Onko työllisyyden kuntakokeilusta tarjottu terveystarkastusaika ok vai askel TYPiin?
Pojalleni (31) on sellainen lätkäisty. Kannattaako mennä vai perua?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Se on kymmeniä vuosia vanha työttömän perusoikeus, jota harva hyödyntää.
Kaiketi ihan asiallista selvittää työkyky. Jos on jotain kroonista tai muuta työllistymistä haittaavaan, sieltä saa lähetteet jatkotutkimuksiin paljon helpommin kuin perusterveydenhoidosta.
Moni roikkuu työnhakijana ja vinkuu, ettei ole työkykyinen eikä pääse eläkkeelle. Tuo on se reitti, jota kautta ensin selvitetään työkyky ja sitten lähdetään eläkepolulle, ellei työkykyä ole. Tuota kautta päästään hoitoon ja kuntoutukseen, jopa koulutukseen, jos työkykyä on.
Ei työkyvyttömyyseläkkeelle pääse kukaan omalla ilmoituksella ilman lääketieteellisiä tutkimuksia ja hoito- ja kuntoutusyritystä.
Se hiukan ihmetyttää, miksi ap kyselee aikuisen poikansa puolesta. Aikuinen mies ei itse kykene ottamaan asioista selvää? Aika hyvä indikaatio siitä, ettei työkykyäkään ole . Taitaa mennä sitä kaljaa ihan lujasti.
Työkyvyn lisäksihän näissä tarkastetaan ihan normaalit piilevät terveysongelmat. Tarkastusten tavoitehan oli lisätä terveydellistä tasa-arvoa työttömien ja työssä käyvien välille. Työssäkäyville usein (tosin ei läheskään joka paikassa) tehdään määräaikaistarkastuksia työterveydessä.
Vierailija kirjoitti:
Kaiketi ihan asiallista selvittää työkyky. Jos on jotain kroonista tai muuta työllistymistä haittaavaan, sieltä saa lähetteet jatkotutkimuksiin paljon helpommin kuin perusterveydenhoidosta.
Moni roikkuu työnhakijana ja vinkuu, ettei ole työkykyinen eikä pääse eläkkeelle. Tuo on se reitti, jota kautta ensin selvitetään työkyky ja sitten lähdetään eläkepolulle, ellei työkykyä ole. Tuota kautta päästään hoitoon ja kuntoutukseen, jopa koulutukseen, jos työkykyä on.
Ei työkyvyttömyyseläkkeelle pääse kukaan omalla ilmoituksella ilman lääketieteellisiä tutkimuksia ja hoito- ja kuntoutusyritystä.
Se hiukan ihmetyttää, miksi ap kyselee aikuisen poikansa puolesta. Aikuinen mies ei itse kykene ottamaan asioista selvää? Aika hyvä indikaatio siitä, ettei työkykyäkään ole . Taitaa mennä sitä kaljaa ihan lujasti.
Jos nyt kerran haluat välttämättä tietää, niin pojallani on Asperger. Työhön pystyy ja on ollutkin, mutta alallaan on vaikea työllistyä, siksi on nyt työtön. Ei ole kuitenkaan ollut kauaa työttömänä, joten edes TYPin edellytykset eivät täyty, silti hänelle oli työllistymissuunnitelmaan se laitettu. Onneksi poika vaati sen kuitenkin poistettavaksi ennen kuin hyväksyi suunnitelman.
Tämä terveystarkastus meitä vain jäi mietityttämään, että johtaako se sitten vääjäämättä TYPiin, josta olemme lukeneet aika huolestuttavia kokemuksia.
Poika hakee töitä koko ajan eikä oikein nyt tunnu että olisi aika juosta minkään sossun juttusilla tyhjän takia, kun se ei työllistymistä auta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole yhtään sen kummempi kuin oppilaitosten tai työpaikkojen terveysyatkastukset. Tarjoyaan nimenomaan sen vuoksi kun työttömällä ei ole noita em. palveluja.
Itse päivitin siellä mm. jäykkäkouristusrokotuksen. Muuten ihan perus verenpaineen mittaus ym.Näinhän se on. Mutta nykyisin työttömille jo terveystarkastuskin on loukkas. Pitäisi lähteä kotoa, on joku kellonaika mitä noudattaa. On se kauheeta.
Eipä tarvi lähteä kotoa, kun ainakin täälläpäin suomea kyseinen terveystarkastus hoidettiin etänä puhelimessa.
No hyvä, hetken jo huolestuin, että työtön parka joutuu sohvalta poistumaan.
Nämä etätarkastukset toki on aika hyödyttömiä, jos ei tehdä edes perus verenpainamittausta, labrakokeita jne., joten niillä ei nyt hirveästi tietoa saada. Mutta onhan se hyvä, ettei juoksuteta viattomia työttömiä.
Juuri näin, eihän täältä olisikaan tuonne terveyskeskukseen kuin se 48 kilometriä. Mennen tullen näillä bensanhinnoilla noin 20 euroa tulisi hintaa tuolle reissulle.
Se on työttömälle iso raha se.
Miten hemmetin paljon sun auto kuluttaa? Mutta älkää käyttäkö sitten julkisia, ilmaisia palveluita. Teidän terveydestä se on pois, ei kenenkään muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyn lisäksihän näissä tarkastetaan ihan normaalit piilevät terveysongelmat. Tarkastusten tavoitehan oli lisätä terveydellistä tasa-arvoa työttömien ja työssä käyvien välille. Työssäkäyville usein (tosin ei läheskään joka paikassa) tehdään määräaikaistarkastuksia työterveydessä.
Ei mulle ainakaan ole mitään terveystarkastusta tehty ainakaan 15 vuoteen.
Typ eroa mitenkään työkkäristä samallailla notkutaan tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole yhtään sen kummempi kuin oppilaitosten tai työpaikkojen terveysyatkastukset. Tarjoyaan nimenomaan sen vuoksi kun työttömällä ei ole noita em. palveluja.
Itse päivitin siellä mm. jäykkäkouristusrokotuksen. Muuten ihan perus verenpaineen mittaus ym.Näinhän se on. Mutta nykyisin työttömille jo terveystarkastuskin on loukkas. Pitäisi lähteä kotoa, on joku kellonaika mitä noudattaa. On se kauheeta.
Eipä tarvi lähteä kotoa, kun ainakin täälläpäin suomea kyseinen terveystarkastus hoidettiin etänä puhelimessa.
No hyvä, hetken jo huolestuin, että työtön parka joutuu sohvalta poistumaan.
Nämä etätarkastukset toki on aika hyödyttömiä, jos ei tehdä edes perus verenpainamittausta, labrakokeita jne., joten niillä ei nyt hirveästi tietoa saada. Mutta onhan se hyvä, ettei juoksuteta viattomia työttömiä.
Juuri näin, eihän täältä olisikaan tuonne terveyskeskukseen kuin se 48 kilometriä. Mennen tullen näillä bensanhinnoilla noin 20 euroa tulisi hintaa tuolle reissulle.
Se on työttömälle iso raha se.Miten hemmetin paljon sun auto kuluttaa? Mutta älkää käyttäkö sitten julkisia, ilmaisia palveluita. Teidän terveydestä se on pois, ei kenenkään muun.
Tämä jolle vastasit, en ole minä ap.
Pojalla itse asiassa on matkaa terveystarkastukseen paljon enemmän kuin 48 km, mutta se ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan terveystarkastus. Ei se mihinkään velvoita. Itse olen käynyt kahdesti.
Mitä se niille kuuluu mikä kenenkin terveys yksikohtineen on? Jos hakee töitä ja kaikki on kunnossa. Yksityisasioita.
En ymmärrä miksi joku kokee negatiiviseksi ilmaisen terveystarkastuksen.
Salassapitovelvollisuus sillä terkalla tietenkin on. Kyllä muutkin kun työttömät käy ihan vastaavissa.
Tuntuu että henkilöllä on jokin asia, jota jostain syystä häpeää, päihdeongelma, mielenterveysongelma tms. jos ei millään halua mennä, ja haluaa salata ongelmansa. Oma asia toki, jos ei välitä terveydestään.TYP tarkoittaa sitä, että siinä niitä terveystietoja repostellaan ihan estoitta, työtön joutuu sitoutumaan siinä siihen, että kaikki hänen "monialaisessa palvelussaan" mukana olevat viranomaiset sossuja myöten saavat ne tietoonsa.
Ei siellä käsitellä kuin työkykyyn liittyviä terveysongelmia. Täysin normaalia työpaikoillakin. Esim. mulla on nivelreuma niin se rajoittaa työkykyä. Sen sijaan jos mulla olisi ollut just vaikka klamydia tai kuppa niin ei sellaiset niiden tietoon tule.
Typ ja kuntakokeilu tarjoaa tai tyrkyttää molemmat samoja palveluja. Koettu on. Kumpikaan ei ole pahempi tai parempi.
Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) on TE-toimiston, kunnan ja Kelan yhteinen toimintamalli, jossa yhdessä asiakkaan kanssa arvioidaan, suunnitellaan ja vastataan prosessivastuullisesti asiakkaan työllistymisprosessin etenemisestä.
https://toimistot.te-palvelut.fi/uusimaa/typ
Vastaan itseni ja muiden iloksi. se kyselijä
Vierailija kirjoitti:
Typ ja kuntakokeilu tarjoaa tai tyrkyttää molemmat samoja palveluja. Koettu on. Kumpikaan ei ole pahempi tai parempi.
Ei mulle kuntakokeilussa ole tyrkytetty mitään. Mainittu on, mitä palveluita on olemassa, mutta virkailijakin totesi että ei ehkä ole tarpeen. Olin samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) on TE-toimiston, kunnan ja Kelan yhteinen toimintamalli, jossa yhdessä asiakkaan kanssa arvioidaan, suunnitellaan ja vastataan prosessivastuullisesti asiakkaan työllistymisprosessin etenemisestä.
Juu, näinhän se työvoimahallinto kertoo. Ei vaan kerro mitä se käytännössä tarkoittaa. Mutta googlaapa myös ihmisten oikeita kokemuksia siitä.
Vierailija kirjoitti:
TYP ei ole ollenkaan huono idea niille, jotka tosissaan haluavat työelämään.
Niin, jos reitti työelämään käy kuntouttavan työtoiminnan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, näinhän se työvoimahallinto kertoo. Ei vaan kerro mitä se käytännössä tarkoittaa. Mutta googlaapa myös ihmisten oikeita kokemuksia siitä.
Kyllä teidän mankujien kokemukset tiedetään. TYP samoin kuin moni muu työvoimapoliittinen malli on aika tehoton, mutta se tukee niitä, jotka haluvat tukea ja on loukkaus niille, jotka haluavat valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan terveystarkastus. Ei se mihinkään velvoita. Itse olen käynyt kahdesti.
Mitä se niille kuuluu mikä kenenkin terveys yksikohtineen on? Jos hakee töitä ja kaikki on kunnossa. Yksityisasioita.
En ymmärrä miksi joku kokee negatiiviseksi ilmaisen terveystarkastuksen.
Salassapitovelvollisuus sillä terkalla tietenkin on. Kyllä muutkin kun työttömät käy ihan vastaavissa.
Tuntuu että henkilöllä on jokin asia, jota jostain syystä häpeää, päihdeongelma, mielenterveysongelma tms. jos ei millään halua mennä, ja haluaa salata ongelmansa. Oma asia toki, jos ei välitä terveydestään.TYP tarkoittaa sitä, että siinä niitä terveystietoja repostellaan ihan estoitta, työtön joutuu sitoutumaan siinä siihen, että kaikki hänen "monialaisessa palvelussaan" mukana olevat viranomaiset sossuja myöten saavat ne tietoonsa.
Ei siellä käsitellä kuin työkykyyn liittyviä terveysongelmia. Täysin normaalia työpaikoillakin. Esim. mulla on nivelreuma niin se rajoittaa työkykyä. Sen sijaan jos mulla olisi ollut just vaikka klamydia tai kuppa niin ei sellaiset niiden tietoon tule.
Tämä. Jos terveys on haasteena työllistymiselle, niin silloinhan sitä pitää käsitellä. Jos polvet ei kestä seisomista, niin ei voida ohjata työhön, joka edellyttää seisomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYP ei ole ollenkaan huono idea niille, jotka tosissaan haluavat työelämään.
Niin, jos reitti työelämään käy kuntouttavan työtoiminnan kautta.
Ei minua ole pantu kuntouttavaan työtoimintaan tai muuhunkaan temppuiluun. Olen käynyt terveystarkastuksessa (ensin puhelimitse, sitten laboratorioon ja lopulta lääkärille verenpainetta parantelemaan), saanut TYPin opinto-ohjaajan apua ja monenlaista juttuseuraa. Olen kieltäytynyt tarjotusta juttelemisesta psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa (ongelmani on taloudellinen, ei mielenterveydellinen), eikä tästä ole tullut mitään erimielisyyksiä. Minua ei ole juoksutettu TE-toimistossa, koska toimisto on hankalan matkan päässä, mutta puhelimessa olen puhunut ihan mielelläni. Ei TYP ole minulle työpaikkaa löytänyt, koska sellainen on mahdoton temppu. TYPin käsinkosketeltavat tulokset ovat olleet verenpaineen korjauttaminen, yhden tutkinnon saattaminen valmiiksi ja yksi uusi ammattipätevyys.
Minulla on kyllä näyttöä työelämästä 80-luvulta lähtien, joten minua ei ole ollut tarvetta "kiusata" TYPillä. Reitti työelämään on viivasuora, ja puuttuu vain työnantaja, jolla on kiinnostusta palkata 58-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Saadaan nämä "iki-moni-sairaat" töihin kun tarkastuksessa todetaan "ei mitään todellista rajoitetta roskahommiin".
Kävin ja todettiin etten ole työkykyinen. Hoitaja soitteli vielä perään, kun verenpaine huiteli siinä 200/alapaine150 vastaanotolla. Oli kipuja niin paljon, että nousi noin korkeaksi. Käski mennä päivystykseen, jos ei laske ja oli tosi huolissaan. Hoitoahan en ole saanut ja ongelma ei verenpaine joka kyllä kunnossa, mutta kivut valtaisat ja niihin en saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaan nämä "iki-moni-sairaat" töihin kun tarkastuksessa todetaan "ei mitään todellista rajoitetta roskahommiin".
Kaikki saa lausunnon TE- toimistoon, ettei mitään estettä työnhakemiselle. Saa yhden ilmaisen lääkärissä käynnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Äskettäin uutisoitiin, kuinka erään yrittäjän tuomio pieneni hovioikeudessa. Oli teetänyt asbestipurun lain vastaisesti ja meinasi menettää koko säästönsä valtiolle. Olisihan se ollut väärin, jos toisten terveyden vaarantamisesta olisi joutuisi maksamaan ennemmän kuin asiallisesta asbestin purkutyöstä.
Ja sitten ihan oikeasti, kyllä sieppasi tuomion kohtuullistaminen kun olisi pitänyt tehdä juuri päinvastoin. Kuinkahan paljon on teetetty asbestin purkuja ilman asiankuuluvia suojauksia ja pätevyyttä? Yrittäjän oikeuden kumoavat näköjään työntekijöiden oikeudet. Työharjoittelijoilla ei ole edes senkään verran oikeuksia vaan lällätellään, jos pyytää asiaankuuluvia varusteita.
Se on työttömälle iso raha se.