Selvitys: Datanomin tutkinnolla on lähes mahdotonta työllistyä
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/8c4e7935-5d00-493a-bfbb-2db05c2ad…
Mikä ihme työnantajia vaivaa? Olen Pytton-, kurssin käynyt, mutta töitä ei kuulu!!??
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään millään perustutkinnolla on lähes mahdoton työllistyä, poislukien lähihoitajat.
Ammattikoulussa kun käyt rakennus, putki, sähkö tai metallipuolen niin melkein kotoa tullaan hakemaan. Ongelma on ettei nykyään nuoret halua tehdä työtä missä kädet likaantuu.
Nyt on Petterillä tiedot pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut datanomin tutkinnolla pankissa töissä viimeiset 10 vuotta.
Pointti olikin nykyisin. Mutta tuo juttu olettaa, että it- tutkinnolla menee kaikki just koodaamaan. Siihen usein vaaditaan nykyisin enemmän kuin pelkkä datanomi.
It:n parista löytyy kyllä tukitehtäviä,joihin datanomi edelleen kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä sun pythonilla pystyisit tienaamaan firmalla vähintään 2x palkkasi verran?
Me palkattais heti pari Pascal-koodaria. Siitäkin. hommasta voitais maksaa noin 7k€/kk. Joutuu tosin hyppäämään usein Kanadassa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tahansa tutkinnolla jonka suorittaminen ei edellytä juuri mitään osaamista, ei ole juurikaan apua työllistymisessä.
Oppilaitoksethan ovat saaneet valtiolta fyrkat kun datis valmistuu joten oppilaitos on lähinnä pitänyt huolen siitä että jokainen kynnelle kykenevä urpo valmistuu datanomiksi kunhan käy tunneilla riittävän paljon, vaikkei oppisi (kun vain nukkuu tunnit siellä takapulpetissa) koko koulutuksen aikana yhtään mitään.
Monien oppilaitosten oppimateriaalit ja opettajatkin ovat täysin surkeita joten senkään takia datanomit eivät osaa mitään.
Datanomin tutkinnolle on ollut kysyntää varmaan viimeksi kasarilla... ammatit katoavat, tutkinnot vanhenevat ja uusia tulee tilalle. Nykyään kuka tahansa voi alkaa esim. tubettajaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä sun pythonilla pystyisit tienaamaan firmalla vähintään 2x palkkasi verran?
Me palkattais heti pari Pascal-koodaria. Siitäkin. hommasta voitais maksaa noin 7k€/kk. Joutuu tosin hyppäämään usein Kanadassa.
Palkatkaa ne pascal koodarit kioskiinne sieltä Känädästä netin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti olikin nykyisin. Mutta tuo juttu olettaa, että it- tutkinnolla menee kaikki just koodaamaan. Siihen usein vaaditaan nykyisin enemmän kuin pelkkä datanomi.
Listaa mulle ne tukitehtävät, haen heti!
Minä tyhmä suoritin tuon tutkinnon aikuisiällä ylioppilaspohjalta . Ei mitään hyötyä, olin 10 vuotta työttömänä. Kurssikaverista tuli noiden vuosien aikana yli 100k vuodessa tienaava full stack-devaaja, koska oli harrastanut ohjelmointia lapsesta asti ja teki sitä myös vapaa-ajalla.
Olisi pitänyt mennä suosiolla amk:hon ja/tai koodata kaikki vapaa-aika. Olin vaan niin laiska etten jaksanut lukea ja uhrata vapaa-aikaani koodille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koulutuksen sisällön pitäisi vastata työelämän tarpeita. Mitä järkeä siinä muuten on? Pelkkää resurssien tuhlausta. Ja toisaalta yritysten pitäisi palkata myös vastavalmistuneita ja lisäkouluttaa tarvittaessa. Eli samaa mieltä olen tuon artikkelissa haastatellun ihmisen kanssa.
Ei se usein vastaa. Yhdelläkin ammattikoulun levyseppähitsaaja koulutus luokalla, jolla kaverini oli vain kolme osasi hitsata "luokat" koulun lopussa. Ne hitsausluokat on pakko osata, että laatu käy teollisuuteen. Monissa vai liekkö jo kaikissa nykyään hitsataan vielä uudestaan työpaikalla ennen kuin palkataan. Hitsaajia, jotka eivät osaa hitsata on kortistossa vaikka ja kuinka.
Oliko vika siinä, ettei koulutuksessa opetettu näitä asioita ja vaadittu osaamista vai eivätkö opiskelijat oppineet tai halunneet oppia? Ammattikoulutuksen laatu on kyllä nykyään ala-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koulutuksen sisällön pitäisi vastata työelämän tarpeita. Mitä järkeä siinä muuten on? Pelkkää resurssien tuhlausta. Ja toisaalta yritysten pitäisi palkata myös vastavalmistuneita ja lisäkouluttaa tarvittaessa. Eli samaa mieltä olen tuon artikkelissa haastatellun ihmisen kanssa.
Ei se usein vastaa. Yhdelläkin ammattikoulun levyseppähitsaaja koulutus luokalla, jolla kaverini oli vain kolme osasi hitsata "luokat" koulun lopussa. Ne hitsausluokat on pakko osata, että laatu käy teollisuuteen. Monissa vai liekkö jo kaikissa nykyään hitsataan vielä uudestaan työpaikalla ennen kuin palkataan. Hitsaajia, jotka eivät osaa hitsata on kortistossa vaikka ja kuinka.
Tämä. Varsinkin tekniikkapuolen perustutkinnoissa ei sinänsä ole vikaa,jos koulussa opittaisiin ne jutut, joita siellä pitäisi oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään millään perustutkinnolla on lähes mahdoton työllistyä, poislukien lähihoitajat.
Miksei ihmisiä sitten suosiolla kouluteta lähihoitajiksi?
kun kaikki eivät voi olla valtiolla tai kunnalla töissä koska palkka verovaroista!?ju nou
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluukin, mikä näiden perustutkintojen tarkoitus on, jos ne eivät työllistä. Suomessa on liian korkeat vaatimukset työntekijöille, koska suurin osa töistä ei kuitenkaan ole mitään erityisen vaativia. Samaan aikaan vingutaan työvoimapulasta ja vaaditaan peruskonttorihommiin korkeakoulututkinto, kolmen kielen osaaminen, videohakemus, näyttöcv ja someosaamista. Nice.
Niin: rekrytoitaessa pitää olla aktiivinen aloitteellinen ulospäin suuntautuva kokenut moniosaaja, mutta jos työpaikan sitten saa, on keskityttävä vain siihen omaan työtehtävään, toteltava pomoa ja pidettävä turpa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulussa kun käyt rakennus, putki, sähkö tai metallipuolen niin melkein kotoa tullaan hakemaan. Ongelma on ettei nykyään nuoret halua tehdä työtä missä kädet likaantuu.
Haluaako sitten jos on heille mieluisat työajat sekä taukoja riittävä määrä?
Ja firma missä työskennellä ei ole mikään räkälä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatkaa ne pascal koodarit kioskiinne sieltä Känädästä netin kautta.
Kioskiin... me pidetään tämä homma Suomessa. Meillä on kyllä tarpeeks inkkareita ringissä muttei me niitä oteta näihin pitkän tähtäimen hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään AMK on uusi ammattitutkinto.
Tämä on alakohtaista. Amk:t ei opeta kädentsitoja eli erialojen asentajat tulee edelleen amiksesta.
Abstraktimpaa osaamista vaativiin duuneihin sitten amk on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listaa mulle ne tukitehtävät, haen heti!
Taad joku tyyppi,joka kuvittelee, että av on työnhakupalsta. Sanotaan näin, että useamassa suutessa organisaatiossa, jossa on paljon erilaisia laitteita, olen myös tavannut datanomeja tukitehtävissä.
Mutta en mä rupee sulle duuneja hakee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluukin, mikä näiden perustutkintojen tarkoitus on, jos ne eivät työllistä. Suomessa on liian korkeat vaatimukset työntekijöille, koska suurin osa töistä ei kuitenkaan ole mitään erityisen vaativia. Samaan aikaan vingutaan työvoimapulasta ja vaaditaan peruskonttorihommiin korkeakoulututkinto, kolmen kielen osaaminen, videohakemus, näyttöcv ja someosaamista. Nice.
Niin: rekrytoitaessa pitää olla aktiivinen aloitteellinen ulospäin suuntautuva kokenut moniosaaja, mutta jos työpaikan sitten saa, on keskityttävä vain siihen omaan työtehtävään, toteltava pomoa ja pidettävä turpa kiinni.
Lässyn lässyn. Uhriudu vielä vähän enemmän.
Höps. Kyllähän datanomi työllistyy Prismaan hyllyttämään juustoja ja merkkailemaan hapantumassa olevia tuotteita räikeänvärisillä 30% alennustarroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihmisiä sitten suosiolla kouluteta lähihoitajiksi?
kun kaikki eivät voi olla valtiolla tai kunnalla töissä koska palkka verovaroista!?ju nou
On niitä lähihoitajia palkkalistoilla riisto hoiva pörssiyhtiöilläkin kuten attendolla.
Vierailija kirjoitti:
Höps. Kyllähän datanomi työllistyy Prismaan hyllyttämään juustoja ja merkkailemaan hapantumassa olevia tuotteita räikeänvärisillä 30% alennustarroilla.
Se on ihan hyvä ammatti. Olen ollut itsekin kaupassa töissä opiskeluaikaan ja oli ihan kivaa duunia!
Osa perustutkinnoista on myös selvästi sitä varten, että tietystä alasta kiinnostuneet "ei niin lukuihmiset" saavat korkeakoulukelpoisuuden. Datanomi taitaa olla juuri tällainen. Siellä opiskelee vähemmän kouluorientoituneita nörttipoikia, joita ei niinkään kiinnostaisi esim lukion käyminen vaan lähinnä vain tietokoneen kanssa touhuilu. Datanomin papereilla haetaan sitten vaikkapa alan amk- tai jopa yliopistokoulutukseen, jonka kautta työllistytään.