Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poliisi ei kehota sivullisia puuttumaan suoraan uhkaavaan tilanteeseen

Vierailija
19.11.2022 |

Poliisi ei kuitenkaan kehota sivullisia puuttumaan suoraan uhkaavaan tilanteeseen, vaikka olisi aivan lähelläkin. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccb7408-0663-47c7-add3-1b6d606476e6

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis, 16 jatkaa...

Teidän pitää siellä kaupungeissa heittää romukoppaan se ei-kuulu-minulle-asenne. Kylä kasvattaa lapset, oli se sitten vaikka Oulunkylä... Pitää puuttua edellä kuvaamallani tavalla tuntemattomienkin lasten kaikkeen epäasialliseen käytökseen. Sillätavalla ne oppii ajoissa käyttäytymään ja etteivät voi tehdä mitä vaan. Ennen kuin niistä kasvaa jotain katujengiläisiä!

Se aikuinen puuttuu, joka näkee.

En puutu yhtään mihinkään, koska mulla on omakin perhe. Edellisen viestin perusteella sulla sen sijaan ei ole juuri mitään menetettävää, tahi ketään, joka sinut menettäisi.

Haluat siis, että kun et ole näkemässä, niin pentusi ryöstelevät ja hakkaavat ihmisiä ja touhuavat ihan mitä sattuu? Siinä tapauksessa ei varmaan paljoa paina, vaikka joku puukottais sinun lapsesi hengiltä... Ehkä olet vielä niin nuori, että ehdit saada uusia penikoita, kun ensimmäiset kuolleet. Ja joku ehkä linnassa turvassa!

Vierailija
42/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt viimeisen puolen vuoden aikana kaksi rikosilmoitusta eikä kummastakaan seurannut yhtään mitään.

Mä olen tehnyt yhden viimeisen 4 vuoden aikana ja sain varsin kryptisen vastauksen. Ilmoituksessa oli vain pieni osa kaikesta mikä askarrutti. Itseasiassa tuolloin en kyllä tiennytkään kun pienen murto osan koko jutusta. Ei ihan pelkästään kotimaan poikien juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis, 16 jatkaa...

Teidän pitää siellä kaupungeissa heittää romukoppaan se ei-kuulu-minulle-asenne. Kylä kasvattaa lapset, oli se sitten vaikka Oulunkylä... Pitää puuttua edellä kuvaamallani tavalla tuntemattomienkin lasten kaikkeen epäasialliseen käytökseen. Sillätavalla ne oppii ajoissa käyttäytymään ja etteivät voi tehdä mitä vaan. Ennen kuin niistä kasvaa jotain katujengiläisiä!

Se aikuinen puuttuu, joka näkee.

En puutu yhtään mihinkään, koska mulla on omakin perhe. Edellisen viestin perusteella sulla sen sijaan ei ole juuri mitään menetettävää, tahi ketään, joka sinut menettäisi.

Haluat siis, että kun et ole näkemässä, niin pentusi ryöstelevät ja hakkaavat ihmisiä ja touhuavat ihan mitä sattuu? Siinä tapauksessa ei varmaan paljoa paina, vaikka joku puukottais sinun lapsesi hengiltä... Ehkä olet vielä niin nuori, että ehdit saada uusia penikoita, kun ensimmäiset kuolleet. Ja joku ehkä linnassa turvassa!

Eivät minun lapseni pyöri missään kylillä iltaisin, koska heillä on kotonakin tekemistä.

Vierailija
44/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt viimeisen puolen vuoden aikana kaksi rikosilmoitusta eikä kummastakaan seurannut yhtään mitään.

Mistä sä sen tiedät?

Vierailija
45/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen laki sellainen, että kun menet väliin ja rosvoa sattuu leukaan niin sankari on käräjillä ja saa kovemmat rapsut kuin ryöstäjä!

Vierailija
46/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Eivät minun lapseni pyöri missään kylillä iltaisin, koska heillä on kotonakin tekemistä.[/quote]

Ok. He siis pysyvät kotona, kotikoulussa, eivät harrasta mitään, tai ainakaan liiku niihin itsenäisesti, niin kauan kuin sinä elät ja sinä käyt kaupassa jne? Mitä sitten kun sinusta aika jättää. Mahdollisesti kauppareissulla... Vai tilaatko kotiin, missä teet etätöitä? Kuinka korkeat muurit on talonne ympärillä? Mitä tapahtuu, kun kuolet sitten vanhuuteen lopulta viimeistään ja lapsesi ovat eläneet siihen asti tätä suljettua elämää liikkumatta missään kodin ulkopuolella?

Vierailija
47/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei omatunto salli olla puuttumatta, jos näen väkivaltaa tai edes sen uhkaa. Varsinkin, kun tiedän miten kauan poliisilla saattaa tulla paikalle. Joutuessani itse tapon yrityksen kohteeksi, poliisilla kesti tunti tulla. Tämän ajan sivullinen (joka toki itsekin olin...) piti tekijää mahallaan maassa istuen tämän päällä. Poliisilaitokselle oli 3km.

Olen alle 60-kiloinen nainen, joten eihän minulla fyysistä voimaa paljoa ole. Auktoriteetin pitää kummuta jostain muualta. Vakaudesta ja päättäväisyydestä. Siskoni on saman kokoinen ja ollessamme vielä alaikäisiä, hän taltutti ja ajoi tiehensä poikaystävänsä kaverin kimppuun käyneen ryöstäjän.

Pitää uskoa itseensä niin saattaa olla että ne ryöstäjätkin uskoo.

Siellä Helsingissä voi varmasti olla vähän villimpi meno. Pennut luulee helpommin, että voivat tehdä asioita ilman seuraamuksia.

Täällä maalla on muutaman kerran tullut eteen, että oon nähny, kun teinit on häiriköineet, kiusannut jotakuta, huudelleet tai olleet rikkomassa jotain. Oon mennyt vaan puheille, katsonu tiukasti silmiin ja kysyny: "Ketä teidän vanhemmat on?" joka kerta ovat olleet silminnähen kuset housussa ja jopa alkaneet itkeä. En luulisi olevani mitenkään pelottavan näköinen, ei ole tatuiointeja naamassa eikä muutakaan erikoista, tavallinen topakka täti-ihminen.

Jos joutuisin todistamaan kaupungissa käydessäni tällaista ryöstöä, toimisin ehkä seuraavalla tavalla: Näppäilisin 112 ja laittaisin kännykän povitaskuun. Menisin kysymään esim. "Mikä täällä on meininki?" tai "Onko täällä joku hätänä?". Vastaukseksi tulisi todennäköisesti tyyliin; "Vittuako se huo ra sulle kuuluu?" johon vastaisin vaan; "Aattelin vaan, kun näin vartijan/kytät tuossa kulman takana, että oisko teillä niille asiaa? Käynkö ilmottaan?". Tämän jälkeen, kun ei kerran mitään hämminkiä ole, kysyisin pokkana tupakkaa, vaikken poltakaan. Sitten alkaisin puhumaan uhrille normaalisti niinkuin ryöstäjät ei ois paikallakaan. Taskupuhelu on tässä vaiheessa jo todennäköisesti tavoittanut hätäkeskuksen, joten jos jotain alkaa tapahtua, pian apu lienee paikalla. Sopivasti hullunkiiltoa silmiin, ja ei saa minkäänlaista pelkoa/hätäännystä olla omalta puoleltaan, niin pelästyy pahemmatkin kakarat. Jos kantaa taskussaan kahta kännykkää, kuten minä, niin voi ottaa sen toisen ja olla soittavinaan kaverille ja puhua jotain semi rikollisen kuulosta. Näyttelijänlahjoilla mennään...

Mä olen aika iso nainen, 180 cm pitkä ja yli 80kg painava, joten nämä lähi-idän tapit jättää mut kyllä yleensä rauhaan, mutta kannan mukanani reisikotelossa isoa taisteluveitseä ihan varmuuden vuoksi. Asetta kantaisin jos sellainen olisi.

Kannat reisikotelossa isoa taisteluveistä? Ok. Suomi on todellakin muuttunut erikoiseksi paikaksi asua.

Vierailija
48/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita hätänumeroon, älä mene väliin. Et voi niille kuitenkaan mitään. Ei tavallinen ihminen voi näille karatepotkijoille yhtään mitään. Saat vain monoa ja puukosta.

Vierailija
49/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa joku "fiksuihin nuoriin vetoaminen keskustelemalla" jos tilanne on jo ns päällä.

Lähes kuka tahansa voi kuitenkin:

- mennä sopivan etäisyyden päähän / suojaan soittamaan apua

- ottaa tuntomerkkejä talteen

- auttaa uhria välittömästi kun tilanne on ohi.

- jos oma sijainti mahdollistaa (esim eri kerroksessa), voi _ehkä_ huutaa kääntääkseen huomion tai hämätäkseen, että tuntee uhrin. Korostan Jos oma sijainti sallii. Ei todellakaan naiivisti tungeta naamaa "mikäs täällä on meininki, laittaisitteko pojat puuuuuuuuukot pois".

Vierailija
50/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietävät ettei alaikäisenä tule juurikaan seuraamuksia. Maine piireissä vaan kasvaa kun on rikosrekisteriä.

Vierailija
51/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on tapahtunut taas uusi, sivullinen meni väliin, heti puukko esillä.

https://twitter.com/juustominkki/status/1594004572149846017?t=EX6I0Josp…

Vierailija
52/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti jokainen noista menee heti huomenna riehumaan Maria ohisalon ja Krista kososen takapihalle.

Vierailija
53/53 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puutun aina, ihan sama ketä on vastassa. Olen tottunut tappouhkauksiin ja r*iskausuhkauksiin. En jätä ketään pulaan. Vielä olen hengissä.