Mies patistaa töihin vaikka sovimme että jään kotiäidiksi
Kuopus on nyt kohta 2 ja mies on alkanut sanoa, että kai menen kohta takaisin töihin. Raskauden aikana puhuimme kuitenkin siitä, että nyt kun on kolmas lapsi tulossa niin voisin jäädä kotiin. Mies on saanut sinä aikana vielä töissä ylennyksenkin ja tienaa hyvin. En ymmärrä tätä patistamista. Ei se kotikaan itse itseään hoida. Voisin opiskella etänä vaikka uutta ammattia samalla.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimo on alkanut lapsen myötä vaatia, että meidän on muutettava isompaan asuntoon, mistä olen periaatteessa samaa mieltäkin, mutta asumiskustannukset ovat jo nyt korkeita tuloihimme nähden, ja vaimo ei itse halua palata töihin äitiysloman jälkeen, vaan sanoo haluavansa opiskella tms.
Eli on näitä molempiin suuntiin, että joskus mies vaatii ja joskus nainen vaatii jotakin ehkä aika epärealistista. Tulomme ovat siis nyt pienemmät kuin aiemmin, vaimo ei halua palata töihin, mutta haluaa muuttaa isompaan asuntoon....
Miten tällaista voi alapeukuttaa? Vai onko joillakin ratkaisevaa se, onko kirjoittaja mies vai nainen, ja peukku sen mukaan?
Jos ottaa puolisoksi bimbon, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi se käyttäytyy kuin bimbo.
Sama juttu näillä naisilla jotka valittaa ettei mies tee mitään jne. Itse valitsivat huonosti, turha valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä miestäsi kun ottaa huomioon viimeaikaiset tapahtumat ja tässä on itse kukin joutunut päivittämään niitä tulevaisuuden suunniltelmiaan.
Minulla ei mennyt jakeluun selitätkö vähän tarkemmin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sovittiin myös samoin.. ja kun kuopus täytti 3 niin mies alkoi päivittäin painostamaan takaisin töihin.
Noh palasin töihin ja nyt aamulla herään laittamaan lapset valmiiksi, hoidan heidän kuljetukset sekä teen oman täyden työpäivän, haen vanhimmat lapset harrrastuksista ja lähden kotiin tekemään toisen täyden päivän siivoten, leikkien, laittaen ruokaa ja pyykkiä samalla kun mies loisii "KUN OLI NIIIIIIIIN RANKKA PÄIVÄ TÖISSÄ D::"
Paremmin menis yksinhuoltajana.Miksi teit lapsia ? Ai niin, taitaa olla muotia.
Siinä taas yksi, elää tynnyrissä. Et sitten ole kuullut, miten alhaisesta syntyvyydestä ollaan huolissaan. Saisit maksaa korkeampia veroja, kun et itse tee lapsia Suomen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimo on alkanut lapsen myötä vaatia, että meidän on muutettava isompaan asuntoon, mistä olen periaatteessa samaa mieltäkin, mutta asumiskustannukset ovat jo nyt korkeita tuloihimme nähden, ja vaimo ei itse halua palata töihin äitiysloman jälkeen, vaan sanoo haluavansa opiskella tms.
Eli on näitä molempiin suuntiin, että joskus mies vaatii ja joskus nainen vaatii jotakin ehkä aika epärealistista. Tulomme ovat siis nyt pienemmät kuin aiemmin, vaimo ei halua palata töihin, mutta haluaa muuttaa isompaan asuntoon....
Miten tällaista voi alapeukuttaa? Vai onko joillakin ratkaisevaa se, onko kirjoittaja mies vai nainen, ja peukku sen mukaan?
Jos ottaa puolisoksi bimbon, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi se käyttäytyy kuin bimbo.
Sama juttu näillä naisilla jotka valittaa ettei mies tee mitään jne. Itse valitsivat huonosti, turha valittaa.
Tuo bimbous kyllä selviää ihan ensimmäisillä treffeillä. Laiska voi leikkiä hetken ahkeraa, bimbo ei voi älykästä.
Sano miehelle että jää itse kotiin kotia ja lapsia hoitamaan kun sinä menet töihin. Miehen pitää sitten hoitaa lapset, ruokkia ne 4 kertaa päivässä, ulkoiluttaa niitä, viedä harrastuksiin, imuroida ja siivota kotia ja pestä pyykkiä. ihän siinä mene aikaa kuin 9 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parista - kolmesta lapsesta koituvat kotityöt ei juuri ihmistä rasita tai ole verrattavissa mihinkään työpanokseen. On ihan eri asia siinä vaiheessa kun lapsia alkaa olla 10+, silloin ei ole järkevää viedä kaikkia hoitoon, ja työmäärä vastaa pientä hoivakotia. Yhden tai kahden lapsen tiskit jaksaa kuka tahansa tiskata, siivota lelut ja vaihtaa vaipat. Nämä on niitä argumentteja mihin naiset aina vetoavat, ja jäävät sillä varjolla kotiin. Todellisuudessa aikaa jää kahvitteluun ja norkoiluun, lasten kanssa ei kuitenkaan leikitä koko aikaa ja aika menee somettaessa. Ei ole mitään syytä, miksei nainen voi osallistua taloudenpitoon edes pienellä työpanoksella. Mahdollisuudet ovat täysin rajattomat, ennen ei ollut siinä määrin somekanavia ja etätöitä kuin nykyään, olisikin ollut.
Sinulla ei selvästikään ole minkäänlaista kokemusta lasten hoitamisesta, saati useamman pienen lapsen hoitamisesta.
Eikö ? Olen neljän lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo bimbous kyllä selviää ihan ensimmäisillä treffeillä. Laiska voi leikkiä hetken ahkeraa, bimbo ei voi älykästä.
Älä sössötä siinä, tiedät itsekin ettei ole noin. Eli jatkossa sitten ala- tai yläpeukutat näitä tarinoita ilman sukupuolen vaikutusta ja empatiseeraat yhtälailla ihmisiä sukupuolesta riippumatta, tai sitten et ollenkaan, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Ja tämä koskee niin miehiä kuin naisiakin (esim nämä mieslapsistaan valittavat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on ratkaisevaa. Jos mies vaatii jotain on hän sika. Jos mies ei toteuta hetimiten mitä nainen vaatii, on hän sika. Eli nyt vaan sitä isompaa asuntoa hommaamaan ja samalla vaadit 80% työaikaa, että kerkiät auttamaan vaimoasi kotitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Tajusinpa vasta tämän keskustelun myötä, että mullakin on miehenä vielä isyysvapaita käyttämättä. Jotenkin luulin että isyysvapaat oli vaan ne mitä sai olla äidin kanssa samaan aikaan kotona. Eipä noista neuvolassa tai muualla ole ollut mitään puhetta, niin olisi jääneet kokonaan käyttämättä ilman tätä keskustelua.
Et sitten kovin tarkkaan ole asiaan perehtynyt. No, hienoa että heräsit edes nyt. Mutta tuo on kyllä hyvä esimerkki siitä, miten miehiä kiinnostaa perehtyä lapsiin liittyviin asioihin, ei siis juuri mitenkään. Poikkeusyksilöitäkin toki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sössötä siinä, tiedät itsekin ettei ole noin. Eli jatkossa sitten ala- tai yläpeukutat näitä tarinoita ilman sukupuolen vaikutusta ja empatiseeraat yhtälailla ihmisiä sukupuolesta riippumatta, tai sitten et ollenkaan, eikö niin?
Ai ei ole? Millä päällä mies sen päätöksen tekee, kun ei huomaa, että toinen on tyhmä kuin vasemman jalan saapas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istutte yhdessä pöydän äärelle ja laskette taloudellisen tilanteenne, niin saatte molemmat hyvän käsityksen siitä mikä on nyt tässä tilanteessa mahdollista.
Joskushan on pakkotilanne jäädä kotiin. Minä "jouduin" jäämään lapseni vakavan sairauden vuoksi. Kuulostaa kuitenkin siltä, että teillä ei tuollainen tilanne ole ja pitäisi käydä uudelleen keskustelua. Riittäisikö esimerkiksi osa-aikainen työssäkäynti, voisitko vuoden päästä jäädä kotiin jne.
Pentu päiväkotiin, akka töihin.
Ja isukki alkaa sitten myös nähdä vaivaa sen lapsensa eteen. Herää yöllä hoitamaan oksentavaa lasta ja siivoamaan jälkiä, kuskaa päiväkotiin, käyttää neuvolassa ja lääkärissä, pukee kuravaatteita ja katsoo että on kaikki tarpeellinen mukana, on kotona hoitamassa flunssaista suunnilleen joka kuukausi, vaikka töissä olisi just ollut jotain tärkeää, maksaa puolet (tai jos tienaa enemmän niin yli puolet) päivähoitomaksuista. Kotona kokkaa, siivoaa, hoitaa lapsia jne. Jos kotiäiti palaa töihin, miehen kotityömäärä lisääntyy merkittävästi ja se pitää miehen ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sovittiin myös samoin.. ja kun kuopus täytti 3 niin mies alkoi päivittäin painostamaan takaisin töihin.
Noh palasin töihin ja nyt aamulla herään laittamaan lapset valmiiksi, hoidan heidän kuljetukset sekä teen oman täyden työpäivän, haen vanhimmat lapset harrrastuksista ja lähden kotiin tekemään toisen täyden päivän siivoten, leikkien, laittaen ruokaa ja pyykkiä samalla kun mies loisii "KUN OLI NIIIIIIIIN RANKKA PÄIVÄ TÖISSÄ D::"
Paremmin menis yksinhuoltajana.Miksi suostut tuollaiseen? En ikinä suostuisi, enkä tiedä tuttavapiiristä ketään jolla olisi tuollaista, eli ei ole pakko suostua.
Yhdellä lapsuudenkaverilla kävi noin, niin hän otti aika nopeasti eron ja löysi sitten hyvän, uuden miehen jonka kanssa homma toimii ja molemmat välittää toisistaan.
Juu ei mitään järkeä tuommoisessa, ulkoruokintaan tuommoinen mies. Mitä oikeasti tekee miehellä joka on kuin yksi lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Tajusinpa vasta tämän keskustelun myötä, että mullakin on miehenä vielä isyysvapaita käyttämättä. Jotenkin luulin että isyysvapaat oli vaan ne mitä sai olla äidin kanssa samaan aikaan kotona. Eipä noista neuvolassa tai muualla ole ollut mitään puhetta, niin olisi jääneet kokonaan käyttämättä ilman tätä keskustelua.
Etkö osannut googlata tietoa Kelan sivuilta? Sinulle on kirjekin tullut kotiin, et sitäkään aukaissut? Neuvolassa seurataan lapsen kehitystä, ei ne neuvo Kelan asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen sai kolmannen lapsen ja elävät kaikki voisi nyt miehen tuloilla. Mutta ei se 4000 e palkka (brutto) riitä kuin just ja just.
Kun on kolme lasta ja perheellä kallis maku. Lapsilla kalliit merkkivaatteet, laukut 500 e kpl yms yms
Pitkälle kouluttautunut äiti olisi halunnut jäädä kotiin. Mies pakotti töihin
Ihan oikein. Ei ole yhteiskunnan tehtävä kouluttaa miehille sivistyneitä kotirouvia. Loiselätti on loiselätti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istutte yhdessä pöydän äärelle ja laskette taloudellisen tilanteenne, niin saatte molemmat hyvän käsityksen siitä mikä on nyt tässä tilanteessa mahdollista.
Joskushan on pakkotilanne jäädä kotiin. Minä "jouduin" jäämään lapseni vakavan sairauden vuoksi. Kuulostaa kuitenkin siltä, että teillä ei tuollainen tilanne ole ja pitäisi käydä uudelleen keskustelua. Riittäisikö esimerkiksi osa-aikainen työssäkäynti, voisitko vuoden päästä jäädä kotiin jne.
Ja isukki alkaa sitten myös nähdä vaivaa sen lapsensa eteen. Herää yöllä hoitamaan oksentavaa lasta ja siivoamaan jälkiä, kuskaa päiväkotiin, käyttää neuvolassa ja lääkärissä, pukee kuravaatteita ja katsoo että on kaikki tarpeellinen mukana, on kotona hoitamassa flunssaista suunnilleen joka kuukausi, vaikka töissä olisi just ollut jotain tärkeää, maksaa puolet (tai jos tienaa enemmän niin yli puolet) päivähoitomaksuista. Kotona kokkaa, siivoaa, hoitaa lapsia jne. Jos kotiäiti palaa töihin, miehen kotityömäärä lisääntyy merkittävästi ja se pitää miehen ymmärtää.
Aivan juuri näin. Ja sitä on turha esittää kuin se olisi jokin rangaistus joka on miehen arvolle sopimatonta. Lasten hoito on 50/50 kuten on kotikin. Lopettakaa se peniksen palvonta, ei sen kantaminen niin raskasta ole että tarvitsee loppu päivä maata munaa hellien sohvalla kun on käynyt minimin verran osallistumassa yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten kovin tarkkaan ole asiaan perehtynyt. No, hienoa että heräsit edes nyt. Mutta tuo on kyllä hyvä esimerkki siitä, miten miehiä kiinnostaa perehtyä lapsiin liittyviin asioihin, ei siis juuri mitenkään. Poikkeusyksilöitäkin toki on.
Aikamoista liioittelua. Lapsen asiat kiinnostavat tietysti, mutta kyllä tässä on aika iso ero miten on kommunikoitu äidille ja isälle. Joka neuvolassa olen ollut mukana, ja äidille on aina sanottu missä vaiheessa kannattaa hakea mitäkin tukea ja kerrottu miten tuki muodostuu ja muut ohjeet. Itse kysyin isyysvapaasta ennen lapsen syntymää, niin ohjattiin katsomaan kelan sivuilta. Siellähän tuo tieto oli silloinkin, mutta se on unohtunut kun ei ollut vielä silloin ajankohtaista äidin jäädessä lapsen kanssa kotiin ja itse sai olla samaan aikaan vain sen muutaman viikon. Ei siitä ole ollut mitään puhetta silloinkaan kun äidin vapaat loppuivat ja siirtyi kotihoidontuelle, vaikka kotihoidontuesta puhuttiin neuvolassa.
Eihän tässä nyt vielä ole mitään menetetty, mutta ei kyllä tarvitse asiantuntijoiden ihmetellä miksi naiset ovat enemmän kotona, kun siihen joka paikassa ohjataan.