Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomat häät, pieni vauva, ystävän ymmärtämättömyys...

Vierailija

Yksi ystävistäni menee naimisiin noin 1,5 kk päästä ja hän on jo aikaa sitten pyytänyt minut kaasoksi. Alkujaan häiden ei pitänyt olla lapsettomat, mutta nyt vasta vähän aikaa sitten ystäväni on päättänyt, että häät ovat lapsettomat ja ettei edes vauvat ole tervetulleita.

Meidän nuorin lapsi on nyt kuukauden ikäinen ja häiden aikaan hiukan vajaa 2,5 kk ikäinen. Yrityksistä huolimatta vauva ei ole huolinut maitoa pullosta, ei lypsettyä maitoa eikä korviketta ei isältä tai keltään muultakaan, vain tissi kelpaa.

Meidän muut lapset menevät hoitoon häiden ajaksi, mutta vauvaa en kyllä voi hoitoon jättää, jos ei siihen mennessä juo pullosta. Olen tästä keskustellut ystäväni kanssa ja hän on sanonut hyvin selkeästi, että ei halua myöskään vauvoja häihin. Nyt mietin, että onko minun mitään järkeä mennä sinne vauvan kanssa, toki mies pystyisi häissä vauvaa hoitamaan, jos ei satu nukkumaan sillon, kun mun pitää hoitaa kaason tehtäviä. Toisaalta mietin, miten ystäväni suhtautuu, jos silti menen sinne vauvan kanssa, vaikka hän on selkeästi sanonut, ettei halua lapsia häihinsä. Ystävälläni ei siis ole lapsia.

Olen myös harkinnut vakavasti häistä pois jäämistä ja ystäväni voisi pyytää jonkun toisen kaasoksi. Tämä ilmoitus tulisi kyllä lyhyellä aikataululla, mutta ilmoitus lapsettomista häistäkin tuli vasta parisen viikkoa sitten.

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Jos ystävä on kovasti vastaan sitä, että vauvanne osallistuu häihin, ei hän voi sinne tulla. Mut sit et selkeästi voi mennä sinäkään. Harmi, mut mä laittaisin oman lapsen edelle.

Vierailija

Ystäväsi on kusipää, odottaisin sen kuukauden ja jos vauva ei vieläkään huoli muuta kuin tissiä niin peruisin viime hetkellä ja napauttaisin morsianta. Et kuitenkaan ole vain kuka tahansa vieras vaan KAASO joka varmaan osaisi myös viedä vauvan syrjempään jos itkee tms.

Vierailija

Minä jättäisin menemättä jos morsian on noin ehdoton. On sitten hänen murheensa, kuka kaason hommat hoitaa.

Vierailija

Miten ihmeessä pienen vauvan äiti ehtii olla kaasona, jos mosrsian tahtoo prinsessapäivänään sitä ja tätä? Jos laspet eivät kelpaa, niin jätä bileet väliin, vauva on tärkeämpi.

Vierailija

No et ainakaan voi olla erossa vauvasta; sehän on jo rikollista jos jättää lapsen heitteille (=ilman ravintoa, kun tietää että pullolla ei suju), eli luultavasti on jäätävä häistä pois. Itsekin tajuan tuon vaikka ei lapsia olekkaan. Morsian ei vaikuta kognitiivisesti tasokkaalta vaatiessaan monen tunnin eroa sylivauvasta.

Vierailija

Pyytäisin ystävää etsimään toisen kaason. Jso häät eivät ole kaukana, osallistuisin vihkimiseen ja mies hoitaisi vauvaa sen ajan.

Vierailija

Itse kehoittaisin ystävääni etsimään toisen kaason, ja kertoisin, että osallistun vieraana häihin jos vauva silloin jo syö pullosta. Ei lasta voi nälkäänkään jättää, ja haluaisin kuitenkin kunnioittaa morsiamen toivetta lapsettomista häistä. Tässä tilanteessa ei voi siis luvata, että pääsisi kaasoksi.

Vierailija

Asia on ihan selvä, jos morsian on noin ehdoton päätöksessään, sinä et voi mennä häihin. Vauvasi ei voi olla ilman ruokaa koko päivää. 

Vierailija

Eiköhän ole parasta, että luovut kaason paikastasi. Vai miten olit ajatellut hoitaa kaason tehtävät siinä tapauksessa, että saisitkin ottaa vauvan mukaan? Vauva tissillä alttarilla?

Vierailija

Minä kyllä olisin järjestellyt kaasohomman uudelleen jo siinä kohtaa kun olisin tullut raskaaksi (tai jos ollut raskaana kun kaasoksi pyydettiin niin todennut että vauva on todella pieni häiden aikaan ja kieltäytynyt) koska kaasolla on oikeasti tehtäviä ja vastuitakin siellä häissä ja niiden hoitaminen pienen vauvan kanssa saattaa olla aika haasteellista. 

Eli huolimatta siitä söisikö vauva tissimaitoa vai korviketta ja onko helppo vai itkuisa vauva olisin alunperinkin ajatellut niin että pari kuukautista vauvaa en kyllä häihin ottaisi mukaan jos olen siellä itse kaasona. Jos ajatuksena olisi että mies hoitaa vauvaa häissä ja äiti voi keskittyä kaasoiluun niin mies voisi yhtä hyvin hoitaa vauvaa kotonakin, oikeasti.. Lapset ovat ihania enkä itse olisi voinut kuvitellakaan että pitäisin lapsettomat häät mutta jos minulla on häissä velvollisuuksia tehtävien muodossa niin en todellakaan ottaisi vauvaa mukaan. 

Vierailija

Keskustele vielä ystäväsi kanssa. Jos hän pysyy kannallaan, että vauva ei häihin tule, luovu kaason tehtävistä ja sano että ilmoitat myöhemmin, pääsetkö osallistumaan vieraana. Kyllä minulla menisi ystävyys uudelleen puntariin tuollaisen ymmärtäämättömyyden ja joustamattomuuden edessä.

Vierailija

Jaa no tämä on kyllä ainoa aloitukseni.

ap

Vierailija kirjoitti:

Kahdella ekalla sivulla on 9 sun keksimää tarinaa. Aika hyvin!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat