Mistä ne leipäjonossa tietää, kuka oikeasti tarvitsee ruokaa ja kuka vain kitsastelee?
Olen pitkään jo pohtinut kun eihän siellä tulotietoja kysytä
Kommentit (26)
No eihän ne tiedä mutta harvalla hyvin toimeentulevalla on pokkaa jonottaa siellä tunteja usein päiväysvanhan ruoan ja tähteiden vuoksi
Jos on cuccin puku niin tarvitsee kun kävi asu niin kalliiksi. Tämä yksi varma tärppi.
Kannattaa vaan suhtautua että siellä käy laidasta laitaan porukkaa. Niitä jotka oikeasti tarvitsee niitä ruokia ja sitten niitä jotka eivät niin tarvitse.
Kokemuksesta voin kertoa että näin todella on.
Kerran eräs heppu kehui voittaneen kenossa 10000 niin vain sinne jonoon meni. Kyllä mä kattelin ihmeissäni.
Jos saa homeista leipää niin jos sitä pystyy syömään niin on oikeasti köyhä eikä ole muuta tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs heppu kehui voittaneen kenossa 10000 niin vain sinne jonoon meni. Kyllä mä kattelin ihmeissäni.
Rahapeliriippuvainen? Rahat menevät pelaamiseen, eivät riitä ruokaan ja muuhun välttämättömään.
Mitä väliä on kuka käy ?
Kukaan ei tiedä miten toisella oikeasti menee.
Ei sieltä mitään erikoista saa, että kannattaisi tuomita tai olla kateellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahapeliriippuvainen? Rahat menevät pelaamiseen, eivät riitä ruokaan ja muuhun välttämättömään.
Ei ollut, asiallinen vanhempi mies. Minä olin peliriippuvainen enkä kymppitonnin jälkeen jonossa seisoisi. Mieti nyt vähän.
On monia joita leipäjonoruoka auttaisi, mutta eivät viitsi mennä jonottamaan. Mun mielestä jokainen joka jaksaa ja kehtaa seisoa jonottamassa sitä vanhaa ruokaa, ansaitsee saada sen.
Sen näkee naamasta. Köyhällä on tietynlainen katse, sitä on vaikea selittää, mutta sen vain tietää kun näkee.
Ruokakassin hakuun tarvitaan ruokaseteli. Asiakkaaksi pääsee tulemalla haastatteluun, jossa selvitellään oikeus ruoka-apuun. Haastattelussa selvitetään tulot ja menot.
(Kulukorvaus ruokakassista vuoden 2022 alusta on 4€ / kassi.)
Tuttavani oli niin pihi vaikka oli hyvä eläke ja omistusasunto ettei vaan raaskinut ostaa ruokaa jne. Leipäjono oli hänelle osittain kuin "taivas".
Aiheen vierestä: onko kukaan palstan kotiäiti tai eläkeläinen koskaan harkinnut mennä vapaaehtoistyöhön leipäjonoon?
Nämähän eivät pyöri ilman vapaaehtoisia. Itse olen työssäkäyvä mutta jos mulla olisi aikaa tehdä vapaaehtoistyötä, tekisin leipäjonotyötä.
Työttömät eivät saa mennä vapaaehtoistyöhön, koska se katsotaan esteeksi ottaa vastaan tarjottua palkkatyötä. Tai ainakin ennen oli näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut, asiallinen vanhempi mies. Minä olin peliriippuvainen enkä kymppitonnin jälkeen jonossa seisoisi. Mieti nyt vähän.
Tunsit siis sen miehen? Vai päättelitkö vain että asiallinen vanha mies ei voi olla peliriippuvainen?
Olen ollut ns. leipäjonossa muutaman päivän työkokeilussa. Kovaa hommaa ja asenne työntekijöitä oli hyvin kylmä ja käskevä/alistava. Sain vakkarityön muualta niin siksi lopetin jonkun päivän jälkeen. Onneksi!
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä: onko kukaan palstan kotiäiti tai eläkeläinen koskaan harkinnut mennä vapaaehtoistyöhön leipäjonoon?
Nämähän eivät pyöri ilman vapaaehtoisia. Itse olen työssäkäyvä mutta jos mulla olisi aikaa tehdä vapaaehtoistyötä, tekisin leipäjonotyötä.
Työttömät eivät saa mennä vapaaehtoistyöhön, koska se katsotaan esteeksi ottaa vastaan tarjottua palkkatyötä. Tai ainakin ennen oli näin.
Miten se kotiäiti sinne vapaaehtoistyöhön ennättää mennä, kun on lapset hoidettavana? Eikös nämä ruokajakelut ole useimmiten päiväsaikaan?
No siis eihän kenenkään oikeesti tarttis edes käydä leipäjonossa, jos olisivat tarkan markan ihmisiä. Kaikille jätetään kyllä suojaosa/ minimitulot, joilla pärjää. Eli tavallaan ihan turhia koko jonot. Mut näppärä tapa jakaa päiväysvanhoja elintarvikkeita pois ja jos joku saa ruuan sijaan ostettua jotain muuta, niin eihän se ole keneltäkään pois, lähinnä järkevää.
Ei mistään.