Pienituloisten lapsiperheiden tukiin väliaikaisia korotuksia, missä on korotukset pienituloisille aikuisille?
Kaikista köyhimpiä ovat yksinasuvat pienituloiset ihmiset. Heille ei kyllä mitään ylimääräisiä tukia anneta, lapsiperheille vain koko ajan lisää rahaa.
"Pienituloisten lapsiperheiden tukiin on tulossa väliaikaisia korotuksia, kertoo Kansaneläkelaitos (Kela).
Useita lapsiperheiden tukia korotetaan Kelan mukaan ensi vuoden ajaksi. Yksityisen hoidon tukea korotetaan pysyvästi 1. maaliskuuta alkaen.
Väliaikainen korotus on tulossa ensi vuoden ajaksi työttömyysturvan lapsikorotukseen, lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen, opintorahan huoltajakorotukseen sekä toimeentulotuen alle 18-vuotiaan lapsen perusosaan.
Eduskunta on hyväksynyt lainmuutokset, joiden tavoitteena on tukea pienituloisten lapsiperheiden ostovoimaa hintojen noustessa. "
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Munkin mielestä toi on h*mmetin epäreilua. Itsellä matala palkka. Mutta ei tarpeeksi matala, jotta saisin asumistukea. Olen nettomaksaja pienellä palkallani. Yh työkaveri, jolla sama palkka kuin mulla, elää paljon leveämmin tukien takia, kuin minä.
Ja perheelliset vaan jaksaa vikistä. Mikään ei riitä. Jos ei tukiaiset riitä, niin lopettakaa se muksujen tekeminen.
Alan olla pikkuhiljaa sitä mieltä, että meillä on p*ska hallitus.
Missä ne perheelliset vikisee? Tämäkin aloitus on perheettömän tekemä, sinä perheetön vikiset siinä monen muun kanssa ja ihan vasta oli joulukuun tuplalapsilisistä vastaava perheettömän tekemä aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia yksinhuoltajia joille tulee kyllä todella tarpeeseen. Yksin elävänä minäkin pärjäisin mutta kun pitää elättää samalla palkalla 4 ihmistä niin kyllähän tämä hintojen nousu kirpaisee eri tavalla. Jos asuisin yksin niin voisin syödä vaikka pelkkää kuarapuuroa, mutta kasvavat lapset tarvitsee muutakin. Toki tässä yhä pärjätään, mutta pelottaa jos hinnat tästä hirveästi vielä nousevat
Ai palkalla. Mihin unohtui lapsilisät ja elatusmaksut tai elatustuki, jos siittäjä ei maksa ja veroista vähennettävä lapsivähennys.
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia yksinhuoltajia joille tulee kyllä todella tarpeeseen. Yksin elävänä minäkin pärjäisin mutta kun pitää elättää samalla palkalla 4 ihmistä niin kyllähän tämä hintojen nousu kirpaisee eri tavalla. Jos asuisin yksin niin voisin syödä vaikka pelkkää kuarapuuroa, mutta kasvavat lapset tarvitsee muutakin. Toki tässä yhä pärjätään, mutta pelottaa jos hinnat tästä hirveästi vielä nousevat
Ai palkalla. Mihin unohtui lapsilisät ja elatusmaksut tai elatustuki, jos siittäjä ei maksa ja veroista vähennettävä lapsivähennys.
Siis mikä ihmeen lapsivähennys? Ei semmoista ole ollut kymmeniin vuosiin.
Ei missään. Me voimme kituutella koska ei ole lapsia kotona.
Yksinhuoltajana näen asian siten, että voin itse tinkiä ruoasta ja vaatteista, olla vaikka syömättä kun on rahasta tiukkaa. Mutta lapselle on taattava ruoka, lämpö, vesi ja vaatteet. Sen lisäksi, jos näin en tee, ja lapsi kärsii, hänestä tehdään myös lastensuojeluilmoitus. Minusta ei kukaan pidä huolta tai kanna vastuuta paitsi minä itse, aikuisena. Siksi hintojen noustessa tuki lapsiperheille menee aivan oikeaan osoitteeseen. Niille, jotka eivät voi itse huolehtia itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä rahaa vain oli paljon enemmän yksin asuessaan. Aina näitä narinoita työpaikkaa myöten kun joutuu yksin maksamaan sitä ja tätä, mutta esim meidän perheessä maksaa kaksi, mutta viisinkertaisen määrän, meillä on kolme lasta. Ei se ruokalasku ollut yksin asuessa lähelle tonnia kuukaudessa. Muutamalla satasella pärjäsi. Perheellisenä ei saa 150€ viikoksikaan ruokia. Yksinasuvan sähkölasku ei vanhoilla hinnoilla ollut kuin muutaman kympin, perheellisen satoja euroja.
Mulla on lapsettomia työkavereita ja sellaisia, joilla lapset jo aikuisia ja pois kotoa. Todellakin heillä on samasta palkasta enemmän käytettävissä itseensä kuin minulla perheellisellä!
Pienemmät asumismenot, pienemmät ruokakulut, vain ne omat vaatteet, hygieniatarvikkeet, mahdolliset lääkkeet, vähemmän tiskiä, pyykkiä ja siivottavaa, vain omat harrastukset, vain omat kampaajat sun muut, vain omat lääkärikulut jne, jne, jne.
Kyllähän sen näkee kaikesta päälle päinkin, että käyttävät, eli voivat käyttää, itseensä enemmän rahaa kuin minä perheen äitinä. Enkä minä osaani voivottele, olen oikein tyytyväinen tähän.
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kymmeniin... Näköjään poistunut 2018. Alijäämähyvityksessä on edelleen lapsikorotus.
Omituista, että omasta lapsesta saa elatusvelvollisuusvähennystä. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää. Normaalisti olettaa, että lapsen elatus kuuluu nimenomaan vanhemmille.
Oletteko urputtajat kuulleet lasten oikeuksista? Sitten joku vastaa, että on aikuisillakin oikeuksia nöf nöf.
Jos minulla ei olisi lapsia huollettavana, niin minulle riittäisi hyvin sossuraha.
Tää ketju vahvistaa näkemystäni siitä että velaksi jää ihmiset, jotka eivät koskaan kasva aikuisiksi. Heitä pitäisi holhota ja hyysätä koko elämä. He ovat itse lapsia aina ja ikuisesti. Ennen pidin veloja järkevinä. Voisko olla niin että tänne vauva palstalle saisi kirjoitella vain sellaiset keillä on tai on joskus ollut vauva itsellä, ei aikuiset vauvat
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kymmeniin... Näköjään poistunut 2018. Alijäämähyvityksessä on edelleen lapsikorotus.
Omituista, että omasta lapsesta saa elatusvelvollisuusvähennystä. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää. Normaalisti olettaa, että lapsen elatus kuuluu nimenomaan vanhemmille.
Tuo tilapäinen lapsivähennys oli voimassa 2015-2017, sitä ennen ei todellakaan vuosikymmeniin. Niin ja määrä oli 50e/lapsi (yh 100eur), max 4 lapsesta , paitsi, jos satuit tienaamaan yli 36 00 eur/vuosi, jolloin vähennys pieneni. Eli todellakin ihan lillukanvarsia lasten aiheuttamiin kuluihin verrattuna. Ja siitäkin viitsit nurista.
Nyt korotettavat tuet ovat vuosia laahanneet perässä, aikakin jo nostaa. Opiskelijakin on saanut enemmän kuin hoitovapaalla sekä itsensä että lapsensa elättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tehkää lapsia, niin saatte tekin korotukset ja pohjat.
Muutenkin on ihmisiä liikaa, miksi tukisin ilmastonmuutoksen jouduttamista
Suomessa ei ole liikaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksinasuvat pienituloiset ovat tässä maassa vain maksamassa veroja yh-mammojen elättämiseksi tuilla ja korotetuilla tuilla
Yh ei ole synonyymi sossuelätille. Yh ei välttämättä saa mitään tukia ja käy töissä.
Tämä on yleinen väärinkäsitys. Ihmisten, myös yksinhuoltajien, pärjääminen riippuu täysin siitä millaiset tulot henkilöllä on, paljonko asuminen maksaa, onko henkilöllä velkoja, tarvitseeko joku perheessä silmälaseja tai kalliita lääkkeitä. Olen itse ollut yh ja joskus kadehdin erästä toista yksinhuoltajaa. Olimme kuin eri planeetoilta. Hänellä oli aina jääkaappi täynnä hyvää ruokaa, kaunis koti ja hienot huonekalut, heillä oli varaa matkustella. Hän sai lasten hyvätuloiselta isältä reilut elatusmaksut lapsista, kun minä taas sain kaikkein pienintä yhteiskunnan antamaa elatusmaksua. Tuntemani yh ja minä olimme molemmat kokopäivätyössä. Eli yh voi olla nainen tai mies, joka asuu yksin lastensa kanssa ja jhänellä voi olla taloudellisesti huoleton elämä tai sitten erittäin niukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisää rahaa laiskoille vanhemmille, jotka kiikuttaa lapset ilmaiseen hoitoon, kun ovat liian laiskoja tekemään virikettä lapsilleen tai ulkoiluttamaan heitä.
