Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä in 4 lasta ja KYLLÄ, teen kotiäitinä

Vierailija
19.11.2022 |

kaikki kotityöt. Talossa on 6 huonetta, keittiö, kodinhoitohuone, sauna, kaksi kylppäriä. Lapset 14, 11 ja 8-vuotiaat kaksoset eli kaikki he koululaisia. On pienehkö pihakin jossa marjapensaita ja kukkia ja pieni kasvihuone.
Mieheni lähtee puoli 8 aamulla töihin (vie sadepäivinä lapset lähelle koulua) ja tulee kotiin noin kuudelta.
Tietysti minä teen kaikki kotityöt. Olisihan noloa jos en tekisi. Kaksi koneellista pyykkiä pyörii sinä aikana, kun imuroin ja luuttuan, sen mitä pitää. Jää vielä aikaa muuhun vaatehuoltoon, pihatöihin, lehden lukemiseen ja yhden ikkunan pesuun. Eikä kello ole edes 12 kun se on kaikki tehty.
On määrätyt päivät, jolloin lapset siivoavat kykynsä mukaan omat huoneensa, muuten heidän aikansa menee iltapäivästä läksyjen tekoon, kavereiden tapaamiseen, leikkiin, musiikin harjoitteluun ja minulla välipalan ja päivällisen laittoon ja toisinaan leipomiseen. Piano-opettaja tulee kotiin kerran viikossa (kaksosille) ja isommat kaksi kuljetan itse kitaratunneille, joiden aikana kerkeän kauppaan. Kerran viikossa iltaisin käyn uimassa ja uimakavereiden kanssa syömässä, toisena iltana menen opettajaksi ranskantunneille. Olemme aktiivinen liikunnallinen perhe, liikuntatunteja ei lapsilla harrastuksena ole, koulujumpan lisäksi siis.
Missä on ongelma niillä henkilöillä, jotka vaativat kotitöiden jakamista, jos toinen on ansiotyössä ja toinen kotona? Enkä tarvitse vastauksia niiltä, joilla on vielä 2 koiraa ja hevonen ja iso tontti ja apua tarvitsevat vanhemmat, he ovat tietysti asia erikseen.
Ei tätä mielestäni helppoa elämää enää kovin kauaa jatku: Vuoden päästä lähden ansiotöihin iltapäiviksi, mutta nyt nautin täysin rinnoin tästä elämänvaiheesta.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka vaatii, että teidän pitäisi jakaa kotityöt?

Lapsen tasolle typistetyt viattomat uhrit, eli naiset.

Vierailija
22/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho ootpa tehokas, mukava lukea kun joku on saanut arjen ja rutiinit luistamaan. Itse 2 vuoro työssä, siivoon kun ehdin, monasti pyykkikorit liian täysiä kun ehdin pyykkäämään. Ruoan teosta tosin en tingi, lapsilla on ruokailuajat. Arvostan sinua ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä viestistä. Olen ajatellut että poikani on jäänyt paitsi monta asiaa ei-niin-kovin suurituloisen yksinhuoltajaäidin lapsena. Tämän viestin luettuani ymmärrän, että hän onkin saanut paljon: Koska en todellakaan ole tehnyt kaikkia kotitöitä itse, on poikani jo 10-vuotiaana osannut imuroida, luututa, pestä ikkunoita, pestä kylppärin pinnat, putsata lattiakaivon, laittaa ruokaa, suunnitella viikoksi kohtalaisen järkevät ruokaostokset ja laatia monipuoliset viikon ruoat. ( Hän on harjoitellut lomilla ruokasuunnittelua), korjata helppoja vaatteita jne.

Koska tämä on av-palsta, niin kerron, että tokikaan poika ei ole tehnyt aina kaikkea yksin. Mutta olisi osannut, koska kavereiden joulun, leikin, harrastusten, lukemisen, ruutuajan lisäksi, on tehnyt säännöllisesti kotitöitä.

Vierailija
24/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. En tarvitse miestä kotitöihin vain siksi että saa sanoa muille meillä mies tekee sitä ja tätä. Meillä mies tekee välillä 20 h työpäiviä sairas akka saa olla että alkaa sönköttämään tasa-arvosta siinä kohtaa. Haluan tehdä kotityöt omalla tavalla siihen ei ukkoa tarvita.

Ei siinä mitään tasa-arvoa olekaan jos toinen tekee 20 tuntista päivää ja sinä loisit nurkissa tekemättä mitään. Mars töihin siitä että toisen ei tarvitse tappaa itseään työllä.

Vierailija
25/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta ihmeessä se perheenjäsen, joka viettää päivät kotona yksikseen, joutaa tehdä kotityöt! Ja onhan tuossa lapsilla kuitenkin omien huoneidensa siivous.

Vierailija
26/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. En tarvitse miestä kotitöihin vain siksi että saa sanoa muille meillä mies tekee sitä ja tätä. Meillä mies tekee välillä 20 h työpäiviä sairas akka saa olla että alkaa sönköttämään tasa-arvosta siinä kohtaa. Haluan tehdä kotityöt omalla tavalla siihen ei ukkoa tarvita.

Ei siinä mitään tasa-arvoa olekaan jos toinen tekee 20 tuntista päivää ja sinä loisit nurkissa tekemättä mitään. Mars töihin siitä että toisen ei tarvitse tappaa itseään työllä.

Tekemättä mitään? Juurihan hän kertoi hoitavansa kaikki kotityöt.

Vierailija
27/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluikäiset lapset on vähän eri asia kuin 5, 3 ja 1-vuotias, joiden kanssa saa omaa rauhaa yleensä siinä vaiheessa, kun katsovat Pikku Kakkosen tai nukkuvat. Siinä minun "tekosyyni".

Tämä. Ap ei ole mikään kotiäiti, kun lapset on koululaisia, vaan (vapaaehtoisesti) työtön äiti, joka käy kerran viikossa osa-aikatyössä ikään kuin harrastuksena. Totta kai silloin pitää ne kotityöt tehdäkin, etenkin jos/kun mies maksaa perheen elämisen.

Meillä on 2v taapero ja 8kk vauva, ja mies kuvittelee, että niiden kanssa voi mielinmäärin tehdä kotitöitä, kun aikaa on. Ei ota huomioon, että aamutoimissa, ulkoiluissa, päiväunien järjestämisessä ja 4-5 aterian syöttämisessä ja niiden sotkujen  siivoamisessa menee aikaa. Välissä yritän tehdä minkä ehdin, eli hoitaa tiskikoneen täytön/tyhjennyksen ja laittaa pyykit pyörimään.

Päiväunien aikana ei voi kolistella, koska herkkäuniset lapset, joten lepään sen 1-1,5 h. Sitten isi tulee kotiin, herättää lapset kolistelemalla ja vahtivuoro jatkuu, kun mies haluaa levätä. Sitten pitääkin olla jo laittamassa ruokaa ja yleensä ruoan jälkeen ulkoillaan, koska pienemmän pitää päästä nukkumaan iltatirsat rauhassa, kun sisällä ei malta sisaruksen mölinöiltä. Joskus ollaan skipattu, jos/kun ei jaksa pimeässä sateessa ulkoilla ja jos pienempi on nukkunut päivällä pitkät unet, että jaksaa odottaa yöunille saakka. Silloin on hoidettu yhdessä kotitöitä, eli pyykkejä, sitä tiskiä.

Ei sitä aikaa ihan hirveästi ole, tai jos on, sitä ei voi käyttää kun jompikumpi lapsista kaipaa äidin huomiota. Isompi yleensä "auttaa", mutta vauva marisee.

Mikään siirtymä ei suju nopeasti, kun molemmilta lapsilta pitää vaihtaa vaipat ja pienemmältä yleensä ruoan jälkeen vaatteetkin, taapero on uhmaiässä ja juoksee karkuun ja vauva taas huutaa. Joskus huutaa itsekin, kun menee hermot.

Mies on joskus ehdottanut, että vaihdetaan että hän jää kotiin hoitamaan lapset ja minä menen töihin ja muuten suostuisin, mutta mies hoitaa lapsia niin vähän ja niin puolivillaisesti, etten voi kuvitellakaan että huolehtisi lapsista yksin koko päivän -  ja minä töiden jälkeen saamatta hetkeäkään omaa rauhaa. Miehen mielestä lapset ei tarvitse vaatteita sisällä, eikä ruokaakaan tarvitse antaa kun hänellä itsellään ei ole nälkä. Ulkoilla ei tarvitse, kun ei itse halua ja lasten viihdytyksen hoitaa televisio, kun mies pelaa koneella. Jos tuon ukon saa ulkoilemaan, on kyllä parempaa seuraa lapsille kuin väsynyt äiti, mutta on kyllä täysin perässä vedettävää mallia, kuin yksi iso lapsi, jota pitää aina patistella ja passata - eikä senttiäkään maksa enempää kuluista, vaikka omat tuloni on pienemmät. Lapsilisistäkin pitäisi puolet antaa hänelle, vaikka ovat lapsia varten ja minähän se niiden lasten tarpeista enimmäkseen huolehdin.

Jos kotityöt jääkin tekemättä, niin siinähän mies sitten hoitaa niitä tai jäävät tekemättä. Pesen jo vain omaa ja lasten pyykkiä, kohta voi tehdä ruoatkin vain minulle ja lapsille. Uudessa kämpässä on kaksi jääkaappia, ostakoot mies toiseen omat ruokansa ja minä toiseen minulle ja lapsille :D

Vierailija
28/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä muuta kotona lusmuilisit kun isot lapsetkin on koulussa?

Vierailija
29/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluikäiset lapset on vähän eri asia kuin 5, 3 ja 1-vuotias, joiden kanssa saa omaa rauhaa yleensä siinä vaiheessa, kun katsovat Pikku Kakkosen tai nukkuvat. Siinä minun "tekosyyni".

Tämä. Ap ei ole mikään kotiäiti, kun lapset on koululaisia, vaan (vapaaehtoisesti) työtön äiti, joka käy kerran viikossa osa-aikatyössä ikään kuin harrastuksena. Totta kai silloin pitää ne kotityöt tehdäkin, etenkin jos/kun mies maksaa perheen elämisen.

Meillä on 2v taapero ja 8kk vauva, ja mies kuvittelee, että niiden kanssa voi mielinmäärin tehdä kotitöitä, kun aikaa on. Ei ota huomioon, että aamutoimissa, ulkoiluissa, päiväunien järjestämisessä ja 4-5 aterian syöttämisessä ja niiden sotkujen  siivoamisessa menee aikaa. Välissä yritän tehdä minkä ehdin, eli hoitaa tiskikoneen täytön/tyhjennyksen ja laittaa pyykit pyörimään.

Päiväunien aikana ei voi kolistella, koska herkkäuniset lapset, joten lepään sen 1-1,5 h. Sitten isi tulee kotiin, herättää lapset kolistelemalla ja vahtivuoro jatkuu, kun mies haluaa levätä. Sitten pitääkin olla jo laittamassa ruokaa ja yleensä ruoan jälkeen ulkoillaan, koska pienemmän pitää päästä nukkumaan iltatirsat rauhassa, kun sisällä ei malta sisaruksen mölinöiltä. Joskus ollaan skipattu, jos/kun ei jaksa pimeässä sateessa ulkoilla ja jos pienempi on nukkunut päivällä pitkät unet, että jaksaa odottaa yöunille saakka. Silloin on hoidettu yhdessä kotitöitä, eli pyykkejä, sitä tiskiä.

Ei sitä aikaa ihan hirveästi ole, tai jos on, sitä ei voi käyttää kun jompikumpi lapsista kaipaa äidin huomiota. Isompi yleensä "auttaa", mutta vauva marisee.

Mikään siirtymä ei suju nopeasti, kun molemmilta lapsilta pitää vaihtaa vaipat ja pienemmältä yleensä ruoan jälkeen vaatteetkin, taapero on uhmaiässä ja juoksee karkuun ja vauva taas huutaa. Joskus huutaa itsekin, kun menee hermot.

Mies on joskus ehdottanut, että vaihdetaan että hän jää kotiin hoitamaan lapset ja minä menen töihin ja muuten suostuisin, mutta mies hoitaa lapsia niin vähän ja niin puolivillaisesti, etten voi kuvitellakaan että huolehtisi lapsista yksin koko päivän -  ja minä töiden jälkeen saamatta hetkeäkään omaa rauhaa. Miehen mielestä lapset ei tarvitse vaatteita sisällä, eikä ruokaakaan tarvitse antaa kun hänellä itsellään ei ole nälkä. Ulkoilla ei tarvitse, kun ei itse halua ja lasten viihdytyksen hoitaa televisio, kun mies pelaa koneella. Jos tuon ukon saa ulkoilemaan, on kyllä parempaa seuraa lapsille kuin väsynyt äiti, mutta on kyllä täysin perässä vedettävää mallia, kuin yksi iso lapsi, jota pitää aina patistella ja passata - eikä senttiäkään maksa enempää kuluista, vaikka omat tuloni on pienemmät. Lapsilisistäkin pitäisi puolet antaa hänelle, vaikka ovat lapsia varten ja minähän se niiden lasten tarpeista enimmäkseen huolehdin.

Jos kotityöt jääkin tekemättä, niin siinähän mies sitten hoitaa niitä tai jäävät tekemättä. Pesen jo vain omaa ja lasten pyykkiä, kohta voi tehdä ruoatkin vain minulle ja lapsille. Uudessa kämpässä on kaksi jääkaappia, ostakoot mies toiseen omat ruokansa ja minä toiseen minulle ja lapsille :D

Kyllähän nämä palstan normitarinat saa oman elämän ja parisuhteen näyttäytymään entistäkin positiivisempina.

Vierailija
30/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeeta, mahtavaa! Jatka samaan tyyliin, voit saada palkinnon uroteosta! Ai että, meillä on täällä palstalla varsinainen sankaritar! 😆

Vierailija
31/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa huomata, että kaikki palstan naiset eivät olekaan pelkkiä sohvalle palveltavia, joiden miesten pitäisi  tilipussin kantamisen lisäksi hoitaa "tasapuolisesti" kaikki kotityöt töissä käynnin sivussa vaimon selatessa kännykkää ja hoitaessa kynsiä.

Saamiasi vastauksia lukiessa tuli mieleen, et menikö se näin se vanha sanan lasku? Kyllä se koirakin älähtää, kun siihen kalikka kalahtaa. 

Vierailija
32/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen nuo samat mutta käy lisäksi töissä, lapsi tosin yksi vähemmän...

Vierailija
33/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi tarvitsee lisää kaltaisiasi naisia!

Upeeta

No ei tarvitse. Suomi tarvitsee veronmaksajia.

Kotihiiriä tulee kehittymättömistä maista jo niin paljon kuin sisään otetaan.

Vierailija
34/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa huomata, että kaikki palstan naiset eivät olekaan pelkkiä sohvalle palveltavia, joiden miesten pitäisi  tilipussin kantamisen lisäksi hoitaa "tasapuolisesti" kaikki kotityöt töissä käynnin sivussa vaimon selatessa kännykkää ja hoitaessa kynsiä.

Saamiasi vastauksia lukiessa tuli mieleen, et menikö se näin se vanha sanan lasku? Kyllä se koirakin älähtää, kun siihen kalikka kalahtaa. 

Täällä on myös naisia, jotka käyvät kokopäivätöissä ja hoitavat lapset ja kotityöt tasapuolisesti miehensä kanssa.

Vierailija
35/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat hyvältä ja tervehenkiseltä naiselta, äidiltä ja vaimolta! :)

Vierailija
36/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi tuon pitäisi kiinnostaa ketään? Jos elät miehen rahoilla ja lapset on jo noin isoja ja puolet päivästä poissa koulussa, niin totta ihmeessä kotityöt kuuluu sinulle. Ei tilanteesi ole mitenkään verrattuna tavallisen kotiäidin tilanteeseen, jossa kotona on alle 3-vuotiaita lapsia.

Vierailija
37/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon nainen tekee kotityöt kun mies on töissä. Epäonnistuneissa parisuhteissa tissiposkiset miehen irvikuvat siivoavat, tiskaavat ja pesevät pyykkiä. Nämä huulirasvamiehet antavat huonoa esimerkkiä lapsilleen. Näistä kännykän räplääjistä ei ole miestä naiselle, vaan tyydyttävät tarpeensa lapsellisilla pelikonsoleillaan. Tosimiehet tyydyttävät naisensa usein ja pitävät heidät tyytyväisinä.

Vierailija
38/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä viestistä. Olen ajatellut että poikani on jäänyt paitsi monta asiaa ei-niin-kovin suurituloisen yksinhuoltajaäidin lapsena. Tämän viestin luettuani ymmärrän, että hän onkin saanut paljon: Koska en todellakaan ole tehnyt kaikkia kotitöitä itse, on poikani jo 10-vuotiaana osannut imuroida, luututa, pestä ikkunoita, pestä kylppärin pinnat, putsata lattiakaivon, laittaa ruokaa, suunnitella viikoksi kohtalaisen järkevät ruokaostokset ja laatia monipuoliset viikon ruoat. ( Hän on harjoitellut lomilla ruokasuunnittelua), korjata helppoja vaatteita jne.

Koska tämä on av-palsta, niin kerron, että tokikaan poika ei ole tehnyt aina kaikkea yksin. Mutta olisi osannut, koska kavereiden joulun, leikin, harrastusten, lukemisen, ruutuajan lisäksi, on tehnyt säännöllisesti kotitöitä.

Minun äitini hoiti myös minut ja siskoni aika lailla yksin (oman kokopäivätyön lisäksi) kun isä teki uraa. Kyllä me lapset siinä opittiin tekemään osamme, ja se on ehdottomasti hyvä juttu.

Vierailija
39/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihanalta elämältä, siis ihan vilpittömästi. Jos meillä olisi paljon rahaa, olisin mielelläni kotirouva. Vaikka pidän työstäni, ei se tuo minulle niin suurta tyydytystä, että tekisin töitä jos taloudellisesti ei olisi pakko.

Toivottavasti et vain ole ylimielinen niitä perheitä kohtaan, joilla kotitöiden tekeminen on jaettu eri tavalla.

Vierailija
40/41 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti vaan pidän kotiäitejä ihan hiton noloina. Ai että siihen sun kyvyt just ja just riittää, olemaan ylpeä siitä että paskapönttö on kuurattu oikein?

Sori, ei pysty arvostamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi