Miten paljon tarvitsee 50- tai 56-senttisiä vaatteita vauvalle?
Esikoinen tulossa ja ä-pakkauksen vaatteet lähtevät sieltä 60 sentistä. Miten paljon siis olisi syytä hankkia pienempiä vaatteita?
Tällä hetkellä viikkoja 31 ja lapsi on ennusteiden mukaan hieman keskikäyrän alapuolella koon puolesta, joten jättiläistä ei pitäisi olla tulossa.
Kommentit (39)
Minkä pituisia lapsia sinä synnytit? Oletko suomalainen?
Nuoremmat sisarukset jotka syntyivät pienempinä sitten käyttivät 56cm vaatteita (muutamat housut ja paidat), mutta 50 senttisiä en hankkinut yhtäkään.
ja osa 56-senttisistäkin oli liian pieniä jo synnäriltä päästessä. En ostaisi ollenkaan jollei lapsi synny selvästi alle puolimetrisenä. Jos se 60 cm vaate on vähän iso niin hällä väliä, ei se vielä haittaa noin pienen liikkumista ja on helpompi pukeakin.
Mielestäni kannattaa kyllä muutama setti olla ainakin 56 cm kokoa, 62 cm kokoisiin vaatteisiin kyllä esim. n. 50 cm vauva hukkuu aivan.
Esim. Tutta vaatemerkki on tunnetusti reilua kokoa. H&m merkin koot vaihtelevat aika suuresti. Mun mielestä myös sukupuoli vaikuttaa.
Mun pojat on kumpikin olleet syntyessään alle 52 senttisiä. Vaatteet joita ensimmäisenä käytettiin oli 56 senttisiä. Poikkeuksena esikoisella pari tutan bodia, jotka mahtuivat siihen saakka kunnes muissa vaatteissa käytettiin kokoa 62.
Me saimme ainakin esikoiselle paljon vaatteita lahjaksi, synnärille tuotiin kokoa 56 ja lopulta ei ehditty edes kaikkea käyttää..
T:29
Meni just viikon, mutta itse halusin ostaa, jotta on sopivan kokoinen. 56 cm varaisin enemmänkin, jos vauvasta odotetaan n.3,5kiloista. Voi olla, että niitäkään ei ehdi kauan pitämään, jos vauva kasvaa vauhdilla. Meillä esikoisella käytettiin 56 senttisiä reilu kuukausi (3,8kiloa, 50 cm), mutta toiselle meni suoraan 62cm. Painoa oli kertynyt 5 kiloa ja pituutta 54cm. Eikä yksikään sokeriarvo ollut huono, vauvalla eikä minulla.
eivät pysyneet olkapäiltä päällä ollenkaan. Mutta 50 senttiset eivät menneet ollenkaan, varsinkaan jalkaterälliset, kun oli niin iso jalka:)
Ei taida paljon olla hyötyä näistä meidän neuvoista. Entäs jos ostaisit muutaman 56 senttisen ja sit lisää jos tarvi Meillä kaytettiin aika pitkään noita 56 senttisiä, kun musta lapsellakin on kiva pitää sopivan kokoisia vaatteita ja hoitaminenkin oli jotenkin helpompaa kun vaatteet "rötkyilleet" päällä.
Eikö se läski kerry lähinnä pituussuunnassa?
Olenko ihan pihalla, kun minusta vauvan pituus riippuu vanhempien pituuksista, täysiaikaisuudesta ja sattumasta, eikä äidin (ja vauvan) verensokerista?
ja käytti ekat 2kk 50cm ja seuraavat 2kk 56cm. Eli sai niitä olla ihan hyvä määrä. 60cm menetteli mutta oli aika ikävä kääntää hihoja "makkaralle" kun sai kääntää monta kierrosta.
vaikka 2-3 kivaa, kunnollista asua molempia kokoja, ja sitten muutamat halpikset "pulautusvaraa"
-bodyja ja sukkiksia on hyvä olla, niin voi kerrospukea
- ainakin yksi 56 tai 62 cm fleece tai neuletakki ja villasukat on hyvät sitten kun alkaa pitää vauvaa hetkiä lattialla, sylinyytillä on lämpimämpi tietysti
meillä olisi noita tarvittu enemmänkin mutta menihän nuo ekat pari kuukautta liian isoissa vaatteissakin (tyttö syntyi n. 46cm pitkänä ja oli pienimmillään 2700g).
Housujen lahkeita saa "lyhennettyä" sukilla ja hihoja käännettyä.
Herrajestas!
Kyllä ainaki 56cm vaatetta on kiva olla ihan reilusti ja jonkun verran 50cm myös.
Vauva ei ollutkaan 60 cm viikonikäisenä, mutta ne 50- ja 56-senttiset oli silti liian pieniä kittanoita, bodyn napit ei menneet kiinni, hihansuut kiristi, kaula-aukot oli liian ahtaita jne. .
meillä rv 39 syntyneellä käytettiin n. 2 kk 50-56 senttisiä vaatteita ja ekoina viikkoina myös 44 senttisiä! Niitä onneksi löytyi HM:lta
Itse kuulun myös niihin, jotka vievät jonkin söpön, "turhan" 56-senttisen vaatteen, kun menevät pientä vauvaa katsomaan. Itse olen tykännyt siitä, että vauva on saanut ystävältä jonkin sopivan vaatteen. Yleisimmin lahjaksi on meidän perheessä saatu kokoa 68.
Niitä kun nimenomaan tulee lahjaksi. Kaikki ostaa pienintä kokoa, koska se on niin söpön pikkuruinen. ;o) Näin ainakin meidän kohdalla kävi...
Meillä tosin tyttö synty 49cm ja 2790kg kokoisena ja pienet vaatteet menivät usean viikon ajan. En muista tarkkaan, mutta aivan taatusti 50-55cm vaatteita oli käytössä vielä parikuisenakin... Ei siis mennyt missään viikossa pieneksi, kuten monet ovat kertoneet. Mutta se on kovin yksilöllistä... Itse sanoisin, että osta yksi vaatepari - se jolla tuot vauvan kotiin laitokselta. :o) Muutaman muun saat aivan taatusti lahjaksi & muutenkin voitkin sitten joko ostaa myöhemmin tarpeeseen tai käyttää seuraavaa kokoa. Käärit vain vähän hioja ja nostat sukilla lahkeet oikean pituisiksi. :o)
koska poika jäi aina jumiin cm60 vatteisiin vaikka mitä tein
Tyttö olikin 47,5cm pitkä syntyessään, ja mahtui 56cm vaatteisiin n. 3kk ikään asti. 50 cm vaatteita pidettiin n. kuukausi. Sairaalasta kotiinlähtövaatteet oli 50cm ja tyttö lähes hukkui niihin. Lahkeita ja hihoja sai kääriä reippaasti.