Miksi valitetaan siitä, että lukiossa olisi muka rankkaa nykyäänb
Lapseni aloitti lukion nyt syksyllä, enkä ole havainnut mitään eroa peruskouluun
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Ja yo-kirjoitukset! Ennen ne tehtiin kaikki parin viikon sisällä samana keväänä.
Nyt muka niin raskasta ja vaikeaa?
Arvosanojen rajojakin on pitänyt höllentää.
Arvosanarajathan tulevat suoraan normaalijakauman perusteella. Ennen myöskään yo-arvosanoilla ei ollut suurempaa merkitystä.
Koska lumihiutaleet on saanut teutaroida peruskoulussa ilman mitään vastuuta mistään jo sen 10 vuotta. Nyt pitäisi alkaa tekemään jotain niin murrutaan vaatimusten alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä itsekin. Ihan turhaa itkua joka päivässä. Jos lukio on rankkaa niin miten sellaiset ihmiset selviävät korkeakoulusta tai työelämästä
Minulle ainakin työelämä on helpompaa kuin lukio. Ei tarvitse kirjoitella pitkiä esseitä aiheista jotka eivät kiinnosta, tehdä jotain runoanalyyseja tai laskea matikkaa, ei ole kotitehtäviä.
Kyllä, työpäivä on 8h, eikä jatku iltaan/yöhön.
Lukiossa työpäivä on keskimäärin noin 6 tuntia. Koulutehtäviin ei mene 2 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Ja yo-kirjoitukset! Ennen ne tehtiin kaikki parin viikon sisällä samana keväänä.
Tämä. Hehkutetaan jotain kymmenen Laudaturin ylioppilaita, jotka ovat kirjoitelleet muutaman vuoden ajan keväisin ja syksyisin.
Kun minä kirjoitin, aikaa oli se kaksi viikkoa kirjoittaa kaikki. Silti sain neljä Laudaturia.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti koska peruskoulun päättäneillä on heikompi yleissivistys kuin ennen. Lukiossa joutuu aloittamaan entistä helpommista aiheista. Mieheni on ollut matematiikan opettajana lukiossa lohta 20 vuotta. Muutos matemaattisissa lähtötaidoissa on kuulemma ollut iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä itsekin. Ihan turhaa itkua joka päivässä. Jos lukio on rankkaa niin miten sellaiset ihmiset selviävät korkeakoulusta tai työelämästä
Minulle ainakin työelämä on helpompaa kuin lukio. Ei tarvitse kirjoitella pitkiä esseitä aiheista jotka eivät kiinnosta, tehdä jotain runoanalyyseja tai laskea matikkaa, ei ole kotitehtäviä.
Lukiossa työpäivä on keskimäärin noin 6 tuntia. Koulutehtäviin ei mene 2 tuntia päivässä.
Miltä ajalta olevasta kokemuksesta puhut?
Pullamössöjä ei laiteta liikuntatunnilla enää edes hiihtämään. Jaksaminen on koetuksella, koska ei liikuta yhtään ja ruokavaliokin on perseellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvosanojen rajojakin on pitänyt höllentää.Tietysti koska peruskoulun päättäneillä on heikompi yleissivistys kuin ennen. Lukiossa joutuu aloittamaan entistä helpommista aiheista. Mieheni on ollut matematiikan opettajana lukiossa lohta 20 vuotta. Muutos matemaattisissa lähtötaidoissa on kuulemma ollut iso.
Eli hänen ensimmäiset oppilaansa eivät ole kyenneet sivistämään jälkikasvuaan?
Ennen oli paremmin kun ei osattu tehdä tällaisia interwebbiin näpytys laitteita!!!!
Vierailija kirjoitti:
Nykylukio on paljon rankempaa kuin ennen. Pitää heti tietää mitä aikoo kirjoittaa ja niiden perusteella valita kurssit heti ensimmäisen vuoden ensimmäisessä jaksossa
Jossain vaiheessa ne valinnat pitää tehdä. Ei siltä voi välttyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se noin juuri mene, että 6 tuntia päivässä. Eri jaksoissa voi olla eri pituisia päiviä. Lukion kolmannella joillakin voi olla paljon hyppytunteja keskellä päivää, jos suurin osa kursseista on jo suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvosanojen rajojakin on pitänyt höllentää.Tämä. Hehkutetaan jotain kymmenen Laudaturin ylioppilaita, jotka ovat kirjoitelleet muutaman vuoden ajan keväisin ja syksyisin.
Kun minä kirjoitin, aikaa oli se kaksi viikkoa kirjoittaa kaikki. Silti sain neljä Laudaturia.
Minä sain improbaatturin ja 4 approbaturia.
Itse teen töitä yli 100h/vko. Niillä riittää rahat joilla ei ole aikaa tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla jatkuu.
Tuokin on valinta. Itse valitsin klo 8-16 työn, eikä läppäriä aukaista illalla uudestaan.
Tuo on kyllä vanhanaikainen käsitys, että lukio valmentaisi vain korkeakouluopintoihin. Olettehan tietoisia, että moni menee lukion jälkeen ammattiopiston yo-linjalle? Kaikki kun eivät pääse sinne korkeakouluun vaikka haluaisivat eivätkä kaikki edes halua.
Osa tarvitsee aikaa miettiä, minkä ammatin sitä keksisi, kaikki eivät tiedä heti ysin keväänä. Lukio antaa muutaman vuoden lisäaikaa miettiä sitä, koska on yleissivistävä. Ja parempi kahlata lukio läpi hieman heikommillakin arvosanoilla kuin päätyä keskeyttämään ammattikoulu, kun valittu ala sattuikin olemaan väärä. Itselläni on kaveri, joka kävi catering-tutkinnon ammattikoulussa eikä ole tehnyt päivääkään alan töitä kun sattui väärä alavalinta silloin 15v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se noin juuri mene, että 6 tuntia päivässä. Eri jaksoissa voi olla eri pituisia päiviä. Lukion kolmannella joillakin voi olla paljon hyppytunteja keskellä päivää, jos suurin osa kursseista on jo suoritettu.
Ohiksena, tiedätkö mitä tarkoittaa keskimäärin?
Vierailija kirjoitti:
Itse teen töitä yli 100h/vko. Niillä riittää rahat joilla ei ole aikaa tuhlata.
Tuolla tyylillä ei elä kovin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa itkua on nykyään kaikesta. Lapsia on kasvatettu pumpulissa kun mitään ei enää kestetä. Aina vaan valitetaan stressiä ja uupumusta, jos hieman joutuu töitä tekemään
Tämä!
Neljän lapsen kokemuksella heillä on ollut paljon rankempaa, joilla pitkä matikka.
Töitä myös sai helpommin kun ihmisiä ei ollut liikaa. Ei tarvinnut brändätä ja lähettää itsestään esittelyvideoita nettiin.