Onko sinulla työ, jossa kukaan ei tee asioita puolestasi, jos vaikka sairastut?
Tai jos olet lomalla? Eli työt kasaantuvat poissaollessasi ja poissaolon jälkeen on entistä kiireenämpi. Mitä teet työksesi?
Kommentit (63)
Kyllä. Olen AMK:ssa opettajana. Ei ole mitään sijaisjärjestelyitä, kuten esim. alemman tason oppilaitoksissa voi olla. Voin pyytää kollegoilta apua isoimpaan hätään, mutta heillä on oma työnsä ja kiireensä, joten yleensä apu rajoittuu luokan oven avaamiseen opiskelijoille tai esim. tentin valvontaan. Poissaoloni vuoksi joudun itse muuttamaan lennossa suunnitelmat oppitunneista itsenäiseksi opiskeluksi, eli saan vaan lisää työtä taakakseni. Ellen kykene kipeänä tekemään suunnittelua tai arviointeja, ne tietysti kasaantuvat. Jos en pysty vointini tai aiheen vuoksi muuttamaan opetusta itsenäiseksi opiskeluksi, sitten pidetään välistä jääneet oppitunnit myöhemmin epäsopivana ajankohtana. Jos tulee kuukausia pitkä sairasloma, silloin varmasti työnantaja haalii jostain sijaisen, mutta ei niitä aika spessujen oppiaineiden ollessa kyseessä ihan tuosta vain kadulta revitä ja todennäköisesti sijaisellekin minun pitäisi valmistella materiaalit ja ohjeistaa aika pitkälle, jos tämä ei satu olemaan esim. entinen opiskelija, joka tuntee asiat riittävän hyvin.
Olen yliopistotutkija ja teen väitöskirjaa. Eipä sitä kukaan muu puolestani tee.
Kyllä. Asiantuntija tutkimuslaitoksessa. Ehkä joitakin pakollisia projektihallinnollisia käytännön töitä pystyisi nakittamaan toiselle, mutta sisällölliset asiat ovat jokaisen asiantuntijan omalla pöydällä.