Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautoilija kitkutti Lidlin laturille lähes tyhjällä akulla, sitten kiehahti: "Kaikki epäkunnossa!"

Vierailija
28.11.2022 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautoilija-kitkutti-lidlin-latu…

Taas näitä uutisia joita lukiessa todella tyytyväinen että ajaa bensalla. Kyllä sähköautoilun toimintamatka- ja latausstressi sitä luokkaa että menisi täysin hermot. Toimintamatkat lyhyehköt polttiksiin verrattuna ja sitten vielä stressi löytyykö/toimiiko/onko vapaana kun pitäisi ladata.

Kommentit (336)

Vierailija
1/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

First world problem. Eri juttu jos laturi olisi Koillis-Lapissa, mutta pks:llä tai valtaväylien varressa seuraavalle laturille ei koskaan ole pitkä matka.

Vierailija
2/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

First world problem. Eri juttu jos laturi olisi Koillis-Lapissa, mutta pks:llä tai valtaväylien varressa seuraavalle laturille ei koskaan ole pitkä matka.

PK seudullahan pääsee hyvin julkisillakin. Nämä ongelmat koskee alueita missä se oma auto oikeasti tarpeellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kun noista loppuu akku, pitääkö soittaa paikalle jonkun agregaatin kanssa?

Vierailija
4/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lisää vaan noihin laitteisiin tietotekniikkaa ja vaikka intiassa kehitettyjäapplikaatioita niin josko se toiminta siitä vielä muuttuisi varmatoimisemmaksi.

Kaikki painikkeet voisi muuttaa kosketusnäytöllä käytettäväksi niin ei nappulat jumiinnu seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana. Hyvä tuosta sähköisestä siirtymästä saadaan kun oikein yritetään.

Vierailija
5/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koski siis aikaa, jolloin ne olivat vielä ilmaisia. Monessa Lidlissä oli viiko- ja jopa kuukaúsikaupalla kyltti epäkunnossa. Kummasti ne tuli yhtäkkiä toimintaan kun homma muuttui maksulliseksi.

Eipä silti, ihan hyvä vaan, että muuttui maksulliseksi. Nyt on ainakin varmemmin tilaa Lidlin lautauspaikoilla ja homma toimii, eikä kaikenmaailman nuukareiskat kitkuta tyhjällä akulla ilmaisen sähkön toivossa akkuaan täyttämään.

Vierailija
6/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun noista loppuu akku, pitääkö soittaa paikalle jonkun agregaatin kanssa?

Ainakin folksfaakkeneissa saa aktivoitua reservin, jolla pääsee vielä jonkun kymmenen kilometriä.

20tkm ajettu toistaiseksi sähköllä ilman tarvetta hinaukselle. Muistan raportoida vauvapalstalle, jos tarvetta tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

First world problem. Eri juttu jos laturi olisi Koillis-Lapissa, mutta pks:llä tai valtaväylien varressa seuraavalle laturille ei koskaan ole pitkä matka.

PK seudullahan pääsee hyvin julkisillakin. Nämä ongelmat koskee alueita missä se oma auto oikeasti tarpeellinen.

Sitten kun mennään vähän Vaasankadun lattepaikkojen ulkopuolelle, alkaa se julkisten kattavuus olla niin ja näin. Mutta pendelöinti sujuu kieltämättä julkisillakin.

Vierailija
8/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ladannut kotona? Sähköautoja puolustavien mukaanhan kaikilla on kotona hyvät latausmahdollisuudet eikä koskaan käydä 50km kauempana kotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun aina hehkutetaan bioetanolia ja kaasua, voisi muistuttaa että niillä sitä toimintamatka-ahdiatusta vasta pääseekin kokemaan, koska tankkauspaikat ovat aika paljon harvemmassa kuin sähkölaturit. Nimim. kokemusta on.

Vierailija
10/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun noista loppuu akku, pitääkö soittaa paikalle jonkun agregaatin kanssa?

Ainakin folksfaakkeneissa saa aktivoitua reservin, jolla pääsee vielä jonkun kymmenen kilometriä.

20tkm ajettu toistaiseksi sähköllä ilman tarvetta hinaukselle. Muistan raportoida vauvapalstalle, jos tarvetta tulee.

Ja meidän työpaikan rouville jotka myös ovat asiasta todella huolissaan :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ladannut kotona? Sähköautoja puolustavien mukaanhan kaikilla on kotona hyvät latausmahdollisuudet eikä koskaan käydä 50km kauempana kotoa.

Koska kaikki rahat menee autolainan lyhennyksiin.

Vierailija
12/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun noista loppuu akku, pitääkö soittaa paikalle jonkun agregaatin kanssa?

Ihan samallalailla, kun jos autosta loppuu bensa, niin pitää hälyttää joku bensakannun kanssa. Toki saähköautoissa yleistyy kokoajan virran ulosotto, joten tulevaisuuidessa voi myös toinen sähköautokin antaa tarvittaessa varavirtaa. Toki tällaisiakin ratkaisuja on jo tarjolla: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c97f4f0c-430c-49df-9684-90b553ac…

Mutta saa olla kyllä melkoinen palikka, jos onnistuu sähköautolla tienpäälle jäämään, sen verran tarkat mittarit sähköautossa on ja auto kyllä alkaa hälyttelemään jo hyvissä ajoin, kun alkaa akku tyhjenemään ja kertoo myös, missä on lähin latauspiste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ladannut kotona? Sähköautoja puolustavien mukaanhan kaikilla on kotona hyvät latausmahdollisuudet eikä koskaan käydä 50km kauempana kotoa.

Enimmäkseen näin, mutta täyssähköllä ajaa pohjolassa ongelmitta jokseenkin minne tahansa. Kehitysmaissa tilanne voi olla erilainen.

Vierailija
14/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun aina hehkutetaan bioetanolia ja kaasua, voisi muistuttaa että niillä sitä toimintamatka-ahdiatusta vasta pääseekin kokemaan, koska tankkauspaikat ovat aika paljon harvemmassa kuin sähkölaturit. Nimim. kokemusta on.

Tiesitkö että etanoli ja biokaasuautoissa voi käyttää myös bensaa? Joten no problem jos ei kaasuasemaa tai E85 asemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

First world problem. Eri juttu jos laturi olisi Koillis-Lapissa, mutta pks:llä tai valtaväylien varressa seuraavalle laturille ei koskaan ole pitkä matka.

Ei paljon lohduta vaikka lähin seuraava latausasema olisi kilometrin päässä kun kitkuttelee viimeisillä amppeereilla epäkunnossa olevalle.

Vierailija
16/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun noista loppuu akku, pitääkö soittaa paikalle jonkun agregaatin kanssa?

Ihan samallalailla, kun jos autosta loppuu bensa, niin pitää hälyttää joku bensakannun kanssa. Toki saähköautoissa yleistyy kokoajan virran ulosotto, joten tulevaisuuidessa voi myös toinen sähköautokin antaa tarvittaessa varavirtaa. Toki tällaisiakin ratkaisuja on jo tarjolla: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c97f4f0c-430c-49df-9684-90b553ac…

Mutta saa olla kyllä melkoinen palikka, jos onnistuu sähköautolla tienpäälle jäämään, sen verran tarkat mittarit sähköautossa on ja auto kyllä alkaa hälyttelemään jo hyvissä ajoin, kun alkaa akku tyhjenemään ja kertoo myös, missä on lähin latauspiste.

Jep, auto alkaa aika voimallisesti viestimään, että kannattaisi ladata. Näillä keleillä myös lämmityksen katkeaminen viestii hitaammillekin, että lataaminen vois olla hyvä juttu.

Vierailija
17/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

First world problem. Eri juttu jos laturi olisi Koillis-Lapissa, mutta pks:llä tai valtaväylien varressa seuraavalle laturille ei koskaan ole pitkä matka.

Ei paljon lohduta vaikka lähin seuraava latausasema olisi kilometrin päässä kun kitkuttelee viimeisillä amppeereilla epäkunnossa olevalle.

Yksikään sähköautoilija ei kitkuta viimeisillä ampeereilla yhtään mihinkään, vaan jokainen kyllä ymmärtää, että viimeistään siinä vaiheessa kun akun varaustila laskee alle 10 prosenttiin, on syytä käydä laturilla. Tuskin sinäkään ajat bensakoslaasi aivan viimeisille tipoille.

Vierailija
18/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

First world problem. Eri juttu jos laturi olisi Koillis-Lapissa, mutta pks:llä tai valtaväylien varressa seuraavalle laturille ei koskaan ole pitkä matka.

Ei paljon lohduta vaikka lähin seuraava latausasema olisi kilometrin päässä kun kitkuttelee viimeisillä amppeereilla epäkunnossa olevalle.

Sit varmaan kannattaa vilkaista äppsistä, mikä on laturin status.

Vierailija
19/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

First world problem. Eri juttu jos laturi olisi Koillis-Lapissa, mutta pks:llä tai valtaväylien varressa seuraavalle laturille ei koskaan ole pitkä matka.

Ei paljon lohduta vaikka lähin seuraava latausasema olisi kilometrin päässä kun kitkuttelee viimeisillä amppeereilla epäkunnossa olevalle.

Yksikään sähköautoilija ei kitkuta viimeisillä ampeereilla yhtään mihinkään, vaan jokainen kyllä ymmärtää, että viimeistään siinä vaiheessa kun akun varaustila laskee alle 10 prosenttiin, on syytä käydä laturilla. Tuskin sinäkään ajat bensakoslaasi aivan viimeisille tipoille.

Niinhän sitä luulisi mutta jo 10 asteen pakkasilla varaustasot saattaa tippua yllättävän äkkiä alemmas kuin luulisi tai tottui kesäaikana.

Vierailija
20/336 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun aina hehkutetaan bioetanolia ja kaasua, voisi muistuttaa että niillä sitä toimintamatka-ahdiatusta vasta pääseekin kokemaan, koska tankkauspaikat ovat aika paljon harvemmassa kuin sähkölaturit. Nimim. kokemusta on.

Minun autoon voi tankata joko bioetanolia, 95e tai 98e. Näitä tankkauspaikkoja löytyy monesta paikasta ja ympäri Suomea.

Toimintamatka kerta tankkauksella 700-1000 km, riippuen käytetystä polttoaineesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan