Miten olette varautuneet tuleviin sähkökatkoihin?
Pakkaset ovat alkaneet ja kohta sähkö loppuu Suomesta kesken. Miten olette varautuneet talven sähkökatkoja varten?
Kommentit (625)
Hyvin saatiin ihmiset median avulla peloiteltua ottamaan ihan älyttömän kalliitta 24kk sähkösoppareita mitkä olivat jopa 40 snt/kWh koska ihmiset oikeasti luulivat että tuo 2022 talvi olisi nähnyt 2€ kWh hintoja useita viikkoja.
Nyt sama pelottelu on alkanut uudestaan ja vähemmän yllättäen sähköyhtiöt nostaneet valmiiksi hintoja.
mulla on kannut ja purnukat täynnä sähköä ja säkit täynnä päivänvaloa.
T: Urpo
Mulla on oma aggrekaatti koekäytettynä ja valmiina sekä viisi kappaletta raksamallin ladattavia valaisimia. Niistä lähtee jokaisesta 48h valoa. Vettä saa omasta kaivosta ja liiteri on täynnä puita. Nou hätä.
Eilen oli katkoja yht viisi tuntia. Ensimmäisen katkon tultua meni ehkä 10 sekuntia kun löysin ladattavan lyhdyn telkkarin takaa. Laitoin puut uuniin varalta jos jatkuu ja sytytinkin joskus klo 20 jälkeen. Keittelin hellalla iltakahvit. Agrekaatin olisin aamulla laittanut kylmäkoneille mutta oli tullut aamuyöstä takaisin.
Vaikeaa on, on. Tulisipa lauha talv.
Ei ole koskaan ollut sähkökatkoja, joten en varaudu mitenkään.
Tarviiko kovasti maalaisen ainakaan varautua. Puulämmitys, tosin kunnallinen vesijärjestelmä mutta oma kaivo myös. Puucee järjestelmä ja ulkosaunakin on vielä olemassa. Vaikka ei ole aikoihin talvella käytetty kuin joulunpyhinä niin sauna aina toimii. Ruokaa voi laitella hellalla, uunit lämmittää. On asuntoauto ja aggregaatejakin jäänyt nurkkiin, tankit täynnä kait niillä kuukauden- pari selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parissa tunnissa ei ehdi mitään kamaluuksia tapahtua. Äänikirja vaan päälle niin voi sitä kuunnella. Tätä varten voi pitää jossain varaälylaitteessa akun täytenä. Tai voi mennä lenkille.
Päivän tyhmin palkinto menee sinulle. Väännetäämpä nyt rautalangasta: jos valtio voi noin vain ottaa sinulta sähköt pois ilman seurauksia, mikä estää niitä ottamasta sulta lisää ja lisää?
Suomessa on vaaleilla valittu johto. Äkkiä saavat potkut, jos pidetään päiviä tai viikkoja sähköt pois talvella.
Ei se johto niitä katkoja aiheuta, eikä myöskään pysty korjaamaan kovin pian välttämättä.
Pyydän jonkun palstan hyväpeppuisista sporttinaisista polkemaan minulle sähköä.
121212
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ja idioottien ongelmia.
Jep! Meillä on aggrigaatti, varaava takka leivinuunilla, kaasugrilli ja pari maastoautoa sekä varasto täynnä klapeja. Samalla kun kärvistelee kotonaan viiden peiton alla pelaan videopelejä koneella normaalisti :D
Aggrigaatti 🙄
Vierailija kirjoitti:
Maakuoppa, käpykeitto ja ämpäriin paskominen.
Kuinka hyvinvointivaltio tuhottiin kolmessa vuodessa?
Kysy naapurista. Kyllä vielä ikävämmin on asiat, jos sieltä tulee enemmän väkeä meitä komentelemaan ja ampumaan. Rahaa menee puolustukseen, ellemme halua Ukrainaksi.
Muuten rahaa menee velkojen korkoihin ja sitä tulee varsin vähän, kun työpaikat ovat paljolti julkisella, mistä heruu verorahoja varsin vähän. Ja tilanne vain pahenee, jos vasemmisto pääsee ne vähätkin tuottavat yritykset tappamaan lakkoilullaan.
Aina jokaisessa yhteiskunnassa on se esim. 10 prosenttia köyhempiä kuin muut. Niin rikasta maata ei olekaan, jossa tämä totuus ei toteutuisi. Se nyt vain on matetaattinen fakta. Vaikka kaikki saisivat saman verran rahaa ja aloittaisivat tyhjästä, niin viikossa jo olisi tullut osasta köyhiä.
On tietysti diktatuureja, joissa rahat on dikataattorilla perskärpäsineen ja 95 prosenttia näkee nälkää.
Aggregaatti ja 1000 litraa dieseliä on tuossa kerrostalon parvekkeella. Uskon että sillä päästää talven yli.
Olen ostanut sellaisen pienen sähkötakan joka lämmittää. Oikein hyvä ja edullinen ostos, suosittelen.
Meillä on sähkögrilli jolla voi tehdä parvekkeella ruokaa jos hella ei toimi sähkökatkon aikana.
Hiustenkuivaajalla voi varpaita ja sormia lämmittää.
Mulla on sellainen sähköpeitto joka lämmittää hyvin.
agrekaatti on ja klapeja riittävästi.
Taasko se Halkivuodon ydinvoimala reistailee...
Miten minä lataan minun sähköleluautoni?
Minulla on tuulivoimala pihalla ja paneeleja niin paljon, että olen saamapuolella kovin usein. Ei kosketa millään tavalla korkeat sähkön hinnat ja riittävyysongelmat minua. Paneeleja tuli hommattua lisää pari kesää sitten. Nyt minulla on niitä niin paljon kuin yksityishenkilöllä saa olla. Ensimmäiset hommasin jo 80-luvun lopulla. Hurjasti ovat kehittyneet niistä ajoista.