Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tarve ihmisillä on jakaa ihan kaikki someen?

Vierailija
27.11.2022 |

Ei siinä vielä mitään jos halutaan jakaa vapaapäivästään, lomasta tai jostain hauskasta tilanteesta muille. Mutta joillakin ihmisillä on ihme tarve päivittää melkein vessareissuistaan!
Muutama fb-kaveri päivittää melkein kaiken sellaisen, mikä todellisuudessa olisi yksityistä. Yhdellä oli avioerosta pitkä vuodatus, tilannetta pahensi se että siellä oli koko suku ja toinen osapuoli jatkamassa myllerrystä, lisäksi lapset ottivat keskusteluun osaa. Toinen taas jakaa melkein päivittäiset työasiansa someen - eikö tuohon kukaan puutu? Ethän sä voi työasioita mennä someen jakamaan.

Mikä saa ihmiset jakamaan somessa kaiken? Olen rajoittanut näiden kavereiden julkaisuja, koska rehellisesti välillä tulee myötähäpeä. Kyllä mielestäni avioerot pitäisi hoitaa kahden kesken ilman että siihen ylimääräisiä osallisia tulee, tai pidetään ne työasiat omana tietona.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että nämä ärsyyntyneet eivät tajua facebookin toimintaperiaatetta ja miten se valikoi näkemästi tekstit. Eesimerkiksi itse luulin, että vain tietyt tutut julkaisevat juttuja facebookiin ja se näytti samoja ketjuja samoilta ihmisiltä aina ja aina, kun katsoin. Mutta facebook valikoi mitä näyttää ja kenelle, eikä ainakaan minkään oman mielenkiinnon pohjalta, vaan suurin osa kaverien postauksista ei vaan näy koskaan. Kun sitten menee katsomaan jonkun tutun "seinää", siellä on runsaasti postauksia, joita ei facebook vaan näytä.

Kaverillesi joku postaus voi olla melko mitätön, mutta facebook vaan jatkaa sen saman ketjun näyttämistä sinulle jostain syystä ja kerkiät ärsyyntyä siihen, vaikka ei se kaverisi itse nosta sitä jatkuvasti uutisvuosi tähtijutuksi.

Itse olen saanut vihat niskaani, kun en ole kommentoinut kaverieni julkaisemia muilta kopioituja juttuja, vaikkei facebook edes näytä niitä minulle. Vitsimeemit ja muu ei-henkilökohtainen ei edes kuulu mielestäni someen. Sain varmaan tuhansittain jotain Trump-henkistä sontaa ennen USA:n presidentinvaaleja, vaikken ole äänioikeutettu heidän vaaleissaan. Kyllä kyrsi.

Vierailija
42/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä käy niin että tutustuu uuteen ihmiseen, sitten alatte vaikka Facebook-kavereiksi ja maku menee samantein. 😬 Somekäytös paljastaa ihmisestä todella paljon. Varsinkin huono itsetunto ja huomionhakuisuus ovat ihan karsea yhdistelmä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies seuraa ja hehkuttaa varmaan kymmeniä instababyjä. Fb-ystäviä hänellä on maksimimäärä, jotain 3000.

Julkaisee itse jotain lässynlässynläätä kohdeyleisölleen, 60-vuotiaille vanhapiikaseuraajilleen. Nyt viimeksi jotain imelää joulunodotusta ja kuinka hän on yksinäisyydensillalla, etsimässä sydänystävää, kun oikeasti on rapajuoppo neljän kotona-asuvan pienokaisen isä.

En vain tajua 😭💔

Ja olet hänen kanssaan miksi??

Vierailija
44/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, yhteisöllisyyden takia? Jotkut käy postausten innoittamana paljon yksityiskeskusteluja. Miksi itse seuraatte somea jos ei kiinnosta?

Vierailija
45/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita ap hyväksyä, että ihmiset eivät julkaise someen juuri sinua miellyttävää sisältöä. Ei heillä ole mitään velvollisuutta miettiä julkaisuja juuri sinua miellyttääkseen.

Vierailija
46/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies seuraa ja hehkuttaa varmaan kymmeniä instababyjä. Fb-ystäviä hänellä on maksimimäärä, jotain 3000.

Julkaisee itse jotain lässynlässynläätä kohdeyleisölleen, 60-vuotiaille vanhapiikaseuraajilleen. Nyt viimeksi jotain imelää joulunodotusta ja kuinka hän on yksinäisyydensillalla, etsimässä sydänystävää, kun oikeasti on rapajuoppo neljän kotona-asuvan pienokaisen isä.

En vain tajua 😭💔

Eipä tuossa ole muuta tajuttavaa kuin että miehesi on henkisesti keskenkasvuinen alkoholisti jonka perseilyä sinun ei tulisi katsella enää päivääkään.

Vierailija
47/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on huono itsetunto ja hakevat hyväksyntää.

Tämä! Ihanaa etten ole ainoa joka on ihmetellyt tätä. Itse en jaa kuvia , joskus kerran pari muutamassa kuukaudessa kirjoitan jotain. En odota peukutuksia , kunhan kirjoittelen. Olen myös ihmetellyt tätä "olen nyt siellä ja siellä" ilmoittamista , täytyy olla joku riippuvuus. Ja kyllä , jos minä lähettäisin kuvia niin vois lähteä ##elämäniihaninp...kareissu , pytyltä : D

Vierailija
48/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kyllä saa huuli pyöreänä seurata mitä ihmeellisimpien ihmissuhdedraamojen julkista puimista. Eniten kuitenkin ihmetyttää joidenkin vanhempien täysi piittaamattomuus alaikäisten lastensa yksityisyydestä. Varsin avoimesti kertoillaan kaikki diagnoosit sun muut ongelmat jopa sadoille ihmisille.

Vierailija
49/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mitä minä en ymmärrä, että eikö ne selfietyypit koskaan käy siellä omassa galleriassaan ja ajattele, että näyttääpä typerältä kun on lähes identtisiä naamakuvia koko sivu täynnä.

Tätä jatkuvaa oman naaman postaamista minäkään en ymmärrä. Erittäin mielelläni katselen muiden lomakuvia, sisustusjuttuja tai esim. ruokareseptejä. Saan niistä inspiraatiota. Mutta jos henkilön jakama sisältö on pelkkää selfietä selfien perään, ei todellakaan kiinnosta seurata. Mulla on yksi tälläinen työkaveri. On herttainen ja kiva tyttö, mutta itsetunto aivan olematon ja niitä kehuja ja tykkäyksiähän niillä kuvilla haetaan. Sitten siellä on ne samat kaverit aina kommentoimassa, että "olet kyllä kaunis".  No, ehkä hänkin joskus löytää elämäänsä muutakin sisältöä.

Vierailija
50/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä yksityisistä asioista avautumisesta oli noin viikko sitten juttu Hesarissa. Siinä joku psykologi asiaa selvitti, tosin lähtökohtana jutussa oli se, että kannattaako vaikkapa pikkujouluissa vähän hönössä ollessa ruveta avautumaan jollekin työkaverille omista yksityisasioistaan....

No, en muista sitä artikkelia, mutta ei se nyt niin hirveen tuomitsevakaan ollut. Juu, niin siinä jutussa asiaa pohdittiin siltä kannalta, että kun siitä avautumisesta voi kokea vähän sellaista häpeämorkkista. Että miten minä nyt noin menin kertomaan, ja mitähän tästä tulee ja nyt se kertoo muillekin. ja niin edespäin.

Mutta näin se tietty on, että vaikka sitä kuvittelis, että ihmiset ovat täysjärkisiä ja oivaltaisivat, miksi jostain kerrotaan, niin se kuvitelma on väärä. Ihmiset eivät ole samalla aaltopituudella toistensa kanssa, että turhaan hakee ymmärrystä muilta, sillä harva siihen ymmärrykseen pystyy, useampi pystyy käyttämään sitä jaettua tietoa hyväkseen ja tekee jaetusta tiedosta omiin ajatusrakenteisiinsa perustuvia johtopäätöksiä, ja vääristelee niitä kertomuksia omien tarpeidensa mukaisiksi.

TURHA HAKEA YMMÄRRYSTÄ NIILTÄ JOILLA SITÄ EI OLE!

Tämä on myös hyvä väite: yleisesti ottaen ihmiset suhtautuvat toisiinsa hyväntahtoisesti!

Niin varmaan,,, etenkin näissä yksityisten asioiden jakamisissa... kyllä se menee se suhtautuminen lokaamiseen, kiusantekoon, vääristelyyn, ja niin edelleen, ennemmin kuin hyväntahtoisuuteen.

Tai osaavatko ne hyväntahtoiset pitää turpansa kiinni? 

Vierailija
51/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että nämä ärsyyntyneet eivät tajua facebookin toimintaperiaatetta ja miten se valikoi näkemästi tekstit. Eesimerkiksi itse luulin, että vain tietyt tutut julkaisevat juttuja facebookiin ja se näytti samoja ketjuja samoilta ihmisiltä aina ja aina, kun katsoin. Mutta facebook valikoi mitä näyttää ja kenelle, eikä ainakaan minkään oman mielenkiinnon pohjalta, vaan suurin osa kaverien postauksista ei vaan näy koskaan. Kun sitten menee katsomaan jonkun tutun "seinää", siellä on runsaasti postauksia, joita ei facebook vaan näytä.

Kaverillesi joku postaus voi olla melko mitätön, mutta facebook vaan jatkaa sen saman ketjun näyttämistä sinulle jostain syystä ja kerkiät ärsyyntyä siihen, vaikka ei se kaverisi itse nosta sitä jatkuvasti uutisvuosi tähtijutuksi.

Itse olen saanut vihat niskaani, kun en ole kommentoinut kaverieni julkaisemia muilta kopioituja juttuja, vaikkei facebook edes näytä niitä minulle. Vitsimeemit ja muu ei-henkilökohtainen ei edes kuulu mielestäni someen. Sain varmaan tuhansittain jotain Trump-henkistä sontaa ennen USA:n presidentinvaaleja, vaikken ole äänioikeutettu heidän vaaleissaan. Kyllä kyrsi.

Epäilen, että face olisi niin typerä ettei näytä juuri kenenkään kaverin postauksia. Seinälläni kun ei tapahdu koskaan mitään. En usko sitäkään, ettei kukaan kavereista muka julkaisisi juuri mitään, joten todennäköisempää on että ovat lisänneet minut johonkin rajoitettujen ryhmään jolle eivät halua julkaisujensa näkyvän.

Vierailija
52/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä yksityisistä asioista avautumisesta oli noin viikko sitten juttu Hesarissa. Siinä joku psykologi asiaa selvitti, tosin lähtökohtana jutussa oli se, että kannattaako vaikkapa pikkujouluissa vähän hönössä ollessa ruveta avautumaan jollekin työkaverille omista yksityisasioistaan....

No, en muista sitä artikkelia, mutta ei se nyt niin hirveen tuomitsevakaan ollut. Juu, niin siinä jutussa asiaa pohdittiin siltä kannalta, että kun siitä avautumisesta voi kokea vähän sellaista häpeämorkkista. Että miten minä nyt noin menin kertomaan, ja mitähän tästä tulee ja nyt se kertoo muillekin. ja niin edespäin.

Mutta näin se tietty on, että vaikka sitä kuvittelis, että ihmiset ovat täysjärkisiä ja oivaltaisivat, miksi jostain kerrotaan, niin se kuvitelma on väärä. Ihmiset eivät ole samalla aaltopituudella toistensa kanssa, että turhaan hakee ymmärrystä muilta, sillä harva siihen ymmärrykseen pystyy, useampi pystyy käyttämään sitä jaettua tietoa hyväkseen ja tekee jaetusta tiedosta omiin ajatusrakenteisiinsa perustuvia johtopäätöksiä, ja vääristelee niitä kertomuksia omien tarpeidensa mukaisiksi.

TURHA HAKEA YMMÄRRYSTÄ NIILTÄ JOILLA SITÄ EI OLE!

Tämä on myös hyvä väite: yleisesti ottaen ihmiset suhtautuvat toisiinsa hyväntahtoisesti!

Niin varmaan,,, etenkin näissä yksityisten asioiden jakamisissa... kyllä se menee se suhtautuminen lokaamiseen, kiusantekoon, vääristelyyn, ja niin edelleen, ennemmin kuin hyväntahtoisuuteen.

Tai osaavatko ne hyväntahtoiset pitää turpansa kiinni? 

Ja kun jakaa... vaikka sillä somesivulla jolla jaat ei olisi kuin kaksi tai kolme tyyppiä selkeästi seuraajina, niin katsos vaan, kun  ja jos joukkoon ilmestyy joka seurailee taustalla, niin saatatkin huomata että koko maan virtsapäisin porukka on kohta sulle riekkumassa, tai siltä ainakin tuntuu.... Sulla onkin sitten miljoona taustaseuraajaa... kaikki hyväntahtoisia ja täysjärkisiäkin jopa!

Vierailija
53/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikilla palstalaisilla muka tuollaisia tuttuja? Joka päivä täällä jaksetaan taivastella muiden somepäivityksiä ja haukutaan kaikki 'somessa olijat', vaikka ilmeisesti siellä itsekin ollaan. Itse piilotan, jos en jaksa jonkun edesottamuksista liikaa lukea, vaikka harva kovin usein edes mitään julkaisee nykyään.

Vierailija
54/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän koko someen päivittelyä ihan turhana. Oon facessa muutamassa mielenkiintoisessa ryhmässä ja sen vuoksi siellä. Yritän olla katsomatta kavereiden päivityksiä, kun käyn siellä ryhmissä. Valtaosa kavereistani onkin listalla "älä näytä henkilön päivityksiä " tms.

Miksi? Epäaitous, suoranainen valehtelu, salaperäiset päivitykset missä pitäisi arvailla mitä tarkoitetaan, päivitykset ollaan nyt teatterissa/bileissä/hotellissa perheen kanssa. Yhtä hyvin elelen ja pärjäilen näitä tietämättä.

Vierailija
55/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miksei voisi jakaa someen, että on eronnut, kun häät kuitenkin usein kuulutetaan oikein painetussa lehdessä asti.

Tuohan on kätevä tapa saattaa asia kerralla yleisempään tietoon, ilman, että tarvitsee jokaiselle erikseen selostaa kaikki. Itse en jaksa ainakaan tuollaisia jaappailla jokaisen kanssa ja varmaan kuittaisin asian yleisellä someilmoituksella kaikille tutuille.

Ei siinä mitään jos päivittää että eronnut, mutta kun tosiaan joillakin on tapana tehdä pitkä avautuminen asiasta ja ap:n kaverin tavoin koko perheen voimin kommenteissa käsitellä asioita. Yleensä erotessa eroavat osapuolet käsittelevät asian keskenään, miksi siihen pitää koko somekansa vetää mukaan? Olla puolesta tai vastaan? Noloa tekee asiasta se, jos lapset ovat somealustoilla ja näkevät sen kaiken.

Vierailija
56/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljeni on tuommoinen HuomioH*'ra. Se on aina elänyt elämäänsä jotenkin julkisesti ja haalinut ihmisiä ympärilleen. Ennen somea jo.

Toiset ihmiset haluaa julkisuutta, haluavat olla esillä ja saavat ihailusta kiksinsä.

Häneltä vaan ei ole koskaan mitkään taiteen lajit irronneet. Hän ei osaa laulaa, soittaa, näytellä, piirtämisestä puhumattakaan jne. Nää on mun juttuja, mutta mä en tykkää siitä sivussa tulevasta julkisuudesta. Urheilussakin kovin keskinkertainen. Yrittää kyllä, mutta ei pärjää niin hyvin, että siitä tulisi mainetta. Se on toisen sisaruksen heiniä, eikä hänkään tykkää julkisuudesta.

Aikuisena on löytänyt itselleen kanavan missä toteuttaa itseään ja vielä harrastuksenkin joka vie eteenpäin kyllä. Hän on nyt pikku kaupungin somekuningas. Onhan hänellä jonkin verran "seuraajiakin".

Ei tubeta, mutta FB ja Instaan päivittää ahkeraan ja epäilen häntä nykyään TikTokkaajaksikin, itse en vaan siellä ole. Mä vaan näen sielunisilmin siellä sen keski-ikäisen isäkroppa tanssivideoita.

Aikoinaan hän tilitti avioliittoaan somessa hyvin seikkaperäisesti (hyvässä ja pahassa), mutta siihen sitten puuttui vaimo. Hyvä niin, että on oman elämän managerikin hankittu.

Onhan mullakin "somerooli" veljeni profiileissa, pieni, mutta viikottain seikkailen kyllä. SAAN olla hauska pilvistä tipauttaja, kyyninen oma itseni siis. Joskus veli laittaa mulle etukäteen päivityksensä, että jos ehdin miettiä jotain vastausta. Ja kyllä mä sen kanssa sitten leikin toisinaan. Aina ei ehdi. ;D

Vierailija
57/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, yhteisöllisyyden takia? Jotkut käy postausten innoittamana paljon yksityiskeskusteluja. Miksi itse seuraatte somea jos ei kiinnosta?

Niin että kun yhden ihmisen jakama sisältö ei erityisemmin miellytä, niin ei ole asiaa someen ollenkaan? :D

Vierailija
58/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somettomuus on nykyään muodissa. Uniikit lumihiutaleet lähtevät somesta ja alkavat pommittaa niitä loma/ruoka/lenkki/mitä vaan- kuvia Whatsappiin. Se vasta raskasta onkin. Mieluummin avaan somen ja katson ihmisten kuulumiset silloin, kun minulle sopii. Puhelimeen tulevat jatkuvat viestit häiritsee. 

Itse koen, että juuri introverttinä some on minulle loistava tapa olla yhteyksissä ihmisiin. 

Vierailija
59/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolle ei anneta mitään ylimääräistä henkilökohtaista tietoa suljettujen järjestelmien taakse, mutta kaikelle kansalle kyllä levitetään vaikka mitä. No, viranomaiset saa kyllä somestakin todella helposti tilit luettaviksi, jos todellinen tarve tulee. Tätähän ei taida moni edes tajuta. Siihen päälle vielä tuurihakkerit, joku onnistuu miljoonien tiedot levittämään. Todennäköisempää somessa kun jonkun pikkuvaltion järjestelmät eivät kiinnosta, outo kieli, outo kulttuuri ja silleen. Somessa mennään pesuveden mukana, niin eri asia.

Vierailija
60/75 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-60 luvulla siskoni tekee tuota, ja sitten kun tavataan niin kysyy näitkö sen ja sen kuvan ja kun sanon joo niin tenttaa miksi en tykännyt kuvasta.

Voi ziisus...laitoin itselleni tägäyskiellon koska on pari kertaa tägännut mut ilman kysymistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi