Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saitte hormonikorvaushoitoa vaihdevuosioireisiinne

Kuuma tätinainen
23.11.2022 |

Kun olin kuudentoista, mulle lätkäistiin e-pilleriresepti kouraan heti sen jälkeen kun lääkäri oli nopeesti kurkannut alapäähän.

Nyt olen 48v ja haluaisin kokeilla auttaisiko hormonikorvaushoito sinällään suhteellisiin lieviin oireisiini.

Olen käynyt kahdella lääkärillä, saanut lähetteen verikokeisiin gynekologille ja psykologille.

Saako sitä estrogeeniä katukaupasta?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentoineille.

Taidan ottaa homman omiin käsiin ja varata ajan gynelle. Olen ollut ihan tyytyväinen julkisen puolen palveluihin, mutta maksanut myös yksityisestä.

Äitini vinkki: älä ikinä mene gynelle, jolle saa heti ajan.

Ja syövälle pelottelijat: kaikki me kuollaan. Hormonikorvaushoito pienentää Alzheimerin riskiä. Olen nähnyt syövän, Olen nähnyt Alzheimerin. Jos näistä kahdesta pitää valita, niin valitsen syövän.

Kuuma täti

Vierailija
22/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 47 ja kaikki vv-oireet. Gyne ylilääkäri otatti hormonitestin ja kun oli viitteissä niin ei hormonihoitoa. Tutkimuksissa kaikki oli kunnossa ja voisi vaikka lapsia alkaa pyöräytellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei Kuuma tätinainen, kyllä hormonikorvaushoito on lääkärin kanssa keskustellessa tullut itselläni puheeksi joka kerta kun vaihdevuosista on puhuttu.

Pitäisiköhän sinun ihan ehdottaa seuraavalle lääkärille että määrää sitä sinulle? Eivät ne sitä käsitykseni mukaan pihtaa.

t. Kylmä naistäti

Hei täti

Joo, otin työterveyteen yhteyttä ja ehkä liioittelin vähän, miten vaihdevuosioireet vaikuttavat työtehooni. Ihan rohkeasti ehdotin ja kysyin että geeli, pillerit vai laastari, mikä olisi hyvä.

Ensimmäinen sanoi, ettei ole asiantuntija, mene naislääkärille. Naislääkäri sanoi, ettei ole gynekologi.

Gynekologi taas ei sisälly työterveyteen, joten alkaa hivenen ärsyttää.

Eivät työterveyslääkärit tosiaan hoida gynen asioita (välillä tuntuu, ettei mitään muutakaan), mutta terveyskeskuslääkärit hoitavat. Itse olen terveyskeskuslääkäri, ja hormonikorvaushoitoa hakiessa ja muuten gynen asioissa menen kyllä itse gynekologille. Asiantuntija sentään.

Vierailija
24/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuslääkärin kautta gynelle, hypäten yli työterveyden epäpätevät mies- ja naislääkärit?

Jos terveyskeskuslääkäri lähettää gynelle, se ei ole kiireellinen asia, ja poliklinkkakäynti menee ainakin puolen vuoden päähän. Yksityiselle pääsee paljon pikaisemmin.

Vierailija
25/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten iso puute, että gynekologi ei kuulu työterveyden kuluihin.

Vierailija
26/31 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on mitään gyn. sairauksia tai oireita, ehdottomasti gynelle arvioimaan sopiva hoito vaihdevuosioireisiin! Samat hormonit jotka auttaa suurinta osaa, voi esim. endometrioosipotilaalla roihauttaa tilanteen niin että kohta ollaankin leikkaussalin pöydällä. Endopotilaillekin löytyy sopiva cocktail, mutta se vaatii osaamista ja ammattitaitoa. Veikkaan että sama on PCOS- ym potilaillakin.

Vierailija
27/31 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleislääkäriltä sain reseptin, Femoston-lääke. 

Vierailija
28/31 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat ehdoin tahdoin hankkia rintasyövän itsellesi? Itse en huoli hormonihoitoa vaikka tyrkytettäisiin.

Tiedätkö, että olin ihan samaa mieltä kanssasi vielä viisi vuotta sitten. Tähän kehoon ei mitään synteettisiä hormoneita tungettaisi!

Kas miten mieli muuttuu. Ja tutkimus, johon viittaat, nosti rintasyöpäriskiä ikäryhmässä 65-75. Alle 60 vuotiaiden rintasyöpäriski itseasiassa laski.

Terv. Kuuma täti

Aloitin geelinä korvaushoidon n 50 v ja 60 v sain rintasyövän ja samaan aikaan osastolla meitÄ oli leikattuina 80% rintasyöpäpotilaita, joilla oli taustalla hormonihoito.

Tiedoksi, että en ole lihava, tupakoiva , juoppo ja suvussa ei ole kellään ollut rintasyöpää, joten ei kannata näitä juttuja vetää esille.

Vierailija
29/31 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin geelinä korvaushoidon n 50 v ja 60 v sain rintasyövän ja samaan aikaan osastolla meitÄ oli leikattuina 80% rintasyöpäpotilaita, joilla oli taustalla hormonihoito.

Tiedoksi, että en ole lihava, tupakoiva , juoppo ja suvussa ei ole kellään ollut rintasyöpää, joten ei kannata näitä juttuja vetää esille.

Olen tosi pahoillani, että sinä ja samaan aikaan leikatut naiset saitte rintasyövän. Kuitenkin, tilastollisesti rintasyöpäriskiä arvioidessa tuo ryhmä on vielä liian pieni. Tarvitaan kyllä tuhansien naisten tutkimus, joissa riskitekijöitä verrataan. Ja näitä on kyllä julkaistukin. Ne antavat tietoa väestötasolla, mutta eivät taas kerro yksilöllisestä riskistä juuri mitään. Jokainen haluaisi tietenkin löytää syyn sairastumiselleen, mutta sellaista ei välttämättä pystytä antamaan. Vain harvalle rintasyövälle voidaan löytää yksilötasolla syy (kuten esim riskiä lisäävä geenivariantti).

Vierailija
30/31 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten iso puute, että gynekologi ei kuulu työterveyden kuluihin.

Olin aikanaan Tampereen kaupungilla töissä ja siellä kuului työterveyshuoltoon gynekologin palvelut. Se oli miesgyne, joka aina potilaan noustessa tutkimuspöydältä taputti naista paljaalle takapuolelle. Se teki sen jokaiselle, työkaverit varoittivat jo etukäteen. En mennyt sille.

Vierailija
31/31 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi pahoillani, että sinä ja samaan aikaan leikatut naiset saitte rintasyövän. Kuitenkin, tilastollisesti rintasyöpäriskiä arvioidessa tuo ryhmä on vielä liian pieni. Tarvitaan kyllä tuhansien naisten tutkimus, joissa riskitekijöitä verrataan. Ja näitä on kyllä julkaistukin. Ne antavat tietoa väestötasolla, mutta eivät taas kerro yksilöllisestä riskistä juuri mitään. Jokainen haluaisi tietenkin löytää syyn sairastumiselleen, mutta sellaista ei välttämättä pystytä antamaan. Vain harvalle rintasyövälle voidaan löytää yksilötasolla syy (kuten esim riskiä lisäävä geenivariantti).

Olin myös itse hoitotyössä ko sairaalassa joten mainitsin vain kuriositeettina silloisen osaston tilanteen, joka oli lähes jatkuva, ei vain silloin, kun itse olin siellä.

Geenitestikin kyllä tehtiin.

Sorry, että en koko sairaskertomusta ja vuosien työkokemusta selvittänyt.

T.ed

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän