Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Harry Potter mielestänne yliarvostettu?

Vierailija
24.11.2022 |

Korostan, että tarkoitus ei ole loukata millään tavalla Potter-faneja tai kieltää heitä pitämästä siitä. Mutta häiritseekö teitä esim. se, ettei hahmojen toiminta ole usein kovinkaan realistista tai Voldemortin annetaan ymmärtää olleen syntyjään paha ja ilkeä?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

En tiedä, oletko itse tutustunut lainkaan psykopatiaan, mutta psykopatia on ihan sisäsyntyinen ominaisuus, johon toki vaikuttavat myös ulkoiset tekijät. Neuvolassa seulotaan nykyään tuota empatiakykyä jo kaksivuotiaasta alkaen.

Vierailija
2/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa pitää juuri niistä tarinoista, jotka itse kokee mielekkäiksi. Oma mielipiteeni Pottereista on, että ne ovat ihan luettavia, mutta eivät kuitenkaan kuulu läheskään lempikirjoihini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yliarvostus sitten pitäisi määrittää? Pajon niitä arvostetaan ja paljon niitä saisi arvostaa?

Ne ovat uponneet tiettyyn lukijakuntaan ja ymmärrän kyllä miksi. 

Vierailija
4/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yliarvostus sitten pitäisi määrittää? Pajon niitä arvostetaan ja paljon niitä saisi arvostaa?

Mutta olen huomannut, että monet lukijat myös kritisoivat paljon sitä, ettei hahmojen toiminta ole usein kovin loogista ja realistista. Ehkä he ovat lapsina ja nuorina pitäneet kyseisistä kirjoista, mutta aikuistuttuaan kiinnittäneet huomiota kyseiseen seikkaan?

Vierailija
5/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voldemortin syntymäpahuus hieman häiritsee, mutta se on lastenkirjasarja niin ei niin vakavaa.

Vierailija
6/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voldemortin syntymäpahuus hieman häiritsee, mutta se on lastenkirjasarja niin ei niin vakavaa.

Mutta kai tiedät, että psykopatia on ihan geneettinen ominaisuus, joka ilmenee jo pienellä lapsella? Ympäristötekijät toki vaikuttavat siihen, mutta tunnekylmyyttä on jo lapsilla.

Vierailija
7/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

En tiedä, oletko itse tutustunut lainkaan psykopatiaan, mutta psykopatia on ihan sisäsyntyinen ominaisuus, johon toki vaikuttavat myös ulkoiset tekijät. Neuvolassa seulotaan nykyään tuota empatiakykyä jo kaksivuotiaasta alkaen.

Miten tuota empatiakykyä seulotaan? Kirjoitetaanko neuvolakorttiin "mahdollinen psykopaatti", jos kaksivuotias feilaa testin?

Vierailija
8/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä melko poikkeavaa arvostella fantasiamaailmaan sijoittuvaa lastenkirjaa realismin puutteesta. Voisi sanoa, että kyseessä on kehu.

Vierailija
9/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yliarvostettu.

Vierailija
10/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kai tiedät, että psykopatia on ihan geneettinen ominaisuus, joka ilmenee jo pienellä lapsella? Ympäristötekijät toki vaikuttavat siihen, mutta tunnekylmyyttä on jo lapsilla.

Ei se ole ihan noin yksiulotteista, eikä kaikista psykopaateista tule murhaajia.

Vierailija
11/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yliarvostettu oo sillee, mut varsinkin elokuvissa on tosi paljon sellasii asioita missä ei oo mitää logiikkaa... Siis sillee oikeesti et jättää tosi paljon kysymyksiä kaikki toiminta, esim että missä oli kaikki muut noidat ja velhot (mitä oli ympäri maailmaa) silloinkun voldemort teki pahojaan yms.. 

Vierailija
12/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se toiminta nyt voisi olla realistista aina, kyseessä on kuitenkin taikamaailma :D

Vierailija
13/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole. Itse opin lukemaan kyseisten kirjojen ansiosta kuten miljoonat ja miljoonat muutkin maailman lapset. Rowling onnistui luomaan todella mukaansatempaavan taikamaailman ja parasta oli itse kuulua siihen sukupolveen, joka sai kasvaa yhdessä Potter-sarjan kanssa. Meille 90-luvun alussa syntyneille tuo kirjasarja on ollut yksi suurimmista sukupolvikokemuksista maailmanlaajuisesti - sitä ei voi mitenkään aliarvioida.

Enkä siis koe olevani mitenkään "fani", mutta Potterit olivat tärkeä osa lapsuuttani ja niiden myötä minusta tuli oikea himolukija. Voi kunpa nykypäivänkin lapset tempaistaisiin yhtä tehokkaasti lukemisen maailmaan...

Vierailija
14/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Miten tuota empatiakykyä seulotaan? Kirjoitetaanko neuvolakorttiin "mahdollinen psykopaatti", jos kaksivuotias feilaa testin?

Kysellään lapsen leikeistä ja yleisestä suhtautumisesta muihin ihmisiin. En tiedä, kirjoitetaanko neuvolakorttiin, mutta varmasti tästä jää merkintä lapsen tietoihin. Sen seulonnan tarkoituksena on varhaisen puuttumisen mahdollisuus. Toki en usko, että tällä hetkellä lastenpsykiatria toimii kauhean hyvin Suomessa. Muistaakseni on niin, että jos lapsella on psykopatiapiirteitä, niihin on mahdollisuus vaikuttaa, jos hoito aloitetaan ennen kouluikää. Nyt en tarkemmin muista.

Vierailija
15/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ihan noin yksiulotteista, eikä kaikista psykopaateista tule murhaajia.

Mikä ei ole niin yksiulotteista? Kirjoitinko, että kaikista psykopaateista tulisi murhaajia?

Vierailija
16/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsi ja nuori silloin kun potterit (kirjat siis) ilmestyivät. Kyllä ne olivat kova juttu ja tekivät suuren vaikutuksen sen ajan lapsiin ja nuoriin.

Vierailija
17/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta olen huomannut, että monet lukijat myös kritisoivat paljon sitä, ettei hahmojen toiminta ole usein kovin loogista ja realistista. Ehkä he ovat lapsina ja nuorina pitäneet kyseisistä kirjoista, mutta aikuistuttuaan kiinnittäneet huomiota kyseiseen seikkaan?

Anna jotain esimerkkejä mitkä epäloogisuudet ja

epärealistisuudet tarkalleen ottaen häiritsevät?

Vierailija
18/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole,parempia kuin twilightit joiden suosiota en ikinä ymmärtänyt,samoin nälkäpeli.

Vierailija
19/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://vuotavavelhomaailma.blogspot.com/

http://pottermaailma.blogspot.com/

Noissa blogeissa on kyllä ihan hyviä pohdintoja kyseisten kirjojen epäloogisuuksista ja -realistisuuksista. Ja olen itsekin lukenut kaikki Potterit ja pidän niistä, mutta ei se silti tarkoita sitä, ettenkö voisi kuitenkin joitain niiden juonenkäänteitä arvostella ja pohtia, että miten niiden olisi realistisesti kuulunut mennä.

Vierailija
20/58 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://vuotavavelhomaailma.blogspot.com/

http://pottermaailma.blogspot.com/

Noissa blogeissa on kyllä ihan hyviä pohdintoja kyseisten kirjojen epäloogisuuksista ja -realistisuuksista. Ja olen itsekin lukenut kaikki Potterit ja pidän niistä, mutta ei se silti tarkoita sitä, ettenkö voisi kuitenkin joitain niiden juonenkäänteitä arvostella ja pohtia, että miten niiden olisi realistisesti kuulunut mennä.

Jos kirjoittaja seuraavaksi arvostelisi vaikkapa Tolkienin kirjojen epärealistisuutta tai epäloogisuuksia. Realismi ei ole se, joka on fantasiamaailmassa arviointikriteeri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan