Eronneet lapselliset! Mihin asti menitte tapaamissopimuksen mukaan?
Mulla on nyt 15- ja 17-vuotiaat lapset, jotka on luonani kolmena päivänä joka toinen viikko. Kun lapset on jo näin isoja, ei tunnu tarkoituksenmukaiselta tavata heitä näin sidotusti. Voisin nähdä heitä muulloinkin, toisaalta joskus on omia työmenoja juuri lapsiviikonloppuina. Haluaisin myös itse sopia suoraan lasteni kanssa, miten nähdään. Exä ei jousta vaan haluaa pitää kiinni sopimuksesta. Milloin te olette luopuneet lastenvalvojalla tehdystä sopimuksesta vai vedättekö sillä siihen asti, kun lapset asuvat kotona?
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on syy siihen että eksä on noin tarkka asiasta? Yleinen harhaluulo on että lapsi saisi teininä päättää tapaamisista. Jos vanhemmat sopivat jotain yhdessä, lapsi ei voi sitä jyrätä.
Olet väärässä.
Mikään oikeuslaitos ei pakota teiniä jonnekin, minne tämä ei itse halua.
Tämä tuomarilta kuultu.
Mutta lähi ei ole velvollinen pitämään jos on sovittu, että lapsi on etällä. Minä olin poissa aina kun lapset olivat isällään, muutoin ukkopaska olisi laittanut ne heti lauantai aamuna kotiin.
Velvollinen pitämään? Ja ton ikäiset pärjää jo sen aikaa kun äitinsä juoksee juoksujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aillä ei ole mitään väliä mitä exäsi on mieltä. Sovit suoraan lasten kanssa tapaamisenne.
Eksä voi tehdä samoin, eli lapset voi sitten etsiä jonkun muun paikan kun on sinun vuorosi heitä pitää, ei eksän tehtävä ole paikata sinun vuorojasi. Täytä velvollisuutesi paskakasa.
Mitä vuoroja? Miksi pitäisi etsiä joku muu paikka? Onko apn exä riippuvainen lapsistaan vai onko hänen mahdollista elää vain kun he ovat poissa? En yhtään tajua miksi lapset on sulle joku taistelu.
Niin lähin pitää aina luopua omista menoistaan, olla laittamassa ruokaa kun eksäpaska ei millään viitsi. Nuo teille ukonvätyksille joku taistelu kun ette lapsistanne välitä?
Isä/äitiviikko tarkoittaa, että tuolla viikolla toinen vanhempi on yksin vastuussa lapsista. Siksi ei oikein onnistu se, että toinen vanhempi sopii omien aikataulujensa mukaan, koska teinit ovat hänellä. Toisella vanhemmalla kun on oikeus lapsivapaaseen (teinivapaaseen) viikkoon ilman ruuanlaittoa, pyykinpesua jne.
Meillä isä yritti tuota eli koskaan ei ns. isäviikolla tiennyt, ovatko lapset isällä vai eivät. Vastaavasti lasten harrastemenojen kanssa oli ongelmia, kun oli sovittu kyyti äidin luota, mutta lapset oli isällä ja koska oli äitiviikko, niin piti ajaa 15 km hakemaan teiniä harrastukseen, isä kun ei äitiviikolla kuljetellut.
Niinpä ilmoitin lapsille, että voivat valita äidin tai isän kodin pysyväksi asuinpaikaksi, mutta minä en ryhdy ajelemaan edestakaisin vain siksi, että isälle sopii joku tietty päivä tms. Valitsivat äidin kodin, jossa on ruokaa ja oma huone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on syy siihen että eksä on noin tarkka asiasta? Yleinen harhaluulo on että lapsi saisi teininä päättää tapaamisista. Jos vanhemmat sopivat jotain yhdessä, lapsi ei voi sitä jyrätä.
Olet väärässä.
Tämä tuomarilta kuultu.
Mutta lähi ei ole velvollinen pitämään jos on sovittu, että lapsi on etällä. Minä olin poissa aina kun lapset olivat isällään, muutoin ukkopaska olisi laittanut ne heti lauantai aamuna kotiin.
Velvollinen pitämään? Ja ton ikäiset pärjää jo sen aikaa kun äitinsä juoksee juoksujaan.
Ja isän luona ei?
Kyllä ne kuule heittele jää jos ei vanhemmat huolehdi. Miksi se isä ei voi juosta juoksuajaan? Jännät ajattelutavat teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä.
Tämä tuomarilta kuultu.
Kauhea taakka lapsilla. Olla ihmisen luona, joka ei välitä heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä.
Tämä tuomarilta kuultu.
Ja isän luona ei,selitäpäs miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä.
Tämä tuomarilta kuultu.
No eikö se isä voi opetella omista lapsistaan välittämään. Miksi muuten äidin on pakko välittää?.
Tuommoiset ukot kuin ap pitäisi kuohita. Ei minulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aillä ei ole mitään väliä mitä exäsi on mieltä. Sovit suoraan lasten kanssa tapaamisenne.
Eksä voi tehdä samoin, eli lapset voi sitten etsiä jonkun muun paikan kun on sinun vuorosi heitä pitää, ei eksän tehtävä ole paikata sinun vuorojasi. Täytä velvollisuutesi paskakasa.
Mitä vuoroja? Miksi pitäisi etsiä joku muu paikka? Onko apn exä riippuvainen lapsistaan vai onko hänen mahdollista elää vain kun he ovat poissa? En yhtään tajua miksi lapset on sulle joku taistelu.
Niin lähin pitää aina luopua omista menoistaan, olla laittamassa ruokaa kun eksäpaska ei millään viitsi. Nuo teille ukonvätyksille joku taistelu kun ette lapsistanne välitä?
Ihan itse olet vankilasi rakentanut, jos teini-ikäisiä hyysäät etkä voi missään käydä jos he ovat kotona. Olisit antanut lähivanhemmuuden miehellesi, jos noin ahdistaa.
Hävettää näin naisena edes lukea tollasta tekstiä. Katkeraa ja naurettavaa. Ap kysyy voisiko joustavammin nähdä lapsiaan ja sä purat omaa pahaa oloasi sanoen että hän ei siis lapsistaan välitä.
Meillä teinit saavat elää, mennä ja tulla, aina meidän täytyy toki tietää missä ovat ja kenen kanssa. Jos olisimme eroperhe, ei kyllä kumpikaan enää ton ikäisille sanoisi, että nyt sun vuoro olla täällä ja nyt tuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä.
Tämä tuomarilta kuultu.
No eikö se isä voi opetella omista lapsistaan välittämään. Miksi muuten äidin on pakko välittää?.
Ei toista ihmistä voi muuttaa.
Ei äidinkään tarvitse välittää, mutta lasten kannalta olisi kiva, että heillä olisi edes yksi ihminen, joka välittäisi ja sanoisi, että ovi on aina auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan 12 vuotias itse päättää tapaako vai eikö. Häntä ei voi pakottaa mihinkään tapaamisin, ei vanhemmat, ei sossu ei mikään viranomainen jos lapsi ei halua.
Ei toista vanhempaakaan voida pakottaa tapaamisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä.
Tämä tuomarilta kuultu.
Ja isän luona ei,selitäpäs miksi ei?
Tottakai isän luona myös.
Saatan olla katkera mutta pikkulapsivaiheessa pidin kiinni siitä että ex ottaa lapsen tasan sovittuina viikonloppuina, ellei nyt oikeasti kipeänä ollut. Koin oikeudenmukaiseksi sen, että lapsen isäkin joutuu järjestelmään aikaa työstä ja muusta elämästä lapselleen tasan silloin kun on sovittu. Itsekin huomioin lapsen ihan jokaisessa elämäni päätöksessä, työajoissa, alanvalinnassa, opinnoissa, asumisessa, vapaa-ajan vietossa, ihan kaikessa.
Lapsen isä ei siis halunnut ottaa lasta kuin sen joka toinen viikonloppu. Toiseen suuntaan olisin voinut joustaa.
Nykyään lapsi on jo 15-v ja saa itse päättää ja sopia vierailuistaan. Käy noin 3 viikon välein, kun isällä on vapaaviikonloppu töistä. Mitään järkeä ei ole lähteä kauas olemaan yksin siellä. Isomman kanssa en ole itsekään niin sidottu, ja olen ehtinyt opiskella ja vakiintunut työelämään, eli arki ja työnteko ei ole niin hankalaa järjestää, kuin lapsen ollessa pieni.
Vierailija kirjoitti:
Isä/äitiviikko tarkoittaa, että tuolla viikolla toinen vanhempi on yksin vastuussa lapsista. Siksi ei oikein onnistu se, että toinen vanhempi sopii omien aikataulujensa mukaan, koska teinit ovat hänellä. Toisella vanhemmalla kun on oikeus lapsivapaaseen (teinivapaaseen) viikkoon ilman ruuanlaittoa, pyykinpesua jne.
Meillä isä yritti tuota eli koskaan ei ns. isäviikolla tiennyt, ovatko lapset isällä vai eivät. Vastaavasti lasten harrastemenojen kanssa oli ongelmia, kun oli sovittu kyyti äidin luota, mutta lapset oli isällä ja koska oli äitiviikko, niin piti ajaa 15 km hakemaan teiniä harrastukseen, isä kun ei äitiviikolla kuljetellut.
Niinpä ilmoitin lapsille, että voivat valita äidin tai isän kodin pysyväksi asuinpaikaksi, mutta minä en ryhdy ajelemaan edestakaisin vain siksi, että isälle sopii joku tietty päivä tms. Valitsivat äidin kodin, jossa on ruokaa ja oma huone.
Silloin jos homma sovitaan niin että nuorten kanssa sovitaan suoraan, ei ole mitään äiti-ja isä viikkoja enää.
Aika päätön päätös tuokin että joutuvat valitsemaan.
Lapset 17 ja 14. Virallinen sopimus viikko-viikko.
14 v menee sopparin mukaan. 17 v enemmän isällään, koska jäivät entiseen yhteiseen kotiin ja lapsi kokee paikan enemmän kodikseen asuntona. Ex-mies ei tätä hyväksy ja heittää 17 v lapsen välillä ulos ja mun luo, koska ei halua pitää lasta enemmän kuin sopparissa. Vaikeaa on.
En ole puheväleissä exän kanssa ja sovin suoraan lasten kanssa miten kulkevat.
Meillä oli aikataulut suurinpiirtein siihen saakka kun kuopus oli yläkoulun loppusuoralla. Eli tavallaan siihen saakka et pärjäsivät itseksekseen kotona useamman yön eikä kummankaan vanhemman tarvinnut tarvinnut enää aktiivisesti valvoa.
Nyt sopivat itse suoraan menoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Vai oikein teinivapaat viikot 😅
Noin 12-vuotiaana sai alkaa itse sopimaan isän kanssa milloin menee sinne.
Vierailija kirjoitti:
Noin 12-vuotiaana sai alkaa itse sopimaan isän kanssa milloin menee sinne.
Ja jos isälle ei mene, niin saa miettiä mihin menee, meillä ei jäädä isäviikolla minun nurkkiini pyörimään, sen olen selväksi tehnyt.
Meillä ei missään vaiheessa tehty virallisia sopimuksia. Asutaan hyvin lähellä toisiamme, vanhempi poika (erotessa 15v) päätti itse, että halusi nukkua isällään, kävi minulla kuitenkin lähes päivittäin. Nuorempi poika (13) halusi noudattaa viikko:viikko systeemiä, mutta hänkin pyörähteli luonani koulumatkallaan. Lapsia kuskasi se kumpi kerkesi, toisen työreissujen aikaan toinen huolehti oli kumman viikko vain. Nyt molemmat aikuisia, hyvät välit molempiin vanhempiin. Lasten etu olikin se ainoa asia mistä olimme liiton loppumisen aikaan yhtä mieltä.