Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisella välineellä juuresten raastaminen ja vihannesten silppuaminen kävisi vähän kätevämmin?

Vierailija
26.11.2022 |

En kuitenkaan sähkövempainta haluaisi.
Tekeekö niillä mandoliinileikkureilla mitään?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli laadukas mandoliinileikkuri jonka heitin lopulta pois koska sen terälevyt olivat inhottavia säilyttää. Pelkäsin aina satuttavani itseni.

Mä laitan irtoterät säilytykseen suodatinpusseissa.

Vierailija
22/31 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mandoliini, mutta käytännössä monitoimikonetta, säästää sormia (paitsi teiltä, myös painamiselta ja puristamiselta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksasilppuri

Näytti aika kätevältä elokuvassa Fargo. Ei tartte pestä. Toisaalta vie tilaa keittiössä ja on äänekäs, eikä ap halua sähkölaitetta.

Vierailija
24/31 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihamylly.

Vierailija
25/31 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mandoliini, mutta käytännössä monitoimikonetta, säästää sormia (paitsi teiltä, myös painamiselta ja puristamiselta).

Meiltä?

Vierailija
26/31 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallinen raastin?

Se just ei ole kovin kätevä isompia määriä raastaessa ja pilkkoessa.

hyvä raastin on monta kertaa kätevämpi kuin mandoliini. Omistan molemmat ja mandoliinia tulee käytettyä todella harvoin juuri sen epäkäytännöllisyyden vuoksi.

Vierailija
27/31 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään mandoliinia, jos halutan ohuita siivuja vaikka perunalaatikkoon. Muuten toimi parhaiten leikkuulauta ja hyvä veitsi  (kaikenlaista härpäkettä on tullut hankittua, mutta työtä on siinäkin niiden putsauksessa), sellaista spiraalileikkuria käytetään joskus, kun tehdän spagetin sekaan tai tilasta  kasvisspagettia.

Puoliso silppuaa ihan pientä silppua veitsellä  ja itse esim. uunijuureksistta tykkään niin isoina paloina, että tunnistaa vaikka bataatin kurpitsasta.

28/31 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monitoimikone. Onhan se terien ja osien peseminen vähän ärsyttävää, mutta koneessa ne on helppo pestä. Isommat satsit vedän tuolla, pienemmät tavallisella metalliraastimella.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
29/31 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nicer Dicer

Vierailija
30/31 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meiltä?

Teriltä piti kirjoittamani. Mandoliinilla sain kuukauden sairaslomaa kun jätin turvapalan käyttämättä ja viipaloin palan etusormesta. Oli niin terävä ettei edes sattunut.

Vierailija
31/31 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä saan kaiken pilkottua tai raastettua ihan veitsellä tai tavallisella raastimella, mutta syksyllä säilöntäturneen aikana olisi kiva, että olisi jokin laite, jolla saisi nopeasti viipaloitua vihannekset. Mandoliinia olen äidiltäni lainannut, mutta oikeasti pelkään sitä.

Ja siis ihan manuaalisesti pyöritettävä laite olisi hyvä, koska eivät pidä ääntä, eivät tarvitse virtaa ja koko systeemin voi pestä kunnolla vedellä (esimerkiksi punajuuritahrat saa pois).

Ehkä edelleen pilkon veitsellä, viipaleet nyt ei ihan tasakokoisia ole, mutta minkäs teet.

Tänään juuri silppusin kilon kaalia, kun tein testierän hapankaalia. Juustohöylän kanssa meni hermot, kun en silpunnut suoraan kaalinpäästä, vaan lohkotusta kaalista. Lopulta pilkoin veitsellä, ei se nyt ehkä maailman siisteintä ja pienintä silppua ollut, eikä tasakokoista, mutta eiköhän tuokin tule syötyä.