Tulipa ostettua 80 €:n untuvahöyhentakki: roskiin on heitettävä ensimmäisen pesun jälkeen jälkeen
Siinä oli *****na P-merkki, jota en tajunnut pesukoneeseen sen laitettuani. Koko takin sisällys meni sellaiseksi litistetyiksi paloiksi, suurin osa takkia tuntuu kuin olisi pelkät kangaskuoret.
Ihan kusetusta nämä halvat takit, joissa on tuo P-merkintä. Kolme viikkoa ehdin käyttää ja nyt roskiin. Kyllä se olisi vaan Helly Hansen pitänyt hakea vaikka kukkaron nyörejä saa avata luvattoman paljon. Kalliiksi tuli säästää.
Kommentit (87)
Minulla on varmaan 5 untuvatakkia, halpoja ja aika kalliita, ja kaikki ovat tulleet hyvän näköisiksi pesun jälkeen. Nyt meillä on kuivausrumpu, mutta sitä ennen ihan tasolla kuivasin takit ja välillä rumpsuttelin takkia eri kulmista. Untuvatakit, liivit, tossut, peitot ja makuupussit ovat ihan parhaita.
Itsehän pesen talvitakin käsin juurikin siksi että ei mene paskaksi.
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi pitämään untuvatakkia. Ajattelisin koko ajan niiden lintuparkojen kärsimystä. Samasta syystä en osta mitään missä on angoraa.
Tämä. Nypitään eläviltä eläimiltä untuvat ja angorakarvat. Eläintenkidutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän 80€ saa kunnon untuvatakkia. Heitä suosiolla pois. Kunnon untuva/ höyhentakki maksaa 1000€ ja siitä ylöspäin. Halvalla saa pskaa.
Tonnin takissa kyllä maksaa turhaan ylimääräistä. Esimerkiksi Joutsenen laatu on rautaista, untuvat sertifioituja ja ompelutyö tapahtuu Euroopassa, eikä hintaa ole kuin 500-600 euroa.
Ei saa joutsenen pershöyheniä se on Suomen kansallislintu ja rauhoitettu
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi pitämään untuvatakkia. Ajattelisin koko ajan niiden lintuparkojen kärsimystä. Samasta syystä en osta mitään missä on angoraa.
Entä sitten se puuvilla? Liian erilaista elämää että uhraisit ajatustakaan sen kohtalolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Untuvatakki on parasta kuivata kuivauskoneessa.
Muutama tennispallo kuivausrumpuun takin lisäksi, niin ne pöyhivät takin untuvat uudelleen tasaiseksi.
Mä oon kerran koittanut tuota tennispallokikkaa ja hirveä kuminkäryinen takki tuli kuivurista ulos. :(
Varmaan liian kuumalla ohjelmalla kuivasit. Monissa rummuissa on matala lämpö ohjelma sekä untuvalle oma kuivausohjelma. Toki siinä kestää vähän pidempään, mutta eipähän mene takki pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Nypitään eläviltä eläimiltä untuvat ja angorakarvat. Eläintenkidutusta.
Aika monissa vastuullisesti tuotetuissa untuvatakeissa sun muissa lukee tänä päivänä, ettei niiden valmistuksessa ole käytetty eläviltä linnuilta nypittyjä höyheniä.
Kuivana kuivaajaan 20+20 min (lämmin/kylmä ohjelma) tai pöyhii käsin. Aina se menee möykyksi pesussa
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varmaan 5 untuvatakkia, halpoja ja aika kalliita, ja kaikki ovat tulleet hyvän näköisiksi pesun jälkeen. Nyt meillä on kuivausrumpu, mutta sitä ennen ihan tasolla kuivasin takit ja välillä rumpsuttelin takkia eri kulmista. Untuvatakit, liivit, tossut, peitot ja makuupussit ovat ihan parhaita.
Viisi untuvatakkia? Tässä voisi minun mielestäni vähän miettiä maailmaa, luonnonvaroja ja eläinten kärsimystä.
En ole itsekään synnitön, mutta minulle riittää yksi takki, yksi peitto ja yksi tyyny, jotka pyrin hankkimaan sertifioidusta untuvasta. Kevytuntyvatakkia olen harkinnut, mutta tässä painaa juuri tämä näkökulma, että kyseessä on eläinmateriaali, ja hyvälläkin merkeillä on paljastunut julmuuksia.
En pesis himassa mitään untuvatakkia, vaikka hyvä pyykinpesussa olenkin. Pesula hoitaa.
Minulle kävi sama, vaikka oli vanua täytteenä. Rahat sain takasin.
Vierailija kirjoitti:
En pesis himassa mitään untuvatakkia, vaikka hyvä pyykinpesussa olenkin. Pesula hoitaa.
Minä olen pessyt monta kertaa. Hyvä tulee, kun käyttää kuivausrumpua. Ja todellakin ihan huippulaadun Joutsen-takit maksaa alle tonnin.
Esimerkiksi vuorelle kiipeäminen saa uuden takin jo päivässä niin hikiseksi, että se tekisi mieli pestä. Näin siis ainakin noissa välikerros-takeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pessyt monta kertaa. Hyvä tulee, kun käyttää kuivausrumpua. Ja todellakin ihan huippulaadun Joutsen-takit maksaa alle tonnin.
Eikohan mutta tossa kohtaa ulkoistan
Eikö sinulle kukaan kertonut, että sitä pitää pöyhiä kuivumisen aikana? Ne untuvakasat nypitään käsin sen verran irralleen, että kuivuvat.
Ethän laittanut huuhteluainetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä teit siinä takissa, kun kolmen viikon käytön jälkeen piti pestä?
Jouduin siirtelemään raskaita tavaroita ulkoa sisään ja hikoilun sen verran, että takki alkoi haista. Ajattelin tehdä lyhyen pesun. Olin yllättynyt, kun linkousta ei oltu kielletty, joten linkosin. Ensiksi ajattelin, että se oli virheeni. Kunnes huomasin tuon P-merkin eli olisi pesulassa pitänyt pestä. Takin merkki on McKinley.
Ei ole aikaisemmat talvitakit näin käyttäytyneet. Eli huoletta on voinut pestä. Noh, katsotaan nyt, kun kuivuu.
Olen kyllä pessyt McKinleyt, mutta sitä pöyhimistä pitää kyllä ahkerasti harrastaa. Ihan hyvät niistä on tullut, mutta työlästä on!
Jos tekee niin likaisia hommia että takkikin pitää pestä muutaman viikon välein, niin kannattaa kyllä valita joku ihan toinen materiaali. Naurettavaa myös itse pestä vastoin ohjeita, ja sitten valittaa huonosta laadusta.
Mulla on 25 vuotta vanha untuvatakki. Siinäkin pesuohjeet kehoittavat pesettämään pesulassa ja pesetinkin. Takin ikääntyessä pesin kotona ja pöyhin kilmpiksi menneet untuvat takin kuivuessa.. Se vaatii vähän malttia muutaman minuutin, joten jos tuntuu sekin aika pitkältä ymmärrän kyllä senkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulle kukaan kertonut, että sitä pitää pöyhiä kuivumisen aikana? Ne untuvakasat nypitään käsin sen verran irralleen, että kuivuvat.
Ethän laittanut huuhteluainetta?
Laitoin huuhteluainetta. Miksi?
AP
Mä oon kerran koittanut tuota tennispallokikkaa ja hirveä kuminkäryinen takki tuli kuivurista ulos. :(