Mikä tarve ihmisillä on jakaa ihan kaikki someen?
Ei siinä vielä mitään jos halutaan jakaa vapaapäivästään, lomasta tai jostain hauskasta tilanteesta muille. Mutta joillakin ihmisillä on ihme tarve päivittää melkein vessareissuistaan!
Muutama fb-kaveri päivittää melkein kaiken sellaisen, mikä todellisuudessa olisi yksityistä. Yhdellä oli avioerosta pitkä vuodatus, tilannetta pahensi se että siellä oli koko suku ja toinen osapuoli jatkamassa myllerrystä, lisäksi lapset ottivat keskusteluun osaa. Toinen taas jakaa melkein päivittäiset työasiansa someen - eikö tuohon kukaan puutu? Ethän sä voi työasioita mennä someen jakamaan.
Mikä saa ihmiset jakamaan somessa kaiken? Olen rajoittanut näiden kavereiden julkaisuja, koska rehellisesti välillä tulee myötähäpeä. Kyllä mielestäni avioerot pitäisi hoitaa kahden kesken ilman että siihen ylimääräisiä osallisia tulee, tai pidetään ne työasiat omana tietona.
Kommentit (75)
Mun mielestä tuo kertoo yksinäisyydestä. Itse olin joskus facessa ja sinne tuli tosiaan julkaistua kaikkea jonninjoutavaa, kun ei ollut ketään jonka kanssa voisi lörpötellä arkisia asioita ja olen kuitenkin sosiaalinen. Lähdin sieltä pois ihan sen takia, että oikeastaan siellä tunsin oloni vielä yksinäisemmäksi. Ja itsekin pidin julkaisujani noloina ja ajattelin että muiden mielestä olin varmasti ärsyttävä. Joku siitä suoraan minulle sanoikin. Nykyään juttelen vain kissoilleni, ne eivät ärsyynny typeristä jutuistani.
Minulla on sellainen kaveri, jonka toiminta somessa inhottaa minua. Hänen lapsellaan oli vakava sairaus, josta onneksi parantui. Tästä aikaa ehkä n. 3v. Nykyään postaa viikottain/päivittäin jotain säälinkerjäysposteja, siitä kuinka lapsella on nyt kuumetta/maha kipeä/sormi kipeä. Lapsi on väsynyt, itkuinen tai kiukkuinen. Sitten aina on viemässä lasta lääkäriin ja vuodatus siitä että "oi voi kamalaa nytkö taas jotain pahaa meille tapahtuu". Tämä kaikki on yhtä suurta esitystä ja huomion kerjäämistä. On keksinyt, että tällä asialla saa paljon kommentteja ja huomiota. On kyllä muutenkin vähän säälittävä tapaus :/
Feikki-elämää. Luodaan illuusio siitä että olisi jotain, vaikka oikeasti ei ole mitään. Joillekin tuntuu olevan pointtina kaikessa että sen voi jakaa someen. Elämäys ei ole elämys, jos ei sitä jaa someen. Esimerkiksi loma-matkalla ei tietynlaisille tyypeille ole itsessään arvoa, vaan se arvo tulee siitä, että pääsee ottamaan kuvia joita sitten jakaa someen. En voi käsittää! Mulle ihanan loman arvo tulee siitä kokemuksesta itsessään, ja mielellään jaan kokemuksen matkaseuran kanssa, mutta ei mulla ole minkäänlaista tarvetta mitään kuvia ja kirjoituksia ulkopuolisille jakaa, tai edes tiedottaa että olen lähdössä matkalle milloin minnekin.
Mua surettaa kun musta tuntuu että eräs minun kaveri ei ole kiinnostunut mun seurasta vaan siitä minkälaista somesisältöä mun kanssa saa. Kun ollaan tekemässä jotain juttua tai olen vaikka kylässä, hän laittaa somepostauksen ja sen jälkeen tuntuu siltä että hän haluaa päästä musta eroon.
Mun mies seuraa ja hehkuttaa varmaan kymmeniä instababyjä. Fb-ystäviä hänellä on maksimimäärä, jotain 3000.
Julkaisee itse jotain lässynlässynläätä kohdeyleisölleen, 60-vuotiaille vanhapiikaseuraajilleen. Nyt viimeksi jotain imelää joulunodotusta ja kuinka hän on yksinäisyydensillalla, etsimässä sydänystävää, kun oikeasti on rapajuoppo neljän kotona-asuvan pienokaisen isä.
En vain tajua 😭💔
Sunnuntaiminähän somessa näytetään.
Vierailija kirjoitti:
Jaan mitä jaan. Ei luulisi olevan sinun ongelmasi.
white trash periaate
Vierailija kirjoitti:
Mun mies seuraa ja hehkuttaa varmaan kymmeniä instababyjä. Fb-ystäviä hänellä on maksimimäärä, jotain 3000.
Julkaisee itse jotain lässynlässynläätä kohdeyleisölleen, 60-vuotiaille vanhapiikaseuraajilleen. Nyt viimeksi jotain imelää joulunodotusta ja kuinka hän on yksinäisyydensillalla, etsimässä sydänystävää, kun oikeasti on rapajuoppo neljän kotona-asuvan pienokaisen isä.
En vain tajua 😭💔
kuka heleveetin hölmö käyttää enää jotain sucker berryn kuppaista feispukia?
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeää niiden puolesta jotka eivät tajua mitä on sopivaa jakaa, ja mitä voisi pitää ihan omana tietonaan, tai vain pienen piirin tietona jota asia koskee.
Riippuu ihan mitä se on. Osa taas haluaa nimenomaan tietää missä mennään ja tietoa ei ole. :D
Minä en ymmärrä, miksei voisi jakaa someen, että on eronnut, kun häät kuitenkin usein kuulutetaan oikein painetussa lehdessä asti.
Tuohan on kätevä tapa saattaa asia kerralla yleisempään tietoon, ilman, että tarvitsee jokaiselle erikseen selostaa kaikki. Itse en jaksa ainakaan tuollaisia jaappailla jokaisen kanssa ja varmaan kuittaisin asian yleisellä someilmoituksella kaikille tutuille.
Mitä sinne someen sitten saisi julkaista, ettei kukaan ärsyynny?
Mietin monesti samaa, viimeksi juuri äsken. Eräs kaverini julkaisee kanssa kaikenlaista turhaa someen. Sellaista, minkä voisi yhtä hyvin pitää omana tietonaan, sillä harvaa varmasti kiinnostaa. Viimesimpänä tänään hän ilmoitti erikseen Facessa, että heillä ollaan kipeänä, tarkemmin sanottuna koronassa. "1/4" eli laskee someen, kuinka moni heidän perheestään sairastuu. Ja kaikkia kiinnosti.
Vierailija kirjoitti:
Feikki-elämää. Luodaan illuusio siitä että olisi jotain, vaikka oikeasti ei ole mitään. Joillekin tuntuu olevan pointtina kaikessa että sen voi jakaa someen. Elämäys ei ole elämys, jos ei sitä jaa someen. Esimerkiksi loma-matkalla ei tietynlaisille tyypeille ole itsessään arvoa, vaan se arvo tulee siitä, että pääsee ottamaan kuvia joita sitten jakaa someen. En voi käsittää! Mulle ihanan loman arvo tulee siitä kokemuksesta itsessään, ja mielellään jaan kokemuksen matkaseuran kanssa, mutta ei mulla ole minkäänlaista tarvetta mitään kuvia ja kirjoituksia ulkopuolisille jakaa, tai edes tiedottaa että olen lähdössä matkalle milloin minnekin.
Mutta eihän sinun ole mikään pakko jakaa yhtään mitään sinne someen, eikä myöskään käydä siellä lukemassa kaveriesi postauksia, jotka ilmeisesti aiheuttavat sinulle vain pahaa mieltä. Itse katson mielelläni kaverieni matkapostauksia. Mielelläni kuulen myös sekä häistä, että hautajaisista ja avioerot menevät samaan syssyyn. Sen takia olen siellä somessa, että siellä voi vaihtaa kuulumisia ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En vain tajua 😭💔
En ikinä olisi miehen kanssa, joka seuraa jotain instababeja ja ruikuttaa someen. Miten kukaan voi arvostaa sellaista. Tai katsella ylipäätään.
No minulle instastoryt on enempi päiväkirjan asemassa. Minusta on kiva katsoa arkistosta missä on mennyt ja mitä tehnyt tiettynä päivinä. Mitään henkilökohtaista tai valituksia en sinne tosin laita, mutta esim. metsikössä kulkemisesta tulee päivitettyä. Ne seurailee ketkä seurailee.
Se mitä itse en ymmärrä on asioiden vääristely. Esim. Ystäväni kehuu miestään Facebookissa sydänhymiöin. Oikeasti tämä mies tehnyt katoamistemppuja ja jättänyt ystäväni ja vauvansa pärjäämään viikoksi keskenään ilman että vastaa puhelimeen saati että kukaan tietää missä menee. Lisäksi sanonut ystävälleni että ei jaksa katsoa tämän naamaa. Että sellaista ihanaa yhteiseloa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinne someen sitten saisi julkaista, ettei kukaan ärsyynny?
Julkaise ihan mitä lystäät, älä välitä muiden mielipiteistä. Mua ei varsinaisesti ärsytä toisten turhat julkaisut, ne lähinnä huvittaa ja joskus herättää myötähäpeää.
Kyllä sitä joskus miettii, että miksi se kaveri jakaa Instagramiin joka työpäivä sen samanlaisen selfien, että on töissä. Tai miksi julkaisee siellä päivittäin listoja siitä, mitä on tänään tehnyt; pyykit pesty, kaupassa käyty, postipaketti noudettu, p*rse jestas sentään pyyhitty jne. Narsistejako nämä tyypit on vai mikä vaivaa, miksi luulevat koko maailmaa kiinnostavan?
Vierailija kirjoitti:
Mietin monesti samaa, viimeksi juuri äsken. Eräs kaverini julkaisee kanssa kaikenlaista turhaa someen. Sellaista, minkä voisi yhtä hyvin pitää omana tietonaan, sillä harvaa varmasti kiinnostaa. Viimesimpänä tänään hän ilmoitti erikseen Facessa, että heillä ollaan kipeänä, tarkemmin sanottuna koronassa. "1/4" eli laskee someen, kuinka moni heidän perheestään sairastuu. Ja kaikkia kiinnosti.
??? Kannattaisikohan sinun lakata seuraamasta tuota kaveriasi somessa? Mitä pahaa siinä on, jos kertoo moniko on sairastunut vaikkapa koronaan perheessä?
Mitä siellä somessa "saa" jakaa. Mikä teitä edes kiinnostaa toisissa ihmisissä noin yleisesti ollenkaan?
Sitä mitä minä en ymmärrä, että eikö ne selfietyypit koskaan käy siellä omassa galleriassaan ja ajattele, että näyttääpä typerältä kun on lähes identtisiä naamakuvia koko sivu täynnä.
Toisten matkustamis ilmoitukset ihmetyttää, kun mitä me niillä tiedoilla oikein tehdään minne kukin on menossa.
Rasittavia he jotka postaavat miltei kaiken päivästään tai elämästään vaikka naamakirjaan. Kuvia lapsista, menen , tulen , teen jne..
Siksi olen lopettanut fb seuraamisen, koska koen että minulta odotetaan " tykkäyksiä"...voihan elämä jos en tykkää tai kukaan tykkää....
Minun aikani kuluu vaikka mielenkiintoisen kirjan kanssa.