Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pahaa on maksaa kaupassa käteisellä?

Vierailija
22.11.2022 |

Tiedän aina rahatilanteeni. Ja lisäksi säästän kolikot purkkiin. Säästämistä sekin. Laskin aikani kuluksi kolikot äsken. 342,15e. Ihan mukava raha vaikka jouluun käyttää,

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on hyvä tapa pysyä kärryillä taloudestaan, eikä myöskään yhtään epähygieninen. Tästä tehtiin korona-aikana tutkimusta. Käteistä ohjeistetaan aina pitämään kotona vähintään 50€ pieninä seteleinä.

Huonosti menee jos tarvitsee käteistä pysyäkseen kärryillä menoista.

Itse näen sovelluksesta senkin että paljonko on katevarauksessa., siis paljon tarkempi näkemys siitä mihin rahat menee, ja kuinka paljon menee kuukaudessa

Vierailija
162/192 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ehkä siinä häiritsee se kun on niin hidasta. Takana saattaa olla pitkä kassajono ja siinä niitä senttejä sitten lasketaan. Ja pahimmillaan vielä niin että kukkaroa aletaan etsiä kassinpohjalta vasta kun kassa ilmoittaa loppusumman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassatyöntekijä pyrkii työssään ripeyteen ja johdonmukaisuuteen, ja asiakkaan odottamattomat sooloilut hidastavat jonon etenemistä.

Jos minä olisin kassatyöntekijä, olisin vain tyytyväinen pienestä hengähdystauosta. 

Vähemmän stressiähän siinä on kun ei tarvitse enää laskea jatkuvalla tahdilla kolikkoja, ennen vielä enemmän stressiä kun ei ollut edes moderneja sähkökassoja, silloin kaikki pennosetkin piti muistaa päässä kun takaisin annettiin pikkuhiluja! Nyt ei tarvitse kuin lukea ne ostokset viivakoodilla jos asiakas maksaa kortilla.

Vierailija
164/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on käypä valuutta edelleen Suomen rahalainsäädännön mukaan.

Sallittua on myös arkena ryyppääminen, mutta kyllä se on epäilyttävää.

Laitapa Netflix tauolle ja tutustu reaalimaailmaan.

Mitä tekemistä viinan kittaamisella on ns reealimailman kanssa? Jos ostaa viinaa joka päivä ja sitä on pakko saada on kyseessä alkoholismi.

Vierailija
165/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on nyt kerrottava teille tantoille että käteisellä maksamisessa ei ole mitään hienoa, se on pelkästään vanhanaikaista ja noloa.

(Hyvin) nuoret ihmiset tunnistaa siitä, että pitävät kaikkea "nolona", etenkin sellaista mikä on lähimenneisyydessä vanhaa. Sitten kuitenkin vetävät jotain 90- ja 2000 luvun vaatteita päälleen ja kutsuvat sitä vintagena. 😉

Tiedoksi sulle, että käteistä tulis aina olla mukana. Usko tämmöstä 89-syntynyttä "tanttaa": kortit ei aina toimi, kaikkialla ei käy korttimaksu ja siellä ostarillakin on helpompi shoppailla kun jätät ne tennarit, pipon ja repun sinne lokerikkoon, jonne tarvii sen 50snt kolikon kuitenkin. Vinkki: voit käydä ostamassa jotain pientä käteisellä ja pitää kolikkoa mukana. Poletti tuskin käy sinne lokeroon kuitenkaan ja isommissa kaupungeissa varmaan haluut vessassakin siellä ostarilla käydä?

T. Tanttaliini

Ne lokerot toimii nykyään korttien lähimaksusysteemillä (ei siis veloita mitään, vaan tunnistautuu niillä)

Oon nähny tasan yhden sellaisen meilläpäin ja niitä ei näytä käyttävän kukaan. En myöskään laittaisi korttia sellaiseen. Kassat asia erikseen mutta entä jos joku osaa peukaloida niitä kaappeja? Ties mitä tietoja keräävät. Olihan yhteen aikaan niitä kortin kopiointijuttujakin kun olivat niitä laittaneet automaatteihin. Tunnen erään joka joutui sen uhriksi ja pankki ei meinannut millään hyvittää vaikka pystyin itsekin todistamaan että ko. hlö oli ollut seurassani eikä asioinut paikassa x. Siksi en missään nimessä käyttäisi noita korttikaappeja, ajatelkaa miten huonosti valvottuja ne on!

