Tuntuu kuin olisin nykyään naimisissa isäni kanssa! Mies sammuttelee koko ajan valoja, ei suostu pistämään lämmitystä päälle vaikka talo on kuin jääkellari, urheileva teinipoikakaan ei saisi käydä suihkussa joka päivä
Tämä alkoi yllättäen, miehen käytös muuttui pikkuhiljaa. Ei ollut tuollainen kun mentiin naimisiin 15v sitten ja ostettiin ok-talo pari vuotta myöhemmin.
Ei ihme ettei seksikään nykyään nappaa,  kun näen  miehen vaeltamassa äreänä fleecekerrastossa  ja villasukissa sammuttelemassa valoja, näen isäni.
En muista milloin viimeeksi miehellä oli farkut!
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Suututtaa kun kirjaa pitäisi lukea melkein pimeässä. Eikä tv saa olla taustaäänenä vaan mies sulkee sen.
Joka päivä kuuluu napinaa valoista, minusta ei ole maailmaloppu jos keittiössä on valo päällä vaikkei sillä hetkellä siellä ketään ole. Ja sitten tuo suihku! Moni varmaan tietää teinipojan pistävän hien hajun, mutta siltä miehen mielestä ei pojan tarvitse harkoista tullessaan peseytyä. No todellakin tarvitsee ja vaatteet pesuun!
En tiedä liittyykö tämä jotenkin siihen kun mies on nyt "jo" 42vuotias. Että onko hän pappautumassa.
Ap
Taidat olla provo? Tottakai valot sammutetaan, jos tilassa ei ole ketään ja tvtä ei pidetä turhaan auki. Poika voi käydä suihkussa harkkapaikallakin jne. Ihan peruskasvatukseenkin nuo jo kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Suututtaa kun kirjaa pitäisi lukea melkein pimeässä. Eikä tv saa olla taustaäänenä vaan mies sulkee sen.
Joka päivä kuuluu napinaa valoista, minusta ei ole maailmaloppu jos keittiössä on valo päällä vaikkei sillä hetkellä siellä ketään ole. Ja sitten tuo suihku! Moni varmaan tietää teinipojan pistävän hien hajun, mutta siltä miehen mielestä ei pojan tarvitse harkoista tullessaan peseytyä. No todellakin tarvitsee ja vaatteet pesuun!
En tiedä liittyykö tämä jotenkin siihen kun mies on nyt "jo" 42vuotias. Että onko hän pappautumassa.
Ap
Ei se iästä niinkään riipu vaan jotkut vaan ovat tuon luonteisia ja se tulee nyt esiin.
Mieheni on 55 ja todellakaan ei ole mitään tuollaista käytöstä. Käy suihkussa joka aamu; ei puhettakaan että ei kävisi. Vaihtaa alusvaatteet ja sukat myös joka päivä. Pyykkiä pestään ahkerasti, mitään säästämistä senkään suhteen ei ole.
Itse ehdotin että lasketaan termostaatin lämpötilaa 21 asteeseen (viime talven läpi oli 22 astetta) pienenä säästötoimenpiteenä. Noin kuukausi tätä jaksettiin ja sitten päätettiin että ei hemmetti, kotona ei palella. Joten nostettiin sekin takaisin 22 asteeseen.
Ja kaikki laskut tietenkin maksamme puoliksi kun kerran molemmat töissä käymme.
Lupaa maksaa sähkölaskun kokonaan omasta pussista niin sitten ehkä miehelläsi sähkö säästö helpottaa. Äläkä vähennä sitä sähkölaskun menevää rahaa muista talouden menoista vaan ihan siitä sinulle henkilökohtaisiib menoihin jäävästä osasta.
Voi olla, että talven tullen itsekin kiellät liian pitkät suihkut ja sammuttelet valoja miehesi perässä😁
Vierailija kirjoitti:
Ap
Liittyy. Tuossa iässä niitä tiskattuja voirasioita alkaa ilmestyä ja muuta pappa toimintaa.
Rakastan miestäni muttei ole kiva kun mies tulee töistä kotiin (itse teen etätöitä) ja ensimmäiseksi kuuluu "taas valot joka huoneessa!" sitten mutinaa ja huokailua, kun mies kulkee ensi töikseen laittamassa valoja pois. Ja jestas sentään jos olen TAAS pessyt pyykkiä vaikka toissapäivänä vasta oli kone pyörimässä!
Mies alkaa kohta haistakin yhtä hyvältä kuin isäni, joka peseytyi vain saunapäivinä. Jestas että äijä kärysi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä asun yksin, mutta silti jostain alitajunnasta tulee nyt kokoajan tuo just lapsuudesta tuttu ahdistus, että älä tuhlaa sähköä, sammuta lamppu, säästä vettä jnejne.
Ja kieltämättä tuo edellinen sähkölasku jo kirpaisikin vaikka ei se tietenkään/onneksi mitään useampia satasia/tonneja ollut. Ei jotenkin yhtään kiinnosta maksaa sähköstä tällaisia summia vaan sitä mieluummin vaikka istuukin pimeässä ja jättää joka toisen suihkun väliin. Ja lataa puhelimen ja läppärinkin töissä..
Lisään vielä, että tuohon laskuun oli sinänsä kyllä varaa mutta summa oli sitten pois muusta kulutuksesta. Kk-menot kun itsellä saa olla (ihan siis oma sääntö) max x määrä euroja ja jos/kun jokin kallistuu niin jostain muusta sitten tingitään jotta budjetissa pysyn.
Vierailija kirjoitti:
Tulisin hulluksi, jos ois tollanen mies. Onneksi ei ole.
Miten tälle palstalle on jotenkin juurtunut sellanen ajatus, että mies maksaisi laskut? Minä en ainakaan tunne yhtään perhettä, jossa mies olisi pääasiallinen elättäjä, vaan kaikki mun tuntemat naiset käy töissä ja saa palkkaa, jolla maksetaan laskuja ja ostetaan perheelle ruokaa.
Ei minun kana tuttavapiirissäni näitä lokkinaisia ole, mutta tiedän kyllä ihmistyypin, jonka mielestä on ihan ok tehdä lapsi tai pari ja jäädä sen jälkeen kotiäidiksi ilman mitään tuloja, lähtökohtana se, että mies maksaa kaiken. Kyllä mä sellaisessa tilanteessa ymmärrän oikein hyvin, jos toinen pyrkii säästämään kuluissa, jos kaikki kaatuu omille harteille.
Ja vaikka suihkussakäynnin rajoittamista en niissä tilanteissa ymmärräkään, missä peseytymiselle on oikeasti tarve, niin eikö ap:n pojan kannattaisi kuitenkin ottaa ennemmin se pikainen suihku harkkojen jälkeen siellä treenitiloissa (olettaen, että kyse on tällaisesta harrastuksesta eikä esim. juoksusta, jossa valtaosa tehdään itsenäisesti kotoa käsin harjoitusohjelman mukaan). Ja opettaa nyt ainakin tavaksi ottaa pikainen suihku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Taidat olla provo? Tottakai valot sammutetaan, jos tilassa ei ole ketään ja tvtä ei pidetä turhaan auki. Poika voi käydä suihkussa harkkapaikallakin jne. Ihan peruskasvatukseenkin nuo jo kuuluu.
En ole tuo kelle vastasit mutta ainakin minä yksin asuvana pidän telkkarin auki ettei olisi niin hiljaista.
^ voitokas typo, siis minunkaan eikä minun kana :D
Vierailija kirjoitti:
Ap
Suihkussa täytyy toki saada käydä, ja asunnossa sellainen lämpötila, että toimintakyky säilyy silläkin, joka palelee eniten, mutta miksi näillä sähkln hinnoilla polttaa valoja, joita ei tarvitse? Puhumattakaan, että TV olisi taustaäänenä. Voisiko kuunnella esim pientä radiota mieluummin?
T: pimeässä nytkin kännykän kanssa köllöttävä sinkku, jonka sähköt maksaa joku muu (=Kela). Ei tulisi mieleenkään tuhlata sähköä tässä tilanteessa.
Jos kukaan ei oleile tilassa, niin tointaahan sieltä silloin sammuttaa valot. Mutta meillä esim. keittiö ja eteinen on tiloja, joiden läpi kuljetaan usein, joten tuntuu tyhmältä sammuttaa valoja (ainakaan kaikkia), jos kohta taas ite tai joku muu kulkee tilan läpi. Lisäksi ledit vie niin vähän sähköä, että ei siitä hirveetä säästöä synny. Kannattaa kiinnittää huomiota muihin sähköä vieviin laitteisiin, esim. tietokoneeseen ja telkkariin.
Vika ei ole valoissa tai niiden käyttämässä energiassa, vaan miehen korvien välissä. Itse olen 45v ja sammuttelen valoja lähinnä vain pesuhuoneesta/wc:stä, missä jatkuvasti ei olla. Kotona on hyvin valoja päällä ja joka ilta käydään pojan kanssa suihkussa ennen nukkumaanmenoa. Exä kun on käymässä, haluaa asua pimeässä. Perustelee sitä energiansäästöllä, mutta käyttää about 100x rahamäärän ostelemalla netistä kaikkea tarpeetonta. Eli tuo valojen sammuttelu on oire iän tuomasta muutoksesta, jossa aletaan kituuttamaan, mutta tilanteen tarkastelu paljastaa juurisyyn olevan jokin muu kuin rahan vähäisyys.
ps. Sisävalojen osuus kuukauden sähkölaskussa on luokkaa 2-5 euroa, riippuen käytätkö niitä vähän vai paljon (ja onko pörssisähkö vai ei).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole tuo kelle vastasit mutta ainakin minä yksin asuvana pidän telkkarin auki ettei olisi niin hiljaista.
Televisio kuluttaa valmiudessakin saman verran sähköä vuodessa kuin jääkaappipakastin, joten kannattaa hankkia radio ja kiskaista television töpseli irti seinästä jos melua kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tälle palstalle on jotenkin juurtunut sellanen ajatus, että mies maksaisi laskut? Minä en ainakaan tunne yhtään perhettä, jossa mies olisi pääasiallinen elättäjä, vaan kaikki mun tuntemat naiset käy töissä ja saa palkkaa, jolla maksetaan laskuja ja ostetaan perheelle ruokaa.
Ei minun kana tuttavapiirissäni näitä lokkinaisia ole, mutta tiedän kyllä ihmistyypin, jonka mielestä on ihan ok tehdä lapsi tai pari ja jäädä sen jälkeen kotiäidiksi ilman mitään tuloja, lähtökohtana se, että mies maksaa kaiken. Kyllä mä sellaisessa tilanteessa ymmärrän oikein hyvin, jos toinen pyrkii säästämään kuluissa, jos kaikki kaatuu omille harteille.
Ja vaikka suihkussakäynnin rajoittamista en niissä tilanteissa ymmärräkään, missä peseytymiselle on oikeasti tarve, niin eikö ap:n pojan kannattaisi kuitenkin ottaa ennemmin se pikainen suihku harkkojen jälkeen siellä treenitiloissa (olettaen, että kyse on tällaisesta harrastuksesta eikä esim. juoksusta, jossa valtaosa tehdään itsenäisesti kotoa käsin harjoitusohjelman mukaan). Ja opettaa nyt ainakin tavaksi ottaa pikainen suihku.
Mä ymmärrän että toisen leväperäisyys ärsyttää vaikka eläminen maksettaisiin puoliksikin. Siitä nyt vaan on aivan täydellisen älytöntä maksaa että telkkari pauhaa yksinään tai että valaistus on koko asunnossa kuin leikkaussalissa vaikka oltaisiin olkkarissa.
Ja kyllä sekin ärsyttää jos toinen lutraa suihkussa vartin joka kerta, koska se nyt vaan on turhaa vaikka se kuinka kivaa tai ihanaa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vauvat töissäkin sujuvasti mukana? Terkuin kaksosten kotiäiti.
Teinipoika voi varmaan käydä suihkussa siellä urheiluhallilla treenien jälkeen?