
Tsemppiä sinulle. Et ole yksin.
Kyllä. Esimerkiksi paperin rapistelu, toistuvat erilaiset mekaaniset nitkutusäänet, turvavyön hälytysääni, maiskutus, mässytys... Jo lapsena piti poistaa seinäkello huoneesta, jossa nukun. Hankala vaiva.
Ilmeisesti periytyvää. Isäni on toivoton tapaus. Itselleni pahinta on junassa tai bussissa paperikassia rapistelevat ihmiset ja kaikenlainen maiskutus sekä omenan rouskutus. Hankaloittaa elämää melko paljon.
Ostin juuri junamatkalle oman hytin, onneksi näinkin voi nykyään tehdä. Joudun myös julkisilla kulkemaan työmatkat ja laitan korvatulpat, pipon ja vielä päälle kuulokkeet + takin huppu, vaimentaa jonkun verran bussin korvia särkeviä ääniä ja ihmisten mässytystä ja suklaapatukoiden rapinaa.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö! Meillä se on "sukuvika", mummolla oli, isällä oli ja mulla on. Saas nähdä tuleeko lapselle!
Nii eikä mulla ole ollut mitään traumaa, paitsi kissa kuoli 12vuotiaana, siis kissa oli 12v.
Jos olette FB:ssä, siellä on ryhmä misofoniasta kärsiville, en nyt muista...en ole käynyt aikoihin, mutta menkää sinne, siellä on suht täyspäistä porukkaa. Täällä alkaa kohta sataa paskaa niskaan kunhan noi hörhelöt heräävät!
Lemmikkien vinkulelut, lasten pimputeltavat soittopelit näitä kun joku kauppoillakin vinguttaa, pää räjähtää. Samoin naputtelu kynällä, napsuttelut esim jalalla pöydänjalkaan avokonttorissa, argh.
Minua ovat auttaneet masennuslääkkeet, ainakin jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Minua ovat auttaneet masennuslääkkeet, ainakin jonkin verran.
Ei mulla ainakaan mitään masennusta ole. Kenellä on, kenellä ei.
"Misofonia
Siirry navigaatioonSiirry hakuun
Misofonia (tunnetaan myös lyhenteellä SSSS, selective sound sensitivity syndrome eli 4S) on sairaus, jossa ihminen on neurofysiologisesti herkistynyt jokapäiväisille äänille, jotka ovat valtaosalle muista ihmisistä yhdentekeviä. Tavallisesti ne liittyvät muun muassa syömiseen ja hengittämiseen ja aiheuttavat kuulijassaan hallitsematonta raivoa. Kyseessä ei ole hyperakusia, jossa henkilö kokee sietämättömänä kaikki ympäristön äänet, vaan inhoa valikoiduille voimakkuudeltaan matalille äänille, jotka ovat luonteeltaan toistuvia. Tila on tunnistettu sairaudeksi mm. englanninkielisissä maissa, mutta sitä ei löydy toistaiseksi ICD-10-järjestelmästä, minkä takia suomalaiset lääkärit eivät laajalti tunne tilaa." Wikipedia
Itselle ei syömiseen liittyvät häiritse, mutta muut äänet jotka toistuu.
Ärsyttääkö maiskuttamiset vai äänien kovuus ja yllättävyys?