Hoidan usein yksin 12 taaperoa
Opettaja on jatkuvasti jossain palaverissa tms. Meitä lastenhoitajia on kaksi. Työparillani on kolme pientä lasta ja itsellään migreeni, joten jatkuvasti sairaslomalla. Lisänä yksi keittäjä/siivooja joka lasketaan hoitajavahvuuteen mukaan vaikka on oikeasti oven takana keittiössä. Minä olen yksin lapsilauman kanssa.
Ei ole mitään taukoja eikä ulos voi mennä koska en ehdi edes pukemaan koko porukkaa. Tänään on vapaapäiväni. Puhelin on näköjään soinut jo kuusi kertaa mutta en vastaa koska taatusti pyydetään töihin. Pomo soittaa eri numeroista että saisi minut vastaamaan. Olen ihan loppu.
Kommentit (49)
Kerro ap . tuohon kokemuksiasi. Jutun lopussa on yhteydenottoruutu.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009214876.html
Itsekin laitoin, ja annoin yhteystiedot, että voivat kysellä halutessaan lisää. Eivät käytä nimiä, jos sen kieltää. Mielestäni näistä asioista pitää puhua paljon ääneen.
Mikäli tämä pitää paikkansa niin aivan sairasta touhua!
Eihän sulla saisi edes lain maksimin mukaan olla kuin 4 alle 3 v. Missä teidän johtaja? Kyllähän hänellä on tiedossa sairaspoissaolot jne. Hyvä ajatus tuo edellä esitetty että joka päivä faktat sähköpostilla johtajalle eikä lasukaan ole hullumpi ajatus. Muistathan, että sinulla on ilmoitusvelvollisuus eli ei pelkkä -oikeus varhaiskasvatuksen epäkohdista. Ilmoituksia kannattaa tehdä, niin on omalta kontolta pois. Kannattaa myös tarvittaessa olla yhteydessä liittoon. Jos ei ala tapahtua niin laitat jokaisena tällaisena aamuna vanhemmille viestin että henkilökuntaa pois ja montako lasta pitää hoitaa muualla ;) saat ainakin näkyvyyttä tilanteelle.
Kuulostaa myös vähän erikoiselta että opettaja on nuin paljon pois ryhmästä. Itse en tällaisessa tilanteessa uskaltanut jättää lapsia lastenhoitajalle, joten niinpä suunnittelu jne jäikin kyseisessä talossa ollessani lähes täysin tekemättä. Tämä toki ei pitkällä tähtäimellä ole hyväksi ja toki sak on opettajan velvollisuus. Mutta pakko oli priorisoida lasten turvallisuus edelle... Sak-ajalle pitäisi olla varahenkilö.
Eräässä toisessa päiväkodissa taas oli hyvin vahvasti tämä päivähoidon salailu -käytäntö. Johtajan painostuksesta vanhemmille ei saanut kertoa mikäli henkilökuntaa oli liian vähän tai muuta epäkohtaa. Vanhemmat sitten hyvässä uskossa toivat lapsia hoitoon. Enkä häpeäkseni nuorena vasta aloittaneena osannut tilanteeseen puuttua.
Muistattehan kaikki myös tämän tarkennuksen joka tuli vuosi-pari sitten suhdelukuihin. Eli suhdeluku tulee toteutua koko päivän ajan (päiväkotitasolla) ja esimerkiksi päivittäin iltapäivällä ylittyminen ei ole tilapäistä.
Itselläkin harkinnassa siirtyminen perhepäivähoitajaksi, olisi ainakin se varma ettei lapsia ole koskaan enempää kuin 4+0,5 alle kouluikäistä.
Voisko sanan taapero käytön kieltää?
Mikä on taapero? Onko se joku eläin?
Vierailija kirjoitti:
Jos lapselleni sattuisi hoidossa jotakin ja kävisi ilmi että tilanne on ollut tuo etkä sinä hoitajana ole kertonut minulle missään vaiheessa mitään siitä millaisiin oloihin lapseni jätän, tai yrittänyt tehdä asialle mitään, olisit oikeudessa syytettynä että heilahtaa.
Tiijätkös, että ainakaan kaupungin työntekijänä et saa asiasta kertoa "koska lojaalisuus työnantajaa kohtaan". Hyvin on työntekijät peloteltu.
Vierailija kirjoitti:
Miten vapaapäivä on viikolla? Töitä ma-pe ja la-su vapaita?
On olemassa myös vuorohoitopäväkoteja. Jotkut lapset tarvitsevat jopa yöhoitoa 😴
Miksi päivähoidossa on niin vahvana turvallisuuspuutteiden salailun kulttuuri?
Miettikää jos muissa ammateissa toimittaisiin samoin? Lentokonemekaanikkojen tiimistä puuttuu toinen, joten jätetään puolet tarkistuksista tekemättä ja rukoillaan luojaa ettei mitään satu. Kattotyömaalla ei ole valjaita kaikille, mutta hys-hys, ei kerrota kenellekään.
Mikä siinä on niin vaikeaa ilmoittaa asiasta? Esimies kieltää? Se on kuulkaa laitonta. Kaikki te hyssyttäjät ja vanhemmille valehtelijat olette mahdollistamassa tätä sairasta työkulttuuria.
Tuossa olkaa hyvät: ilmoitusvelvollisuus varhaiskasvatuksessa. Miten muka asiat koskaan muuttuvat, jos tilanteita pimitetään ja salaillaan?831
https://www.oaj.fi/arjessa/opettajan-vastuut-ja-velvollisuudet/ilmoitus…
Voi jestas. Sietäisitte te vanhemmat katsoa peiliin. Kohta kukaan ei hoida teidän lapsia ja hyvä niin. Hoitakaa itse. Olette täynnä itseänne. Olette sairaita päästänne.