Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulupuu-toiveet, miten joku kehtaa toivoa jotain uutta jopoa tai iPhonea?

Vierailija
26.11.2022 |

Ostin keräykseen 11-vuotiaalle hänen toivomansa ratsastustunnin. Se on mielestäni kohtuullinen ja järkevä toive. Mutta että uusimmat muotikamat millä voi leuhkia kavereille? En ymmärrä.

Kommentit (763)

Vierailija
721/763 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä toivoa vaikka kuun taivaalta. Mikä todennäköisyys se on saada, onkin sitten toinen juttu. Huomioida kannattaa se, että toivojat ovat lapsia/nuoria, joilla ei ehkä ole käsitystä siitä, miten paljon nuo em. tuotteet maksavat tai paremminkin miten paljon työtä pitää tehdä tuollaiset ansaitakseen. Lapsissa on myös luvalla sanoen heikkolahjaisia yksilöitä, joilla ei ole oikeasti käsitystä kohtuudesta. Esimerkkinä kummipoikani, joka toivoi minulta pleikka vitosta synttärilahjaksi. Ihan vakavissaan oli sitä mieltä, että tottahan toki olen hänelle sellaisen velkaa, kun kummikin kerran olen. Ja hän oli silloin jo 16. Mainittakoon nyt vielä, että edes omilla lapsillani ei ole kyseistä aparaattia ja olemme kaikki pienituloisia.

Vierailija
722/763 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä iloa ja riemua kun jollain menee vielä huonommin kuin itsellä. Pääsee neuvomaan miten ja mitä olisi pitänyt toivoa, tuntemaan itsensä paremmaksi.Jos minä olisin köyhä niin toivoisin vain puolikkaan palasaippuan ja ryömisin takaisin maakuoppaan häpeämään.

Pröystäilyä mokomat saippuat! Lipeällä meillä pestään kaikki, niin maakuopan seinät, hampaat, iho kuin vainajatkin. Olemme keskituloisia, mutta meillä ei tuhlata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/763 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatteko, miten eri tavoin suhtaudumme köyhiin ja rikkaisiin?

Köyhän lapsen on oltava säästeliäs, ahkera ja vähään tyytyväinen. Hän ei saa edes toivoa mitään kallista. Tunnollisesti pitää opiskella ja vasta itse ansaitsemilla rahoilla voi ehkä ostaa jotain.

Entä varakas lapsi? Hän voi pitää kaikkea itsestään selvänä. Koulussa voi lyödä lekkariksi, ei tarvi pingottaa, voi kiusata muita ja haistatella rauhassa. Hänelle kaikki on luvallista, hänen ei tarvi olla tunnollinen ja ahkera, koska vanhemmilla on rahaa.

Ei ihme, että rikkaiden lapset ovat pahimpia koulukiusaajia.

Miksi menettelemme näin? Rikkaalle emme mahda mitään, jännitän viis veisaa meistä. Köyhä on se, joka on nöyryytettävissä.

Kauheinta, mitä tämä aiheuttaa laajemmin yhteiskunnassa.

ero on siinä, että näille rikkaille muksuille ostaa vanhemmat pelit ja vehkeet itse. Köyhä olettaa saavansa ne toivomalla, same same but different. Monesti rikkaissa perheissä saattaa olla lapsille aika kovat vaatimukset koulumenestyksestä, jotta tietty elintaso säilyy. Joukkoon mahtuu monenlaista, varmaan näitä öykkäreitäkin. Töitä joutuu menestyksen ja taloudellisen mielenrauhan eteen tekemään myös se keskituloinen.

Ei nyt olla rikkaita, mutta hyvätuloisia. Meillä on juurikin noin, että lapsi saa kohtuuden rajoissa toivomansa elektroniikan ja vaatteet ym., jos kotityöt, koulu ja harrastus hoidetaan kunnialla. Ei se elintaso tule aikuisenakaan ilmaiseksi, joten lapsi saa tehdä osansa jo nyt. Lisäksi isompiin juttuihin saa säästää osan itse.

Vierailija
724/763 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pienituloisen perheen lapsi ei pysty säästämään mistään, kun ei ole satasia syytäviä sukulaisia, viikkorahoja tai kotitöistä maksettavia rahoja.

Vierailija
725/763 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko oikeasti annatte lapselle joululahjaksi tyyliin saippuapalan ja ruisleivän?

Vaatteet ja sellaiset on normaaleja menoja joita ostellaan vähän väliä muutenkin, ei nekään oikein lahjasta käy.

Jäljelle jää sitten pleikkarit ja iphonet jotka valitettavasti maksaa sen minkä maksaa.

Jos olet eri mieltä, perustele mielipiteesi!

Vierailija
726/763 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatteko, miten eri tavoin suhtaudumme köyhiin ja rikkaisiin?

Köyhän lapsen on oltava säästeliäs, ahkera ja vähään tyytyväinen. Hän ei saa edes toivoa mitään kallista. Tunnollisesti pitää opiskella ja vasta itse ansaitsemilla rahoilla voi ehkä ostaa jotain.

Entä varakas lapsi? Hän voi pitää kaikkea itsestään selvänä. Koulussa voi lyödä lekkariksi, ei tarvi pingottaa, voi kiusata muita ja haistatella rauhassa. Hänelle kaikki on luvallista, hänen ei tarvi olla tunnollinen ja ahkera, koska vanhemmilla on rahaa.

Ei ihme, että rikkaiden lapset ovat pahimpia koulukiusaajia.

Miksi menettelemme näin? Rikkaalle emme mahda mitään, jännitän viis veisaa meistä. Köyhä on se, joka on nöyryytettävissä.

Kauheinta, mitä tämä aiheuttaa laajemmin yhteiskunnassa.

Kullostaa ihan katkeralle köyhälle.. ikuinen itku että tarvisi auttaa ja sympatiteerata, suomessa jokainen voi kouluttautua tai perustaa firman ja alkaa tienaan paremmin, ihme kitinää aina.

Onko sinulla käsitystä kuinka moni jopa korkeakoulutettu on työtön ja tai köyhä? Onko sinulla käsitystä kuinka moni perustaa sen firman ja ajautuu juuri sen takia köyhyyteen? Konkurssi, velat ja ehkä terveys menetetty.

Köyhyyteen on lukemattomia ero syitä.

Ei tarvitse kuin sairastua, ero tai joutua irtisanotuksi ja pörssin luhistua ja se köyhyys kolkuttaa todella monen ovea.

Vierailija
727/763 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinKatselin muutamat paikalliset Hopen toivepuut läpi, mietin aikani ja poimin sieltä 12 teini-ikäisen pojan toiveet. Teinipojat kuulemma useimmiten jäävät ilman, näin olen useana vuonna lukenut sieltä ja täältä, joten halusin nyt ilahduttaa heistä kahtatoista. Toivottavasti ilahtuvat, edes vähän, toiveet heillä olivat mielestäni hyvin vaatimattomia, ei siis mitään iPhoneja tms. Ikinä en varmasti kuule ilahduttivatko vaatimattomat lahjakassit, toivon kuitenkin näille teinipojille onnellista tulevaisuutta.

Vierailija
728/763 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti annatte lapselle joululahjaksi tyyliin saippuapalan ja ruisleivän?

Vaatteet ja sellaiset on normaaleja menoja joita ostellaan vähän väliä muutenkin, ei nekään oikein lahjasta käy.

Jäljelle jää sitten pleikkarit ja iphonet jotka valitettavasti maksaa sen minkä maksaa.

Jos olet eri mieltä, perustele mielipiteesi!

Olen eri mieltä. Esimerkiksi nätti paita, huppari, hauskat sukat, myssy, villasukat (kyllä!) tai yöpuku ovat aivan kelpo lahjoja. Samoin vaikka luistimet tai sukset. Puhelimeksi käy halvempikin kuin markkinoiden kalleimmat ja pleikkari on aika turha kapine.

Vierailija
729/763 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopen lahjakeräyksessä oli toive 6kk vauvalle leikkimatto. Mihin noin pieni vauva tarvitsee joululahjaa? Ei hän ymmärrä toivoa mitään lahjoja, eikä häntä haittaa vaikka leikkisi lahjapaperilla. Itselläni sattuu myös olemaan 6kk vauva, eikä meillä ole leikkimattoa. Torista saisi vitosella tai jopa ilmaiseksi jos tarvitsisi. Sitä paitsi meillä puolivuotiaat ovat osanneet jo hieman liikkua eivätkä pysy minkään maton päällä, vaan lähtevät jo siitä pois.

Vierailija
730/763 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hopen lahjakeräyksessä oli toive 6kk vauvalle leikkimatto. Mihin noin pieni vauva tarvitsee joululahjaa? Ei hän ymmärrä toivoa mitään lahjoja, eikä häntä haittaa vaikka leikkisi lahjapaperilla. Itselläni sattuu myös olemaan 6kk vauva, eikä meillä ole leikkimattoa. Torista saisi vitosella tai jopa ilmaiseksi jos tarvitsisi. Sitä paitsi meillä puolivuotiaat ovat osanneet jo hieman liikkua eivätkä pysy minkään maton päällä, vaan lähtevät jo siitä pois.

Minä,minä ja vielä minä.

Vierailija
731/763 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli aika kauhea olo, kun meillä se Hope-puu seisoi ihan koskemattomana marketin aulassa loppuun asti, hiljalleen vaan toiveet lisääntyi. Itsekin sitä muutaman kerran silmäilin, mutta tässä on eletty jo 3. pvästä lähtien luotolla, joten ei vaan nyt pysty maksamaan mitään isoja lego-pakkauksia tai meikkisettejä.

Toivottavasti edes osalla lapsista toiveet täyttyy.

732/763 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkö tuommoinen iPhonen haluaja sitten ilman sitä Joulupuu lahjaa, jos kukaan ei siihen tartu? Eikö sen takia kannattaisi neuvoa pitämään toiveet ns. järkevinä, että varmasti sitten saa jotain.

Ei jää ilman vaan sossu tai Hope ostaa tälle lapselle pyyhkeitä, sukkia, saippuaa ym. köyhälle sopivan lahjan.

Miten aikuiset voivat olla niin sairaita etteivät salli lapsen toivoa mitä haluaa.

Mä taas mietin, että kuinka sairaita ne perheet on, jotka haluavat loisia muiden rahoilla? Miksei noille lapsille ole opetettu nöyryyttä ja jotain arvoja?

Lapset tässäkin aikuisten pelinappulana täysin.

Miksi köyhän perheen lapsen lahjat pitäisi olla vain ja ainoastaan jotain käytännöllistä, alusvaatteita, saippuaa yms. Kyllä köyhän perheen lapsellakin olisi oikeus saada jotain sellaista joka on oikeasti mieluista ja enkä puhu nyt jopoista enkä iphoneista!

733/763 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä iloa ja riemua kun jollain menee vielä huonommin kuin itsellä. Pääsee neuvomaan miten ja mitä olisi pitänyt toivoa, tuntemaan itsensä paremmaksi.Jos minä olisin köyhä niin toivoisin vain puolikkaan palasaippuan ja ryömisin takaisin maakuoppaan häpeämään.

Pröystäilyä mokomat saippuat! Lipeällä meillä pestään kaikki, niin maakuopan seinät, hampaat, iho kuin vainajatkin. Olemme keskituloisia, mutta meillä ei tuhlata.

Toivottavasti tämä on sarkasmia!

Vierailija
734/763 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan älytöntä.

Meillä ei ollut rahasta varsinaisesti pulaa, mutta lahjatoiveiden piti olla silti aika vaatimattomia. Saman linjan olen pitänyt omien lasten kanssa.

En todellakaan ostaisi omallekaan lapselle joululahjaksi iPhonea, saati ventovieraalle.

Niinpä, mä ostin mun lapselle suihkugeelin, deodorantin ja suklaata.

Vierailija
735/763 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kallista lapsukaiset tänä Vuonna Toivoo?

Vierailija
736/763 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se puolivuotias ei välttämättä vielä ihan tarvitse, mutta pistäppä muutama kuukausi eteenpäin, niin onkin hyödyllinen. Tulevaisuuttahan tuossa katsotaan.

Vierailija
737/763 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koululaiseni sai kaksi vuotta sitten lahjaksi käytetyn Nintendo Switchin, 150€ siitä maksoimme. 

Kesti aikansa kunnes alkoi nikotella, joten hänpä osti ihan uuden (päivitetty versio)- omilla säästöillään, jotka oli kartuttanut tässä vuosien myötä. 

Ei, minä en osta tuntemattomille lapsille pelikonsoleita tai edes pelejä. Aiemmin osallistuin ikätasoisilla, suosituksi tietämilläni lahjoilla, joiden hintaluokka oli noin 15-25€. Enää en osallistu eurollakaan, koska kuulemma halpaa "roinaa" ei kaivata, ja seurakuntakin antoi lahjan ohjehinnaksi 30-50€. Parempi että joku varakkaampi osallistuu puolestani, koska omatkin lapseni saavat vain yhdet viidenkympin lahjat, ei puhettakaan että tuntemattomalle niin kalliista ostaisin.

Vierailija
738/763 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herraisä en osta omillekaan tuollaisia lahjoja ja meillä olisi todellakin varaa. Leffalippuja, huppari, seurapeli, suklaata ja mummilta villasukat. Jos ne kelpaa meidän lapsille niin saa kelvata vähävaraisille.

Vierailija
739/763 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku haluaa ostaa hänelle sellaisen?

Minä toivoin joululahjaksi linnaa, mutta paperinuket, yöpaita ja Mariannet ilahduttivat äidin joululahjoina. 

Vierailija
740/763 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä31866 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkö tuommoinen iPhonen haluaja sitten ilman sitä Joulupuu lahjaa, jos kukaan ei siihen tartu? Eikö sen takia kannattaisi neuvoa pitämään toiveet ns. järkevinä, että varmasti sitten saa jotain.

Ei jää ilman vaan sossu tai Hope ostaa tälle lapselle pyyhkeitä, sukkia, saippuaa ym. köyhälle sopivan lahjan.

Miten aikuiset voivat olla niin sairaita etteivät salli lapsen toivoa mitä haluaa.

Mä taas mietin, että kuinka sairaita ne perheet on, jotka haluavat loisia muiden rahoilla? Miksei noille lapsille ole opetettu nöyryyttä ja jotain arvoja?

Lapset tässäkin aikuisten pelinappulana täysin.

Miksi köyhän perheen lapsen lahjat pitäisi olla vain ja ainoastaan jotain käytännöllistä, alusvaatteita,

Tämmöisiä täytyisi miettiä siinä vaiheessa kun pukkaa niitä lapsia maailmaan. Että mihin sillä lapsella on oikeus ja pystynkö minä huolehtimaan siitä että se saa sen mihin sillä minusta on oikeus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme