Joulukateus
En nyt keksi tälle asialle parempaakaan nimitystä, mutta poden jonkinasteista joulukateutta erityisesti erään ystäväperheen jouluista.
Joku nyt varmaan tulee sanomaan, että no rakenna sinäkin sellainen joulu kuin haluat ja tottahan se periaatteessa onkin. Käytäntö vain on eri asia, kun taitoa ja varmaan rahaakaan ei ole kaikkeen, enkä tiedä mistä mitäkin saisi sen unelmien joulun tekemiseen.
Jotenkin vain se tunnelma ystäville kokonaisuudessaan on sellainen, että saa minut haluamaan samaa. Perinteikästä tunnelmaa, jonkinasteista yltäkylläisyyttä, kuitenkin myös modernia, ajatonta tyylikkyyttä.
Tuntuu, että kaikki on niin ajatuksella mietittyä ja harkittua. On arvokkaita koristeita (tämä selvisi vahingossa, kun kysyin erään koriste-esineen ostopaikkaa ja aloin googlailla), paljon itse tehtyä, tyylikkäitä kattauksia, jouluteemaisia astioita, kauniita paketteja, lapsillekin kohtuullisen hinnakkaita lahjoja. Toisaalta lapset saavat ilmeisesti ihan muutaman lahjan, ja ne koristeet on kuulemma joka vuosi samat (ja näin tainneet ollakin koko sen 7v mitä tunnettu). Ollaan lahjoista joskus keskusteltu ja toki lapset niitä keskenään vertailleet.
Toisaalta kyse ei ole pelkästä materiasta, vaan myös siitä mitä ei rahalla saa. Heillä on perinteitä, kuten haetaan kuusi tiettynä päivänä, leivotaan joku kakku aina silloin, jouluaamuna käydään kirkossa. Tämän tyylisiä juttuja. Meillä ei ole oikein mitään perinteitä, kun ollaan lähes joka jouluksi menty jonkun sukulaisen luo ja siksi ehkä se joulun rakentaminen omaan kotiinkin on jäänyt osittain. Tietysti meilläkin on kuusi ja koristeita.
Nyt sitten mietin, josko oltaisiin tämä joulu kotona ja alettaisiin rakentamaan meille sitä meidän omaa ihannejoulua. Ystäväperheen joulut inspiroivat todella paljon, mutta joka asiasta taas ei kehtaa kyselläkään että mistä tämän ostit, paljonko maksoi, miten tämän teit, milloin te yleensä... Enkä mä heidän joulua haluakaan, mutta jotain vastaavaa meille. En vain tiedä, miten, millä rahalla, ja tässäkin kohtaa kaiken ihailun alta puskee kateus. Ei siis mikään pahantahtoinen kateus, vaan sellainen, että kumpa meilläkin olisi tuollaista.
Vinkkejä sekä joulun järjestämiseen että kateudesta eroon pääsemiseen otetaan vastaan, mutta oikeastaan tarkoitus oli kysyä, poteeko kukaan muu joulukateutta?
Kommentit (31)
En koe joulukateutta, koska olen tietoisesti vuosien saatossa rakentanut itselleni ja perheelleni sellaisen joulunajan, että siinä on juurikin niitä elementtejä joita olen toisaalla joskus ihaillut. Olen esteetikko ja saan mielihyvää kauniista asioista ja tunnelmasta. Tunnelma on tärkein: pehmeä valaistus, kynttilöitä, jouluradio hiljaa taustalla jne. On myös joitain perinteitä, kuten joulurauhan julistuksen katsominen yhdessä, joka juontaa juurensa jo lapsuuden kodista.
Näin oli ajatus nyt tänä joulun tehdäkin, eli jäädä kotiin perheen kanssa ja tehdä meille erilainen, tavallisuudesta poikkeava joulu. Meidän molempien vanhemmat asuvat kaukana, eri puolilla Suomea, joten ollaan usein oltu heidän luona vaihdellen. Omassa kodissa ei olla oltu joulua lasten syntymän jälkeen ollenkaan, pari yksittäistä kertaa ennen sitäkin.
Mun mies oli myös helpottuneen oloinen mun sanottua ajatukseni ääneen ja sanoi, että onkin toivonut, että oltaisiin joskus ihan omalla perheellä mutta ei ole halunnut loukata isovanhempia.
Nyt vain sitten miettimään pienemmän budjetin ratkaisuja...
Ap
En ole ollut koskaan muille kateellinen, vaan teen omasta ja perheeni elämästä mieleistä ja mukavaa.
Meillä ei ole kovin kummoisia jouluperinteitä ja nyt kun lapsetkin ovat jo niin isoja, että ovat töissä aattona ja joulupäivänä, niin teemme joulusta juuri meille sopivan. Meillä on riisipuuroa, jossa on manteli. Meillä on luultavasti joulukuusi ja joitakin koristeita, mutta ne tulevat vasta ihan pari päivää ennen joulua ja lähtevät pari päivää joulun jälkeen. Meillä ei ole juurikaan lahjoja, koska ostamme mitä tarvitsemme silloin kuin tarvitsee. Jouluruokana on nyt kaikkien toiveesta ollut jo vuosia erilaisia kalaherkkuja ja sitten jotain leivottua herkkua. Illalla aika usein pelailemme jotain yhdessä ja se on kaikkien mielestä ihan parasta, siis myös näiden aikuisten lasten. Aika usein käymme myös porukalla kävelemässä täällä omakotitaloalueella jouluiltana.
Niin se meidän joulu menee, leppoisasti ja mukavasti, ei ole yhtään suorittamista tai hätää.
Vierailija kirjoitti:
Näin oli ajatus nyt tänä joulun tehdäkin, eli jäädä kotiin perheen kanssa ja tehdä meille erilainen, tavallisuudesta poikkeava joulu. Meidän molempien vanhemmat asuvat kaukana, eri puolilla Suomea, joten ollaan usein oltu heidän luona vaihdellen. Omassa kodissa ei olla oltu joulua lasten syntymän jälkeen ollenkaan, pari yksittäistä kertaa ennen sitäkin.
Mun mies oli myös helpottuneen oloinen mun sanottua ajatukseni ääneen ja sanoi, että onkin toivonut, että oltaisiin joskus ihan omalla perheellä mutta ei ole halunnut loukata isovanhempia.
Nyt vain sitten miettimään pienemmän budjetin ratkaisuja...
Ap
Kuulostaa hyvältä. Mä kysyin aiemmin lastesi mielipiteistä siksi, että mä aikoinaan ajattelin, että lasten tultua teini-ikään olisi voitu jättää jo sukujoulut pois. Mutta just teinien suusta tulikin se isoin vastustus eli ei joulu ole joulu, jos ei ole isovanhemmat, sedät, tädit ja serkutkin yhdessä. Mä olin silloin että voi plääh :D
Omia perinteitä luodessasi muista, että ei kaikkea tarvitse hankkia heti ensimmäiseksi jouluksi. Ja katso kaapeista, millaisia tavaroita sulla niissä on. Onko sulla esimerkiksi joku lempikukkamaljakko, johon voisit hankkia jouluisin amarylliksen?
https://kotiliesi.fi/wp-content/uploads/kl/joulu/joulupuuhaa/amaryllis…
Ilo ilmoitettiin kaikelle kansalle... Meille on syntynyt Vapahtaja.
Se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ilo ilmoitettiin kaikelle kansalle... Meille on syntynyt Vapahtaja.
Se riittää.
Aika harvalla Jeesus liittyy joulunviettoon.
Eipä ole tuollaisia tuntemuksia. Olen hoitoalalla 3-vuorotyössä, joten jouluateriakin on miten työvuorot sattuu eli mikä päivä nyt on vapaata. Nyt vielä se hankala tilanne, että jo omillaan olevalla esikoisellakin on erikoiset työajat.
Olen eronnut lasten isästä, joten sellaista idyllistä perhe joulua ei ole. Kolme lasta ja tätini tulevat syömään, jaetaan lahjat, herkutellaan ja naureta. Muovikuusi. Koristeet mieluisia ja vuosia samat jutut. Hyvä joulu meillä on aina ollut.
Ne omat jouluperinteet kannattaa alottaa jo ennen kun vanhemmat kuolee. Tee teille joulu ja sano sukulaisille, että saa tulla joulunviettoon jos haluaa. Tyyliä ei rahalla saa, sitä joko on tai ei.
Mä oon jouluna töissä. Kukaan ei ole kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
.Tee teille joulu ja sano sukulaisille, että saa tulla joulunviettoon jos haluaa.
Tämä ei ole ihan mutkaton ohje. Esimerkiksi meillä on omat vanhemmat 65v. jotka varmaan tulisi jouluksi, jos pyydettäisiin. Mutta meillä on myös isomummo 90v. joka ei todellakaan tule meille asti, sinne meidän vanhemmillekin meneminen ja sielä yhden illan jaksaminen on hänelle rasittavaa. Eikä kukaan halua jättää isomummoa jouluksi yksin. Jos siis sukujoulua haluaa viettää, on meidän mentävä kotipuoleen.
Laitan nyt toisenkin kommentin vielä liittyen tuohon joulukateuteen. Minustakin olisi joskus ollut ihanaa laittaa jouluksi kotia. Ja sainhan mä aina laittaakin, kun oli mun vuoroni järjestää sukujoulu. Siinä vaan on kaikkineen niin iso homma, että kauniit koristeet oikealla tavalla aseteltuina kotiin jäi siinä kiireessä, kun kokkasi kaikille ja kaikkien allergiat ja muut erikoisruokavaliot huomoiden. Aattona sai olla iloinen, jos aamusta alkaen keittiössä hikisenä hääränneenä ehti ennen sukulaisten tuloa käydä suihkussa. Ja kun kuitenkaan ei ole mikään suurperheelle tarkoitettukaan asunto, niin olohuoneessa joudun aina siirtelemää huonekaluja, jotta saan koko porukan saman pöydän ääreen ruokailemaan.
Niitä vinkkejä omien jouluperinteiden luomiseen (osan jo mainitsit aloituksessa itse)
1. Ottakaa tavaksi hankkia joulukuusi aina tiettynä päivänä tai ainakin kantaa se sisälle tiettynä päivänä. Omassa lapsuudenkodissani kuusi tuotiin sisälle aattoaamuna ja me lapset se pääasiassa koristeltiin. Isä ja äiti auttoivat niissä koristeissa, joihin me ei yletytty. Koska mulla on aattoaamut sen verran kiireisiä, me otettiin aikoinaan tavaksi tuoda kuusi sisälle aatonaattoiltana ja lapset koristeli sen. Ja mä laiotin koristeet ylimmille oksille.
2. Ottakaa tavaksi leipoa jokin kakku joulupöytään.
3. Ottakaa tavaksi käydä jouluaamuna kirkossa, hautausmaalla, kävelylenkillä tms. Tai vaikka katsoa joku perhe-elokuva.
4. Ottakaa tavaksi katsoa telkkarista joulurauhanjulistus. Sitä katsoessa voitte syödä lounaaksi riisipuuroa (älä unohda yhtä mantelia) ja juoda vaikka alkoholitonta glögiä.
5. Ota tavaksi ripustaa jouluksi ikkunoihin jouluverhot. Keittiö ja olohuone riittää. Verhojen ei tarvitse olla mitään tonttukuvioisia vaan ihan mitkä tahansa joulun väriskaalaan kuuluvat verhot käy. Älä käytä näitä verhoja muulloin. Eli vaikkapa adventtina ikkunaan ja loppiaisena pois ikkunasta.
6. Sama juttu kuin kohdassa 5 pöytäliinojen suhteen.
7. Laita joulun koristevalot samaan aikaan verhojen ja pöytäliinojen kanssa.
8. Osta joka joulu kotiin joulutähti tai hyasintti.
9. Askartele ovikranssi (jos asut kerrostalossa, pitää varmistaa, saako laittaa ovikransseja vai onko paloturvallisuussyistä kiellettyä) ja laita sekin samaan aikaan verhojen ja muiden kanssa. Jos porraskäytävän puolelle ei saa laittaa, laita asunnossa oven sisäpuolelle. Käytä samaa ovikranssia niin monena jouluna kuin se ikinä kestää.
10. Hanki joulusisustuksesi väreihin sopivia lautasliinoja ja käytä niitä jouluaterioilla.
Tuossa nyt muutamia vinkkejä. Toki pitää miettiä, mihin aikaan joudutte lähtemään sukulaisten luokse eli riisipuuron voi syödä aamiaiseksikin. Mutta jos päätät viettää joulujasi edes silloin tällöin kotona, niin toimi joka joulu samalla tavoin. Näin syntyy ne perinteet.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/