Miksi suurin osa ei enää usko nykypäivinä Jumalaan?
Minusta on ainakin ihan itsestäänselvyys että Jumala on todellinen enkä tarvitse siihen mitään uskontoja (en edusta mitään lahkoa tai uskontoa.) Se vain tuntuu yhtä todelta kuin hengittäminen tai oma olemassaolo.
Kommentit (720)
Vierailija kirjoitti:
Koska asioita pystytään nykyään selittämään ilman että siihen tarvitaan jumalia. Sitä mukaa kun tiede on kehittynyt, on jumalien elintila koko ajan pienentynyt.
Voiko tiede pelastaa ihmisen viimeisellä tuomiolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No leikitään nyt hetki että Jumala on olemassa. Entä sitten? Naapurin Seppokin on olemassa eikä vaikuta mitenkään elämääni. Vähän niin kuin jumalakaan ei vaikuta. Miksi Sepolle pitäisi antaa huomiota tai aikaa, vaikka Seppo ei liity mitenkään minuun? Miksi jumalalle pitäisi sitten antaa huomiota tai aikaa? Tosin toisin kuin jumala, Seppo tervehtii vastaantullessa ja välillä pidetään toisillemme ovia auki. Jumala ei tee sitäkään. Seppo ei muuten vaadi minulta mitään. Joten olentona se on himpun kehittyneempi kuin jumala.
Naapurisi ei kuitenkaan taida pelastaa viimeisellä tuomiolla...
Hän ei ole myöskään murhannut kaikkia naapurin poikalapsia ja manipuloinut naapurin Jalmaria murhaamaan poikaansa. Seppo on kiva mies. Sepon vaimo on Sepon kanssa rakkaudesta, ei pelosta.
Jos näin olisi niin muuttuisiko naapuri olemattomaksi?
Minun Sepponi on mielikuvitukseni tuote. Hän on hyvä ja rakastettava, sekä avulias koska minä hänet sellaiseksi loin. Hän on hyvä, koska hänen keksijänsä on hyvää tarkoittava ihminen. Sinun jumalasi ei ole hyvä eikä sitä ole keksineet hyvää tarkoittavat ihmiset. Jumalasi tuottaa hylätyksi tulemisen pelkoa ja pahaa oloa ja hallitsee sillä. Ja mitä enemmän ihmiset toipuu traumoistaan ja vääristyneistä kiintymyssuhdemalleistaan, sitä enemmän jumalan käsite menettää otettaan ihmisistä koska se ei voi enää koukuttaa ketään peloilla ja traumoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska asioita pystytään nykyään selittämään ilman että siihen tarvitaan jumalia. Sitä mukaa kun tiede on kehittynyt, on jumalien elintila koko ajan pienentynyt.
Mitään viimeistä tuomiota ei ole. Lähdetään siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sinusta ap oli 5-vuotiaana ihan itsestäänselvyys, että Joulupukki on todellinen. Vieläkö uskot häneen, vai tajusitko totuuden vähän isompana? No, useimmille käy sama homma Jumalan suhteen.
Joulupukkiin uskominen on opetettua uskomista, Jumalaan uskominen taas ei.
Jumalaan uskominen on aivopesun tulos. Se ei ole edes opetettua vaan pakotettua uskomista.
Vai että aivopesun :D mistähän olet tuon saanut päähäsi?
On moraalitonta opettaa pienille lapsille uskontoa totuutena ja kasvattaa heitä uskovaisiksi. Se on aivopesua.
Kyllä juurettomaan ateismiin aivopeseminen on moraalittomuuden huippu. Onneksi kuitenkin aikuisväkeä tulee uskoon koko ajan, kun ovat alkaneet ajattelemaan kriittisesti, että ollaanko täällä maan päällä todellakin vain sattumalta ja vailla mitään tarkoitusta.
Suurin osa huomaa ettei usko ja eroaa kirkosta, jos pysähtyy ajattelemaan asiaa.
No kirkkoon kuuluminen kertoo nykyään pikemminkin että ei ole uskossa. Sen verran epäkristillinen laitos on nykyään. Eli eroaminen kannattaa, oli sitten syy mikä vain.
Itse olen agnostikko. Samansukupuolinen kumppanini uskoo, mutta ei kuulu kirkkoon. En toki minäkään.
Kirkko irti valtiosta, lopultakin kunnolla. Saatte sitten lahkolaiset laps enr aiskaajat hyssytellä keskenänne kaikessa rauhassa.
En pidä uskovaisia juurikaan minään. Typeryksinä korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No leikitään nyt hetki että Jumala on olemassa. Entä sitten? Naapurin Seppokin on olemassa eikä vaikuta mitenkään elämääni. Vähän niin kuin jumalakaan ei vaikuta. Miksi Sepolle pitäisi antaa huomiota tai aikaa, vaikka Seppo ei liity mitenkään minuun? Miksi jumalalle pitäisi sitten antaa huomiota tai aikaa? Tosin toisin kuin jumala, Seppo tervehtii vastaantullessa ja välillä pidetään toisillemme ovia auki. Jumala ei tee sitäkään. Seppo ei muuten vaadi minulta mitään. Joten olentona se on himpun kehittyneempi kuin jumala.
Naapurisi ei kuitenkaan taida pelastaa viimeisellä tuomiolla...
Hän ei ole myöskään murhannut kaikkia naapurin poikalapsia ja manipuloinut naapurin Jalmaria murhaamaan poikaansa. Seppo on kiva mies. Sepon vaimo on Sepon kanssa rakkaudesta, ei pelosta.
Jos näin olisi niin muuttuisiko naapuri olemattomaksi?
Minun Sepponi on mielikuvitukseni tuote. Hän on hyvä ja rakastettava, sekä avulias koska minä hänet sellaiseksi loin. Hän on hyvä, koska hänen keksijänsä on hyvää tarkoittava ihminen. Sinun jumalasi ei ole hyvä eikä sitä ole keksineet hyvää tarkoittavat ihmiset. Jumalasi tuottaa hylätyksi tulemisen pelkoa ja pahaa oloa ja hallitsee sillä. Ja mitä enemmän ihmiset toipuu traumoistaan ja vääristyneistä kiintymyssuhdemalleistaan, sitä enemmän jumalan käsite menettää otettaan ihmisistä koska se ei voi enää koukuttaa ketään peloilla ja traumoilla.
Ei muuta kuin jokasunnuntainen naapurinseponpalvelus ja saarna käytävä kuuntelemassa naapurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, toivottavasti ei tule lopuksi pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sinusta ap oli 5-vuotiaana ihan itsestäänselvyys, että Joulupukki on todellinen. Vieläkö uskot häneen, vai tajusitko totuuden vähän isompana? No, useimmille käy sama homma Jumalan suhteen.
Jokainen on syntyessään ateisti. Uskonto opitaan perheen ja muun ympäristön vaikutuksesta, aivan kuten uskominen Joulupukkiin.
Jokainen on syntyessään myös kielitaidoton, lukutaidoton, kirjoitustaidoton, mistään mitään tietämätön, ostaa vain itkeä ja muutenkin avuton. Siis tyypillinen ateisti. Onneksi vanhetessaan sitten alkaa oppia taitoja ja ymmärrystä.
Eli myönnät, että uskonto on puhtaasti opittu asia. Mitä hyödyllisiä taitoja esim. islam ihmisille opettaa?
Huomattava osa tiedemiehistä on ateisteja. Heiltä ovat lähtöisin monet ihmiskunnan suurista keksinnöistä, joiden seurauksena syömme paremmin, emme saa kulkutauteja, elämme mukavampaa elää kuin esi-isämme ja meillä on laajemmat ihmisoikeudet. Miksiköhän minkään uskonnon opeilla ei samoihin saavutuksiin päästy tuhansien vuosien aikana ennen kuin valistus ja tieteellinen teoria aloitti kehityksen 1700-luvulta alkaen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään viimeistä tuomiota. Kaikki on keksitty ihmisten pelottelemiseksi, jotta he kantaisivat seurakunnalle rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalaan uskominen on aivopesun tulos. Se ei ole edes opetettua vaan pakotettua uskomista.
On moraalitonta opettaa pienille lapsille uskontoa totuutena ja kasvattaa heitä uskovaisiksi. Se on aivopesua.
Kyllä juurettomaan ateismiin aivopeseminen on moraalittomuuden huippu. Onneksi kuitenkin aikuisväkeä tulee uskoon koko ajan, kun ovat alkaneet ajattelemaan kriittisesti, että ollaanko täällä maan päällä todellakin vain sattumalta ja vailla mitään tarkoitusta.
Katsopas kirkkoon kuuluvien määrän kehitystä Suomessa vuosikymmenien aikana. Luterilaisten osuus vähenee väestössä koko ajan ja uskontoihin kuulumattomien lisääntyy. Että näyttää tuo kriittinen ajattelu saavan ihmiset hylkäämään uskonnot sen sijaan, että ajaisi ihmiset liittymään niihin.
No Suomen ev.lut. kirkko ei todellakaan ole mikään kansakunnan uskon mittari. Pikemminkin päinvastoin.
Jumala kirjoitetaan aina isolla Jumalan silmien alla. Olen poika ja olen nähnyt kaikki lähi-idän sodat George Bushin hallinon aikana ja minulta ollaan kysytty kaikkea yläasteella sodasta koska ihmiset tiesivät että minulla on kirkkohopeaa kaapissa kotona mutta en käyttänyt kirkkohopeaa näiden sota kysynyksien eduksi vaan ainoastaan demokratiaan käytin kirkkohopeaa vaikeina aikoina.
Kun minulta kysyttiin näistä edellä mainituista asioista oli ne sitten vähemmän tai enemmän sotaa niin sotaa kumminkin, niin niinä aikoina toivoin itselleni yhtä pyhät silmät kuin mitä Jumalalla on koska hän olisi voinut vastata puolestani näihin silmittömiin sota kysymyksiin joita minulta ahdisteltiin yläasteen käytävällä ennen oppituntia.
Noh, minä tein niin hyvää ja kunnianhimoista työtä tuon eteen että saisin yhtä pyhät silmät kuin mitä Jumalalla on mutta en saanut Jumalan silmiä, minulla on, minulla oli ja minulla tulee olemaan Taivaan isän silmät koska olen hyvä poika ja poika rakastaa aina Taivaan isää ja isä rakastaa Jumalaa, aivan kuten aidossa kolminaisuusopissa jossa on Jumala, poika ja pyhä henki, mutta jos Jesukselta kysyttäisiin niin se on Jumala, poika ja Taivaan isä jotka kruunataan isän toimeesta, rakkauteen Jumalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala kirjoitetaan isolla, tämä on siedettävääja siedettävä.
Kannanottona sen voi kirjoittaa pienellä lauseessa. En kirjoita jumalaa isolla kuin lauseen alussa, koska minulle jumala ei ole erisnimi.
ÖÖÖÖÖööööö.... Kai tämä oli trolli? Kirjoitatko poliitikkojenkin nimet pienellä "kannanottona"? :D
Miksi vertaat lihaa ja verta olevia poliitikkoja mielikuvitusolentoon?
Siksi koska kannanottoja voi lausua kummastakin. Oletko ateisti vai muuten vain tyhmä?
Itse taidat olla tyhmä, jos et komentistani tajunnut, että olen ateisti :)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen agnostikko. Samansukupuolinen kumppanini uskoo, mutta ei kuulu kirkkoon. En toki minäkään.
Kirkko irti valtiosta, lopultakin kunnolla. Saatte sitten lahkolaiset laps enr aiskaajat hyssytellä keskenänne kaikessa rauhassa.
Oletko teistinen agnostikko vai ateistinen agnostikko?
Muista en osaa sanoa, mutta itse en ole koskaan uskonut mihinkään fantasiahahmoon ilman hyvää syytä uskoa- ja sellaista en ole ikinä kohdannut. Raamatunlauseilla viskominen ei todista mielestäni mitään, eikä sekään kun uskovainen sanoo että on totta. Voihan sitä sanoa mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi ei ota kantaa moraaliin, eikä se toisaalta myöskään ime moraalia pois päästä. Ja moraali opitaan joka tapauksessa täysin jumalista erillisenä asiana.
Ja mikä se uskovien elämän tarkoitus sitten on? Iankaikkinen elämä taivaassa? Miksei jumala luonut ihmistä suoraan taivaaseen, niin olisi tämä elämäksi kutsuttu kammotus jäänyt turhana välivaiheena pois. Ellei jumala sitten nauti ihmisten kärsimyksestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on syntyessään ateisti. Uskonto opitaan perheen ja muun ympäristön vaikutuksesta, aivan kuten uskominen Joulupukkiin.
Jokainen on syntyessään myös kielitaidoton, lukutaidoton, kirjoitustaidoton, mistään mitään tietämätön, ostaa vain itkeä ja muutenkin avuton. Siis tyypillinen ateisti. Onneksi vanhetessaan sitten alkaa oppia taitoja ja ymmärrystä.
Uskovaisuus on opittu asia, joka haittaa ihmisen kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, toivottavasti ei tule lopuksi pettymys.
Sullahan se kiva jumala on, kun on tommosen pelin keksinyt. "Laitetaas tämmönen tarina minusta ja ootellaan tuhansia vuosia. Ne, jotka vielä uskoo johonkin ikivanhaan juttuun vuodelta kivi, niin ne mä pelastan. Muut sitten kadotukseen. Muahhahhaa!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli myönnät, että uskonto on puhtaasti opittu asia. Mitä hyödyllisiä taitoja esim. islam ihmisille opettaa?
Huomattava osa tiedemiehistä on ateisteja. Heiltä ovat lähtöisin monet ihmiskunnan suurista keksinnöistä, joiden seurauksena syömme paremmin, emme saa kulkutauteja, elämme mukavampaa elää kuin esi-isämme ja meillä on laajemmat ihmisoikeudet. Miksiköhän minkään uskonnon opeilla ei samoihin saavutuksiin päästy tuhansien vuosien aikana ennen kuin valistus ja tieteellinen teoria aloitti kehityksen 1700-luvulta alkaen?
ÖÖÖÖÖöööööö..... Eikö tuo ole ihan päivänselvä asia? Siksihän on esim. pyhäKOULU, jotta siellä opetellaan uskonnon opinkappaleet. Vaikeahan se on uskoa jos ei tiiä mihin uskoa.
Mitä nokkeliin tiedemiehiin tulee, niin kysyttäköön että onko kukaan vielä keksinyt miten ihminen voi pelastaa itse itsensä viimeisellä tuomiolla?
Entä mitä tekniikan saavutuksia uskonnon edes pitäisi tarjota? Kyseessähän on aivan eri asia. Sama kuin sanoisi että musiikilla ei tee mitään kun ei muusikot ole kehittäneet lääketiedettä.
Ihmiset ovat kuin tietokonepelihahmoja, jotka ignoroivat sen tosiasian, että ovat suunniteltuja. Vaikka koko pelimaailma sisältää suunnittelujälkiä, kaikki nämä todisteet sivuutetaan surutta. Mikään järkipuhe ei auta eikä tehoa, kun ei vaan halua uskoa silmiään.