Silloin Ei ole ratkaisu lisää rahaa ja hoitopaikka, vaan lapset huostaan.
Tiedätkö yhtään kuinka kalliiksi huostaanotto tulee yhteiskunnalle? Se ei ole halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä missä on tuet meille työssäkäyville lapsettomille aikuisille, jotka maksaa näiden kaikkien muiden kerjäläisten tuet vielä muutenkin nousseiden hintojen päälle?
Työssäkäynti ei ole pakollista, joten turhaan nillität.
Ei myöskään se lasten tekeminen.
Juuri siksi sitä pitää sponsoroida. Vanhemmat eivät tarvitse lapsia, mutta yhteiskunta on lirissä ilman heitä. Selvästikin perhe-etuudet ovat liian pieniä, sillä syntyvyys on kansallisen itsetuhon tasolla.
En usko, että tukien suuruus vaikuttaa asiaan. Ihmiset saivat lapsia silloinkin, kun ei ollut olemassa mitään lapsilisiä. Enemmän on syynä se, että mediassa ja viihteessä esitetään perhe-elämä jonkinlaisena helvettinä: puolison pettämistä ja rumaa käytöstä ja lapset esitetään vaivaa aiheuttavina olentoina, joista ei ole mitään iloa vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat pienituloiset ovat usein opiskelijoita tai eläkeläisiä ja näitä ryhmiä kyllä tuetaan ja heille on monenlaisia erioikeuksia. Saavat matkustaa alennettuun hintaan, kulttuuri/virkistyspalveluita alennettuun hintaan, saattavat saada ruokaakin ilmaiseksi esim. oppilaitoksissa... siis jos olet lapseton pienituloinen niin sulla on hyvä tilaisuus alkaa vaikka opiskelijaksi jos olet niistä tuista niin kateellinen.
Kerro heti mistä helsinkiläinen työeläkkeellä oleva saa alennusta kaupungin liikennevälineillä kulkemiseen!
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tilapäinen lapsivähennys oli voimassa 2015-2017, sitä ennen ei todellakaan vuosikymmeniin. Niin ja määrä oli 50e/lapsi (yh 100eur), max 4 lapsesta , paitsi, jos satuit tienaamaan yli 36 00 eur/vuosi, jolloin vähennys pieneni. Eli todellakin ihan lillukanvarsia lasten aiheuttamiin kuluihin verrattuna. Ja siitäkin viitsit nurista.
No jokainen varmaan tietää, että lapsista on kuluja, mutta kyllä Suomessa lapsiperheitä tuetaan todella paljon. Täten on ihan turha marttyroida elättävänsä yksin palkalla lapsensa.
Hankalimmassa tilanteessa tässäkin sotkussa on pienituloiset yksineläjät. Kuten mielestäni ovat aina olleet. Lapsiperheitä hössötetään vaan joka paikassa. Ja voin sanoa tämän ihan ulkopuolisena, kun en kuulu kumpaankaan joukkoon.
Tämä tuntuu olevan hallituksen sädekehän kiillotusta, kun lapsilla ja nuorilla on nykyään niin paljon ongelmia, niin rahastahan ne heidän logiikalla johtuvat. Ja kun annetaan jokaiseen etuuteen lapsibonuksia lisää, niin simsalabim ongelmat ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksinasuvat pienituloiset ovat tässä maassa vain maksamassa veroja yh-mammojen elättämiseksi tuilla ja korotetuilla tuilla
Yh ei ole synonyymi sossuelätille. Yh ei välttämättä saa mitään tukia ja käy töissä.
yh saa aina tukia ja 99% tapauksista yh saa enemmän tukia kuin vela tienaa kokopäivätöistä
Niin yh saa lapsilisän kuten yhteishuoltajakin jolla alle 17v lapsi. Ei muuta.
Haluan huomauttaa, että muualla asuva vanhempi maksaa lapsestaan elatusmaksuja, vaikka lapsen lähivanhempi olisi kuinka hyvätuloinen tai varakas. Elatusmaksuissa on kyse lapsen elintason ylläpitämisestä. Hyvätuloinen vanhempi maksaa isoja elatusmaksuja. Pienituloinen vanhempi maksaa pieniä elatusmaksuja. Lähivanhemman tulojen suuruus tai pienuus ei vaikuta elatusmaksujen suuruuteen mitenkään. Yksinhuoltajat ovat keskenään hyvin erilaisessa asemassa.
Olen ollut valtiolla ja nyt siellä on uudet tilalle. Meitä oli useampi samaan aikaan.