Vierailija
166/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on nyt kerrottava teille tantoille että käteisellä maksamisessa ei ole mitään hienoa, se on pelkästään vanhanaikaista ja noloa.

En oikeasti tiennyt että tällainen ajattelutapa on edes olemassa. Järjetöntä.

Vierailija
167/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei yhtään mitään! Mulle aivan sama millä mun kassalla maksetaan. Väkisin väännetty aihe koko ketju. Naurettavaa.

Vierailija
168/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tapa jos rahat tiukalla. Itse kyllä katson kieroon ihmisiä jotka käyttävät nykyään käteistä. Luottotiedottomia epäilen olevan. Kassahenkilönä näin ajattelen.

Ja luuletko jotakin kiinnostavan sun kieroon katselusi? 

Vierailija
169/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn erään vanhuksen puolesta kaupassa, ja hän antaa käteistä mukaan. Välillä näyttää että nuoren kassahenkilön pää käy kuumana yhteenlaskun kanssa. Korttimaksujen kanssa ei tarvitse laskea mitään.

Ei sit näköjään osaa käyttää kassakonetta. Sinne syötetään saatu rahamäärä ja kone laskee ja ilmoittaa paljonko kassan tulee antaa vaihtorahaa takaisin.

Ostokset 175 ja saatu määrä 200 euroa lyödään kassaan. Kassakone antaa summan, joka noiden erotus eli asiakkaalle annettava osuus. Eli ei tarvi osata itse edes laskea.

Eikä siinä tarvisi edes manuaalisesti laskea erotuksia, kun laskee eteenpäin summasta saatuun rahaan saakka. Eli kun summa on 175€ niin ottaa kassasta ensin 5€, jolloin ollaan summassa 180€ ja sitten ottaa 20€ setelin, jolla päästään annettuun rahaan eli 200€. Ja kas kummaa kädessä on oikea palautusraha 25€.

Vierailija
170/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksan melkein aina käteisellä ruokakaupassa. Miehelläni on liike ja jos joku siellä maksaa käteisellä niin käteisiä ei viedä pankkiin juurikin siitä syystä että se maksaa vaan käytetään ruokaostoksiin. Käteismaksut kyllä lyödään kassaan ja kuitit siitä menee kirjanpitäjälle eli veroja ei kierretä mutta vähän säästetään.

Vierailija
171/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tapa jos rahat tiukalla. Itse kyllä katson kieroon ihmisiä jotka käyttävät nykyään käteistä. Luottotiedottomia epäilen olevan. Kassahenkilönä näin ajattelen.

Äitini on eläkkeellä oleva lähes 8-kymppinen, ei ole  koskaan ollut rahapulassa ja eläkkeensä on varmasti parempi kuin sinun palkkasi kassaneitinä - mutta edelleen hän nostaa sillä pankkikortillaan tarvitsemansa rahat automaatista ja maksaa käteisellä ostoksensa.

Vierailija
172/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan ketun hidasta ja näin korona aikaan vielä riski sinulle, kassalle ja muille jotka maksavat käteisellä ja saavat vaihtorahoina noita kolikoita, joissa voi olla korona virus.

Eihän korona tartu esineiden välityksellä.

Silloin aluksi kaupungit luulivat niin ja desinfioivat leikkipuistojen vempeleitä, ja muuta vastaavaa, mutta nuo puuhat on loppuneet kauan sitten eikä edes käsidesiä enää käsketä käyttämään.

Tutkimusten mukaan hengitysteistä (yskiminen, aivastus) pinnoille tullut koronavirus säilyy pinnoilla muutamista tunneista jopa kolmeen päivään. Mutta tässä nyt on vain käynyt niin, että koronavirus on ikäänkuin unohdettu tai se on tullut arkipäiväiseksi, kaupoista on käsidesipisteet tyhjinä, maskeja ei käytetä eikä rokotteita anneta kuin riskiryhmille -  vaikka joka päivä koronaan kuolee ihmisiä ja tartuttavuus on suurta.

Vierailija
173/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteisensen tilittäminen maksaa kaupalle eli me muut kuluttajat maksamme sinun käteismaksusi!

Luuletko, että korttimaksaminen on kaupalle ilmaista?

Täti ei nyt tiedä mitä se rahan vieminen pankkiin nykyään maksaa.

