Onko työllisyyden kuntakokeilusta tarjottu terveystarkastusaika ok vai askel TYPiin?
Pojalleni (31) on sellainen lätkäisty. Kannattaako mennä vai perua?
Kommentit (52)
Sen tekee samat ihmiset jotka muutenkin joko kieltäytyvät auttamasta tai ovat vaikka jo tehneet kyseiset mittaukset toisten käyntien yhteydessä. Turha jeesustella ilmaisesta avusta ja motivaation puutteesta omaan terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole yhtään sen kummempi kuin oppilaitosten tai työpaikkojen terveysyatkastukset. Tarjoyaan nimenomaan sen vuoksi kun työttömällä ei ole noita em. palveluja.
Itse päivitin siellä mm. jäykkäkouristusrokotuksen. Muuten ihan perus verenpaineen mittaus ym.
Kyselylomake, verenpaine, paino paikallisessa. Eli verenpaineen ja painon voi tarkistaa terveyskeskuksessakin mikäli ei satu mittaria ja vaakaa kotona olemaan, ei tuosta haittaa että mittaavat muttei hyötyäkään. Ei vaikuta lääkärijonoihin yms. jos käynyt mittauttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan terveystarkastus. Ei se mihinkään velvoita. Itse olen käynyt kahdesti.
Saadaan nämä "iki-moni-sairaat" töihin kun tarkastuksessa todetaan "ei mitään todellista rajoitetta roskahommiin".
Kaikki saa lausunnon TE- toimistoon, ettei mitään estettä työnhakemiselle. Saa yhden ilmaisen lääkärissä käynnin.
Mikäli on jotain terveysvaivaa tai palkaton puuhastelu ei riittävästi innosta, niin saa tarjouksen jutella psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Hulluhan se on, jos työtön haluaa työpanoksensa vastineeksi palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on kymmeniä vuosia vanha työttömän perusoikeus, jota harva hyödyntää.
Kaiketi ihan asiallista selvittää työkyky. Jos on jotain kroonista tai muuta työllistymistä haittaavaan, sieltä saa lähetteet jatkotutkimuksiin paljon helpommin kuin perusterveydenhoidosta.
Moni roikkuu työnhakijana ja vinkuu, ettei ole työkykyinen eikä pääse eläkkeelle. Tuo on se reitti, jota kautta ensin selvitetään työkyky ja sitten lähdetään eläkepolulle, ellei työkykyä ole. Tuota kautta päästään hoitoon ja kuntoutukseen, jopa koulutukseen, jos työkykyä on.
Ei työkyvyttömyyseläkkeelle pääse kukaan omalla ilmoituksella ilman lääketieteellisiä tutkimuksia ja hoito- ja kuntoutusyritystä.
Se hiukan ihmetyttää, miksi ap kyselee aikuisen poikansa puolesta. Aikuinen mies ei itse kykene ottamaan asioista selvää? Aika hyvä indikaatio siitä, ettei työkykyäkään ole . Taitaa mennä sitä kaljaa ihan lujasti.
Ei se mikään oikea terveystarkastus ole. Työpaikoilla otetaan verikokeet yms., tuolla ei mitään sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole yhtään sen kummempi kuin oppilaitosten tai työpaikkojen terveysyatkastukset. Tarjoyaan nimenomaan sen vuoksi kun työttömällä ei ole noita em. palveluja.
Itse päivitin siellä mm. jäykkäkouristusrokotuksen. Muuten ihan perus verenpaineen mittaus ym.Näinhän se on. Mutta nykyisin työttömille jo terveystarkastuskin on loukkas. Pitäisi lähteä kotoa, on joku kellonaika mitä noudattaa. On se kauheeta.
Eipä tarvi lähteä kotoa, kun ainakin täälläpäin suomea kyseinen terveystarkastus hoidettiin etänä puhelimessa.
Olisko ollut koronan takia. Nyt pojalleni kuitenkin on ihan paikan päällä - tarkastusaika.
Hengityssuojain päälle. Ovat juuri niitä paikkoja joissa voi tarttua viruksia. FFP3 syytä olla nyt kun enemmistö ei pidä minkäänlaista ja sairaanhoitajatkin ovat ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiketi ihan asiallista selvittää työkyky. Jos on jotain kroonista tai muuta työllistymistä haittaavaan, sieltä saa lähetteet jatkotutkimuksiin paljon helpommin kuin perusterveydenhoidosta.
Moni roikkuu työnhakijana ja vinkuu, ettei ole työkykyinen eikä pääse eläkkeelle. Tuo on se reitti, jota kautta ensin selvitetään työkyky ja sitten lähdetään eläkepolulle, ellei työkykyä ole. Tuota kautta päästään hoitoon ja kuntoutukseen, jopa koulutukseen, jos työkykyä on.
Ei työkyvyttömyyseläkkeelle pääse kukaan omalla ilmoituksella ilman lääketieteellisiä tutkimuksia ja hoito- ja kuntoutusyritystä.
Se hiukan ihmetyttää, miksi ap kyselee aikuisen poikansa puolesta. Aikuinen mies ei itse kykene ottamaan asioista selvää? Aika hyvä indikaatio siitä, ettei työkykyäkään ole . Taitaa mennä sitä kaljaa ihan lujasti.
Ei se mikään oikea terveystarkastus ole. Työpaikoilla otetaan verikokeet yms., tuolla ei mitään sellaista.
Saa sieltä lähetteen verikokeisiin jos kokee tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan terveystarkastus. Ei se mihinkään velvoita. Itse olen käynyt kahdesti.
Mitä se niille kuuluu mikä kenenkin terveys yksikohtineen on? Jos hakee töitä ja kaikki on kunnossa. Yksityisasioita.
Ei se kenellekään kuulukaan. Luulisi kuitenkin kiinnostavan sinua itseäsi, jos olet useamman vuoden ollut työttömänä vailla työterveyspalveluita. Itse sain laajan verikoepaketin, jossa testattiin mm. kilpirauhasarvot ja mahdollisia puutostiloja. Lisäksi tutkittiin terveydentila todella laajasti, mitä ei ole kyllä tehty kertaakaan lapsuuden jälkeen. Sain myös lähetteen papa-kokeeseen ja mammografiaan sekä jäykkäkouristusrokotteeseen, jotka oon kaikki laiminlyönyt työttömänä ollessani.
Omakanta-palvelun mukaan kukaan ei ole tietojani sieltä katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt kerran haluat välttämättä tietää, niin pojallani on Asperger. Työhön pystyy ja on ollutkin, mutta alallaan on vaikea työllistyä, siksi on nyt työtön. Ei ole kuitenkaan ollut kauaa työttömänä, joten edes TYPin edellytykset eivät täyty, silti hänelle oli työllistymissuunnitelmaan se laitettu. Onneksi poika vaati sen kuitenkin poistettavaksi ennen kuin hyväksyi suunnitelman.
Tämä terveystarkastus meitä vain jäi mietityttämään, että johtaako se sitten vääjäämättä TYPiin, josta olemme lukeneet aika huolestuttavia kokemuksia.
Poika hakee töitä koko ajan eikä oikein nyt tunnu että olisi aika juosta minkään sossun juttusilla tyhjän takia, kun se ei työllistymistä auta mitenkään.
Älä lue työtävieroksuvien kokemuksia mistään työkkärin palveluista. Ei poikasi työtä hakiessa tarvitse ilmoittaa olevansa TYPin asiakas, vaan hän hakee töitä niinku kaikki muutkin. Ylipäänsä ei kannata korostaa työttömyyttä, vaan sitä, mitä hän on tehnyt työllistyäkseen.
Mun mielestä TYP oli ihan loistava, koska pääsin sitä kautta ammatinvalintapsykologille ja työnhakuvalmentajille, joista oli enemmän hyötyä kuin mistään. Ilman niitä olisin vaan hakeutunut töihin sinne, mihin satun pääsemään, mutta noi auttoivat mut löytämään vahvuuteni ja pyrkimään määrätietoisesti unelmiani kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse päivitin siellä mm. jäykkäkouristusrokotuksen. Muuten ihan perus verenpaineen mittaus ym.Näinhän se on. Mutta nykyisin työttömille jo terveystarkastuskin on loukkas. Pitäisi lähteä kotoa, on joku kellonaika mitä noudattaa. On se kauheeta.
Eipä tarvi lähteä kotoa, kun ainakin täälläpäin suomea kyseinen terveystarkastus hoidettiin etänä puhelimessa.
Minusta oli todella outoa että terveystarkastus tehtiin puhelimella. Puolitoista tuntia. Olisin voinut mennä paikanpäällä. No, eipähän tarvitse työtöntä nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se niille kuuluu mikä kenenkin terveys yksikohtineen on? Jos hakee töitä ja kaikki on kunnossa. Yksityisasioita.
Jos se poika vetoaa, että ei voi mennä varastohommiin, kun selkä on hajalla eikä siitä ole lääkärintodistusta, niin ohjataan terveystarkastukseen, jotta se diagnoosin saa. Jos on pelkät omat puheet rajoitteista, niin niitä ei tarvitse ottaa huomioon.
Kerran kun sinne joutuu, ei enää palkallisia töitä tule saamaan.