Millaisella välineellä juuresten raastaminen ja vihannesten silppuaminen kävisi vähän kätevämmin?
En kuitenkaan sähkövempainta haluaisi.
Tekeekö niillä mandoliinileikkureilla mitään?
Kommentit (31)
Mulla on mandoliini, mutta käytännössä monitoimikonetta, säästää sormia (paitsi teiltä, myös painamiselta ja puristamiselta).
Vierailija kirjoitti:
Oksasilppuri
Näytti aika kätevältä elokuvassa Fargo. Ei tartte pestä. Toisaalta vie tilaa keittiössä ja on äänekäs, eikä ap halua sähkölaitetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mandoliini, mutta käytännössä monitoimikonetta, säästää sormia (paitsi teiltä, myös painamiselta ja puristamiselta).
Meiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallinen raastin?
Se just ei ole kovin kätevä isompia määriä raastaessa ja pilkkoessa.
hyvä raastin on monta kertaa kätevämpi kuin mandoliini. Omistan molemmat ja mandoliinia tulee käytettyä todella harvoin juuri sen epäkäytännöllisyyden vuoksi.
Meillä käytetään mandoliinia, jos halutan ohuita siivuja vaikka perunalaatikkoon. Muuten toimi parhaiten leikkuulauta ja hyvä veitsi (kaikenlaista härpäkettä on tullut hankittua, mutta työtä on siinäkin niiden putsauksessa), sellaista spiraalileikkuria käytetään joskus, kun tehdän spagetin sekaan tai tilasta kasvisspagettia.
Puoliso silppuaa ihan pientä silppua veitsellä ja itse esim. uunijuureksistta tykkään niin isoina paloina, että tunnistaa vaikka bataatin kurpitsasta.
Monitoimikone. Onhan se terien ja osien peseminen vähän ärsyttävää, mutta koneessa ne on helppo pestä. Isommat satsit vedän tuolla, pienemmät tavallisella metalliraastimella.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä?
Teriltä piti kirjoittamani. Mandoliinilla sain kuukauden sairaslomaa kun jätin turvapalan käyttämättä ja viipaloin palan etusormesta. Oli niin terävä ettei edes sattunut.
Yleensä saan kaiken pilkottua tai raastettua ihan veitsellä tai tavallisella raastimella, mutta syksyllä säilöntäturneen aikana olisi kiva, että olisi jokin laite, jolla saisi nopeasti viipaloitua vihannekset. Mandoliinia olen äidiltäni lainannut, mutta oikeasti pelkään sitä.
Ja siis ihan manuaalisesti pyöritettävä laite olisi hyvä, koska eivät pidä ääntä, eivät tarvitse virtaa ja koko systeemin voi pestä kunnolla vedellä (esimerkiksi punajuuritahrat saa pois).
Ehkä edelleen pilkon veitsellä, viipaleet nyt ei ihan tasakokoisia ole, mutta minkäs teet.
Tänään juuri silppusin kilon kaalia, kun tein testierän hapankaalia. Juustohöylän kanssa meni hermot, kun en silpunnut suoraan kaalinpäästä, vaan lohkotusta kaalista. Lopulta pilkoin veitsellä, ei se nyt ehkä maailman siisteintä ja pienintä silppua ollut, eikä tasakokoista, mutta eiköhän tuokin tule syötyä.
Mä laitan irtoterät säilytykseen suodatinpusseissa.