Onko Iiu Susiraja uusi supermenestystarina Tove Janssonin ja Tom of Finlandin jatkoksi?
Sai näyttelyn New Yorkin MoMA-museoon. On onnistunut luomaan jotain samalla lailla ainutlaatuista kuin mitä Jansson ja Tom ovat luoneet. Iiuhan on saanut paljon myös muuta kansainvälistä huomiota, kuten päässyt maailman vaikutusvaltaisimpiin kuuluvan taidelehden Artforumin kanteen.
Kommentit (106)
Nykytaide on rappiotaidetta, jota tekevät dekadentit diletantit.
Saatan erehtyä mutta luulen että osa Iiun taiteen ymmärtäjistä eivät välttämättä siitä edes pidä mutta olisi ahdasmielistä nähdä lihava nainen vastenmielisenä ja tunkkaista ajtusmaailmaa edustaisi myös paheksuminen ruoan käytöstä kuten joissain Iiun teoksissa on käytetty; siksi fanitus ja jopa analysointi mitä Susiraja taiteellaan (minun silmissäni "taiteellaan") haluaa sanoa. Minusta ne ovat kertakaikkiaan vastenmielisiä eivätkä ole vaatineet suurta nerokkuutta tai estetiikan tajua. Ankeita, irvokkaita ja rumia, ei herätä ajatuksia naisen asemasta kautta historian tms.
Oliko se nimi alunperin Sari Rissannen tai joku sellainen? Ei ilmeisesti luottanut kykyihinsä ja ilmaisuvoimaansa niin että olisi omalla nimellä tehnyt, piti saada erikoisempi ja mieleen jäävämpi nimi.
En usko että Iiun menestys on riippuvainen millään tavalla kiloista. Esim Elina Brotherus nousi menestykseen kuvaamalla omaa itseään. Sitten kun aihe oli ns kulutettu loppuun hän alkoi kuvata itseään muualla kuin omassa ympäristössään eli Aallon kotitalossa.
Linkki olis kiva niin pääsis ihastelemaan.
Kävin Turussa katsomassa näyttelyn, koska olen seurannut Iiu Susirajan uraa jo vuosia. Mielenkiintoista odottaa mitä tulemaan pitää, nimittäin lehdissä on jo uutisoitu kuinka Iiu on käynyt tammikuussa lihavuusleikkauksessa, ja on jo laihtunut 20 kg.
Hän osaa tehdä toisenlaistakin taidetta, kuin poseerata kuvissaan erilaisten tavaroiden kanssa. Kuvista, videoista ja veistoksista tuli kuuluisia koska hyvin harvoin , jos koskaan aikaisemmin , emme ole nähneet sairaaloisen ylipainoista ihmistä kuvattuna niin kuin Iiu Susiraja sen tekee.