Otan vastuun toisten tunteista, mikä teillä on auttanut tähän?
Jos joudun kieltäytymäänjostain mitä joku ehdottaa tai en aina vastaa puhelimeen tms., tunnen ahdistavaa oloa ja syyllisyyttä koska ajattelen sitä pettymystä mitä se toinen tuntee. Tiedostan että näin ei kuuluisi tehdä ja tuntea. En voi kantaa vastuuta toisten tunteista joten ei pitäisi ahdistua tuollaisista.
Oletteko päässeet eroon tämmöisestä ongelmasta? Onko jotain kirjallisuutta aiheesta?
Kommentit (8)
Tuo on läheisriippuvuutta. Kirjallisuutta löytyy kyllä, myös suomalaista.
Sama täällä. En halua tuottaa kenellekään pettymystä tai pahaa mieltä.
Kumpa miehetkin saisi tai olisi edes hyväksyttävää olla omahyväinen ja itsekäs jonka ei tarvi ajatelle kuin itseään niin kuin naisetkin mutta ei suomessa ole tämmöistä tasa-arvoa tässäkään asiassa niin kuin ei monessa muussakaan missä naiset hyötyy ja miehet kärsii
Kirja The Courage to Be Disliked (kirj. Kishimi & Koga) kuulemma käsittelee tuota ongelmaa ja aihepiiriä. Se on ymmärtääkseni self-help -teos.
En ole itse lukenut sitä, mutta haluaisin kyllä. Kirjan nimestä pystyn päättelemään, että siinä olisi minulle pohdittavaa.
Kirjaa ei ole suomennettu.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Sillä, että opettelet laittamaan itsesi etusijalle. Jos saat vaikka kutsun juhliin, niin kiitä kutsusta ja sano, että sinun pitää tarkastaa kalenteri tms. ja palaat asiaan myöhemmin. Sitten mietit rauhassa, haluatko mennä. Tämä muiden miellyttäminen ja jatkuvana ilmapuntarina toimiminen kumpuaa yleensä lapsuudesta. Sellaisten ihmisten on usein todella vaikeaa tunnistaa omia tarpeitaan. Aloittaisin siitä. Ennenkö teet asioita tai suostut muiden kutsuihin ja pyyntöihin, mieti aina mitä minä haluan ja tarvitsen. Teenkö tämän asian miellyyttääkseni muita, vai onko tämä jotain sellaista, josta itsekin saan jotakin irti. Tuotanko itselleni tarpeetonta stressiä tai mielipahaa suostumalla toisen pyyntöön. Ei kai siinä muu auta. Keskusteluapu on aina hyödyllinen itsetuntemuksen lisäämisessä.
Entä, jos muut kertovat omia ongelmiaan aina minulle?
Olet erituisherkkä