Miksi sitten joissain paikoissa on korttimaksamiselle alaraja? Esim kirpputoreilla? Jos se käteisen tilittäminen olisi kalliimpaa niin kai ne mieluummin ottaisivat pikkuostoksetkin kortilla.

Meidän kirpparilla maksaa 50 senttiä, jos maksaa ostoksensa kortilla, ostosten summasta huolimatta.

Vierailija
174/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä nauran kun käteisen käyttö muutaman vuoden päästä loppuu suurimmassa osassa kaupoista.

Voi tietysti olla ettå te mummot olette haudass jo ensi vuonna.

Lapseni muutti Saksaan opiskelemaan, ja siellä ihmetellään kovasti, jos pikkusummat, esim. kahvilassa käynnin, maksaa kortilla.

Vierailija
175/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään pahaa.

Kunhan ei nyt tietenkään mitään 10 euron ostosta ala makseleen joillain 10 - 20 centin kolikoilla ...

Kyselijällä jonkinlainen alemmuuskompleksi ?

Vierailija
176/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkin seisoo kuumissaan siellä jonossa kun täti alkaa ensin kaivaa kukkaroa ja sitten sieltä kukkarosta mummonmarkkkoja.

Mummon- ja vaarinmarkat jäivät pois käytöstä monta vuotta sitten. On muuten helpompaa pitää rahankäyttö kurissa, kun käyttää käteistä. Sitä voidaan suositella monille.

Mummonmarkat eli vanhat markat jäivät pois käytöstä jo 1963, jolloin markkojen perästä poistettiin kaksi nollaa eli sadasta markasta tuli yksi markka. Siksi dementoituneilla vanhuksilla on tosi vaikea tuntea rahan arvoa, kun ovat lapsuudessaan ja nuoruudessaan käyttäneet vanhoja mummonmarkkoja, sitten markkoja ja lopuksi euroja.

No eivät ne dementoituneet, jotka olivat 20-30-vuotiaita v. 1963, kun markkauudistus tehtiin, sentään sekoita sen ajan markkoja euroihin, vaan lähinnä ne vielä 2000-luvun alussa olleet markat.

Vierailija
177/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään varmasti en ole Ainoa, joka näin vastasi.

Minä maksan myös 5: en centin kolikoilla jos vaan niitä on kertynyt runsaasti ja kun niitä on kertynyt Runsaasti.

Vierailija
178/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpöhöpö. Yleensä ovat eläkeläisiä, mummoja ja alaikäisiä. Mutta oli minkä ikäinen vaan niin mitä väliä sillä on? Vai onko kyse siitä ettei kassat enää viitsi laskea?

Mitä pöpöihin tulee niin kyllä se käteinen varmaan on puhtaampaa kuin se korttimaksupääte, jota on pakko välillä käyttää lähimaksusta huolimatta.

Vai onko kyse siitä, että kassat eivät enää osaa laskea käteistä rahaa?

Vierailija
179/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te käteisen puolustajat olette varmaan tosi kivoja työkavereita. Kaikkia muutoksia vastustetaan viimeiseen asti.

Kortilla maksaminen ei ole enää mikään muutos, se tuli jo 80-luvulla.

80-luvun alussa lukiolaisena tein Citymarketissa kassalla töitä. Aika harva loppujen lopuksi pankkikortilla maksoi. Siinä oli sellainen mankelilaite, johon laitettiin pohjalle kortti, sen päälle paperinen 2-osainen lomake, johon laitettiin ostosten summa, ja käsin vedettiin mankelilla kortin päältä edes takas, jolloin kortin tiedot kopioituivat siihen paperiseen lomakkeeseen. Sitten ostajan piti vielä allekirjoittaa lomake. Toinen puoli lomakkeesta kassaan, kopio asiakkaalle.

Kassoilla oli paperinen 1-2 A4 mittainen lista kadonneiden / varastettujen pankkikorttien numerokoodeista. Ne olivat aika pitkiä numerosarjoja. Jos onnistuit saamaan varastetun pankkikortin kiinni sen listan pohjalta, sai jonkin rahallisen palkkion. Minä en onnistunut tässä arvonnassa koskaan.

Vierailija
180/192 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään mitään pahaa. Olen huomannut, että rahaa tulee käytettyä vähemmän, jos maksaa aina käteisellä. Siinä sen rahan kulumisen jotenkin tiedostaa paremmin.